1. Поняття публічно-правового спору та його особливості Юридичним фактом, який зумовлює появу первинних позитивних адміністративно-правових відносин між


Скачати 1.08 Mb.
Назва 1. Поняття публічно-правового спору та його особливості Юридичним фактом, який зумовлює появу первинних позитивних адміністративно-правових відносин між
Сторінка 1/8
Дата 10.04.2013
Розмір 1.08 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8
1. Поняття публічно-правового спору та його особливості

Юридичним фактом, який зумовлює появу первинних позитивних адміністративно-правових відносин між громадянином і суб’єктом владних повноважень є звернення громадянина щодо задоволення свого суб’єктивного права.

Адміністративно-правовий спір являє собою індивідуальну адміністративну справу, яка виникає у зв’язку з тим, що у одного з учасників управлінських відносин складається враження, що його права чи законні інтереси обмежуються діями іншого учасника відповідних суспільних відносин, або один із учасників вбачає в діях іншого ознаки порушення правил, діючих у сфері державного управління .

Адміністративно-правовий спір є різновидом юридичного конфлікту. Його розуміють як прояв об’єктивних і суб’єктивних протиріч, які виражаються у протидії сторін, тобто спостерігається ситуація, коли суб’єкти взаємодії прагнуть досягнення таких, що взаємно виключають чи суперечать одна одній цілі .

Адміністративно-правовий конфлікт можна розглядати як різновид юридичного конфлікту, специфіка якого обумовлена характером правовідносин, які виникають у сфері функціонування виконавчої влади, наприклад, при порушенні органом виконавчої влади прав і свобод громадян (юридичних осіб). Така конфліктна ситуація нерозривно пов’язана зі спором про адміністративне право.

В п. 1 ст. 3 КАС йдеться про публічно-правовий спір, яким вважають спір, де хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб’єкт, котрий здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, у тім числі на виконання делегованих повноважень.

Предметом адміністративного спору є суб’єктивні права і обов’язки, щодо яких у зв’язку з прийнятим адміністративним актом виникли розбіжності, а також питання про законність самого адміністративного акта. Крім того, в предмет адміністративного спору можуть входити питання про порушення адміністративним актом законних інтересів.


  1. спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; 
    2) спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 
    3) спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; 
    4) спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 
    5) спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України; 
    6) спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Публічно-правовий спір є видом правового спору, для якого характерні наступні ознаки:

- спір виникає з публічно-правових відносин;

- сторонами спору є суб’єкти публічно-правових відносин, серед яких особливим правовим статусом наділені органи публічної адміністрації ;

- сфера виникнення спору зумовлена реалізацією публічного інтересу;

- предметом спору є рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів публічно-правових відносин, які порушують або можуть порушити права, свободи та інтереси інших суб’єктів.

2. Структура публічно-правового спору

являє собою індивідуальну адміністративну справу, яка виникає у зв’язку з тим, що у одного з учасників управлінських відносин складається враження, що його права чи законні інтереси обмежуються діями іншого учасника відповідних суспільних відносин, або один із учасників вбачає в діях іншого ознаки порушення правил, діючих у сфері державного управління .
Структурно публічно-правовий спір містить аналогічні елементи присутні будь-яким іншим відносинам: суб’єкт, об’єкт, зміст.

Субєктний склад характеризується присутністю субєкта владних повноважень.

Обєкт – права, законні інтереси, і обов’язки осіб, які реалізуються в публічно-правовій сфері.

Зміст – як суб’єктивна оцінка спору, його сторона виражається в вимогах обґрунтованих нормами публічного права.
3. Адміністративно- правовий спір як різновид публічно-правового спору
При розгляді адміністративного спору з боку статики йому властиві такі риси:

- Адміністративно-правовий спір тісно пов’язаний з державним управлінням. Державне управління – сфера публічно-правових відносин, які регулюються публічним правом, тому що органи державної виконавчої влади здійснюють виконавчо-розпорядчу діяльність спрямовану на практичне виконання законів, виданих органами законодавчої влади, з метою задоволення публічного, суспільного інтересу, інтересів суспільства та держави в цілому. Органи влади здійснюють управлінські функції під якими слід розуміти напрями діяльності, мета яких впорядкувати процеси у суспільстві та привести їх у бажані державою. Разом з тим, адміністративно-правовий спір пов’язаний і з місцевим самоврядуванням, оскільки виникає у сфері управлінської діяльності органів місцевого самоврядування, яка є цариною публічно-правових відносин.

- Адміністративно-правовий спір є публічно-правовим. Однак публічно-правовими спорами є і кримінально-правові, і конституційно-правові спори.

Зв’язок актів, дій, бездіяльності, які оскаржуються, з управлінською діяльністю, вказує на адміністративний елемент такого спору, який відрізняє адміністративний спір від інших публічно-правових

Досить близькі за своєю правовою природою конституційно-правові та адміністративно-правові спори. Така близькість обумовлена навіть тим, що останній може виникнути з конституційно-правових відносин. Відрізняти їх доцільно за процедурою судочинства. Конституційне судочинство діє на самому високому поверсі правової системи, а істотна відмінність конституційного судочинства полягає у притаманному останньому компоненту публічного арбітражу, тобто розгляд спорів усередині державної системи, між окремими органами та гілками влади .

         Кримінально-правові спори відрізняються від адміністративно-правових тим, що вирішуються у межах кримінального судочинства, в якому держава притягає осіб до відповідальності, у той час, як адміністративно-правовий спір – це спір „особи проти держави”. Останнє твердження дає підставу виокремити наступну рису адміністративно-правового спору. 

Спрямованість адміністративно-правового спору на захист особи (юридичної чи фізичної) від свавілля держави та на забезпечення законності у державному управлінні. Спрямованість на захист особи, як риса адміністративно-правового спору стала підґрунтям для виключення з юрисдикції адміністративних судів справ про адміністративні правопорушення.

Специфічний склад учасників адміністративно-правового спору. Обов’язковою стороною є орган, посадова особа уповноважена здійснювати функції державного управління чи управлінські функції в органах місцевого самоврядування та приймати обов’язкові (тобто забезпечені примусовою силою держави) для об’єктів управління рішення, а іншою, як правило, юридична чи фізична особа. При чому перша сторона приймаючи рішення, здійснюючи певні діяння зачіпає права, свободи та законні інтереси осіб (об’єктів управління). У разі їх порушення саме останні є ініціаторами спору.

Розглядаючи адміністративно-правовий спір, як явище динамічне, слід виходити з того, що він є різновидом юридичного конфлікту


4.Класифікація адміністративно-правових спорів

Особливого ж практичного значення набуває класифікація адміністративно-правових спорів за предметом оспорювання.

Це спори щодо

(а) нормативно-правових актів,

(б) індивідуальних актів,

(в) дій або бездіяльності органів,

(в) повноважень,

(г) постанов про накладення адміністративних стягнень.

Саме від предмету оспорювання залежить процедура вирішення спору.
-спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випад­ках, установлених законом,

спори щодо правовідносин, пов'язаних із виборчим процесом чи процесом референдуму

Другий варіант адміністративних проваджень у наведеній групі ті, що реалізуються у діяльності органів публічної адміністрації

-про адміністративні правопорушення (що розглядаються в адміністративному, а не в судовому порядку),

-про видворення за межі України іноземців,

-про адміністративне оскарження,

-нормотворчі,

-дозвільні,

-реєстраційні,

-контрольні,

-атестаційні тощо

Керуючись характером адміністративної справи, доціль­но розрізняти юрисдикційні та неюрисдикційні провадження

Юрисдикційні адміністративні провадження - це провадження, спрямовані на вирішення справ про адміністративні правопорушення та інші правові спори.

Види юрисдикційних адміністративних проваджень:

а) провадження у справах про адміністративні правопорушення;

б) провадження в адміністративних судах з приводу оскаржен­ня рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень;

в) дисциплінарні провадження;

г) провадження за скаргами громадян тощо.

Неюрисдикційні адміністративні провадження — провадження, спрямовані на вирішення справ позитивного характеру, що виника­ють у ході виконавчо-розпорядчої діяльності органів публічної адміністрації. Іншими словами, цей вид адміністративних прова­джень має місце тоді, коли йдеться про вирішення справ, не пов'я­заних із фактами правопорушень і правових спорів.

Види неюрисдикційних адміністративних проваджень:

а) нормотворчі провадження - діяльність уповноважених ор­ганів (посадових осіб) щодо підготовки та ухвалення правових актів;

б) установчі провадження - діяльність уповноважених органів (посадових осіб) щодо створення, реорганізації, ліквідації підпри­ємств, установ, організацій та інших структур;

в) правозастосовні провадження - діяльність уповноважених органів (посадових осіб) щодо вирішення адміністративних справ із застосуванням норм адміністративного права. Наприклад: засто­сування заходів заохочення і стимулювання;

г) реєстраційні провадження - діяльність уповноважених органів (посадових осіб) щодо офіційного визнання законності відповід­них дій чи нормативно-правових актів;

д) атестаційні провадження - діяльність уповноважених орга­нів (посадових осіб) щодо визначення відповідності об'єктів атестації вимогам (критеріям), необхідним для функціонування у певній сфері;

є) контрольно-наглядові повноваження - діяльність уповнова­жених органів (посадових осіб) щодо здійснення контролю та на­гляду у сфері державного управління тощо.

5. Механізм розвязання публічно-правових спорів

механізмів вирішення адміністративно-правових спорів дозволяє стверджувати, що характерною тенденцією є розширення судового порядку розв’язання спорів цієї категорії, який виявляється найефективнішим механізмом захисту прав, свобод і законних інтересів осіб. Поряд із судовим, в якості додаткового, вдосконалювати і розвивати в Україні адміністративний порядок, адже саме він дає змогу оперативно і матеріально не обтяжливо для особи вирішити адміністративно-правовий спір;

Удосконалюючи процес розгляду й розв’язання адміністративно-правових спорів в адміністративному порядку, передусім треба звернути увагу на: (а) відсутність належної правової підготовленості кадрового персоналу щодо розв’язання досліджуваних спорів; (б) недостатньо чітку врегульованість окремих питань механізму їх вирішення.

З урахуванням досвіду країн світу, пропонується запозичити окремі правові інституту, а деякі навпаки не використовувати, оскільки вони не відповідають існуючій нині соціально-політичної ситуації в Україні, менталітету і рівню правової культури українського народу, історичному досвіду й національним традиціям.

Вдосконалюючи механізм розв’язання адміністративно-правових спорів в Україні, доцільно запозичити досвід Сполучених Штатів Америки щодо процедури розгляду цієї категорії спорів, зокрема: а) розв’язуючи адміністративно-правові (публічно-правові) спори, органи, уповноважені здійснювати цю діяльність, у першу чергу мають керуватися принципом пріоритету прав, свобод та інтересів осіб; б) процедури такої діяльності мають бути чітко врегульовані й прозорі; в) населення має бути поінформовано про діяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування й результати розгляду адміністративних справ; г) слід забезпечити стійкий авторитет судової влади.

Адміністративне судочинство, розглядається як форма здійснення адміністративної юстиції, її процесуальна складова. Особливості зазначеного виду судочинства полягають у тому, що а) предметом є особлива категорія спорів – адміністративно-правові; б) нерівність правового статусу сторін адміністративно-правового спору обумовлює специфічність принципів його здійснення; в) регулюється нормами адміністративно-процесуального характеру; г) у його межах здійснюється не лише захист прав, свобод і законних інтересів осіб, а й контроль за діяльністю органів виконавчої влади і місцевого самоврядування; д) має місце специфіка кадрового забезпечення – судді мають бути обізнані у специфіці управлінської діяльності, до розгляду справи можуть залучатись непрофесійні судді.
6. Адміністративне судочинство як форма вирішення публічно-правових спорів

Адміністративне судочинство– це діяльність адміністративних судів щодо розгляду і вирішення адміністративних справ, тобто публічно-правових спорів, в яких хоча би однією стороною виступає орган державного управління. Такі спори виникають з приводу порушення органами державної влади прав, свобод та законних інтересів фізичних та юридичних осіб.

Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при здійсненні ними владних управлінських функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. 
  Адміністративні суди розглядають такі публічно-правові спори:  
  1) спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності;
  2) спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби;
  3) спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень;
  4) спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів;
  5) спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України;
  6) спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.
7. Юрисдикція адміністративних судів щодо вирішення публічно- правових спорів

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема:

1) спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності;

2) спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби;

3) спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень;

4) спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів;

5) спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України;

6) спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Юрисдикція адміністративних судів не поширюється на публічно-правові справи:

1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України;

2) що належить вирішувати в порядку кримінального судочинства;

3) про накладення адміністративних стягнень;

4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян віднесені до його внутрішньої діяльності або виключної компетенції.


8. Адміністративне оскарження та його значення у розвязанні публічно-правових спорів

Сьогодні низка положень Цивільного процесуального кодексу України, які регламентують судове провадження у справах, що виникають з адміні­стративно-правових відносин, передбачають таку форму звернення до суду як «скарга». 

Норми коментованої статті встановлюють особливості
провадження у справах щодо оскарження нормативно-драво-
вих актів, які на відміну від індивідуальних (правозастосовчих)
актів, містять норми права і розраховані на багаторазове застосування, тобто їх
дія не вичерпується одноразовим виконанням.

Адміністративний суд при розгляді справ щодо оскаржен­
ня нормативно-правових актів, перевіряє їх законність та від­
повідність правовим актам вищої юридичної сили. При цьому
адміністративний суд не вирішує питання про конституцій-
ність нормативно-правових актів Верховної Ради України, Пре­
зидента України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради
Автономної Республіки Крим — ці питання віднесено до юрис­
дикції Конституційного Суду України. При вирішенні питання
про законність та відповідність правовим актам вищої юридич­
ної сили нормативно-правового акта враховуються вимоги, що
встановлені ч. З ст. 2 КАС України.

Розгляд та оскарження адміністра­тивних справ щодо:
  1   2   3   4   5   6   7   8

Схожі:

№ ПОНЯТТЯ ТА СИСТЕМА ЦИВІЛЬНОГО ПРАВА
Предмет цивільно-правового регулювання суспільних відносин. Поняття, види та ознаки особистих немайнових та майнових відносин
Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії кримінально-правових...
Характерні риси державного управління, його співвідношення з державною виконавчою владою
ПИТАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ЗАЛІКУ
Поняття та зміст механізму адміністративно-правового регулювання міграційних процесів
Цікаве про Різдво Христове Історія свята
Теофанія", що значить "З'явління" чи "Богоявлення", у перших віках християнства означало не тільки появу Ісуса Христа при його хрещенні,...
Міністерство освіти України Національний Технічний Університет України...
Вона спрямована на врегулювання певного кола суспільних відносин, має загальний метод правового регулювання та фіксує правові норми...
Ринкові реформи пов’язані із змінами в системі правового регулювання...
Ринкові реформи пов’язані із змінами в системі правового регулювання економічних відносин. Такі процеси обумовлюють розвиток донедавна...
Господарське право
Некомерційна господарська діяльність: поняття, суб’єкти, особливості правового режиму
1. Поняття, місце і роль адміністративного права в системі права...
Ківалов С. В., Біла Л. P. Адміністративне право України: Навчально-методичний посібник. — Вид друге, перероб. і доп. — Одеса: Юридична...
Законодавства, їх система
Поняття цивільного права як галузі права. Предмет та метод цивільно-правового регулювання суспільних відносин
ЛЕКЦІЯ № Загальні засади конституційно-правового регулювання ПЛАН
Вивчення галузі права неможливе без з'ясування особливостей правових норм, які його складають
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка