АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА
про розвиток системи недержавного пенсійного забезпечення
у 2007 році
Система недержавного пенсійного забезпечення є складовою частиною пенсійної системи України. Її розбудова здійснюється з 2004 року на підставі Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення».
За цей час сформована мінімальна необхідна правова база у вигляді більш ніж 30 нормативно-правових актів.
В основу системи недержавного пенсійного забезпечення України покладено кращий світовий досвід 100-річного існування недержавних пенсійних фондів.
За рівнем регулювання та перехресного контролю за збереженням та інвестуванням пенсійних активів національна система недержавного пенсійного забезпечення належить до жорстко регульованої, що забезпечує надійність збереження пенсійних накопичень населення.
Водночас, система недержавного пенсійного забезпечення є складовою небанківського фінансового сектора економіки, а недержавні пенсійні фонди належать до інституціональних інвесторів з високим інвестиційним потенціалом.
Як складова пенсійної реформи України та фінансового сектора, недержавна накопичувальна пенсійна система суттєво залежить від динаміки та якості здійснення пенсійної реформи та основних факторів, які впливають на розвиток фінансових ринків України.
Однією з основних рис сучасного стану недержавного пенсійного забезпечення є висока динаміка створення пенсійних фондів та їх інфраструктури, яка суттєво випереджає готовність роботодавців, професійних спілок та працівників брати участь у недержавному пенсійному забезпеченні.
ДИНАМІКА РОЗВИТКУ НЕДЕРЖАВНИХ ПЕНСІЙНИХ ФОНДІВ ТА НФРАСТРУКТУРИ, ЩО ЇХ ОБСЛУГОВУЄ
Загальна кількість офіційно зареєстрованих НПФ за звітний період збільшилася на 21,5% і становить 96 недержавних пенсійних фондів. Це дещо менше, ніж у 2006 році, коли збільшення зареєстрованих НПФ склало 46,9%, але достатньо для задоволення попиту на ці послуги.
Чинне законодавство передбачає створення відкритих, корпоративних та професійних НПФ.
Найбільш активно відбувається створення відкритих НПФ, кількість яких на кінець звітного періоду склала 75, або 78,2%, корпоративні фонди складають 13,5%, професійні – 8,3%.
В той же час, 2007 рік характеризувався найбільш високою динамікою створення перш за все професійних фондів, кількість яких за рік зросла на 33%, в той час, як кількість корпоративних зросла на 30%, а відкритих – на 19%.
Початок роботи пенсійних фондів вимагає значних організаційних зусиль, тому існує певний розрив у часі між реєстрацією пенсійних фондів та початком їхньої діяльності, внаслідок цього з 96 зареєстрованих недержавних пенсійних фондів уклали угоди на обслуговування з адміністраторами та компаніями з управління активами і зберігачами 81 недержавний пенсійний фонд. Фактично розпочали роботу з формування пенсійних активів 66 недержавних пенсійних фондів. Разом з тим, кількість таких фондів за останній рік збільшилась на 50%.
За кількістю суб’єктів, які надають послуги з недержавного пенсійного забезпечення, Україна вже випередила ряд країн, які стартували значно раніше. Наприклад, в Польщі працює всього 16 фондів, в Угорщині – 21, в Чилі 80% усіх учасників зосереджено в 5 недержавних пенсійних фондах.
При цьому динаміка виходу пенсійних фондів у робочий режим у двічі перевищує динаміку створення нових пенсійних фондів, що є позитивним результатом.
Позитивним також є поступова концентрація ринку НПФ. Кількість фондів, у яких вартість активів вже перевищує 10 млн. грн., зросла за минулий рік у три рази.
Сума активів десяти найбільших фондів за останній рік збільшилась на 115% і складає 212,1 млн. грн., або 76% від вартості активів усіх недержавних пенсійних фондів.
Ще однією особливістю створення НПФ є їх нерівномірне розміщення за територіальним принципом. У Києві зосереджено 67% усіх фондів, в той час у таких областях, як Вінницька, Волинська. Житомирська, Закарпатська. Київська, Кіровоградська, Луганська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька та Чернігівська до цього часу не створено жодного фонду.
Враховуючи, що діюча модель пенсійного забезпечення розглядає пенсійний фонд як юридичну особу, яка не має ні власного апарату, ні функцій, велике значення у їхній діяльності має інфраструктура, яка призначкена забезпечувати роботу недержавних пенсійних фондів. До неї належать адміністратори, компанії з управління активами, банки-зберігачі.
Аналіз свідчить, що динаміка створення інфраструктури НПФ сьогодні в цілому відповідає динаміці розвитку недержавних пенсійних фондів.
Кількість адміністраторів, які отримали ліцензію з адміністрування недержавних пенсійних фондів, збільшилася за останній рік на 25 % і досягла 40, з яких 16 обслуговують більше, ніж один недержавний пенсійний фонд, що є нормальним явищем у системі НПЗ.
Кількість компаній з управління активами, які мають ліцензію на управління активами НПФ зросло за звітний період на 49 % і склало 342, з яких 44 вже мають договори на обслуговування активів НПФ.
Кількість банків-зберігачів збільшилася до 214, з них уклали договори на обслуговування НПФ 31 зберігач.
Резерв компаній з управління активами та банків-зберігачів, які мають ліцензії на обслуговування недержавних пенсійних фондів, значно перевищує попит на ці послуги, що дає можливість на конкурентних умовах відбирати найкращих.
Разом з тим, існує тенденція до створення засновниками пенсійних фондів дедалі більше нових і нових власних компаній з управління активами та адміністраторів, незважаючи на існування вже достатньої кількості ліцензованих суб’єктів інфраструктури.
Зростає активність роботодавців, професійних спілок щодо участі в системі недержавного пенсійного забезпечення.
У цілому понад 200 підприємств та установ виступили засновниками та майже 1800 вкладниками недержавних пенсійних фондів. Їхня кількість у цілому за останній рік збільшилася на 700 суб’єктів.
Найбільшу активність у цьому плані демонструють підприємства реального сектора економіки, які становлять майже 60 %.
Серед крупних підприємств, які виступили засновниками та учасниками НПФ, є ВАТ Укртелеком, ВАТ «Стирол», Державне підприємство «Укрпошта». Серед банків - Національний банк України, Укрексімбанк. Серед об’єднань – Українська автомобільна корпорація. Серед профспілок–профспілка працівників енергетики та електротехнічної промисловості.
Разом з тим, кількість суб’єктів господарювання, що мають статус юридичної особи, складає 1 187 020, у тому числі близько 200 тисяч великих та середніх, і лише біля 2000 з них є на сьогодні засновниками та вкладниками недержавних пенсійних фондів.
Пасивну позицію щодо участі в накопичувальній пенсійній системі до цього часу займає сьогодні державний сектор економіки.
З більше, ніж 8 тисяч державних підприємств та підприємств корпоративного сектору, що перебувають під контролем держави, засновниками і вкладниками є лише близько двох десятків. Не кращий стан справ з участю в системі НПФ і підприємств комунальної форми власності.
Повільні темпи пенсійної реформи та гучні скандали минулих років на фінансових ринках України разом із сподіваннями населення на можливості Держави в забезпеченні їхніх пенсій, негативно впливають на активність населення в недержавному пенсійному забезпеченні.
У звітному періоді, не зважаючи на відсутність належного фінансування, дещо активізувалась робота державних органів влади з подолання недовіри населення до системи недержавного пенсійного забезпечення. Цьому сприяло прийняття в травні 2007 року розпорядження Уряду «Про затвердження заходів з проведення роз’яснювальної роботи з питань недержавного пенсійного забезпечення на 2007-2008 роки».
Державними регуляторами разом з Міністерством праці та соціальної політики України та Проектом «Розвиток ринку капіталу» проведено цілий ряд регіональних круглих столів, присвячених роз’ясненню діяльності недержавних пенсійних фондів в крупних промислових центрах України, орієнтованих на роботодавців, профспілки та засоби масової інформації.
Підготовлено також серію брошур, рекламних роликів та інших інформаційних матеріалів для громадськості стосовно ролі та місця НПФ у пенсійній реформі.
Підписана спільна угода між Держфінпослуг, Федераціями профспілок та роботодавців України про співпрацю в провадженні системи недержавного пенсійного забезпечення.
Вжиті заходи сприяли певній активізації населення в системі недержавного пенсійного забезпечення.
Так, темпи росту кількості учасників НПФ за останній рік збільшилися на 44,1%, а їхня кількість- з 193,3 до 278,7 тис.осіб.
Динаміка росту кількості учасників НПФ
Розподіл учасників НПФ за віком
За віком розподіл учасників виглядає таким чином :
Назва
|
Од.
|
Станом на 31.12.06
|
Станом
|
Зміни за період, %
|
виміру
|
на
|
|
31.12.07
|
Пенсійні контракти:
|
Загальна кількість укладених пенсійних контрактів, у тому числі:
|
шт.
|
41527
|
55938
|
+34,7
|
Відкриті НПФ
|
шт.
|
32838
|
45463
|
+38,4
|
Корпоративні НПФ
|
шт.
|
8650
|
9879
|
+14,2
|
Професійні
|
шт.
|
39
|
596
|
+1428,2
|
|
Вкладники системи недержавного пенсійного забезпечення:
|
Загальна кількість вкладників НПФ, у тому числі:
|
осіб
|
29473
|
42315
|
+43,6
|
юридичних осіб
|
осіб
|
1098
|
1764
|
+60,7
|
фізичних осіб, у тому числі:
|
осіб
|
28375
|
40551
|
+42,9
|
віком до 20 років
|
осіб
|
1862
|
3764
|
+102,1
|
від 20 до 50 років
|
осіб
|
17643
|
25489
|
+44,5
|
більше 50 років
|
осіб
|
8870
|
11298
|
+27,4
|
|
Учасники системи недержавного пенсійного забезпечення:
|
Загальна кількість учасників НПФ, у тому числі:
|
чол
|
193335
|
278687
|
44,1
|
|
|
|
|
|
Учасники відкритих НПФ:
|
чол.
|
160518
(83,0%)
|
244182
(87,6%)
|
52,1
|
Жінки:
|
чол.
|
84966
(43,9%)
|
122184
(43,8%)
|
43,8
|
Віком до 25 років
|
чол.
|
14326
(7,4%)
|
21726
(7,8%)
|
51,7
|
Віком від 25 до 40
|
чол.
|
29508/
15,3%
|
39992/
14,4%
|
35,5
|
Віком від 40 до 55
|
чол.
|
31790
(16,4%)
|
46246
(16,6%)
|
45,5
|
Віком від 55
|
чол.
|
9342
(4,8%)
|
14220
(5,1%)
|
52,2
|
Чоловіки:
|
чол.
|
75552
(39,1%)
|
121998
(43,8;%)
|
61,5
|
Віком до 25 років
|
чол.
|
9888
(5,1%)
|
16821
(6,0%)
|
70,1
|
Віком від 25 до 40
|
чол.
|
27419
(14,2%)
|
40956
(14,7%)
|
49,4
|
Віком від 40 до 55
|
чол.
|
33700
(17,4%)
|
55393
(19,9%)
|
64,4
|
Віком від 55
|
чол.
|
4545
(2,4%)
|
8828
(3,2%)
|
94,2
|
Учасники корпоративних НПФ
|
чол.
|
13506
(7,0%)
|
13183
(4,7%)
|
-2,4
|
Жінки:
|
чол.
|
5147
(2,7%)
|
5308
(1,9%)
|
+3,1
|
Віком до 25 років
|
чол.
|
425
(0,2%)
|
538
(0,2%)
|
+26,6
|
Віком від 25 до 40
|
чол.
|
2074
(1,1%)
|
2198
(0,8%)
|
+6
|
Віком від 40 до 55
|
чол.
|
2422
(1,3%)
|
2322
(0,8%)
|
-4,1
|
Віком від 55
|
чол.
|
226
(0,1%)
|
250
(0,1%)
|
+10,6
|
Чоловіки:
|
чол.
|
8359
(4,3%)
|
7875
(2,8%)
|
-5,8
|
Віком до 25 років
|
. чол.
|
908
(0,5%)
|
933
(0,3%)
|
+2,8
|
Віком від 25 до 40
|
чол.
|
3266
(1,7%)
|
3037
(1,1%)
|
-7
|
Віком від 40 до 55
|
чол.
|
3685
(1,9%)
|
2987
(1,1%)
|
-18,9
|
Віком від 55
|
чол.
|
500
(0,3%)
|
918
(0,3%)
|
+83,6
|
Учасники професійних НПФ
|
чол.
|
19311
10,0%
|
21322
7,7%
|
+10,4
|
Жінки:
|
чол.
|
5929
(3,1%)
|
6651
(2,4%)
|
+12,2
|
Віком до 25 років
|
чол.
|
486
(0,3%)
|
605
(0,2%)
|
+24,5
|
Віком від 25 до 40
|
чол.
|
2402
(1,2%)
|
2090
(0,7%)
|
-13
|
Віком від 40 до 55
|
чол.
|
2567
(1,3%)
|
3259
(1,2%)
|
+27
|
Віком від 55
|
чол.
|
474
(0,2%)
|
697
(0,3%)
|
+47
|
Чоловіки:
|
чол.
|
13382
(6,9%)
|
14671
(5,3%)
|
+9,6
|
Віком до 25 років
|
чол.
|
1333
(0,7%)
|
1476
(0,5%)
|
+10,7
|
Віком від 25 до 40
|
чол.
|
5024
(2,6%)
|
5628
(2,0%)
|
+12
|
Віком від 40 до 55
|
чол.
|
6472
(3,3%)
|
6696
(2,4%)
|
+3,5
|
Віком від 55
|
чол.
|
553
(0,3%)
|
871
(0,3%)
|
+57,5
|
Кількість учасників НПФ, за яких відповідно до укладених на їх користь пенсійних контрактів фактично сплачено внески
|
чол.
|
141216
|
152130
|
+7,7
|
Кількість учасників, за яких згідно укладених на їх користь пенсійних контрактів тимчасово припинено сплату пенсійних внесків
|
чол.
|
13022
|
33644
|
+158,4
|
Чисельність учасників, які отримують пенсію на визначений строк
|
чол.
|
1760
|
1580
|
-10,2
|
Чисельність учасників, які отримали одноразові пенсійні виплати
|
чол.
|
2020
|
3859
|
+91,0
|
Кількість учасників, які вибули внаслідок:
|
чол.
|
3750
|
7204
|
+92,1
|
- передачі коштів страховику відповідно до укладеного договору страхування довічної пенсії
|
|
0
|
2
|
-
|
|
|
|
|
|
- передачі коштів банку відповідно до укладеного учасником фонду договору про відкриття пенсійного депозитного рахунку
|
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
- повного виконання зобов'язань пенсійним фондом щодо здійснення пенсійних виплат учаснику
|
|
756
|
2097
|
+177,4
|
- передачі коштів іншому пенсійному фонду
|
|
1514
|
3086
|
+103,8
|
|
|
|
|
|
- смерті учасника фонду
|
|
92
|
150
|
+63,0
|
- з інших причин
|
|
1388
|
1872
|
+34,9
|
|
|
|
|
|
Як і в попередні роки, серед учасників НПФ більшість складали особи віком від 40 до 55 років – 41,9% (2005р. – 44,2%, 2006р. - 43%).
Разом з тим слід відзначити зменшення частки вікової групи старше 55 років – 9,3% (13,3% у 2005 році) та зростання частки учасників НПФ віком до 25 років – 15,1% (8% у 2005 році, 14% у 2006), що можна розцінювати як прояв підвищення довіри людей до системи недержавного пенсійного забезпечення перспективного для НПФ віку.
Розподіл учасників НПФ за віком
У цілому структура учасників за віковою ознакою в основному відображає структуру за віком працівників на підприємствах, які виступають засновниками та вкладниками пенсійних фондів. Саме це пояснює ситуацію, коли вік половини учасників пенсійних систем перевищує 40 років, що не дає можливості їм до виходу на пенсію забезпечити суттєві пенсійні накопичення.
Найбільша кількість учасників пенсійних фондів зосереджена сьогодні у відкритих НПФ (244 тис осіб, або 87,6% від загальної кількості учасників). Найменша кількість учасників зосереджена в корпоративних НПФ (13 тис осіб, або 4,7%).
Кількість учасників та вкладників НПФ на кінець 2007 року
При цьому, за останній рік кількість учасників відкритих НПФ збільшилася на 52,1%, в той час як у професійних НПФ – на 10,4%, а в корпоративних зменшилася на 2,4%.
Така тенденція пов’язана з більшою гнучкістю відкритих фондів для учасника щодо можливості входу і виходу з цих фондів. Фізичне зменшення кількості учасників корпоративних фондів пов’язане із звільненням працівників із підприємств, що призводить до автоматичного їх вибуття з корпоративних фондів відповідно до законодавства і переходу в більшості своєї до відкритих НПФ.
Укладання пенсійних контрактів
Аналіз укладених адміністраторами недержавних пенсійних фондів контрактів з вкладниками свідчить, по-перше, про їх збільшення за останній рік майже на третину, по-друге, про нерівномірну динаміку їх збільшення в професійних, корпоративних та відкритих фондах.
Найбільш високий приріст нових контрактів забезпечено в професійних недержавних пенсійних фондах. У той же час, найменша кількість контрактів у 2007 році укладена вкладниками корпоративних недержавних пенсійних фондів.
Найбільша кількість контрактів укладається з вкладниками відкритих НПФ, які складають 81,3% від загальної кількості укладених контрактів.
Кількість вкладників НПФ за видами НПФ станом на 31.12.07
Із загальної кількості 55,9 тисяч пенсійних контрактів, 14,6 тисяч укладено з юридичними особами та 41,3 – з фізичними особами.
При цьому, якщо кількість контрактів з юридичними особами за останній рік збільшилась лише на 12,7%, то з фізичними – на 44,7%. Тобто, основним стимулом участі населення у недержавному пенсійному забезпеченні є рішення керівників підприємств про залучення трудових колективів до пенсійних програм. Розуміння безпосередньо населенням необхідності створення пенсійних накопичень за власний кошт до цього часу ще відчувається слабо, не зважаючи на суттєве зростання своїх доходів та заробітної плати, яка за останній рік збільшилася на 29%.
Але і роботодавці ще повільно включаються в програми недержавного пенсійного забезпечення, особливо – державні підприємства.
Динаміка кількості укладених пенсійних контрактів
У цьому плані дуже важливо, щоб Держава, як власник суб’єктів господарювання стала прикладом реалізації пенсійної реформи шляхом спонукання керівників-менеджерів державного сектора економіки виступати засновниками та вкладниками НПФ.
Сплата пенсійних внесків
Одним із основних якісних показників, які характеризують систему недержавного пенсійного забезпечення, є сплачені пенсійні внески.
Аналізуючи динаміку сплачених пенсійних внесків за 2006-2007 роки слід зазначити, що надходження пенсійних внесків за минулий рік збільшилось більш ніж у двічі і на кінець 2007 року становило 234,4 млн. грн.
Найбільш високими темпами зростали у звітному періоді внески у відкриті пенсійні фонди. Найнижчою була їхня динаміка в корпоративних НПФ.
Надходження пенсійних внесків від юридичних осіб за минулий рік у цілому зросли майже вдвічі (для відкритих НПФ цей приріст становить 113,8%, для корпоративних – 79,2%, та 99 % - для професійних НПФ). В той же час, надходження пенсійних внесків від фізичних осіб зросло лише для відкритих НПФ (на 170,6%).
Структура внесків по видах фондів
Середній сукупний пенсійних внесок з розрахунку на одного учасника НПФ за 2007 рік склав 434 грн. і збільшився проти аналогічного показника 2006 року на 7% при збільшенні середньої заробітної плати на 29%.
Найбільш високого значення він має в корпоративних фондах, де досяг 2026 грн. У професійних фондах біля 1000 грн.
Водночас, найбільш висока динаміка приросту щорічного пенсійного внеску була у відкритих фондах, де перевищувала за динамікою приросту щорічний внесок у корпоративних фондах у в три рази. У професійних фондах - у два рази.
У цілому, разом із інвестиційним доходом, пенсійні накопичення в розрахунку на одного учасника НПФ склали на кінець звітного періоду 999 грн. і збільшилися проти минулого року на 50,8 % (проти 662 грн. станом на початок року).
Виплати з недержавних пенсійних фондів
Разом з пенсійними внесками протягом звітного періоду здійснювалися і пенсійні виплати, які в цілому склали 9,1 млн. грн., збільшившись проти 2006 року на 129%. Серед них, одноразові виплати склали 8,2 млн. грн. пенсійні виплати на визначений строк – 894 тис. грн.
Чисельність учасників, які отримують пенсію на визначений строк складає 1580, що в 176 разів менше загальної кількості учасників.
На сьогодні динаміка виплат у 13 разів відстає від динаміки пенсійних надходжень, що не вимагає негайного розмежування портфелів пенсійних фондів, окремо розрахованих для учасників пенсійних фондів які ще не вийшли на пенсію та пенсіонерів, що залишили свої пенсійні накопичення на особистих рахунках НПФ.
Виплати в системі недержавного пенсійного забезпечення
станом на 31.12.07
|