|
Скачати 249.33 Kb.
|
Тема 1. Управління виробництвом фармацевтичної продукції в Україні Державне управління у сфері обігу лікарських засобів і виробів медичного призначення Суб’єкти і принципи державного управління фармацевтичною галуззю Єдиним органом законодавчої влади в Україні, який здійснює визначення засад державної політики в галузі охорони здоров’я, є Верховна Рада України. Основним законом, що регулює правовідносини, пов’язані зі створенням, реєстрацією, виробництвом, реалізацією та контролем якості лікарських засобів є Закон України „Про лікарські засоби” (1996 р. зі змінами і доповненнями). Він містить сім розділів і 28 статей Державну політику у сфері обігу лікарських засобів провадить Президент України та Кабінет Міністрів України через систему центральних і місцевих органів виконавчої влади, разом з органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Як видно з даних рис. 2.1, державне управління у межах своєї компетенції здійснюють Міністерство охорони здоров’я України, Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів (обидва — центральні органи виконавчої влади) та спеціально уповноважені органи і структурні підрозділи.
Рис. 2.1. Організаційна структура державного управління якістю, стандартизацією і сертифікацією лікарських засобів і виробів медичного призначення Міністерство охорони здоров'я України (МОЗ України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМ України. Воно є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я, санітарного та епідемічного благополуччя населення, створення, виробництва, контролю якості та реалізації лікарських засобів і виробів медичного призначення. Основними завданнями МОЗ є:
При цьому до похідних повноважень МОЗ України щодо фармацевтичної галузі належить:
Департамент регуляторної політики у сфері обігу лікарських засобів та продукції в системі охорони здоров’я МОЗ України є структурним підрозділом міністерства, який реалізує функції формуванню державної політики розвитку фармацевтичної галузі, регулювання і управління у сфері обігу лікарських засобів, виробів медичного призначення і продукції, яка використовується в охороні здоров'я. Кінцеве завдання, яке ставиться перед департаментом - створення єдиних прозорих правил, ліквідація всіх суб'єктивних чинників, що впливають на ситуацію на ринку, і надалі - створення перспективних програм розвитку фармацевтичної промисловості, а також інших підсекторів галузі, при необхідності - формування принципів оптимального державного замовлення для вітчизняних підприємств. Підпорядкованими Департаменту підрозділами є відділ державної реєстрації лікарських засобів та біопрепаратів, відділ державної реєстрації та підтвердження відповідності медичних виробів, дезінфекційних та кометологічних засобів, відділ нових медичних технологій, стандартизації та сертифікації, відділ методологічного забезпечення та моніторингу Завдання і функції Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів МОЗ України Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів (далі — Держлікінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра охорони здоров’я. Структурним підрозділом МОЗ України, який відповідає за взаємодію з Держлікінспекцією, є Департамент регуляторної політики у сфері обігу лікарських засобів та продукції в системі охорони здоров'я. Держлікінспекція забезпечує здійснення державного контролю якості та безпеки лікарських засобів, у тому числі діючих речовин (субстанцій); готових лікарських засобів (лікарські препарати, ліки, медикаменти), отруйних, сильнодіючих, радіоактивних лікарських засобів, допоміжних речовин, гомеопатичних засобів, засобів, що використовуються для виявлення збудників хвороб, а також боротьби із збудниками хвороб або паразитами; лікарських косметичних засобів та лікарських домішок до харчових продуктів (далі — лікарські засоби); медичної техніки і виробів медичного призначення, що перебувають в обігу та/або застосовуються у сфері охорони здоров’я, дозволені до реалізації в аптечних закладах і їх структурних підрозділах (далі — медична продукція), а також у сфері ліцензування господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами. Основними завданнями Держлікінспекції є: 1) здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства щодо забезпечення належної якості лікарських засобів і медичної продукції, їх обігу, в тому числі реалізації, зберігання, транспортування, застосування, утилізації та знищення; 2) забезпечення державного регулювання та контролю за виробництвом лікарських засобів і медичної продукції; 3) забезпечення державного регулювання ввезення на територію України та вивезення з території України лікарських засобів і медичної продукції; 4) розроблення проектів державних цільових програм з питань контролю якості лікарських засобів та медичної продукції і участь у забезпеченні виконання таких програм; 5) розроблення пропозицій щодо приведення законодавства України з питань контролю якості лікарських засобів і медичної продукції у відповідність із законодавством ЄС. Функції Держлікінспекції:
