ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФІЛАКТИКИ УЧНІВСЬКИХ КОНФЛІКТІВ У ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЦЕСІ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЗАЛІЗНИЧНОГО ЛІЦЕЮ Рибак Світлана Миколаївна Дніпропетровський професійний залізничний ліцей Директор


Скачати 77.97 Kb.
Назва ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФІЛАКТИКИ УЧНІВСЬКИХ КОНФЛІКТІВ У ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЦЕСІ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЗАЛІЗНИЧНОГО ЛІЦЕЮ Рибак Світлана Миколаївна Дніпропетровський професійний залізничний ліцей Директор
Дата 08.05.2013
Розмір 77.97 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФІЛАКТИКИ УЧНІВСЬКИХ КОНФЛІКТІВ У ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЦЕСІ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЗАЛІЗНИЧНОГО ЛІЦЕЮ

Рибак Світлана Миколаївна

Дніпропетровський професійний залізничний ліцей

Директор

Складні громадські обставини, що склалися на даний час у суспільстві, обумовлюють зростання різних , особливо загострених, відносин у розвитку і поведінці підростаючого покоління.

Серед них особливу тривогу викликають не тільки агресивність , а й конфліктність. Найбільш гостро цей процес виявляється на межі переходу з дитинства до дорослості - у підлітковому віці.

Тому проблема поведініки підлітків, що торкається суспільства в цілому, викликає глибоке хвилювання батьків і педагогів.

Можливість конфлікту існує в будь-якій сфері життя людини. Конфлікти являють собою нагнітання суперництва і протистояння між людьми. Тому проблеми спокою завжди примушували суспільство шукати шляхи врегулювання всіх без винятку конфліктів через можливість впливу на причини конфліктної ситуації, щоб таким шляхом попередити настання конфліктних дій.

Як і в будь-якому елементі суспільного життя, так і в педагогічному процесі професійно- технічних закладів, зокрема і в Дніпропетровському професійному залізничному ліцеї, конфліктам приділяють пильну увагу.

Випускники нашого ліцею в основному працюють в структурних підрозділах ДП «Придніпровська залізниця». Головна вимога до кваліфікованих робітників, пов’язаних із залізничним транспортом - це задоволення вимог щодо перевезень пасажирів та вантажів при безумовному забезпеченні безпеки руху та збереження вантажів. Та й працювати доведеться в безпосередньому спілкуванні з людьми. І тому працівник повинен бути врівноважений, спокійний, а в колективі має панувати здоровий психологічний клімат. На багатьох підприємствах це зрозуміли і ввели посаду психолога. Не стала виключенням і Придніпровська залізниця. А підприємства-замовники кадрів ніколи не відмовляються співпрацювати з навчальними закладами, що готують їх майбутніх працівників. Саме специфіка майбутньої роботи учнів і формує напрями психологічної роботи педагогічного колективу ДПЗЛ спільно з психологом .

Найгірше, що може бути в педагогічному процесі – це конфлікти. Це викликано тим, що група чи клас являє собою не тільки навчальне об'єднання людей, які зібралися для отримання знань, це також і сукупність людей, в якій об'єднані індивіди, між якими встановлюються певні зв'язки і відносини. Крім цього, діти мають свої конфліктні проблеми, що виникають поза межами навчання. Будучи важливим осередком суспільства, навчальний заклад поєднує і координує поведінку дітей, включає їх у єдиний трудовий- навчальний -процес, створює умови для розвитку. У цьому середовищі формуються у дітей, які вже вважають себе дорослими, поняття, думки, закріплюються звички, схильності, стверджується репутація. Підлітки трансформуються в певну особистість.

Конфлікти в підліткових колективах є результатом напруженості, і вони здатні порушувати систему комунікацій, послаблювати колективну єдність, знижувати і групову єдність, і функціонування групи в цілому. Хоча визначений мінімум підтримує в групі тонус активності- відсутність спірних – конфліктних- моментів засвідчує негативну атмосферу.

Тому педагогічний колектив ДПЗЛ найбільшу увагу приділяє першому етапу конфліктів- діагностиці.

При аналізі конфліктної ситуації необхідно з'ясувати, що лежить у її основі. При конфлікті ірраціонального тилу його учасники, знаходячись у стані сильної емоційної неврівноваженості, можуть зовсім не керуватися якимись розрахунками, здоровим глуздом, можливістю своїх втрат. Дії носять стихійний, імпульсивний, неорганізований характер, а наслідки можуть бути зовсім негативними.

Процедура діагностики конфлікту може носить такі дії в залежності від ситуації:

а) опис явних ознак прояву;

б) виявлення рівня розвитку конфлікту;

в) виявлення причин конфлікту і його природи та інтенсивності протиборства;

г) виявлення сфери поширення конфлікту.

Кожна з процедур діагностики передбачає об'єктивну оцінку. При аналізі супутніх чинників дуже важливим є відокремлення проблемної ситуації від самих конфліктів, адже є надія на те, що проблему можна вирішити мирним шляхом.

Аналітичний етап роботи включає збір і оцінку інформації з таких проблем: а) об'єкт конфлікту; б) опонент; в) позиції суб'єктів; г) чинники, що сприяють конфлікту.

Аналітичний аспект діагностики конфлікту вважається завершеним, коли вдалося виділити критерії, за допомогою яких можливе його розв'язання.

Конфлікти в дитячих організаціях діляться на дві великі групи - внутрішні конфлікти і конфлікти із зовнішнім середовищем. Саме групі внутрішніх конфліктів приділяється найголовніша увага педагогічним колективом ДПЗЛ.

Під внутрішніми конфліктами слід розуміти конфлікти, що виникають в межах групи. Для дітей підліткового віку мотивами для загострення відносин є приниження, острах за втрату статусу серед однолітків, намагання самоствердитись, звуження права приймати рішення.

Для того, аби мінімізувати негативний вплив конфліктів на навчальний процес та функціонування груп, творчою групою педагогів ліцею спільно з психологом ДП «Придніпровська залізниця» на основі досягнень як вітчизняної, так і закордонної психології, були розроблені тести - критерії. Вони спираються дослідження як вітчизняних, так і закордонних психологів.

На початку роботи (вересень-жовтень) з групою керівник групи використовує дослідження з методики Дж. Морено «Соціометрія», мета якої – діагностика емоційних зв'язків. Дослідження направлене на вирішення наступних завдань:

  1. Вимір ступеня згуртованості-відокремленості в групі;

  2. Виявлення співвідносного авторитету членів груп за ознаками симпатії-антипатії (лідери, зірки, знехтувані);

  3. Виявлення внутрішньогрупових згуртованих утворень на чолі з неформальними лідерами.

Результат дослідження: отримання зрізу динаміки внутрішньогрупових стосунків для подальшого переструктурування груп, підвищення їх згуртованості і ефективності діяльності.

Матеріали: бланк соціометричного опиту, список членів групи, соціоматриця.

На підставі відповідей учнів укладається соціоматриця. На підставі підрахунків визначаються статусні групи:

  • «зірки»

  • високий відсоток симпатії

  • низький відсоток симпатії

  • «знехтувані при спілкуванні»

Це дає змогу правильно обрати актив групи- адже саме ці учні мають авторитет у однолітків.

Пізніше, (грудень-січень) відбувається дослідження психологічного клімату в колективі - використовується методика Рогова Е.І. «Оцінка соціально-психологічного клімату в колективі», мета якої – визначення рівня розвитку і загальна оцінка психологічного клімату, виявлення чинників його формування.

Але викладачі ДПЗЛ не тільки намагаються усунути конфлікти. Наші учні- майбутні працівники залізниці. Саме на них буде покладена велика відповідальність - безпека людей. І тому при прийомі на роботу їм доведеться проходити співбесіду. Психологічна підготовка починається ще і у самому навчальному закладі через такі інноваційні педагогічні технології , як тренінги. На таких нестандартних уроках перед учнями ставляться різноманітні конфліктні ситуації, які виникають в роботі провідників пасажирських вагонів, квиткових касирів, машиністів електровозу тощо. Діти повинні знати, як правильно використовувати на практиці знання з предметів «Правила проїзду пасажирів», «Культура обслуговування пасажирів», яка повинна бути психологічна взаємодія машиніста електровозу та його помічника, як відповідально підійти до підготовки рухомого складу до рейсу, а саме, вагонів та локомотивів. Питання і відповіді цих ситуацій з реального життя опрацьовані спільно з психологом викладачами спеціальних дисциплін. Учні - або поділені на групи,або в індивідуальній формі - знаходять шляхи їх вирішення та демонструють присутнім. Правильність відповіді коментується викладачем. Причому уроки проводяться не тільки в рамках курсу «Культура обслуговування пасажирів», «Охорона праці», «Правила технічної експлуатації залізниць», а і в якості елементів позакласних заходів- таких, наприклад, як проведення тижня залізничних професій. Це дає змогу не тільки правильно зрозуміти важливість професії, свої майбутні професійні обов’язки, підготуватися до будь-яких можливих нестандартних ситуаціях та гідно їх вирішити, а й бути готовими до своєї першої співбесіди при прийомі на роботу. І ще одним вагомим фактором є проведення таких занять – учні мають змогу «конфліктувати» у штучно створених ситуаціях, демонструючи свої емоції під ненав’язливим контролем викладача, та навчаючись цими емоціями керувати. Тому конфлікти між учнями в групах зведені до мінімуму.

Після проведених занять стало зрозуміло, що учні чіткіше усвідомили значущість майбутньої професії та важливість панування в колективі сприятливого психологічного клімату.

В групах, де проводяться тренінги, створені сприятливі умови для формування оптимальних міжособистісних стосунків між учнями: цьому сприяє демократичний стиль спілкування з учнями на основі спільної колективної діяльності, на основі діалогу між дорослим і дітьми. Схожість інтересів і проблем, які хвилюють підлітків, можливість відкрито їх обговорювати, не побоюючись бути висміяними і знаходячись в рівних стосунках з товаришами, - все це робить атмосферу в таких групах привабливішою для дітей.

Оптимальний стиль педагогічного керівництва тренінгами був обраний демократичний, завдяки цьому створюються передумови для формування у учнів відчуття власної гідності, упевненості в собі, самостійності і творчої ініціативи, успішного розвитку дружніх взаємин, виховання пошани до інших людей – дорослих і однолітків. Це є якнайкращою базою для спілкування - діалогу, спілкування на основі захопленості спільної творчої діяльності педагога і дітей, в результаті якого зростає спільність колективу, відбувається подальше вдосконалення міжособистісних стосунків, підвищення соціального статусу кожного його учасника.

Таким чином, висновок, який підтвердив правильність обраного шляху нашого педагогічного колективу: рівень рівних психологічних стосунків підлітків зростає на основі сприятливого психологічного клімату.

Список літератури:
1. Анастазі А. - Психологічне тестування: кн.2 / За ред. К.М. Гуревича, В.І. Лубовским - М: Наука, 1982.
2. Бєлкін А.С. Основи вікової педагогіки - Свердловськ, 1990
3. Волков Б.С. Вікова педагогіка - М: ЕКМОС, 2004.
4. Дубровіна І.В. Практична психологія освіти - М: ТЦ «Сфера», 1998.
5. Кон І.С. Психологія старшокласника - М: Освіта, 1980.
6. Кон І.С. Психологія ранньої юності - М: Освіта, 1989.
7. Любимова Л.Д. Вікові періоди психічного розвитку дитини, / / ​​Питання психології, 1996
8. Немов Р.С. Практична психологія - М: Проспект, 1999.
9. Немов Р.С. Психологія - М: Владос ІМПЕ ім .. Грибоєдова, 2002
10. Римська Р., Римський С. Практична психологія в тестах або як навчитися розуміти себе та інших - М:. АСТ - ПРЕСС КНИГА
11. Рогов Є.І. Настільна книга практичного психолога в 2 кн. - М:. ВЛАДОС - ПРЕС, 2001. Кн.2: Робота психолога з дорослими. Корекційні прийоми і вправи.
12. Рогов Є.І. Настільна книга практичного психолога в 2 кн. - М:. ВЛАДОС - ПРЕС, 2003. Кн.1: Система роботи психолога з дітьми різного віку.
13. Семенюк Л.М. Хрестоматія з вікової психології - М: Міжнародна педагогічна академія, 1994.

Схожі:

Уроки узагальнення та систематизації знань з математики (8-10 клас)
Лискова Світлана Миколаївна, Чамата Світлана Олександрівна, Козлова Ольга Миколаївна
«Фламбування страв»
Слов’янський професійний ліцей залізничного транспорту імені Героя Соціалістичної Праці П. Ф. Кривоноса
1. Виберіть відповідь, яка визначає Ваше ставлення до конфліктів у педагогічному колективі
А. Конфліктів не повинно бути, тому що і адміністрація, і вчителі прагнуть усунути все, що веде до конфліктів
Формування позитивної Я-концепції учнів, як спосіб профілактики конфліктів...
Думайте про дитину справедливо і не буде конфліктів. Вміння попередити конфлікт одна з основних частин педагогічної мудрості вчителя....
Основними завданнями методичної роботи ДПТНЗ «Житомирський професійний технологічний ліцей» є
Розвиток педагогічної та професійної майстерності педагогічного колективу, його загальної культури, створення мотивації і умов для...
Структура роботи методичного кабінету ДНЗ «Решетилівський професійний...
Безпосереднє керівництво роботою методичного кабінету здійснює методист ліцею Раїса Іванівна Рафальська
ПРАВИЛА ПРИЙОМУ ДО НІКОПОЛЬСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЛІЦЕЮ
До Нікопольського професійного ліцею (далі НПЛ) приймаються громадяни України, іноземці та особи без громадянства, що перебувають...
Анотований каталог друкованих матеріалів педагогічних працівників...
Робота методичного кабінету ліцею в значній мірі направлена на допомогу у підготовці педагогічними працівниками методичних розробок...
Міністерство освіти і науки України Донецька облдержадміністрація...
У методичній розробці виховного заходу поданий цикл зимових свят українців: святкування Різдва, Щедрого вечора та Водохреща
ЗВІТ директора ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені...
Державний навчальний заклад «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І. Г. Боровенського» є державним професійно-технічним...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка