ББК 67. 301. 163 УДК351. 74


Скачати 461.04 Kb.
Назва ББК 67. 301. 163 УДК351. 74
Сторінка 1/4
Дата 10.04.2013
Розмір 461.04 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3   4

http://zakon.at.ua/

ББК 67.301.163 УДК351.74

АЗІ

Схвалено Вченою радою Львівського інституту внутрішніх справ при НАВС України. Протокол № 8 від 3 квітня 2002 р.

Адміністративна діяльність: Навчальний посібник // За заг. ред. д.ю.н., доцента О.І.Остапенка. - Львів: ЛІВС, С 2002 р. - 252с.

Автори посібника: кандидат юридичних наук, доцент Новіков В.В. (вступ, розділ II, § 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13); кандидат юридичних наук Ковалів М.В. (розділ І, § 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8); кандидат юридичних наук Столбовий В.П. (розділ І, § 9); кандидат юридичних наук, доцент Чистоклетов Л.Г. (розділ II, § 1, 2); кандидат юридичних наук Паньонко І.М. (розділ II, § 3, 5, 14); Люблін В.Д. (розділ II, § 9); д-р біол. наук Сибірна Р.І. (розділ II, § 15).

У посібнику на підставі чинного законодавства розкриваються основні організаційно-правові засади органів внутрішніх справ, принципи, завдання, функції, форми і методи, права та обов'язки їх діяльності. Висвітлюються основні юридичні поняття і норми в сфері охорони громадського порядку і боротьби з правопорушеннями.

Розраховано на курсантів та студентів навчальних закладів МВС України, а також можуть бути використані практичними працівниками правоохоронних органів.

Рецензенти: доктор юридичних наук, професор,

Заслужений юрист України Голосніченко І.П., кандидат юридичних наук, доцент Колпаков В.К.

І5ВК 966-8013-03-4

Львівський інститут внутрішніх справ при НАВС України


ЗМІСТ

Вступ.

Розділ І. Загальна частина

§ 1. Предмет, завдання та система курсу "Адміністративна

діяльність органів внутрішніх справ" 7

§ 2. Громадський порядок та конституційні основи його

охорони 12

§ 3. Завдання, система та правове положення органів внутрішніх

справ 17

§ 4. Правові основи проходження служби в органах внутрішніх

справ 24

§ 5. Форми і методи адміністративної діяльності органів

внутрішніхсправ ЗО

§ 6. Адміністративно-юрисдикційна діяльність органів внутрішніх

справ 39

§ 7. Адміністративний нагляд органів внутрішніх справ 54

§ 8. Організація зв'язку органів внутрішніх справ України з

населенням 61

§ 9. Професійний ризик в адміністративній діяльності міліції 70

Розділ II. Особлива частина

§ 1. Правове положення й організаційна побудова штабів в органах

внутрішніх справ 94

§ 2. Служба чергових частин органів внутрішніх справ 104

§ 3. Організація діяльності дільничних інспекторів міліції

119

ЬаЬеІІ

§ 4. Патрульно-постова служба міліції 127

§ 5. Служба міліції по охороні, триманню та конвоюванню

затриманих і взятих під варту осіб 138

§ 6. Служба Державної автомобільної інспекції 145

§ 7. Служба органів внутрішніх справ на транспорті 154

§ 8. Державна служба охорони при МВС України 163

§ 9. Державна пожежна охорона як складова частина системи

правоохоронних органів України 169

§ 10. Здійснення дозвільної системи 183

§11. Забезпечення паспортних правил в Україні 191

§ 12. Охорона громадського порядку і безпеки в умовах стихійного

лиха, епідемій, епізоотій і техногенних катастроф 202

§ 13. Організаційні та практичні заходи органів внутрішніх справ щодо попередження й припинення групових порушень

громадського порядку і масових безпорядків 209

§ 14. Попередження та припинення порушень, пов'язаних з

пияцтвом та алкоголізмом 221

§ 15. Адміністративно-правові засоби захисту прав споживачів 227

Термінологія визначень, які використовуються в
адміністративній діяльності ОВС 238

Список використаних джерел 245
ВСТУП

Формування демократичної правової держави пов'язане з висвітленням проблеми зміцнення законності і правопорядку, підвищення ефективної роботи правоохоронних органів, без чого неможливі жодні прогресивні зміни у суспільстві.

Забезпечення належного громадського порядку в країні, який відповідав би вимогам сучасного періоду, є однією з важливих функцій держави. У здійсненні цієї функції беруть участь всі державні органи, посадові особи та громадяни. Важлива роль у забезпеченні виконання цієї функції відводиться органам внутрішніх справ, для яких, згідно з їх правовим положенням, громадський порядок в країні - є головне завдання.

У виконанні завдань і функцій, які покладені на органи внутрішніх справ, значна роль належить адміністративній діяльності, яка здійснюється за допомогою адміністративно-правових засобів. Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ - це виконавчо-розпорядча, підзаконна, державно-владна діяльність з організації та практичного виконання заходів, спрямованих на захист особи, її прав, свобод і законних інтересів, на охорону громадського порядку і громадської безпеки та боротьбу з правопорушеннями. Від її ефективності суттєво залежить стан правопорядку в країні, у зв'язку з чим важливого значення набуває вивчення адміністративної діяльності органів внутрішніх справ курсантами і слухачами вищих навчальних закладів МВС України.

Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ України як юридична дисципліна вивчає: закономірності державного управління у сфері боротьби з правопорушеннями, охорони громадського порядку і громадської безпеки; конституційні основи та поняття громадського порядку; завдання та організацію діяльності різних галузевих і функціональних служб МВС України; зміст, форми та методи адміністративно-правової охорони громадського порядку: суб'єкт адміністративної діяльності та їх правовий статус.

Основна мета вивчення курсу адміністративної діяльності полягає у засвоєнні курсантами і слухачами правових, організаційних, тактичних основ здійснення органами внутрішніх справ конкретних видів адміністративної діяльності, а також придбання навичок і вмінь виконання посадових обов'язків з охорони громадського порядку, правильного тлумачення і застосування норм адміністративного права У службовій діяльності.

5
Діяльність органів і служб внутрішніх справ полягає у систематичному нагляді за дотриманням громадянами, посадовими особами встановлених норм і правил, попередження і припинення виявлених правопорушень, відновлення порушених прав і забезпечення притягнення порушників до відповідальності.

У забезпеченні громадського порядку беруть участь найбільш чисельні сили органів внутрішніх справ: підрозділи патрульно-постової служби міліції громадської безпеки, служби міліції з охорони, підтримання і конвоювання затриманих і взятих під варту осіб, служба дільничних інспекторів міліції та ін.

Громадський порядок - це система суспільних відносин, яка складається при суворому виконанні і дотриманні правових та інших соціальних норм, які спрямовані на забезпечення спокою у громадських місцях, а також на створення умов для функціонування державних органів, на організацію праці і відпочинку громадян, на захист їх прав і законних інтересів.

Порушення громадського порядку мають досить поширений характер. У його порушенні проявляється недбале ставлення до суспільства, нехтування честю і гідністю громадян. Тому в охороні громадського порядку важливого значення набуває застосування до правопорушників примусових заходів, різних форм виховного впливу.

Порушення громадського порядку виявляється у вчиненні адміністративних проступків, а саме: дрібне хуліганство, поява в громадських місцях у п'яному вигляді, злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції і т. ін.

Правила громадського порядку закріплюються і захищаються, перш за все, нормами адміністративного права.

При підготовці посібника автори широко використовували закони, укази, постанови Уряду України з питань законності і правопорядку в країні, посилення боротьби з правопорушеннями, інші нормативні акти, що регулюють діяльність органів внутрішніх справ, а також накази МВС України. Крім того, використовувалась наукова та навчальна література з адміністративної діяльності органів внутрішніх справ. Всі питання розглядаються з урахуванням прогресивних форм і методів практичної діяльності органів внутрішніх справ в сучасних умовах.

6
РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА

§ 1. Предмет, завдання та система курсу "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ"

Предмет курсу. "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ" є однією із спеціальних дисциплін, що вивчається у навчальних закладах МВС України юридичного профілю. Це -управлінські відносини, що утворюються у сфері організації та практичного здійснення охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, боротьби зі злочинністю і окремими адміністративними правопорушеннями в громадських місцях. Це відносини, в яких проявляються нормотворча, правозастосовна та правоохоронна діяльність органів внутрішніх справ, характер, форми і методи її здійснення, а також механізм її правового регулювання, наукові досягнення в цій галузі.

Предмет (зміст) курсу визначений з урахуванням вивчення студентами вищих навчальних закладів курсу "Адміністративне право України", теоретичні положення якого є методологічною основою курсу "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ". Крім того, при визначенні змісту курсу бралось до уваги те, що окремі питання організації та діяльності органів внутрішніх справ, їх служб і апаратів вивчаються в інших спеціальних і юридичних дисциплінах.

Відповідно до ст.7 Закону України "Про міліцію" та Положення про Міністерство внутрішніх справ України міліція здійснює адміністративну, оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну, виконавчу, профілактичну, охоронну (на договірних засадах) функції (напрями діяльності).

Адміністративна діяльність, яка є одним із основних напрямів діяльності органів внутрішніх справ, здійснюється на основі норм адміністративного права. Вона є найбільш значною й великою за обсягом, до її реалізації задіяна більшість працівників органів внутрішніх справ.

Відомо, що державно-управлінські відносини утворюються в різних сферах життя суспільства: економіці, соціально-культурному будівництві, адміністративно-політичній діяльності. Так, адміністративна діяльність органів внутрішніх справ здійснюється в адміністративно-політичній сфері функціонування державних органів виконавчої влади і охоплює широку сферу державної діяльності, яка розглядається як сукупність функцій щодо захисту суспільного

7
устрою, забезпечення державної безпеки, охорони громадського порядку та розвитку міжнародних і політичних відносин.

Адміністративну діяльність органів внутрішніх справ можна визначити як специфічну, виконавчо-розпорядчу, підзаконну. державно-владну діяльність з організації та здійснення охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, попередження й припинення злочинів та інших правопорушень.

Основний зміст адміністративної діяльності органів внутрішніх справ полягає як у застосуванні примусових заходів, так і належній організації охорони громадського порядку, у профілактиці та попередженні правопорушень. Цю діяльність органи міліції повинні провадити в межах правових норм і своєї компетенції.

Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ здійснюється за двома взаємопов'язаними напрямами: внутрішньосистемна діяльність; зовнішня адміністративна діяльність.

Внутрішньосистемна адміністративна діяльність спрямована на забезпечення чіткого функціонування усіх підрозділів і служб, організованої роботи співпрацівників органів внутрішніх справ, а також ефективне використання сил і засобів. Вона включає в себе: визначення структури, штатів, планування роботи, контроль і перевірку виконання, поширення позитивного досвіду, розстановку та виховання кадрів, атестацію співпрацівників.

Внутрішньо-організаційна діяльність провадиться за допомогою адміністративно-правових форм і методів, охоплює усі служби і підрозділи органів внутрішніх справ, включаючи і ті, які провадять попереднє слідство, дізнання, оперативно-розшукову діяльність. Вона полягає в керуванні вищих органів роботою підпорядкованих органів і безпосереднього оперативного управління, що здійснюється начальниками й іншими посадовими особами всередині кожного органу внутрішніх справ. Внутрішньо-організаційна адміністративна діяльність охоплює лише службові відносини між співпрацівниками, підрозділами і службами органів внутрішніх справ.

Розглянутий напрям адміністративної діяльності, незважаючи на всю його важливість і необхідність, є допоміжним і покликаний забезпечити правильну організацію зовнішньої роботи органів внутрішніх справ щодо виконання покладених на них завдань.

Здебільшого адміністративна діяльність органів внутрішніх справ є зовнішньою, тобто виходить за межі внутрішньо

8
організаційних відносин, поширюється на не підпорядковані по службі державні та громадські організації, а також на громадян.

Розрізняють такі напрями зовнішньої адміністративної діяльності органів внутрішніх справ:

охорона громадського порядку;

забезпечення громадської безпеки (правил дозвільної

системи, пожежної охорони, безпеки дорожнього руху);

охорона власності;

забезпечення правил паспортної системи;

забезпечення правил в'їзду в Україну та проживання

іноземних громадян і осіб без громадянства, а також

виїзду громадян за кордон;

функціонування спеціальних установ міліції. У Законі України "Про міліцію" закріплено положення про те, що міліція є органом виконавчої влади. Виходячи з цих формальних позицій, а також із того, що органи внутрішніх справ реалізують норми законодавства України (виконують і функції управління), адміністративну діяльність можна розглядати як державну виконавчо-владну діяльність.

Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ - це урегульована нормами адміністративного права їх виконавчо-владна діяльність, яка спрямована на забезпечення особистої безпеки громадян, захист їх прав і свобод, законних інтересів, громадського порядку, громадської безпеки та боротьбу з правопорушеннями.

Призначення курсу. З урахуванням профілю підготовки спеціалістів для органів внутрішніх справ здійснюється диференціація та спеціалізація навчального процесу з метою отримання студентами більш глибоких знань в окремих сферах внутрішньосистемної або правоохоронної діяльності цих спеціальних державних органів, що необхідні для професійного виконання службових обов'язків.

Методами вивчення курсу "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ", як і будь-якої іншої дисципліни, є ті шляхи, способи та засоби, які використовуються в процесі вивчення предмета курсу.

Засвоєння загальних і спеціальних питань курсу "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ" неможливе без вивчення чинного законодавства України: Конституції України, законів України, указів Президента України, постанов Верховної Ради України, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України та інших відомчих нормативних актів держави, які регулюють

9
адміністративну діяльність органів внутрішніх справ, і спрямовані на забезпечення громадського порядку та громадської безпеки.

Окремі питання курсу "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ" висвітлюються і в спеціальних працях.

Необхідно також відзначити важливість вивчення практичного досвіду органів внутрішніх справ і громадських формувань, які задіяні до охорони громадського порядку і боротьби з правопорушеннями. Тісний зв'язок теорії з практикою є однією з умов успішного вивчення даного курсу.

Курс "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ" базується на положеннях суспільних дисциплін, загальної теорії держави і права, конституційного права. Найбільш тісно він пов'язаний з курсом "Адміністративне право України", близький до курсів "Основи управління в органах внутрішніх справ" і "Оперативно-розшукова діяльність органів внутрішніх справ", а також інших дисциплін, які вивчаються у вищих навчальних закладах МВС України і мають суміжні питання з курсом "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ".

Завдання курсу "Адміністративна діяльність ОВС" полягає у навчанні студентів передовим формам і методам роботи в адміністративній сфері, оволодінні навичками праці з нормативними матеріалами, умінні практичної організації ефективної роботи тих чи інших служб, апаратів, підрозділів органів внутрішніх справ, використанні допомоги різних громадських формувань у здійсненні охорони громадського порядку і боротьби з правопорушеннями.

Система курсу визначається її змістом як спеціальної дисципліни, що вивчає адміністративну діяльність органів внутрішніх справ та її правове регулювання. В її основу покладено реально існуючу систему відносин, яка утворюється у сфері адміністративної діяльності органів внутрішніх справ. Ці відносини поділяються на дві групи: відносини, що є загальними для всіх видів і напрямів адміністративної діяльності в цілому, і відносини в окремих її видах і напрямах. Відповідно до цього, питання, які стосуються адміністративної діяльності органів внутрішніх справ в цілому, становлять загальну частину курсу, а питання, що стосуються окремих видів і напрямів адміністративної діяльності, - особливу частину.

У Загальній частині курсу розкриваються сутність громадського порядку, участь громадськості в його охороні, тлумачаться поняття адміністративної діяльності ОВС, а також предмет, завдання і система курсу. У загальній частині розглядаються правове положення і організаційна побудова ОВС, їх завдання, основні

10
функції, система, структура і основні форми діяльності органів внутрішніх справ; організаційно-правові основи державної служби ОВС питання комплектування їх особовим складом, порядок проходження служби, підготовка і підвищення кваліфікації кадрів. Значну увагу приділяється розгляду правового становища міліції, організаційної побудови міліцейських апаратів та служб, форм організаціїїх роботи, способів забезпечення законності.

Зміст Особливої частини курсу становлять питання, які розглядають або розкривають окремі види і напрями адміністративної діяльності ОВС: службу охорони громадського порядку; адміністративну діяльність міліції у боротьбі з окремими видами порушень громадського порядку; лінійно-галузеві види адміністративної діяльності апаратів служби охорони громадського порядку; здійснення дозвільної і паспортної системи, забезпечення правил перебування в Україні іноземних громадян, службу Державної автомобільної інспекції, службу органів внутрішніх справ на транспорті, роботу Державної служби охорони, охорону громадського порядку в особливих умовах, під час масових безпорядків.

Контрольні питання

Поняття адміністративної діяльності органів внутрішніх справ і її види.

Предмет та система курсу "Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ

11

  1   2   3   4

Схожі:

Фінанси підприємств Навчальний посібник Схвалено Міністерством аграрної...
Редькін О. С. завідувач кафедри фінансів Одеського інституту фінансів Українського державного університету фінансів і міжнародної...
Вас обслуговує менеджер з постачання: Олександр Телефон: (099) 301 47 73,(0332)29 87 29

2015 УДК ББК

ПРОТОКОЛ розкриття пропозицій конкурсних торгів
Місцезнаходження Житомирська область, Народицький район, смт. Народичі, вул. Леніна, 301-а
Вул. Шевченка, 46, м. Хмельницький, 29000 тел/факс (0382) 76-51-65, Е-mail
...
ББК 67. 9(4УКР)ЗООя73 Ф89
Затверджено Міністерством науки і освіти України (лист від 3 червня 2002 р за №14/18. 2-1154)
ББК 81. 432. 1-7 К68
Теорія і практика перекладу (аспектний переклад): Підручник. Вінниця. «Нова Книга», 2001 -448 с
Перелік питань до екзамену з дисципліни «Бюджетне право» для груп П-301-303
Розгляд та затвердження Проекту державного бюджету та Проекту Закону України про Державний бюджет України
IV. КОНФЛІКТИ Урок 7
Б59 Усі уроки до курсу «Людина і світ». 11 клас. Стандартний, академічний та профільний рівні. — X. Вид група «Основа», 2011. — 301...
ББК Ш 141. 14 9
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка