|
Скачати 131.94 Kb.
|
Міністерство освіти і науки України Тернопільська ЗОШ№16 ім. В.Левицького Виховання національної свідомості і патріотизму на уроках української мови і літератури Кулик Н.І., вчитель української мови і літератури Тернопіль 2008р. Національне виховання – факт цілісного формування особистості, що відображає систему поглядів , переконань, ідеї, ідеалів,традицій, звичаїв, покликаних формувати свідомість і цілісність орієнтації молоді. Найголовніше завдання вчителя – це формування в школярів національної гідності і гордості за свою землю, народ,батьківщину, усвідомлення себе представниками державної нації, носіями незалежності і державності. Патріотичне виховання – складова частина національного світогляду і поведінки людини, її ставлення до рідної країни,всіх націй та народів. Відданість Україні - невід’ємна ознака національно свідомого громадянина. Патріотизм є одним з найсуттєвіших показників моральності людини. Патріотизм – (грец. patris– батьківщина) – любов до Батьківщини, відданість їй і своєму народу. Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності – віддати життя за її свободу і незалежність, людина не може бути громадянином. Як синтетична якість, патріотизм охоплює емоційно-моральне, дієве ставлення до себе та інших людей, до рідної землі, своєї нації, матеріальних і духовних надбань суспільства. Вважаю, що патріотичні відчуття учнів засновуються на їх інтересі до найближчого оточення (сім’ї, батьківського дому, рідного міста, села), яке вони бачать щодня, вважають своїм, рідним, нерозривно пов’язаним з ними. Важливе значення для виховання патріотичних почуттів школярів має приклад дорослих. На мою думку, основними напрямами патріотичного виховання на уроках української мови, літератури є: формування думки про суспільну значимість родини, про сім’ю, рід і родовід; краєзнавство; ознайомлення з явищами суспільного життя; формування знань про історію держави, державні символи; ознайомлення з традиціями і культурою свого народу. Оскільки національна школа відіграє неабияку роль у вихованні патріотів України, збереженні традицій народу, землі, на якій жили їхні предки, на якій живуть вони, на якій житимуть їхні діти і онуки, своїм завданням бачу виховання учнів на історичних, бойових та трудових традиціях українського народу. На уроках словесності ґрунтовно працюю над формуванням мовної культури, засвоєнням основ світосприймання, психології, національної духовності українців. Намагаюся виховувати чесність і громадянську гідність й мужність в обстоюванні істини, прав і свобод громадянина України. У процесі виховання розвиваю в учнів почуття громадянської відповідальності за свої вчинки і позиції, за долю рідного краю, народу, захист і розвиток, його духовної культури, зміцнення миру і дружби між людьми. Під час навчання формую у школярів розуміння важливої ролі української мови у відродженні України, розуміння того, що лише завдяки їй можна глибше пізнати традиції, звичаї, психологію, національний дух українців, подолати національний нігілізм, яничарство, які культивувалися в Україні протягом століть, розвиваю мовну культуру учнів, вміння і навички спілкуватися, логічно висловлювати думки українською мовою, говорити правильно, вишукано і виразно. На уроках української мови, вважаю, слід проводити роботу в трьох основних напрямках: «Я»: Я- виховую віру в себе, розкриваю і розвиваю свої здібності, поспішаю робити добро, намагаюсь розділяти радість і горе інших; Я- патріот і громадянин України; Я – пізнаю, бережу і примножую красу в усьому, розумію, що до істини веде багато шляхів,відшукую з них свій; Я- утверджую себе в праці, шаную будь-яку корисну праці, прагну стати сильним,витривалим, сміливим. «Батьківщина»: Вивчаю, утверджую та примножую традиції і святині всього народу, України; Прагну жити в мирі та дружбі з дітьми інших народів, пам’ятаючи: Земля – наш спільний дім. Живу в злагоді із природою. «Родина»: Шаную свою родину, бережу тепло батьківської оселі. Вважаю, що учні мають чітко усвідомлювати себе частиною своєї сім’ї. Цьому сприяло проведення свята «Бути гідним сином (дочкою) своєї землі», на якому діти розповідали історію свого родоводу, про цікаві події, факти, підготували сімейний альбом. А на уроках української мови звертаю увагу на вивчення українського побуту: старовинні речі, їх призначення, поповнення словникового запасу, забуті і рідко вживані українські слова, їх значення (підготовка до свята-уроку «Хата моя, біла хата»). Також знайомлю дітей із народною творчістю про родинні стосунки: приказками, прислів’ями, промовками, казками, народними оповіданнями, розширюю знання про народний одяг, його символічні елементи, з’ясовую наявність у сім’ях переданого у спадок старовинного одягу. З цією метою пропоную дітям відібрати з декількох зразків предмети природно-прикладного мистецтва і пояснити свій вибір, пригадати, які мистецькі вироби є у них вдома, як вони виглядають, які їх колір, орнамент, характерні деталі(твір-опис «Вишиванка моєї бабусі», «Старовинний глечик»). Вважаю, що учні мають знати назви професій майстрів прикладного мистецтва: гончар, склодув, різьбяр, карбувальник, ткач, швець. Під час уроків з’ясовуємо зміст виразів «золоті руки», «золота людина», вивчаємо приказки, прислів’я про народних умільців, формую уявлення дітей про малу батьківщину (рідний дім, вулицю, місто(село), в якому живемо) і велику, яка називається Україна, де живе український народ та інші народи (росіяни, молдавани…). На уроках позакласного читання ознайомлюю дітей з легендами про рідний край, його героїв, героїчними піснями і думами, продовжую знайомити їх з традиційними святами українського народу: національними, обрядовими, релігійними, залучаю дітей до активної участі в них, а також знайомлю із святами інших народів. Під час проведеної роботи учні вчаться систематизувати матеріал про фольклорні символи українського народу та інших народів, що населяють Україну: одяг, рушник, вінок,головний убір, рослини - барвінок, верба, дуб, калина і т.д.. Розповідаю учням про людські обереги – ключ,гребінець, сіль, полин, воду, намисто, ланцюжки, каблучки та повір’я, пов’язані з ними, навчаю дітей розповідати почуте, запам’ятовувати та використовувати матеріали у текстах, реченнях, іграх та забавах, напр.: «У криниці водички віконечко, не заглядай, моє сонечко»(на уроках мови в п’ятих класах тема «Звертання»), або ж: «Ніж на столі господар, а в руках – володар», «Через поріг ступай – ноги не забивай», Стрітення – весна із зимою зустрічається. Навчаю дітей творчо працювати в усіх видах діяльності за мотивами народних казок, легенд, звичаїв, а також такі як «Народні звичаї, обряди та традиції», «Громадянином повинен бути», «Ти живеш серед людей», «Умій бути вдячним». Вчу учнів усвідомлювати ідеали сім’ї, необхідність пошани до старших («Вклонімось мамі до землі», «Батьківський дім», «Любіть своїх мам», «Сімейні реліквії»). Розвиваючи творчість у дітей, слід поглиблюю навики колективного життя, громадянської і соціальної відповідальності – «Кому честь – тому й хвала», «Якби я був чарівником», «У школі ти господар і гість», «Однокласник, товариш, друг», «Я, ти, ми», «Коли яке слово мовити», «Скромність прикрашає людину», «З дружби починається усмішка» і т.д. На уроках мови літератури розвиваю особисті якості громадянина України: національної самосвідомості, розвиненої духовності, моральної і художньо-естетичної культури, а також правової, трудової, фізичної, екологічної культури. Для цього добираю теми, а до них – тексти і речення, а також готую матеріали до вікторин, конкурсів, усних журналів, заочних ігор - конкурсів. Працюю за такими напрямками: 1. Історія рідної землі. 1. «Український патріотизм як стан душі українця»( за романом П.Куліша «Чорна рада»). 2. Конференція на тему козацтва і козаччини: «Історія українського козацтва», «А ми тую славу збережемо», «Згадаймо праведних гетьманів. Де їх могили?» (Т.Шевченко) 3. Виставка «Козацька символіка». 4. Пізнавальні уроки «Таємниця козацького танцю «Гопак»,»Історія козаччини в музичних творах»(між предметні зв’язки: музика). 