Урок, як форма організації навчання


Скачати 144.64 Kb.
Назва Урок, як форма організації навчання
Дата 06.12.2013
Розмір 144.64 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок


Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників

Урок, як форма організації навчання


Кондратюк С.Ю.

Форми організації навчання



У педагогіці розрізняють понад 30 різних форм навчання.
Загальноприйнятими формами організації навчальної роботи є:

  1. колективна

    • уроки у школі,

    • лекції та семінар­ські заняття у вузі,

    • екскурсії,

    • факультативні заняття тощо

  2. індивідуальна

  • самостійна робота,

  • дипломні та курсо­ві проекти тощо,


Всі вони суттєво відрізняються за ступенем самостійності пізнавальної діяльності учнів і ступенем ке­рівництва навчальною діяльністю з боку викладача.
Вибір форм організації навчання зумовлюється за­вданнями освіти і виховання, особливостями змісту різ­них предметів та їх окремих розділів, конкретним змістом занять, складом, рівнем підготовки і віковими мож­ливостями учнів.
Організаційні форми навчання змінюються і розвива­ються разом із суспільним розвитком.
Індивідуальне навчання

Полягає в тому, що учень виконує завдання індивідуально, але за допомогою вчите­ля або самостійного вивчення підручника. Воно досить ефективне, оскіль­ки враховує особливості розвитку дитини, індивідуалізує контроль за перебігом і наслідками навчальної роботи. Про­те потребує значних матеріаль­них витрат, учень позбавлений можливості співпрацюва­ти з однолітками.

Тепер використовується у формі репе­титорства і консультування.
Класно-урочна форма навчання.

За феодального ладу розвиток суспільстві сприяв виникненню форм масового навчан­ня дітей. Однією з перших було групове (колективне) на­вчання у братських школах Білорусі та України (XVI ст.).

З формуванням класно-урочної системи навчання в пе­дагогіці почали використовувати такі поняття, як навчальний рік, навчальний день, урок, перерва, чверть, каніку­ли. Її ефективність була настільки очевидною, що незаба­ром вона стала головною у школах багатьох країн світу.
Белл-ланкастерська система взаємного навчання.

У XVIII ст. ідея Яна-Амоса Коменського про можливість залучення кращих учнів до навчання інших була поши­рена у Західній Європі. Вона була названа белл-ланкастерською системою взаємного навчання від прізвищ анг­лійського священика Ендрю Белла і вчителя Джозефа Ланкастера, котрі одночасно застосували її в Англії та Індії. Сутність її в тому, що через гостру нестачу вчителів один учитель навчав 200-300 учнів різного віку. До обі­ду він займався з групою старших учнів, після обіду кра­щі учні займались із молодшими, передаючи їм одержані знання. Замість підручників застосовувались унаочнення, здебільшого саморобні таблиці.
Мангеймська форма вибіркового навчання.

Виникла наприкінці XIX ст. як спроба відмовитися від класно-урочної системи. Вперше була застосована в німецькому місті Мангейм доктором Йозефом-Антоном Зіккінгером. Суть її полягає в тому, що учнів, залежно від їх здібнос­тей та успішності, розподіляли по класах на слабких, серед­ніх і сильних. Відбір здійснювався на основі спостережень, результатів психометричних обстежень, характеристик учителів та екзаменів.
Дальтон-план.

Вперше за­стосований у 1903 р. в американському місті Дальтоні учителькою Оленою Паркхерст. Ця система ґрунтується на забезпеченні кожного учня можливістю пра­цювати індивідуально, згідно зі своїм темпом. Загального плану (розкладу) занять не було, колективна робота прово­дилась протягом години, решту часу учні вивчали матері­ал індивідуально, звітуючи про виконання кожної теми пе­ред учителем відповідного предмета.
Бригадно-лабораторна форма навчання.

У другій по­ловині 20-х років XX ст. дещо змінений дальтон-план був використаний в організації бригадно-лабораторної форми навчання, яка поєднувала колективну роботу бригади (частини класу) з індивідуальною роботою учнів. Розпо­ділені на невеликі групи-бригади (по 5-7 осіб), учні вчили­ся за спеціальними підручниками («робочими книгами»), виконували спеціально визначені вчителем денні, тижне­ві, місячні «робочі завдання» з кожного навчального предмета. Ця система себе не виправдала, оскільки знижувала роль учителя, не давала міцних знань, породжувала без­відповідальне ставлення до навчання. Але окремі її еле­менти виявились ефективними: групові завдання при виконанні лабораторних і практичних робіт, самостійне опрацювання підручника, довідкової та допоміжної літе­ратури.
Комплексний метод навчання.

Його суть в об'єднанні навчального матеріалу в теми-комплекси. Але комплексність порушувала предметність викладання, систематичність вивчення основ наук. У колишньому СРСР «комплекси» вважали альтернативою догмам старої школи, вкладаючи в західні комплексні програми свій зміст, на­приклад, комплексні програми «Праця», «Природа», «Сус­пільство». Але це не дало міцних знань. Тому в 30-х рр. школа й педагогічна наука повернулися до класичної класно-урочної системи.

Типи уроків



У сучасній дидактиці існують різні класифікації уро­ків, залежно від взятих за основу ознак.
За способами їх проведення виділяють:

  1. урок-лекція,

  2. кіноурок,

  3. урок-бесіда,

  4. урок-практичне заняття,

  5. урок-екскурсія,

  6. урок самостій­ної роботи учнів у класі,

  7. урок лабораторної роботи;


за загальнопедагогічною метою організації занять:

  1. урок ви­вчення нового матеріалу;

  2. удосконалення знань, умінь і навичок;

  3. контролю та корекції знань, умінь і навичок.


Залежно від дидактичної мети:

  1. спеціалізований урок (переважає одна мета). Його різновиди: урок засвоєння нових знань; урок засвоєння умінь та нави­чок; урок застосування знань, умінь та навичок; урок контролю та корекції знань, умінь та навичок; урок уза­гальнення та систематизації знань.

  2. комбінований (дві або більше рівнозначні мети).


Елементи уроку зумовлюються завданнями, які належить вирішувати на уроках певного типу, для успішного досягнення пев­них дидактичних цілей. Тому кожний тип уроку має властиву тільки йому структуру, яку створює набір кон­кретних елементів.

Структури уроків



Урок засвоєння нових знань.

Засвоєння знань перед­бачає їх сприймання, усвідомлення, осмислення внут­рішніх зв'язків і залежностей в предметах та явищах, запам'ятовування, узагальнення і систематизацію. Успіш­ність засвоєння знань залежать від мети і мотивів.

З урахуванням цього урок такого типу містить елементи:

  1. перевірка домашнього завдання, актуалізація та корек­ція опорних знань;

  2. повідомлення учням теми, мети й завдання уроку;

  3. мотивація учіння;

  4. сприймання й усві­домлення учнями матеріалу, осмислення зв'язків і за­лежностей між його елементами;

  5. узагальнення і систе­матизація знань;

  6. підсумки уроку;

  7. повідомлення домаш­нього завдання.


Урок формування умінь і навичок.

В основу форму­вання структури такого уроку покладено дидактичну си­стему вправ і завдань.

Урок передбачає:

  1. перевірку домашньо­го завдання, актуалізацію і корекцію опорних знань, умінь і навичок;

  2. повідомлення учням теми, мети і завдань уро­ку і мотивацію учіння;

  3. вивчення нового матеріалу (вступ­ні, мотиваційні і пізнавальні вправи);

  4. первинне застосу­вання нових знань (пробні вправи);

  5. самостійне застосу­вання учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням);

  6. творче пе­ренесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи), підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.


Урок застосування знань, умінь і навичок.

Застосу­вання знань полягає в реалізації засвоєного на практиці. Воно є одночасно засобом і метою навчально-виховного процесу.

  1. охоплює перевірку домашнього завдан­ня, актуалізацію і корекцію опорних знань, умінь і нави­чок;

  2. повідомлення теми, мети й завдань уроку та моти­вацію учіння школярів;

  3. осмислення змісту, послідовнос­ті застосування способів виконання дій;

  4. самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою учителя;

  5. звіт учнів про роботу, теоретичне обґрунтуван­ня результатів;

  6. підсумки уроку;

  7. повідомлення домаш­нього завдання.


Урок узагальнення і систематизації знань.

Його за­вдання полягає в упорядкуванні та систематизації засвоє­них знань.

Урок цього типу передбачає розвиток від окремо­го до загального. Його структуру складають:

  1. повідомлен­ня теми, мети, завдань уроку та мотивація учіння;

  2. від­творення та узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань;

  3. узагальнення та систематизація основних теоретичних положень науки і відповідних ідей;

  4. підсум­ки уроку і повідомлення домашнього завдання.


Урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок.

Залежно від мети перевірки, змісту навчального матеріа­лу, методів і засобів контролю (диктанти, твори, розв'я­зування задач тощо) уроки цього типу мають різну струк­туру. Передбачає перевірку знань, вмінь і навичок різних рівнів — від виявлення знання учнями фактичного ма­теріалу, формулювання понять для розкриття системи знань, до творчого застосування їх в нестандартних умо­вах. За такого підходу структура уроку містить:

  1. повідомлення теми, мети і завдання уроку, мотивацію учіння;

  2. перевірку знання учнями фактичного матеріалу й основ­них понять;

  3. перевірку глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення;

  4. застосування учнями знань у стандартних і змінених умовах;

  5. перевірку, аналіз і оці­нювання виконаних робіт;

  6. підсумки уроку і повідомлен­ня домашнього завдання.

Комбінований урок.

Має дві або декілька освітніх мети, тому його структура змінюється за­лежно від того, які типи уроків і їх структурні елементи поєднують. Наприклад, структура комбінованого уроку-перевірки раніше засвоєного і засвоєння нових знань охоп­лює:

  1. повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивацію учіння;

  2. перевірку, оцінювання і корекцію раніше засвоє­них знань;

  3. відтворення і корекцію опорних знань;

  4. сприй­мання, осмислення, узагальнення і систематизацію учня­ми нових знань;

  5. підсумки уроку і повідомлення домаш­нього завдання.


Розглянуті вище структури уроків є орієнтовними. Во­ни передбачають варіативність залежно від віку учнів, їх підготовки, змісту навчального матеріалу, методів навчан­ня, місця проведення уроків тощо.

Загальна структура уроку



Урок — логічно закінчена, цілісна, обмежена в часі частина на­вчально-виховного процесу, яку проводять за розкладом під ке­рівництвом учителя з постійним складом учнів.

Тривалість уроків у загальноосвітньому навчальному закладі становить: у 1 класі – 35 хв., у 2 – 40 хв., у 5-12 – 45 хв. Зміна тривалості уроків допускається за по­годженням з відповідними органами управління освітою та державної санітарно-епідеміологічної служби.

Трива­лість перерв між уроками визначають з урахуванням потреб в організації активного відпочинку і харчування учнів, але не менше 10 хв., великої перерви (після друго­го або третього уроку) – 20 хв.
Кожний тип уроку має властиву тільки йому структуру, яку створює набір кон­кретних елементів.
1. Організаційна частина.

До неї належать привітан­ня, перевірка підготовленості учнів до уроку, виявлення відсутніх, повідомлення плану роботи. Мета її — мобілі­зувати дітей до праці, активізувати їх увагу, створити робо­чу атмосферу на уроці.
2. Мотивація навчальної діяльності.

Передбачає фо­рмування в учнів потреби вивчення конкретного навча­льного матеріалу. Містить повідомлення теми, мети та за­вдань уроку. Виникненню мотивів для навчання сприяє чітке усвідомлення його мети — кінцевого, заплановано­го результату спільної діяльності викладача й учнів.
3. Перевірка знань учнів.

Означає перевірку письмово­го домашнього завдання, яку проводять різними метода­ми контролю залежно від поставленої мети: усна перевір­ка (опитування), вибіркова письмова перевірка за допо­могою карток-завдань.
4. Стимулювання навчальної діяльності.

Необхідне для розвитку в учнів зацікавленості до вивчення нової теми. Може здійснюватися за допомогою введення додаткової (вторинної) навчальної інформації, після чого буде виклада­тись основна, а також завдяки створенню викладачем проблемних, імітаційних або ігрових ситуацій.
5. Актуалізація опорних знань.

Покликана забезпечи­ти узгодження між викладеною вчителем інформацією та сприйняттям, засвоєнням, осмисленням її учнями. Щоб пояснення було зрозумілим, учням необхідно нагадати попередній вивчений матеріал, на базі якого засвоюва­тимуться нові знання.
6. Пояснення нового матеріалу.

Полягає не тільки у викладанні, а й у керуванні процесом засвоєння учнями нових знань. Для успішного засвоєння учнями нових знань викладачеві необхідно подбати про їх сприйман­ня, розуміння, закріплення і застосування. Бажано щоб під час пояснення нового матеріалу між учнями і вчите­лем існував зворотний зв'язок для з'ясування незрозумі­лих моментів.
7. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.

Допомагає викладачеві, учням з'ясувати причину неро­зуміння певного елемента змісту, невміння чи помилко­вості виконання інтелектуальної або практичної дії. Вона може бути здійснена за допомогою серії оперативних ко­роткочасних контрольних робіт (письмових, графічних, практичних), усних фронтальних опитувань. За допомогою комп'ютерної техніки діагностика може бути здійс­нена особливо оперативно. Результати її відкривають для викладача чітку картину диференційованості учнів за рів­нем засвоєння навчального матеріалу.
8. Закріплення нового матеріалу.

Здійснюється за до­помогою вибіркового фронтального опитування учнів або за допомогою невеликої самостійної роботи. Для цього викладач повинен підібрати питання, завдання, які сприя­тимуть приєднанню нових знань до системи засвоєних ра­ніше знань, умінь та навичок.
9. Підбиття підсумків уроку.

Передбачає коротке повідомлення про виконання запланованої мети, завдань уроку. Учитель аналізує, що нового дізнались учні на занятті, якими знаннями та вміннями оволоділи, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета. У підсумках уроку має бути відображено по­зитивні та негативні аспекти діяльності класу та окремих учнів, оцінено їх роботу.
10. Повідомлення домашнього завдання.

Містить пояс­нення щодо змісту завдання, методики його виконання, передбачає його запис на дошці, а учнями — в щоденник.
Тип уроку визначає особливості його структури (наяв­ність, послідовність і взаємозв'язок елементів). Одні уроки охоплюють усі елементи структури, інші — тільки деякі.
Сьогодні вчитель вільно вибирає структуру уроку. Йому не обов'язково дотримуватися формального поєднання і послідовності етапів уроку. Але при цьому вчитель не може допускати порушення закономірностей пізнавальної діяльності, не враховувати її ефективності.
На сьогодні доцільність тих чи інших типів і структур уроку оцінюється за кінцевим результатом процесу навчання, а не за структурною досконалістю окремих уроків.

Комбінований тип уроку
З усіх типів комбінований урок найпоширеніший у сучасній загальноосвітній школі. Згідно з деякими даними комбіновані уроки займають 75-80% від загальної кількості уроків, що проводяться. Цей тип уроку здебільшого використовується в початкових і середніх класах.
Комбінований (змішаний) урок має класичну чотириетапну структуру. Вона спирається на такі ступені навчання:

  • підготовку до засвоєння нових знань;

  • засвоєння нових знань, умінь;

  • їх закріплення і систематизацію; застосування на практиці.


Етапи комбінованого уроку визначаються так:

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація учіння школярів.

  2. Перевірка, оцінка і корекція засвоєних раніше знань, навичок і вмінь.

  3. Відтворення і корекція опорних знань учнів.

  4. Сприймання і осмислення, узагальнення і систематизація учнями нових знань.

  5. Підсумки уроку, повідомлення домашнього завдання.



Але крім очевидних переваг — можливості досягати на одному уроці декількох цілей, комбінований урок має і недоліки. Вони полягають у тому, що в учителя не вистачає часу не тільки на засвоєння нових знань, а й на інші види пізнавальної діяльності. Продуктивність усіх етапів знижується ще й тому, що значно виріс обсяг знань, які вивчаються на уроці, у багатьох школах переповнені класи, що ускладнює управління пізнавальними процесами, погіршилось ставлення учнів до навчання.
У зв'язку з цим виникли і практикуються інші типи уроків, на яких учні займаються переважно яким-небудь одним видом діяльності:

  1. уроки засвоєння нових знань;

  2. формування нових умінь;

  3. узагальнення і систематизації знань, умінь;

  4. застосування знань, умінь на практиці;

  5. контролю і корекції знань.


Структура цих типів уроків складається здебільшого з трьох частин:

  1. організації роботи — перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань, навичок і умінь; мотивації учіння; повідомлення теми, мети, завдань уроку;

  2. головної частини — формування, засвоєння, повторення, закріплення, узагальнення, систематизації знань, умінь; контролю;

  3. підведення підсумків і домашнього завдання.


Вимоги до проведення уроків



Організаційні вимоги.

Передбачають чітке визначення мети і завдань уроку, раціональну його структуру, під­тримання високої працездатності, дисципліни, оптималь­не використання часу.
Дидактичні вимоги.

Висувають на передній план чіт­кість навчальних завдань, освітню і виховну мету, опти­мальний зміст, раціональні методи, дотримання принци­пів навчання.
Психологічні вимоги.

Спрямовують на стимулювання навчально-пізнавальної діяльності, метою якої є форму­вання позитивного ставлення учнів до навчання. Тому в процесі навчання учитель повинен дбати не тільки про рівень власної діяльності (викладання), але й діяльності учнів (учіння). Обов'язковим елементом кожного уроку є формування мотивів навчальної діяльності.
Етичні вимоги.

Важливою складовою педагогічного такту є співвід­ношення вимогливості та поваги до особистості учня. Пова­га несумісна з приниженням особистості, людської гід­ності учня. Вимогливість є одним з виявів поваги вчителя до учня, який рано чи пізно починає розуміти, що неви­могливий учитель — це байдужа до них та результатів своєї праці людина. Важливе етичне значення має оцінювання викладачем навчальної діяльності учнів. Необ'єктивність оцінювання травмує психіку учня, викликаючи негативне ставлення до навчання, відчуття несправедливості, необ'єктивності оцінки діяльності.
Санітарно-гігієнічні вимоги.

Акцентують увагу вчите­ля на відповідальності не тільки за глибокі та фундамен­тальні знання дітей, але й за їх психофізіологічний стан. Значна частина санітарно-гігієнічних вимог до проце­су навчання повинна виконуватися без безпосередньої участі вчителя (забезпечення відповідної площі, кубатури клас­них приміщень, освітлення класу, раціональний розклад уроків, сприятливий шкільний режим та ін.). Будь-яке порушення норм шкільної гігієни вчитель не має залиша­ти без уваги. Протягом уроку він повинен стежити за рівнем втом­люваності учнів. Сам процес втомленості має дві фази: рухливої непосидючості та загальмованості.


Зміст



Форми організації навчання 2

Типи уроків 3

Структури уроків 4

Загальна структура уроку 5

Вимоги до проведення уроків 7



Схожі:

Урок основна форма організації навчання
Дбай про свій зовнішній вигляд. Пам’ятай: привабливий зовнішній вигляд – запорука позитивного іміджу
Урок як основна форма процесу навчання в школі
Особливості засвоєння навчального матеріалу учнями з різною успішністю. Труднощі які виникають під час навчання у сучасного учня
Сучасний урок: основні вимоги щодо підготовки та проведення
Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я. А. Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка....
Тема. Цілісність форми і декору, симетрія та рівновага.«Дерево життя» у
Форма організації: урок, виконання вправ та творчої роботи – фронтальна та індивідуальна робота
Урок узагальнення набутих компетентностей. Форма уроку: урок із використанням...
Засоби навчання: підручник О. П. Глазової «Рідна мова. 7 клас» (К. «Зодіак-Еко», 2007) комп’ютери, електронне видання «Словники України»,...
Уроку з предмету «Людина і світ» на тему: «Молодіжна субкультура в сучасній Україні»
Робота гуртка в рамках проекту "Самостійна робота учнів як форма організації навчання"
Форми державного правління Форма державного правління
Форма державного правління — це спосіб організації державної влади, зумовлений принципами формування і взаємовідносин вищих органів...
Форми державного устрою Форма державного устрою
Форма державного устрою — це спосіб територіальної організації держави, що визначається принципами взаємовідносин держави як цілого...
Принципи навчання у вищій школі
Принципи (лат ргіпсіріит — основа, начало) навчання вищої школи — вихідні положення теорії навчання. Вони є загальним орієнтиром...
Групова та колективна форма організації діяльності студентів

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка