|
Скачати 153.42 Kb.
|
Олена Iванова, ХНУ 1. Назва. Розвиток гендерної ідентичності. 2. Вступ. Мета даного модуля – формування уявлень про різні підходи до розвитку гендерної ідентичності. Будуть описані чотири основні підходи до розвитку ідентичності: біологічний, психологічний, соціокультурний та інтегральний. Акцент буде зроблений на психологічному підході і моделях розвитку ідентичності, розроблених у рамках цього підходу, а саме: моделях стадій розвитку (Еріксон, Левінсон, Колберг), моделях життєвих подій (Шлоссберг і Бриджис) і моделях відносності (Гілліган, Едельстайн, Теннант). У центрі аналізу будуть теорії стадій або фаз розвитку Колберга, Марсіа і Еріксона та їх феміністська критика (Гілліган і Джоссельсон). Докладно буде вивчена теорія розвитку гендерної ідентичності і моральних суджень Колберга та її феміністська критика в роботі Гілліган, а також теорії Еріксона і Марсіа про стадії розвитку ідентичності і статуси та їх критика в роботі Джоссельсон. Буде також спробувано виявити національні (насамперед, українські) особливості розвитку гендерної ідентичності. 3. Цільова аудиторія. Студенти-бакалаври і магістри, що спеціалізуються в психології, а також студенти старших курсів і магістри соціології, соціальної роботи, антропології, політичних наук і інших соціальних дисциплін. Даний модуль про розвиток гендерної ідентичності може бути також корисним для аудиторії дорослих, які одержують другу вищу освіту або проходять перепідготовку в сфері соціальних і гуманітарних наук. 4. Академічні цілі. Дати студентам уявлення про теорії розвитку ідентичності і їх феміністську критику, а також про теорії розвитку гендерної ідентичності. 5. Навчальні цілі. А. Когнітивні
Б. Емоційні
В. Поведінкові
6. Основні поняття і питання. Ідентичність – це твердо засвоєний і особистісно прийнятий образ себе, почуття адекватності і стабільного володіння особистістю власним «я» незалежно від змін «я» і ситуації» (Еріксон, 1968). Гендерна ідентичність – базова структура соціальної ідентичності, відчуття себе чоловіком або жінкою і віднесення себе у суспільстві до групи чоловіків або жінок. Розвиток ідентичності – розвиток окремого самостійного індивіда, метою якого є його зв'язок із суспільством. Гендерна категоризація – це маркірування себе як чоловіка або як жінку. Гендерна стабільність – розуміння того, що гендер залишається незмінним протягом часу. Гендерна стійкість – розуміння, що гендер залишається незмінним незалежно від ситуацій, наприклад, змін у зовнішності. Гендерна сталість – когнітивне уявлення, у якому гендер розуміється як постійна, незмінна риса індивідів. Моральне судження – розумовий процес, спрямований на рішення моральних або етичних проблем. Стадії морального розвитку за К.Гілліган (згідно з Rider, 2005): Егоїзм. Ця стадія полягає в турботі про себе і своє власне виживання. Відповідальність перед іншими. Зміст цієї стадії полягає в тому, щоб поводитися так, як вважається правильним іншими людьми, робити все можливе, щоб не ображати інших. Прийняття себе іншими людьми є першорядною турботою. Відповідальність перед собою й іншими. Центральне на цій стадії – не заподіювати образи нікому, включаючи себе. Орієнтація на справедливість – моральна орієнтація, при якій застосовуються правила і легальні принципи при вирішенні моральних дилем. Орієнтація на турботу - моральна орієнтація, при якій поважаються різні точки зору й узгоджуються потреби людей при рішенні моральних дилем. Криза – термін, що використовується в теорії Еріксона для опису специфічної проблеми, яка стає перед індивідом, що переходить на кожну наступну стадію розвитку. Криза ідентичності описує змішення ролей, що переживає більшість молодих людей у підлітковому періоді і юності. Негативна ідентичність – сильна ворожість стосовно моделей ідентичностей, що пропонуються родиною або суспільством (Еріксон, 1968). Визначення себе переважно в термінах опозиції до інших або опис себе як того, ким людина не є. Визначена ідентичність – у жінок, що дотримуються життєвих проектів своєї родини (за Josselson, 1987). Досягнута ідентичність – у жінок, що випробували різні можливості, у результаті чого наприкінець сформували власну ідентичність (за Josselson, 1987). Мораторій. На цій стадії знаходяться жінки в ситуації кризи або у фазі дослідження. Вони прагнуть сформувати свої погляди і зобов’язання, але усе ще не знайшли, що для них є правильним (за Josselson, 1987). Поплутана ідентичність. Жінки з цим типом ідентичності не переживають кризи, не намагаються сформувати свої погляди і зобов’язання. Вони пливуть за течією, уникаючи задачі формування ідентичності (за Josselson, 1987). Ключові питання: Студенти, що вивчають даний модуль, повинні будуть у результаті спільної роботи в аудиторії над модулем відповісти на наступні питання: 1. Чим відрізняються поняття «розвиток статево-рольової ідентичності» і «розвиток гендерної ідентичності»? 2. Як розвиток гендерної ідентичності може бути представлений в межах існуючих типологій розвитку ідентичності? 3. Чому теорію розвитку гендерної ідентичності Колберга відносять до когнітивних? У чому її сильні і слабкі сторони? 4. У чому суть феміністської критики теорії Колберга? 5. Охарактеризувати конфлікти, типові для кожної стадії морального розвитку, за Гілліган. 6. У чому різниця між моральними орієнтаціями на справедливість і на турботу, згідно з Гілліган? Чи є вона нездоланною? 7. Як співвідноситься теорія чотирьох статусів ідентичності Марсіа з теорією Еріксона? У чому полягає їх сутність, подібності і розходження? 8. Які положення теорій Марсіа і Еріксона були піддані феміністській критиці? 9. Якою є роль криз у формуванні гендерної ідентичності? 10. Які специфічні риси формування гендерної ідентичності та її типи можна виявити в сучасному українському суспільстві? 7. Навчальна активність: Підготовка до заняття №1: Типологія і моделі розвитку гендерної ідентичності. Рекомендована література для читання. 1. Эрикосн Э. Идентичность: юность и кризис. М.: Прогресс, 1996. С. 100-152. 2. Кон И.С. Введение в сексологию. М.: Медицина, 1988.- С. 192-219. 3. Abbott Tina. Social and Personality Development. Routledge, 2001. P. 88-94. 4. An Update on Adult Development Theory: New Ways of Thinking About the Life Course. M.Clark and R.Caffarella (eds.). New Directions for Adult and Continuing Education. No 84, Winter 1999. Jossey-Bass Publishers, San Francisco. 5. Gilligan Carol. In a Different Voice. Psychological Theory and Women’s Development. Cambridge and London: Harvard University Press, 1982, р.151-174. 6. Zhurzhenko T. Free Market Ideology and New Women’s Identities in Post-socialist Ukraine. The European Journal of Women’s Studies, 2001, Vol. 8(1), p. 29-49. Заняття 1. 1-а година: Лекція\обговорення типологій розвитку гендерної ідентичності (біологічної, психологічної, соціокультурної і інтегральної) і різних психологічних моделей розвитку ідентичності. 2-а година: Робота в групах, відповідь на наступні питання: У чому полягає сутність кожної з чотирьох типологій (біологічної, психологічної, соціокультурної і інтегральної) розвитку ідентичності? Як у рамках кожної з цих типологій може бути представлений розвиток гендерної ідентичності? Чим відрізняються психологічні моделі (стадій, життєвих подій, відносності) розвитку ідентичності? Як розуміється розвиток гендерної ідентичності в теорії когнітивного розвитку Колберга? Пояснити значення використаних у теорії Колберга термінів: гендерна категоризація, гендерна стабільність, гендерна стійкість і гендерна сталість. Охарактеризувати стадії розвитку моральних суджень за Колбергом: Стадія 1: уникання покарання й орієнтація підпорядкування. Стадія 2: нагороди, вигода, орієнтація на власний інтерес. Стадія 3: заснована на стандартах інших: орієнтація на “гарного хлопчика” або “гарну дівчинку” Стадія 4: заснована на законі, авторитеті, орієнтація на підтримку соціального порядку. Стадія 5: заснована на балансі між правами індивіда й орієнтаціями на цінності суспільства. Стадія 6: орієнтація на універсальні права людини й етичні принципи. Які положення розглянутих теорій є найбільш уразливими з точки зору гендерного підходу? Заняття 2: Феміністська критика теорії Колберга Рекомендована література для читання.
Письмове завдання до заняття 2: Провести інтерв'ю з однією жінкою й одним чоловіком згідно з нижче приведеним орієнтовним планом і самому відповісти на ці ж запитання:1. Що для вас означає слово моральність? 2. Чи змінювалися ваші уявлення про моральність в ході вашого життя? Коли? Як?3. Що привело до цих змін? 4. Чи існує правильне рішення моральних проблем або думка і рішення кожної людини є однаково правильними? Аргументуйте Вашу відповідь. Написати коротке есе (4-5 сторінок) з аналізом отриманих відповідей з точки зору спільних рис і відмінностей між чоловіками і жінками.Заняття 2: 1-а година: Робота в групах. Групі юнаків і групі дівчат дається завдання вирішити одну з типових дилем, використаних Колбергом для визначення рівня моральних суджень. Пропонується обговорити дилему Хайнца про те, чи може він украсти ліки, купити які в нього немає грошей, заради порятунку дружини. Після обговорення в групах кожна група дає свою відповідь і аргументацію. В аудиторії обговорюється питання про особливості рішення моральної дилеми чоловіками і жінками. 2-а година: Лекція\обговорення рекомендованої літератури і письмового завдання. Студенти повинні відповісти на запитання про те, на яких стадіях морального розвитку (за Колбергом) знаходяться респонденти (жінки і чоловіки), у яких були зібрані інтерв’ю. В аудиторії обговорюється феміністська критика Керол Гілліган теорії Колберга і запроваджена Гілліган трьохстадіальна схема морального розвитку жінок: егоїзм; відповідальність перед іншими; відповідальність перед собою і перед іншими та типові конфлікти для кожної стадії. На стадії егоїзму конфлікт, що веде до переходу на наступну стадію, виникає, коли жінка бачить конфлікт між її власними потребами і її відповідальністю робити «правильні вчинки». На стадії відповідальності перед іншими конфлікт виникає, коли жінка задається питанням, наскільки виправданою є самопожертва. Починається рух від того, щоб бути гарною, до пошуку правди. І на стадії відповідальності перед собою і перед іншими піклуються про благополуччя всіх, зберігаючи рівновагу між власними потребами і потребами інших. Далі пропонується відповісти на наступні запитання:
Заняття 3: Теорії розвитку ідентичності Дж.Марсіа и Е.Еріксона та їх феміністська критика Рекомендована література для читання.
Письмове завдання до заняття 3. Написати есе (4-5 сторінок) про те, як може бути представлений розвиток гендерної ідентичності жінок і чоловіків згідно з теорією Е.Еріксона. Проілюструвати прикладами зі свого життя. Спеціально зупинитися на питанні про те, які подібні риси можна виділити в розвитку гендерної ідентичності жінок і чоловіків, і які відмінності. 1-а година: Лекція\обговорення рекомендованої літератури і письмового завдання. Спираючись на рекомендовану літературу і виконання письмового завдання, студенти повинні дати характеристику розвитку гендерної ідентичності у жінок і чоловіків згідно з вісьмома стадіями розвитку ідентичності за Еріксоном. Стадія 1: довіра-недовіра; стадія 2: автономія-сором, сумнів; стадія 3: ініціатива-почуття провини; стадія 4: творення-почуття неповноцінності; стадія 5: ідентичність-спутана ідентичність; стадія 6: інтимність-ізоляція; стадія 7: генеративність-стагнація; стадія 8: інтегративність-безвихідність. Дати короткий опис теорії розвитку ідентичності Марсіа і пояснити, як вона співвідноситься з теорією Еріксона. 2-а година: Робота в групах, обговорення наступних питань. Студентам пропонується проаналізувати чотири типи розвитку гендерної ідентичності згідно з Джоссельсон: визначена ідентичність, досягнена ідентичність, мораторій, поплутана ідентичність. Описати їхні основні характеристики й обговорити отримані результати з іншими групами. На додаток студенти повинні поміркувати над наступними питаннями:
8. Оцінка Студентам буде запропоновано заповнити опитувальник Дельфі оцінки після першого і другого занять. Він складається з чотирьох загальних питань: 1. Що викладач добре робив на заняттях, щоб сприяти моєму навчанню? 2. Що викладач міг робити краще, щоб допомогти моєму навчанню? 3. Що я робив\ла добре для поліпшення мого навчання? 4. Що я міг\могла зробити краще? Оцінка знань студентів, що вивчають даний модуль, буде неофіційною. Вона буде включена в офіційну оцінку більшого курсу, що закінчується іспитом. Література Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. М.: Прогресс, 1996 (російською мовою). Эриксон Э. Детство и общество. СПб.: Университетская книга, 1996 (російською мовою). Кон И.С. Введение в сексологию. М.: Медицина, 1999 (російською мовою). Кон И.С. Психология половых различий. “Вопросы психологии”, 1981, № 2, с. 47-57 (російською мовою). Abbott Tina. Social and Personality Development. Routledge, 2001. An Update on Adult Development Theory: New Ways of Thinking About the Life Course. M.Clark and R.Caffarella (eds.). New Directions for Adult and Continuing Education. No 84, Winter 1999. Jossey-Bass Publishers, San Francisco. Belenky M., Clinchy B., Goldberger N., Tarule J. Women’s Way of Knowing. The Development of Self, Voice, and Mind. New York: Basic Books, 1986. Brannon L. Gender: Psychological Perspectives. Allyn & Bacon, 2002. Collins P. Like One of the Family: Race, Ethnicity, and the Paradox of US National Identity. Ethnic and Racial Studies, vol. 24, N 1 January 2001, pp.3-28. Crowford M. & Unger R. Women and Gender. A Feminist Psychology. McGraw Hill, 2004. Galliano G. Gender: Crossing Boundaries. 2003. Gender and Psychology. Ed. by Karen Trew. London: Arnold, 1998. Gilligan Carol. In a Different Voice. Psychological Theory and Women’s Development. Cambridge and London: Harvard University Press, 1982. Hall M. Women and Identity: Value Choices in a Changing World. New York: Hemisphere Publishing Corporation, 1990. Josselson R. Finding Herself. Pathways to Identity Development in Women. San Francisco-London: Jossey-Bass Publishers, 1987. Rider E. Our Voices. Psychology of Women. John Wiley & Sons, Inc., 2005. Zhurzhenko T. Free Market Ideology and New Women’s Identities in Post-socialist Ukraine. The European Journal of Women’s Studies, 2001, Vol. 8(1), p. 29-49. |
Вступ до вивчення гендера та ідентичності: порівняльний аналіз Мета даного модуля – познайомити студентів з тим, як поняття гендера пересікається з іншими колективними ідентичностями (расовою,... |
ПРОБЛЕМА ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ Анотація. У статті виділені і розглянуті соціально-психологічні аспекти розвитку особистості з особливими потребами. Розкриті особливості... |
Наукових та навчально-методичних праць Космеда Т. А. Проблеми гендерної лінгвістики у системі мовознаввчих поглядів Л. А. Булаховського друк. Культура народов Причерноморья.... |
Питання на екзамен з предмета «Історія України» Дискримінація української національної ідентичності в Російській імперії. Валуєвський циркуляр та Емський указ |
В. В. Ігнатенко, О. О. Селіванова ДО ПРОБЛЕМИ ЕТНІЧНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ Попри таку посилену увагу в етнології до сьогодні не склалося загальноприйнятого тлумачення цього терміна |
Вікторія Оліферчук Біоетичні погляди на проблеми гендерної політики в Україні Гендер – це соціокультурна категорія та колективні уявлення, завдяки яким біологічні відмінності статей переводяться на мову соціальної... |
Розвиток психіки закономірна зміна психічних процесів у часі, виражене... Психічний розвиток передбачає появу нових якостей і функцій, зміна їх кількісних і якісних характеристик і в теж час перетворення... |
Дзюба І. М. Тарас Шевченко / Іван Дзюба. К. Альтернативи, 2005. 704... Антиколоніальний аспект феномена Т. Шевченка в критичному наративі М. Шкандрія: а) «Протест проти колоніальної війни: «Кавказ» (1845)... |
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ВІРУВАНЬ НА ШЛЯХУ СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ... Своїми індивідуально-професійними установками, тобто віруваннями-правилами відносно цього виду діяльності. Усвідомлення і формування... |
Учений це не той, хто дає правильні відповіді, а той, хто ставить правильні запитання.” Розвиток пізнавальної і творчої діяльності учнів; вироблення навиків самостійного пошуку нових закономірностей, пробудження їх допитливості;... |