5. Вікторина на тему козацтва. Знайомство з життям і побутом козаків, з одягом, який носили ці предки. 6. Використання легенд і бувальщин на уроках мови. «Легендарна поетеса Маруся Чурай», «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине…», «Маруся Богуславка», «Настя Лісовська», «Козак Мамай», «Козак Максим Кривоніс», «Про Байду Вишневецького», «Людина з легенди», «Вони були українцями» (знайомство з козаками – героями). 7. КВК «Любимо ми Україну, знаємо пісню солов’їну». 8. 1. Ранок. «Мій духмяний самоцвіт, через терни йшла до волі стільки літ», «Україно, ти моя молитва», 2. «Без верби та калини нема України», «Мій рідний край, моя земля». 9. Літературно – музичні композиції «Мово моя материнська», «Мово,колиско моя», «Без мови нашої, юначе, й народу нашого нема»(«Свято рідної мови»). 10.Творчі роботи «Минуле й майбутнє рідного краю», «Багатство рідної землі», «Що мені сподобалося під час екскурсії». 2. Українська пісня. 1. «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине»(конкурс на кращого виконавця народної пісні). 2. Усний журнал «Українські музичні інструменти», «Троїсті музики»(кобзарі, лірики, бандуристи), «Народні співаки України»(С.Крушельницька, О.Петрусенко та ін..) 3. Вечір авторської пісні(знайомство з творчістю Б. Дурди) 4. Ранки «Сопілочко моя», «Чарівна мелодія скрипки», «На вулиці скрипка грає», «Взяв би я бандуру», «Щедрий вечір, добрий вечір». 5. Народознавство. Використання матеріалів з народознавства на уроках мови: «Український вертеп», «Українські заручини», «Українське весілля (присвячених народним традиціям сватання дівчини та обряду українського весілля з включенням уривків з творів класиків української літератури («Кайдашева сім’я», «Конотопська відьма», «Сватання на Гончарівці» та ін.), використання речень з пісень на уроках української мови). 3. Родина 1. Свято матері «Сива ластівко, ясне сонечко!» 2. Літературно – музична композиція, « Калина з маминої пісні», «Хата моя , біла хата». 3. Конкурси прислів’їв, приказок «Батько та ненька – хата біленька». 4. «Шануй батька і матір, й добре тобі буде жити на землі» - заповідь із Біблії. 5. Легенди про материнську любов, вірність, про необхідність бути вдячними синами та дочками, «…бо хто матір забуває, того Бог карає» (Т.Шевченко). 6. «Поставлю хату», «Моя світлиця» - оспівування хати в українських народних піснях. 4. Рідний край. 1. «Літопис мого села, міста». Історія походження та виникнення села (міста), розвиток та роль села (міста) у різні часи. 2. Прислів’я, приказки, загадки. Легенди мого села(міста). Пісні мого села (міста). 3. Заочні ігри-подорожі визначними місцями рідного краю (Олеський замок, Почаїв, Кам’янець-Подільський та ін.). 4. Знову цвітуть каштани (знайомство із столицею України). 5.Усні журнали «Ми живемо в Україні», «Свято українського костюма», «Я – українець». 6. Лекції – роздуми «Українці за кордоном», «Що таке діаспора». 7. «Я рідну Україну не поміняю на чужину»(Л.Глібов). 8.Ремесла нашого краю ( ковальство, бондарство, бджільництво). Використання текстів про ремесла нашого краю при виконанні творчих завдань , написанні переказів і диктантів. 9.Вікторина «Гостина казкової родини» ( українські народні казки про любов до рідного краю). 10. «Відгадаю загадку та й посію на грядку» - конкурс українських народних загадок. 11. «Заспіваймо пісню веселеньку» - конкурс українських пісень нашої місцевості. 12. Використання фольклору та віршів, пісень, оповідань, легенд про Україну (зокрема про Тернопіль і Тернопільщину) на уроках мови. 13. Творчі роботи «Осінь у нашій місцевості», «Тропічні друзі у нашій місцевості», «Літо у нашім краї», «Птахи і тварини нашого краю», «Люди, що живуть поруч». 5. Символи держави. 1 Історія символів нашої держави. Символи – герби історичні, герби географічних зон України, герби, пов’язані з козаччиною, Запорізькою Січчю, гетьманщиною. 2. Капітал-шоу «Поле чудес», присвячене іменам і символам, пов’язаних з козаччиною, Запорізькою Січчю, побутом українського народу. 3. Написання рефератів, творів «Духовні скарби народу», «Найстрашніші втрати – духовні», «І чужого научайтесь, і свого не цурайтесь», «Мистецтво жити гідно. В чому воно полягає?». 4. Теми (між предметні зв’язки, історія): «Неси закон», «Громадянин України», «Держава та особа», «Чи все в житті стосується тебе?», «Право і мораль», «Громадянином бути зобов’язаний» (диспут). 6. Краса природи рідного краю. 1 «Краса природи рідного краю», «Учись відчувати красу рідної природи», «Квіти у віночку України». 2. Тексти про корисність лікарських рослин, які ростуть на території нашої області. 3. «Рослини – символи України» (калина, верба). 4. Театралізована вистава, присвячена лікарським рослинам («Чар-зілля»). 5. Урок – обговорення «Стара кав’ярня» (присвячений українській національній кухні). Використання текстів-рецептів української кухні. Приготування салатів з лікарських рослин. Лікувальні напитки предків. 6. Творчі роботи «Природа – рідний дім», «Рослини – символи України», «Природа – матір - Берегиня», «Природо, ми твої друзі!», «Ліс – наше багатство». На мою думку, успіх національного виховання значною мірою залежить від національної та міжнаціональної культури батьків і педагогів. Спрямованість патріотичного виховання на загальний особистісний розвиток школяра, його неперервність у педагогічному процесі, багатоманітність напрямів і методів вимагає високопрофесійної та моральної культури вчителя, гуманістичної спрямованості його педагогічної діяльності, вміння розуміти учня і діяти спільно з ним. Результатом такої роботи може стати вищий рівень виховання національної самосвідомості, здатність учнів до морального самовдосконалення. Вважаю, що саме на уроках мови, літератури потрібно прививати дітям любов і повагу до ближнього, а також щирість, привітність, співпереживання, бажання допомагати тим, хто потребує допомоги. Найбільше практично застосовую ці вміння на уроках розвитку зв’язного мовлення, літератури рідного краю, бесіди про позакласне читання. Знайомлячи учнів з творчістю письменників рідного краю, проводжу уроки-зустрічі, уроки-творчі портрети. Будучи співзасновником шкільного літературно – мистецького клубу «ПАРНАС», який існує у закладі третій рік, провела зустрічі учнів з такими письменниками як Зоя Кульчицька, Марія Баліцька, Марта Чопик, Валентина Семеняк, Лідія Романчук. Такі уроки сприяють формуванню духовного світогляду учнів,дають їм можливість доторкнутися до живого поетичного слова. Спілкування допомагає дітям формувати літературні смаки і уподобання. Учні зробили свої перші кроки у творені магії слова, пишучи власну поезію і прозу. Твори Марти Томахів, Мар’яни Прейзнер, Ірини Пласкань надруковані у журналі «Освітянин», обласних газетах. Такі учні як Спільчук Тарас , Яріш Михайло, Рибіцька Роксолана, Пазірович Наталя, Яциків Мар’яна стали учасниками Всеукраїнському конкурсі «Я КАЖУ «НІ!» НАРКОТИКАМ». Відрадно те, що вихованці літературної студії взяли участь у Всеукраїнських конкурсах «Таланти твої, Україно» і «Обдарована молодь України». Кращі твори конкурсантів подано до друку у журналі «ПРИГОДИ». Займаючись з учнями у студії «Перлини слова», навчаю дітей редагувати власні твори . Літературна творчість вимагає уважної, доброзичливої, професійної оцінки, примушує критично ставитися до написаного з метою його вдосконалення. Тому на етапі освоєння правил літературної творчості формую в обдарованих учнів уміння редагувати творчі роботи за умови участі в ній самого поета. Розвиваючи творчі здібності учнів, забезпечую їхні інтереси, потреби, враження, даю настанови «що» і «як» потрібно робити, щоб досягнути успішного результату, активізую дітей до такої діяльності. Подаю фрагмент засідання літературної студії, тема якої – обговорення та редагування написаних учнями віршів. Учениця Ірина Пласкань виразно читає власний вірш «Я малюю». Я малюю Я малюю в думках світле сонце, Джерельце, що не знає упину, Я малюю в уяві людину. Я малюю траву зелененьку, Квітку рожеву, чистеньку. Я малюю, малюю природу. І хоч маю ще мало я літ, Я малюю, малюю світ.
Примітно, що схильні до творчості діти легко знаходять художні образи, проте їхню новизну їм визначити ще важко. Підказуюю, що дуже часто остання строфа, рядок, дворядок чи навіть єдине слово можуть нести найсильніше емоційне навантаження, несподіваний висновок чи розв’язку.
Схвальні відгуки про високий рівень художньої якості творів стимулюють у школярів бажання подальшого творчого пошуку. Така співпраця приводить учнів до висновку, що мало мати бажання творити, треба робити це так, щоб пробуджувати у читача цікавість до живого поетичного слова. Популяризуючи творчість письменників рідного краю, проводжу екскурсії у місця, де жили і творили наші знамениті краяни. Перебуваючи в селі Денисів у будинку-музеї Іванни Блажкевич, учні познайомилися з життям і творчістю нашої землячки. Школярі мали змогу поспілкуватися з донькою поетеси, почути спогади, побачити світлини родини Блажкевич, предмети домашнього ужитку доби, у яку жила і творила наша знаменита краяна. Учні дізналися і про те, що у с.Денисів відкрито музей «Творчі особистості Тернопілля», у якому зібрані матеріали про наших видатних сучасників. Відвідування музею спонукало учнів продовжити дослідницьку діяльність, відшукуючи маловідомі факти про життя і творчість наших земляків. Школярі опрацювали ряд архівних документів, публікації у виданнях минулих років. Готуючись до уроків літератури рідного краю, діти відвідали «Кімнату пам’яті поетів» у Тернопільському краєзнавчому музеї, в якій зібрані цікаві матеріали про поетів Тернопілля. Проведена робота сприяла більш глибшому розумінню учнями творчого почерку письменників з якими були проведені уроки-зустрічі. Особливо імпонувало учням те, що «співавторами уроку» були люди, які живуть поруч. Під час проведення зустрічі із письменницею і художницею Зоєю Кульчицькою, учні були здивовані тим, що живе вона на масиві «Дружба» по вул.Бережанській. Школярі виявили свої творчі здібності як декламатори, актори і поети. А урок-творчий портрет Марії Баліцької став справжнім святом художнього слова і пісні. Уроком високої духовності була зустріч із письменницею Валентиною Семеняк. Дійсно, учні на крилах Святого Духа «піднеслися до вершин таїнства поетичного слова». Зразком патріотизму, щирої любові до рідного краю стала для учнів тернополянка Лідія Романчук. Особливо вразила дітей розповідь про незвичайне минуле письменниці. Ніби наяву учні побачили жахіття війни, несправедливе ставлення влади до українців – справжніх патріотів нашого краю . Отже, на мою думку, виховання національної самосвідомості на уроках мови і літератури сприяє збагаченню духовного світогляду школярів, формує усвідомлення особистістю себе як часточки українського народу з власною національною гідністю. В наш час, коли нівелюється приналежність людини до певної нації, виховання справжнього патріота набуває особливо важливого значення. Виховуючи в учнях любов до рідного краю, ми формуємо гідне майбутнє нашого народу. |
РОБОЧИЙ ЗОШИТ ... |
Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури Анотація. У статті описано досвід використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури з метою активізації... |
ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ НА ТРАДИЦІЯХ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ «одним із важливих завдань підготовки кваліфікованих робітників для різних галузей економіки педагогічне сприяння їх духовному розвитку,... |
На уроках української мови У процесі вивчення української мови в початковій школі здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їх розумовий і мовленнєвий... |
Формування високих естетичних вподобань на інтегрованих уроках з української мови та літератури Методологічною засадою естетичного виховання є етика – наука про загальні закономірності художнього освоєння дійсності людиною |
Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності... Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної... |
На уроках української мови Посібник "Дидактичний матеріал з розвитку мовлення на уроках української мови у 4 класі" |
Уроках української мови Методичні рекомендації підготувала ... |
14 листопада 2007 року у Драбівському районі проходив обласний семінар... Драбівському районі проходив обласний семінар для керівників районних (міських) методичних об’єднань учителів української мови і... |
На уроках української мови в спеціальній школі Прийомами роботи, які сприяють підвищенню активної розумової діяльності дітей та рівня їх свідомості це порівняння, співвідношення,... |