Держлікінспекцію очолює Голова, який є Головним державним інспектором України з контролю якості лікарських засобів. Його призначає на посаду та звільняє з посади Кабінет Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра України відповідно до пропозицій Міністра охорони здоров’я. Завдання (мета) Державного фармакологічного центру МОЗ України (є органом адміністративно-господарського управління та контролю у сфері реєстрації лікарських засобів): – аналізу стану пошуку, вивчення та впровадження лікарських засобів; – участі у формуванні соціального замовлення та системи лікарського забезпечення населення; – здійснення наукового обґрунтування пріоритетних розробок нових лікарських засобів та прогнозування потреби в них населення України; – удосконалення системи створення, експертизи, клінічної апробації та реєстрації лікарських засобів із впровадженням елементів GLP (належної лабораторної практики) та GCP (належної клінічної практики); – здійснення спеціалізованої оцінки доклінічного вивчення лікарських засобів, клінічних випробувань та їх експертизи для надання рекомендацій про можливість державної реєстрації (перереєстрації), а також експертизи всіх змін, які передбачається внести до реєстраційних документів протягом дії реєстраційного посвідчення; – здійснення нагляду за побічними діями зареєстрованих в Україні лікарських засобів та надання пропозицій органу державної реєстрації лікарських засобів про повну або тимчасову заборону їх застосування; – здійснення експертизи матеріалів на діючі, допоміжні речовини для виробництва лікарських засобів і надання рекомендацій МОЗ України щодо можливості їх використання та реєстрації; – розроблення та надання МОЗ України переліків отруйних, сильнодіючих, радіоактивних лікарських засобів, дозволених до медичного застосування, а також переліків лікарських засобів, які відпускаються за рецептами і без рецептів лікарів; – здійснення експертизи матеріалів щодо реклами лікарських засобів, а також матеріалів на лікарські засоби, що надходять в Україну по лінії гуманітарної допомоги на предмет можливості їх медичного застосування. В структурному плані Державний фармакологічний центр очолюється керівництвом і містить департаменти з фармацевтичної діяльності, спеціалізованих експертиз, забезпечення клінічних випробовувань лікарських засобів, реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів, економіки та фінансів, лабораторний контроль, який представлений двома лабораторіями з фармакокінетики у м. Києві і м. Харкові та лабораторією фармацевтичного аналізу, а також управління справами. Завдання державного підприємства “Науково-експертний фармакопейний центр” Державне підприємство “Науково-експертний фармакопейний центр” підпорядковане Держлікінспекції. Основними його завданнями є: – забезпечення і підтримка високого рівня стандартизації якості лікарських засобів за допомогою розробки нормативної документації із стандартизації і науково-технічної експертизи аналітичної нормативної документації на лікарські засоби, що знаходяться на ринку України; – створення Державної фармакопеї України, розробка і видання доповнень до неї; – експериментальне супроводження розробки Державної фармакопеї України; – науково-методична робота з впровадження Державної фармакопеї України і нормативних документів із стандартизації лікарських засобів; – створення національної системи фармакопейних стандартних зразків; – атестація субстанцій на відповідність Державній фармакопеї України; – розробка систем контролю якості лікарських засобів; – апробація методик контролю якості лікарських засобів при їх реєстрації в Україні; – впровадження валідації (признання дійсним) при експертизі аналітичних нормативних документів. Завдання Комітету з контролю за наркотиками МОЗ України Cпеціально уповноваженим урядовим органом державного управління у сфері контролю за обігом в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів є Комітет з контролю за наркотиками (далі – Комітет). Основними завданнями Комітету є:
При цьому Комітет:
В структурному плані Комітет очолюється керівництвом і містить управління ліцензування та фінансово-правового забезпечення з підпорядкованими відділами планування, бухгалтерського обліку та звітності і ліцензування та правового забезпечення, а також управління контролю за діяльністю суб’єктів обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів з відділами сертифікації, моніторингу та звітності і регіонального контролю. Завдання Українського науково-експертного центру дослідження якості лікарських засобів та виробів медичного призначення і Державного навчального центру з належної виробничої/дистриб'юторської практики Державне підприємство «Український науково-експертний центр дослідження якості лікарських засобів та виробів медичного призначення» (надалі - ДП "УНЦ") знаходиться у сфері управління Держлікінспекції. Одним із завдань центру є забезпечення надійної, оперативної, методичної та інформаційної підтримки територіальних інспекцій та суб'єктів фармацевтичного ринку України. Напрямки діяльності ДП «УНЦ»: 1. Розробка, впровадження, обслуговування інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем, комплексних систем захисту інформації, програмних продуктів. 2. Надання консультативної і методичної допомоги підприємствам, організаціям, установам, суб`єктам господарювання з питань обігу лікарських засобів, виробів медичного призначення 3. Здійснення науково-прикладних та науково-експертних досліджень проблем контролю якості та забезпечення ефективності та безпеки лікарських засобів, виробів медичного призначення та медичних імунобіологічних препаратів Державна санітарно-епідеміологічної експертиза Основним завданням Департаменту організації санітарно-епідеміологічного нагляду МОЗ України є забезпечення санітарного і епідемічного благополуччя в Україні, в т.ч. організація і здійснення державної санітарно-епідеміологічної експертизи. Державна санітарно-епідеміологічна експертиза - це вид професійної діяльності органів, установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби,що полягає у комплексному вивченні об'єктів експертизи з метою виявлення можливих небезпечних факторів у цих об'єктах, установленні відповідності об'єктів експертизи вимогам санітарного законодавства, а в разі відсутності відповідних санітарних норм - в обґрунтуванні медичних вимог щодо безпеки об'єкта для здоров'я та життя людини. Об'єкт державної санітарно-епідеміологічної експертизи є будь-яка діяльність, технологія, продукція та сировина, проекти будівництва, проекти нормативних документів, реалізація (функціонування, використання) яких може шкідливо вплинути на здоров'я людини, а також діючі об'єкти та чинні нормативні документи у випадках, коли їх шкідливий вплив установлено в процесі функціонування (використання), а також у разі закінчення встановленого терміну дії висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи. Заявниками державної санітарно-епідеміологічної експертизи є власники об'єкта експертизи або вповноважені ними особи. Державна санітарно-епідеміологічна експертиза включає такі етапи: - звернення заявника у випадках експертизи об'єктів, на які відсутні санітарні норми, затверджені нормативні документи, до Департаменту державного санітарно-епідеміологічного нагляду, а у випадках експертизи об'єктів, на які є санітарні норми або нормативні документи, що затверджені згідно з чинним законодавством України, - до установ, закладів державної санітарно-епідеміологічної служби України; - здійснення вимірювань, досліджень об'єктів, наукового обґрунтування відповідних вимог щодо об'єкта експертизи (показників безпеки та умов використання тощо) та оформлення звіту; - проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи та оформлення її результатів у вигляді протоколу експертизи; - підготовка проекту висновку; - затвердження висновку експертизи та внесення його до реєстру висновків експертизи Термін виконання державної санітарно-епідеміологічної експертизи становить 30 діб з дати надходження передбачених цим Порядком документів до виконавців експертизи. |
2. СТАНДАРТИЗАЦІЯ І СЕРТИФІКАЦІЯ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ Державну систему стандартизації, цілі і завдання якої затверджені Постановою Кабінету Міністрів № 258 від 25. 05. 1992 р. Державний... |
Міністерство охорони здоров’я України НАКАЗ від 22. 02. 2010 р. №158... України» з врахуванням положень настанов Всесвітньої організації охорони здоров’я та Міжнародної фармацевтичної федерації «Стандарти... |
Надати визначення поняттям: якість продукції, якість послуг, якість управління, якість процесу Якість продукції — це сукупність її властивостей, що характеризують міру спроможності даної продукції задовольняти потреби споживачів... |
Екзаменаційні питання з предмету Економіка, організація прогнозування... Конституція України: державне забезпечення соціальної спрямованості економіки. Головні цілі соціально-орієнтованої економіки |
Планування виробничої програми в натуральному виразі. Планування... Номенклатура продукції, [ 51,-c. 259 ], це склад продукції, що виготовляється по її видам (найменуванням) |
1. Принципи і типи соціально-трудових відносин: солідарність, субсидіарність,... Основні стратегії демократизації управління виробництвом. Порядок ведення тристоронніх переговорів на національному рівні і висновок... |
ДОГОВІР комісії на продаж продукції (договір про передачу продукції на реалізацію) КОМІСІОНЕР зобов’язується за дорученням КОМІТЕНТА здійснити в інтересах останнього від свого імені угоду з продажу продукції |
ЗАТВЕРДЖЕНО Регіональні управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПС України... |
ЗАТВЕРДЖЕНО Регіональні управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПС України... |
ЗАТВЕРДЖЕНО Регіональні управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПС України... |