Методичні рекомендації вчителя хореографії


Скачати 252.03 Kb.
Назва Методичні рекомендації вчителя хореографії
Дата 04.04.2013
Розмір 252.03 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Право > Методичні рекомендації
Відділ освіти Уманської міської ради

Міський методичний кабінет

Уманська міська гімназія

Уманської міської ради

Черкаської області

Розвиток психомоторних здібностей молодших школярів на уроках хореографії

Методичні рекомендації

вчителя хореографії

Уманської міської гімназії

Білохатюк Лесі Олексіївни


Умань - 2012


Автор-укладач: Білохатюк Л.О., вчитель хореографії школи мистецтв Уманської міської гімназії Уманської міської ради Черкаської області.

У методичному посібнику подані нові методи навчання дітей хореографії через розвиток їх психомоторних здібностей (ритм, темп, м’язове чуття, координацію рухів, регуляцію дій).Дається психолого-педагогічна характеристика уроків,описані танцювально-образні, творчі, інтерактивні вправи для розвитку хореографічних дій. Запропонований опис рухів танців для дітей молодшого шкільного віку.

Рекомендовано вчителям хореографії та керівникам дитячих хореографічних колективів.


Зміст

Вступ……………………………………………………………..4
Почуття ритму………………………………………..6
Просторова координація…………………………..9
Методичні рекомендації………………………….14
Додаток 1……………………………………………………...18
Додаток 2……………………………………………………...25
Бібліографія…………………………………………………...33

3

Вступ
У загальній системі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку танець посідає значне місце. Він необхідний для своєчасного розвитку організму, свідомого керівництва рухами, є засобом оздоровлення, зміцнення дитини.

У поєднанні із сучасною музикою танець розвиває психо­моторні здібності дітей: почуття ритму, часу, м’язове чуття.

Діти, у яких розвинені різноманітні м’язові рухи, стають спритними, витривалими, наполегливими. Вони більш здатні до гармонійного розвитку. Завдяки пошуку варіантів руху у танці, способів його виконання удосконалюється мислення, пам’ять, уява, воля. У ході відтворення руху через активізацію психомо­торних процесів іде побудова образу і відображення його у сві­домості дитини.

Рух підтримує ритм, просторово-часову структуру, малю­нок танцю. В танці, як і в грі, ці параметри постійно змінюють­ся, від чого дитина отримує задоволення, насолоду, збудження, проявляє індивідуальність.

Психомоторика дитини — особистісна цінність, вона є пси­хологічним еквівалентом свідомості. Завдяки розвитку психомо­торних здібностей через динаміку танцю відбувається творення краси в гармонії. Ця краса виражається в поведінці дитини, в її способі спілкування.

4

Навчаючи дитину танцювати, учитель повинен розви­вати її психомоторні здібності, опираючись на почуттєво-емоційну сторону діяльності, її душевний стан.

Рух танцю базується на слуховому сприйнятті музичного ритму; вбираючи його в себе, дитина приводить в діяльний стан всі сторони особистості: тут від неї вимагається не тільки сприй­мання, але й та особлива кмітливість, яка стане основою розвит­ку глибокого мислення.

У танці яскраво проявляють себе різноманітні механізми психічної регуляції:

  • сприйняття та оцінка заданого ритму і темпу;

  • дозування м’язових зусиль;

  • вміння інтуїтивно сприймати відстань, простір, час;

  • виокремлення деталей рухів;

  • розвиток зорової пам’яті;

  • уважність;

  • вміння вибирати раціональний спосіб руху відповідно до створеного образу;

  • спритність рухів рук, ніг, корпусу;

  • відчуття рівноваги;

  • володіння мімікою та жестами.

5

ПОЧУТТЯ РИТМУ
Ритм — це природний рух життя. Серцебиття, дихання і робота внутрішніх органів, як правило, проходять рит­мічно.

Ритмічні рухи плавно переходять один в другий. Вони відбуваються без підключення волі та інтелекту. Ритмічні рухи завжди природні. Ритмічність спостерігається і при завче­них повторюваних рухах, наприклад, під час ходьби, бігу, пись­ма. Ритмічність допомагає душевному розслабленню. При наяв­ності ритму людина схильна пасивно співпереживати, без напруги. Повільний ритм виражає душевну гармонію. Такий стан душі мають немовлята, коли їх заколисують, заспокоюють рит­мічним погладжуванням.

Діти молодшого шкільного віку дуже люблять сучасні ритми і охоче виконують рухи під фонограму, особливо гарно, рівно і ритміч­но вони танцюють перший рух — пружинку.

Приспівуючи або награваючи мелодію, треба робити деякі підготовчі танцювальні рухи, які допоможуть дитині привчитися до ритму. При цьому слід уважно спостерігати за дітьми, коли починає грати музика. Одна дитина тупне ногою, усміхаючись, хитає в такт головою, переступає з ноги на ногу, інша дитина плескає в долоні — і все це в ритмі музики! Потім, використову­ючи різні мелодії, можна визначити індивідуальність кожної ди­тини. Ритм

6

залежить від характеру її особистості.

Наприклад, дитина флегматичного темпераменту буде виконувати рухи тан­цю уповільнено, сангвінік танцює швидко і жваво, тоді як у холе­рика рухи різкі, поривчасті, меланхолік також проявляє себе від­повідно до свого темпераменту.

Отже, познайомившись із тим, як діти сприймають і тво­рять себе в ритмі музики, педагог може визначити основні на­прямки, методи і прийоми роботи. Незалежно від темпераменту дитини необхідно навчити її розуміти механізм кожного руху. Потім засвоїти ритм, але в повільному варіанті.

Якщо внутрішня зрівноважена позиція ритму переходить на напружену увагу, то ритм замінюється тактом.

Для розвитку ритму слід проводити ігри та підготовчі рухи до танцю. Можна розбити музику на такти і виконувати відпо­відно до рахунку вправи:

  • хитання головою на “раз” вліво, на “два” — вправо;

  • притупування ногами: “раз” — лівою, “два” — правою;

  • плескання в долоні: “раз”, “два”, “три”, “чотири”;

  • удари рукою по столу;

  • виставляння ноги на каблук вправо і вліво.

Коли діти звикнуть до ритму у вказаних вправах, слід усклад­нити завдання, акцентуючи різні долі такту (“раз” або “чоти­ри”). Здійснюючи зазначені рухи спочатку повільно, дитина ло­вить ритм, намагається

7

вгадати характер музики.

Підготовчі рухи мають вирішальне значення для ознайом­лення дітей з танцем. Завдяки їм діти практично знайомляться з танцювальним ритмом польки, вальсу, самби, румби, диско, хіп- хоп, рок-н-ролу та ін. Дитина, ще не знаючи техніки рухів цих танців, може вга­дати їх у грі “Вгадай танець”.

Дитині допомагає завдання прослухати декілька тактів музи­ки, вгадати назву танцю. Якщо з 10 танців дитина вгадала 7, то у неї хороший слух і пам'ять, якщо 8 — дуже хороша, а якщо 9 — прекрасна.

Отже, можна приступати до навчання техніки танців через просторову координацію і м’язове чуття.




8

Просторова координація
Для того, щоб навчитися танцювати, недостатньо зна­ти рухи і мати почуття ритму. Необхідно навчити дитину впев­нено триматися, чітко виконувати рухи ногами і красиво трима­ти голову.

ХОДЬБА

Перш ніж навчити дитину танцювати, вчитель пови­нен навчити її правильно ходити. Некрасивою може бути хода з таких причин:

  • напруга в колінах,

  • недостатня м’язова сила,

  • погана координація рухів рук і ніг,

  • неправильна постанова стоп ніг,

  • погана рівновага,

  • зігнута спина.

Для того, щоб навчити дитину правильно ходити, треба виконувати вправи для формування ходи. Ці вправи навчать дитину тримати корпус.

1.Стати на всю ступню, перенести всю вагу тіла на пальці, тіло спрямувати вперед, потягнутися вгору.

2.Ходити по дошці або по прямій лінії.

3.Ходити з натискуванням на стопу корпусом.

4.Вправи для шиї: опускати і піднімати голову вперед-на­зад, вліво-вправ.

5.Вправи для гнучкості корпусу: коливання вліво-вправо.

6.Вправи на рівновагу: стояти на високих напівпальцях, на правій або лівій нозі.

9

7.Стояти біля стінки, вирівняти спину і відійти на крок-два, зберігаючи рівне положення.

На перших заняттях діти плескають в долоні, рахують під музику, потім в ритмі музики ходять.

Працюючи над ходою і поставою, треба проявляти спокій, терпіння, виявляти увагу до кожної дитини. Повільний і серед­ній темп в роботі забезпечить успіх.

Під час ходьби діти кладуть руки на талію, щоб вони не відвертали увагу від положення кор­пусу. Слід давати дітям домашні завдання потренуватися в тан­цювальній ході, у ритмі оплесків, притупів.
ПОЛОЖЕННЯ РУК І НІГ

Головне завдання-стежити, щоб діти, виконуючи вправи, не напружувалися, не знічувались.

Під час виконання позицій рук обов’язково звертати увагу на уявний образ (м’яч, куля), слідкувати, щоб діти тримали ок­руглу лінію рук, не піднімали плечі і не згинали спину. Після по­казу і пояснення треба підходити до кожної дитини і виправляти постановку корпуса і рук.

Під час показу позицій ніг звернути увагу на ті, що викорис­товуються в бальному танці:

  • перша позиція: п’яти разом, носки нарізно;

  • друга позиція — п'яти на відстані, носки нарізно;

  • третя позиція: п’ята правої ноги посередині стопи лі­вої або п’ята лівої ноги посередині стопи правої;


10

  • шоста позиція: п’яти і носки разом.





ВПРАВИ ДЛЯ РУК

  1. Підготовча позиція: руки тримають коло внизу.

  2. 1-а позиція рук: руки тримають коло перед грудьми, на рівні діафрагми.

  3. 2-а позиція: руки в сторони, долоні повернуті вперед.

  4. 3-я позиція: руки піднімаються над головою, тримають коло.

Ці вправи діти виконують повільно під музику вальсу, мі­няючи позиції на кожний такт.

М’язи рук у дітей ще недостатньо розвинені, вони швидко втомлюються, провисають. Діти допомагають руці плечима, під­німаючи та напружуючи їх. Разом з плечима напружується шия, піднімаються лопатки. М’язове чуття в руках, як і в ногах, ро­звивається поступово і досягається шляхом тренувань.
ВПРАВИ ДЛЯ НІГ

  1. Батман тандю, ноги по 3-й позиції:

  • права нога вперед, приставити — 4 такти,

  • права нога в сторону — приставити,

  • права нога назад — приставити.

2.Батман тандю з лівої ноги.

3.Пліє, ноги по 1-й позиції.

4.Стрибки (соте) в різній позиції ніг

11

Слід зауважити, що діти дуже швидко запам'ятовують хо­реографічні терміни. Спочатку руки тримають на поясі, щоб ува­га не відверталася на рухи ніг, а потім можна дати завдання три­мати руки по 2-й позиції.
ПОЛОЖЕННЯ ГОЛОВИ

Від постановки голови і шиї, які продовжують лінію хребта, залежить виразність і закінченість усіх танцювальних рухів, загальна гармонія танцю. Крім того, повороти голови сприяють мозковому кровообігові, знімають втому.
ВПРАВИ ДЛЯ ПОСТАНОВКИ ГОЛОВИ

  1. Колові рухи головою, руки на поясі.

  2. Повороти голови вліво-вправо.

  3. Нахили голови вперед-назад.

Всі ці вправи сприяють розвиткові м’язів спини, ніг, рук, шиї. Здатність тримати правильне положення тіла під час ходь­би, дотримання рівноваги, позицій рук і ніг досягається завдяки розвитку м’язового чуття.

М’язове чуття дозволяє дитині відчувати звичайність, зруч­ність, стійкість корпусу, організованість тіла без напруження.
КООРДИНАЦІЯ РУХІВ

Для розвитку танцювальності треба опанувати танцювальну пластику кожного окремого руху:

12

  • Танцювальний крок.

  • Галоп.

  • Потрійний притуп.

  • Підскоки.

  • Колупалочка з притупом.

  • Оплески.

  • Біг вперед.

  • Боковий галоп з винесенням ноги на каблук.

  • Приставний крок.

  • Полька.

  • Стрибок з притупом.

  • Боковий крок з притупом.

  • Галоп з ударом.

  • Подвійний притуп.

  • Потрійне сплескування.

  • Пружинка.

  • Чергування оплесків.

  • Балансе.

  • Поклони дівчинки та хлопчика.

  • Підскоки з поворотом на 1 і 2.

  • Сплескування в долоні, присідання.

  • Винесення ноги на каблук.


13




Методичні рекомендації
Запропонована нижче структура уроку дасть змогу використати усі попередні вправи та рекомендації безпосередньо під час роботи на уроці.

  • Поклон на лініях;

  • перешикування, ходьба по колу;

  • розминка на лініях (ритмічні вправи);

  • робота над поставою, позиціями рук, ніг;

  • вивчення танцювальних рухів на лініях;

  • робота в парах;

  • танцювальні ігри;

  • поклон на лініях.


Танцювальні рухи діти вчать на лініях. Хореограф повинен детально продумувати, в якій послідовності і як краще вивчати програмовий матеріал, опрацьовувати рухи. Під час методичної розробки матеріалу слід дотримуватись такого правила: йти від легкого до важкого, не перевантажувати м’язи дітей, розкладати складні рухи на прості.

Навчання танцювальних рухів іде в декілька етапів:

І етап — вивчення окремого руху.

ІІ етап — поєднання трьох, чотирьох і більше рухів.

ІІІ етап — удосконалення рухів,засвоєння певних положень, жестів, міміки, створення образного танцю.

Отже, III етап знаменує гармонію психомоторних

14

здібнос­тей. Образні вправи допомагають виробленню загальної коор­динації рухів. Діти оволодівають пластикою танцю, працюють уява, почуття, мислення в гармонійній єдності.

Дітей не треба примушувати виконувати складні рухи. Слід розвивати природну грацію, якою володіє кожна дитина і яку вона збагачує красою сучасного танцю, його ритму. Танці по­винні будуватися на тих рухах, які діти знають, які доступні і прості для виконання.

З дітьми варто обговорювати зміст образних танців. За­хоплені творчістю, вони самостійно можуть придумувати сюжети танців.

Танець органічно пов’язаний із музикою, яка є важливим компонентом в художньому вихованні учнів. Але її не можна ро­зглядати, як звичайний ритмічний супровід, що полегшує вико­нання рухів. Добирати музику слід так, щоб вона цілком відпо­відала характерові рухів та вправ. Готуючись до заняття, вчитель повинен обмірковувати, яка музика йому потрібна. Добирати її слід, враховуючи вікові особливості дітей і пам'ятаючи, що не за віком емоційна, ритмічно складна музика відвертатиме їхню увагу від руху.

На першому етапі навчання, після того, як рухи добре вив­чені в повільному темпі, можна його прискорювати. Після за­своєння рухів у середньому темпі слід його поступово прискорю­вати відповідно до віку, фізичних можливостей дітей.

15

При повторенні рухів слід використовувати один і той же музичний матеріал. Це дасть дітям можливість перейнятися емо­ційним змістом музики, добре запам’ятати її, пов’язати з вико­нанням рухів. Зміна музики перешкоджає удосконаленню техніки рухів.

Протягом наступних уроків темп необхідно прискорюва­ти, водночас стежачи, щоб при цьому удосконалювалися рухи, зберігалася чистота і чіткість їх виконання.

Під час роботи над розвитком психомоторних здібностей доцільно використовувати різні методичні прийоми. Рекоменду­ємо ті чи інші вправи виконувати із заплющеними очима. Це дає можливість дитині зосередитись на м’язовому чутті, уяві, підклю­чати інтуїцію.

Необхідно використовувати танцювальні рухи, комплек­си образних ігрових вправ в різних видах діяльності (гра, фізкультхвилинка, прогулянки). Це дасть можливість дітям додатково вправлятися і розвивати творчі здібності в танцювальних діях.(Див. Додаток 2 )

Всі парні танці спочатку треба вивчити поодинці на лініях і лише після впевненого виконання рухів ставити дітей в пари.

Кожен урок необхідно починати і закінчувати поклоном як обов’яз­ковим атрибутом танцювальної культури.

16

При цьому необхідно слідкувати за мімікою дитини. Посмішка знімає м’язову напругу всього тіла.

Для розвитку рухової пам’яті необхідно використовувати рухи в поєднанні зі словом. Під час танцю дитину слід заохочу­вати рахувати такти або поєднувати рух із словесними діями. Дитина розвиває свої почуття за допомогою слова-дії. Тому слід під час спільної роботи на лініях хором промовляти рахунок і словесне “виконання" танцю.(див. додаток 2)

Танцювальне мистецтво — найдієвіший фактор форму­вання гармонійно розвиненої, духовно багатої особистості, та­нець передає багатогранність характеру людини, її емоційний стан.

Якщо ця методична збірка надасть дієву допомогу вчителям хореографії, то ми можемо вважати, що наше скромне завдання виконано.



(«Перші кроки»)
17

Додаток 1
Інтерактивна вправа «Передай вітання іншому»

Мета: навчати збереженню прямої постави; розвивати почуття ритму, координацію;формувати у дітей навички спілкування загалом і ети­кету ввічливого вітання зокрема через відповідне відчуття, найпростіші рухи, доцільну міміку; виховувати позитивні емоції дітей.

Вихідне положення — діти утворюють коло разом з учителем, стають у першу позицію, тулуб тримають прямо, підтягнуто.

Перший варіант. Вчитель виконує два легкі оплески, звертаючись до сусіда праворуч; потім спокійно опускає руки і одночасно нахиляє голову вниз, супроводжуючи рухи щирою усмішкою. Той виконує все те саме, звертаючись лише до дитини, що стоїть праворуч від нього.

Другий варіант. Вчитель зі щирою усмішкою нахиляє голову вниз (на один такт), адресуючи вітання сусіду, що стоїть праворуч. На дру­гий такт завершує вітання двома легкими оплесками. Той виконує все те саме, звертаючись лише до дитини, що стоїть праворуч від нього.

Третій варіант. Вчитель виконує легкий нахил головою на один такт, спрямовуючи уклін і привітну міміку до сусіда, що стоїть праворуч. На другий такт випростовується. На третій такт вони удвох вітаються таким сучасним жестом: обома своїми випрямленими долоньками легенько вдаряють по долонях партнера,

18

спрямовуючи жест одне до одного і трохи вгору. Те саме можна виконати лише долоньками правих рук. На четвертий такт опускають руки і виконують чверть оберта праворуч до наступного сусіда. Дитина, яка отримала вітання, виконує те саме, передаючи його по колу.

Музика: на 2/4, помірного темпу, з яскраво вираженим фразуванням. Музичний твір бажано через кілька уроків змінювати, щоб було тимча­сове звикання, але не було прив’язування до певної мелодії.

Інтерактивна вправа «Хвиля дружби»

Мета: навчати збереженню прямої постави; розвивати почуття ритму, координацію; формувати у дітей навички художньої взаємодії і спілкування через найпростіші виражальні рухи, доцільну міміку; оптимізувати позитивні емоції дітей.

Вихідне положення — на початку або в середній частині уроку учні і вчитель утворюють коло, кожний надає поставі стрункого вигляду.

Перший варіант. На 1 -й такт вальсової музики вчитель з привітною мімікою на обличчі подає праву руку (вниз і від себе, долонею догори)учневі, який стоїть праворуч. На 2-й такт музики дитина виразним жестом вкладає в його долоню свою ліву долоню, відповідаючи адекватною мімікою. На 3-й такт ця дитина так само пропонує праву руку іншій особі — тому, хто стоїть праворуч від неї. Такт за тактом хвиля дружби прокочується по усьому колу і з’єднує дітей, наприклад, для очікуваної гри, танцю тощо.

19

Другий варіант. Вправу можна розширити, продовжуючи після об’єднання усіх виконувати рухи дружби в ритмі музики. На чотири такти звузити коло (кроки на кожний такт), поступово піднімаючи руки вгору; на два такти опустити руки донизу, виконуючи плавне присі­дання; на два такти підняти руки вгору, випростати ноги у колінах; на наступні шість тактів розширити коло, відступаючи назад і опуска­ючи руки; на останні два такти вклонитися.

Музика: на 3/4, помірного темпу, з короткими виразними фразами.
Інтерактивна вправа «Мандрівка оплесків».

Мета: навчати збереженню прямої постави; розвивати почуття ритму; формувати у дітей навички художньої взаємодії, спіл­кування; оптимізувати позитивні емоції дітей.

Вихідне положення —учні і вчитель утворюють коло, кожний надає поставі стрункого вигляду.

Перший варіант. Вчитель виконує три оплески (чверть, чверть, по­ловинна), звертаючись до сусіда, що стоїть праворуч. Сусід відтворює оплески, адресуючи їх особі справа від себе і т. д., аж поки оплески не дійдуть до вчителя.

Другий варіант. Учитель виконує оплески у будь-якому найпро­стішому ритмі, звертаючись до дитини, що стоїть праворуч від нього. Дитина може повторити ці оплески або вигадати новий ритм, звертаючись вже до
20

іншого сусіда — того, хто стоїть праворуч від неї. Бажано, щоб вигадування нового ритму підпорядковувалося музиці.

Музика: легка танцювальна на 2/4 або 4/4 (спочатку вправа може виконуватися навіть без музики).
Танцювальна вправа «Зачароване коло Терпсіхори»

Мета: формувати у дітей навички сольного виконання знайомих рухів і навички виконання рухів за власним вибором; розвивати музикальність; оптимізувати позитивні емоції дітей.

Вихідне положення —учні і вчитель утворюють коло, в центрі якого— великий обруч. Це — зачароване коло Терпсіхори.

Перший варіант. Діти по черзі або за бажанням стають по одному у коло, а педагог у ролі Терпсіхори називає рух для виконання, нап­риклад — «вихилясник», «присядка» тощо. «Чари» починають діяти з початком музики і їхній вплив завершується із закінченням музики.

Другий варіант. Дитина, ставши у коло Терпсіхори, одразу «підпадає під її чари» і виконує там свій улюблений рух. Усі можуть плескати в долоні або підтанцьовувати.

Музика: педагог може довільно добирати музику до названих рухів.
Танцювальна вправа творчого характеру «Винахідливе коло Терпсіхори»

Мета: формувати у дітей навички імпровізації

21

танцювальних рухів; розвивати музикальність, творчість;

оптимізувати позитивні емоції, прихильне ставлення дітей.

Вихідне положення—учні і вчитель утворюють коло. У педагога — величезний обруч. Це — «винахідливе коло» Терпсіхори.

Педагог підходить до дитини, яка своїм виглядом виявляє бажання танцювально проявити себе. Опускає обруч так, що дитина потрапляє у «винахідливе коло». Дитина імпровізує в характері музики (вісім т актів, з уповільненням темпу наприкінці), діти плескають у долоні, заохочуючи її винахідливість, оригінальність проявів. Тепер дитина бере обруч і йде до дитини, до якої виявляє прихильність. Так можуть танцювати, аж поки не згасне бажання у дітей.

Музика: вчитель добирає музику, виходячи із спостережень і упо­добань конкретної дитини.

Вправа образно-творчого характеру «Рухливі струмочки»

Мета: вчити дітей не перетинатися з іншими «струмочками», бігти легко, безшумно, руки тримати внизу; вчитися, пробігаючи у «ворітця», завертати за попередньою дитиною, тобто в одне русло; формувати творчі уміння вигадливо виводити малюнок руху «струмочка».

Вихідне положення—учні збираються по 5—6 осіб, з’єднують руки внизу і повертаються у напрямку за ведучим (з’єднання «ланцюжок»). Так утворюється кілька підгруп, образно — «струмочків».

22

На вісім тактів усі рухаються легким бігом за своїм

ведучим, який самостійно обирає напрям і вигадує малюнок руху. На уповільнення останнього такту діти призупиняються, ледь присідають на двох ногах і змінюють напрямок руху на протилежний: «струмочок» потече в інший бік. Таким чином з повторенням вправи остання дитина в ланцюжку стає першою. У такий спосіб легко змінюється ведучий і напрям руху. На закінчення ігрової вправи обидва струмочки можуть злитися в один: діти-ведучі з’єднують угорі руки і утворюють «ворітця», в які по черзі пробігають діти з обох «струмочків».

Музика: українська народна мелодія, яку педагог добирає само­стійно.
Танцювальна гра імпровізаційно-творчого характеру

«Рукавиця-мандрівниця!», або «Рукавиця-чарівниця!»

Мета: активізувати дитячу танцювальну творчість; закріплювати уміння виконувати танцювальні рухи, виявляти здатність вільно опе­рувати набутим досвідом; розвивати почуття ритму,навички художнього спілкування.

Вихідне положення —учні і вчитель утворюють коло, стають обличчям до його центру, інтервали між дітьми — на відстані руки. У вчителя або учня у руках рукавиця-мандрівниця (на кшталт ру­кавиці Діда Мороза).

Після музичного вступу «рукавицю-мандрівницю» ритмічно пе­редають по колу. Із завершенням першої

частини музики (музичний період, а надалі, можливо, й
23
музичне речення, фраза) дитина, у якої залишилася рукавиця, вдягає її та імпровізовано танцює, а діти заохо­-

чують її оплесками.

Якщо рукавиця — чарівниця, то вона може бути у верхній частині зав’язана, а в ній захований маленький сюрприз, який розкривають наприкінці гри (цей варіант доцільний для свята тощо).

Музика: українська народна мелодія; перша частина- хороводна; друга частина — танцювальна, пожвавленого або швидкого темпу.

24

Додаток 2
П’ЄМО ЧАЙ”

Мета: відтворювати в рухах образи різних предметів, їх характерні рухи і особливості, стимулювати дітей до жартівливих ігрових рухів, удо­сконалювати рухи рук і ніг.

Mузика — полька

1.“Розігрівається чайник”

В.п. -ноги разом, руки на поясі

1- нахили голови вправо,

2- повернутися у в. п.,

3-нахил голови вліво,

4- в.п.,

(повторити по 4 рази в кожен бік).

2.“Чайник випускає пару”

(піднімання то правого, то лівого плеча)

1-піднімаємо ліве плече,

2-повернутися у в.п.,

3-піднімаємо праве плече,

4- в. п.,.

(повторюється по 4 рази кожним плечем)

3.“Чайник випускає пару”

(піднімання ніг, зігнутих в коліні )

1-піднімаємо праву ногу,

2-повернутися у в п.,

3-піднімаємо ліву ногу,

4-повернутися у в. п.,

(повторити по 4 рази кожною ногою).

25

4.“Запрошуємо до чаю"

в. п.-те ж саме

1-нахил тулуба вправо,

2-нахил тулуба вперед,

3-нахил тулуба вліво,

4-те ж саме рухом вперед,

(повторити 4 рази).

5.“Наливаємо чай”

(піднімання руки вгору з поворотом тулуба то вправо, то вліво)

1-2- піднімання правої руки вгору, тулуб повертаємо вліво,

3-4-в.п.,

5-6 - піднімаємо ліву руку, тулуб повертаємо вправо,

7-8- в.п.,

(повторити 4 рази в кожний бік).

6.“П’ємо чай ”

1-2-підносимо руки до обличчя,

3-4 - в.п.,

5-8 - глибокий вдих,

(повторити 4 рази).

7. “Дякуємо за чай”

(Нахил тулуба вперед, ноги в колінах витягнуті)

1 -2-3-4 -нахил тулуба вперед,

5-6-7-8-повертаємось у в. п.,

(повторити 4 рази).


26

РОСТУТЬ ДЕРЕВА”

(музика – вальс)

1.“Дерева випускають гілочки”

в. п. -стоячи, руки опущені, ноги разом;

почергове піднімання рук вперед-вгору

(по 4 рази кожною рукою).

2.“Дерева хитаються"

в. п. -стоячи, руки опущені, ноги разом;

почергове піднімання рук в сторони — вгору

( по 4 рази кожною рукою).

3.“Дерева гнуться від вітру”

в. п. -стоячи, ноги на ширині плечей, руки опущені.

Піднімання рук вперед-вгору з поворотом тулуба вправо-вліво;

1-2 - піднімаємо руки,

3-4 — опускаємо руки,

( по 4 рази в кожну сторону).

4. “Дерева помахують гілками“

в. п. — стоячи, ноги на ширині плечей, руки вгору;

нахили тулуба впра­во-вліво;

1-2- нахил вправо,

  1. - нахил вліво.

5.“Сильний вітер"

в. п. -ноги на ширині плечей, руки вгорі;

колові рухи тулуба;

1-2-3-4 — рухи тулуба вправо,

  1. — ті ж рухи вліво.

6. “Дерева ховають та випускають свої гілочки“

в.п. - сидячи внизу, руки опущені;

27

1-2 - повільно встаємо, руки піднімаємо вгору,

3-4 - трясемо кистями рук,

(повторити 4 рази).

У кінці комплексу легке похитування тулуба зі сторони в сторону, руки вільні.
ВЕСЕЛІ РУЧКИ”

музика - йокс-полька (помірній темп)

Мета: розвивати ритмічне чуття, вправляти м'язи рук та плечового поясу, фор­мувати узгоджені рухи рук та ніг, виховувати емоційність під час ви конання рухів, що дають уявлення про характерні ознаки образу.

1.“Плескаємо в долоні”

в.п.- ноги по 6-й позиції;

1- руки вгору, оплеск над головою,

2-руки за спину, оплеск за спиною,

3-і-4-три рази оплеск перед собою,

(повторити 4 рази).

2.“Добра киця показує лапки”

В.п.-ноги по 6-й позиції, виконують рухи "пружинки";

1-2- м’які рухи кистями з поворотом тулуба вправо,

3-4- ті ж рухи з поворотом тулуба вліво,

5-6- нахил тулуба вперед, правою і лівою рукою, вказівним пальцем рухи рукою (“сваримо кицю”),

(повторити 2 рази).

3.“Чисті долоньки”

в.п. - ноги по 6-й позиції, руки на поясі;

1- права рука долонею вгору, вперед,

2- ліва рука — ті ж самі рухи,

28

3- права долоня повертається вниз,

4-ліва долоня повертається вниз,

5-ліва рука на поясі,

6-права рука на поясі,

7-і-8-три притупи,

(повторити 4 рази).

4.“Ручки танцюють”

в.п.-ноги нарізно;

1 -2 -поворот стоп вправо, руки зігнуті, кисті струшуються,

3- 4 -те ж саме вліво,

(повторити 2 рази).
КОВБОЇ”

музика - полька-кантрі

Мета: вправляти м'язи ніг у стрибках на місці, удосконалювати боковий галоп, тренувати дітей в узгоджених рухах рук та ніг, дотримуючись ритмічної основи музики, виражати рухами емоційний настрій та характер створюваного образу

1.“Ковбой скаче на коні".

В. п. - по 6-й позиції ноги, ліва рука витягнута вперед, права підняти вгору,

1-8- ноги пружинять, піднята рука описує над головою коло.

2.“Ковбой виглядає, де товариші".

В. п. - ноги нарізно, руки вздовж тулуба;

  1. - ліва рука як «козирок», права на поясі, випад вліво на ногу,

29

3-4 - права рука як «козирок», ліва на поясі, випад вправо на ногу,

  1. - повторити ті ж самі рухи.

3.“Підхльостує коня".

В.п. - 6-а позиція ніг, руки вздовж тулуба;

1-4 - пружинка з поворотом колін в лівий бік, права рука плескає по стегну,

5-8- ті ж самі рухи з поворотом в правий бік.

4.“Кінь іде в галоп”.

В. п.- ноги в 6-й позиції, руки зігнуті в кулаки перед собою внизу;

1-2 - кік ногою вправо,

3-4 - кік ногою вліво,

5-8- те ж саме.

5.“Кінь не слухається".

В. п. -те ж саме;

1-2 - галоп вліво,

  1. -кік правою ногою двічі,

5-6 - галоп вправо,

7-8- кік лівою ногою двічі.

6.“Зупинка коня”.

В. п. -те ж саме;

1-2-3 - кроки вліво з лівої ноги,

  1. - поворот на лівій нозі, права на носок, зігнута в коліні ,

5-6-7 - рухи руками, що згинаються в ліктях, до себе ,

8- плескаємо в долоні ,

1-8 — ті ж самі рухи з правої ноги.

7. “Сідаємо на коня”.

30

В. п. - ноги по 6-й поз., руки на поясі;

1-8 - перекат з одного носка на другий.

ПЕЧЕМО ПИРІЖКИ”

Мета: вправляти дітей в ритмічних рухах ніг та рук, розвивати м’язи стопи, створювати емоційний образ, передавати в ігровій формі танцювальні рухи та настрій.

1.“Місимо тісто ”.

В. п. - ноги по 6-й позиції, руки вздовж тулуба;

1 -8 - руки почергово роблять рухи з імітацією замісу тіста згори вниз, ногами — рухи з підніманням п’ятки, носки не відри­ваються.

2.“Розкачуємо тісто".

В. п - ноги по 6 й позиції, руки вздовж тулуба;

1-8 - руки рухаються вперед-назад на рівні пояса долонями вниз, ноги перекачуються з п'ятки на носки.

3.“Ріжемо тісто ” .

В. п. -ноги злегка розставлені, руки на поясі;

1-4 - ліва рука на поясі, ребром правої долоні робимо рухи зліва направо,

5-8- права рука на поясі, ті ж самі рухи робимо лівою рукою справа наліво.

4.“Печемо пиріжки ”.

В. п. те ж саме;

1-2 - плескаємо в долоні зліва направо,

З-4 - ті ж рухи справа наліво,

  1. — повторити ті ж самі рухи.

31

5.“Посипаємо пиріжки”.

В. п. - те ж саме;

1-4 - правою рукою,

  1. лівою рукою.

6.“Струшуємо руки".

В.п. - ноги нарізно;

1-2 - трусимо кистями рук вліво,

  1. - трусимо кистями рук вправо,

5-8 - обтрушуємо руки одна об одну (“тарілочки”).

7.“Смачні пиріжки" (гарно пахнуть).

В. п. - ноги по 6-й позиції, руки на поясі "в боки";

1-2 - нахил тулуба вліво, хитаючи головою,

3-4 - смачні пиріжки,

5-6 - нахил вправо,

7- 8- імітація смачної їди.

8.“Запрошуємо до страви".

В. п. - ноги по 6-й позиції, руки в боки;

1-2 - присідання з поворотом вліво,

3- 4 - те ж саме з поворотом вправо,

5- 6 - присідання прямо,

7-8 - нахил тулуба вперед, руки -в запрошенні.

32

Бібліографія


  1. Танцуйте с нами. Бальные и массовые танцы для детей школьного

возраста. Киев, "Музична Україна", 1988

  1. Г. Березова. Класичний танець у дитячих хореографічних колективах Київ, Музична Україна, 1991

  2. Люк Дассвиль, ГиДени. Все танцы. Киев, Музична Україна, 1987

  3. Хорст Рюкле. Ваше тайное оружие в общении. Мимика, жест, движение. Мос­ква, 1996

  4. Л.С. Выготский. "Проблемавозраста" собр.соч.,Т.4, М.’ Педагогика", 1983г.

  5. Програма "Малятко". Киев, 1991 р.

  6. П.П. Буципская. В.И. Васюкова, Г.П. Лескова. Общеразвивающие упражне­ния в детском саду. Книга для воспитания детского сада. М., "Просвещение", 1990 г.

  7. Утренняя гимнастика под музыку сост. Е.П. Иова, А Н. Йоффе, О.Д. Головчи- нер. М., "Просвещение", 1977

  8. Игровые упражнения ‘Начальная школа", 1992, № 5-6

  9. В. Баландина. "Формирование правильной осанки", “Д. воспитание", № 2, 1984 г.

  10. В режимі рухової активності. Комплекси загальнорозвиваючих вправ 'Д ви­ховання" 1991. Хе 7

  11. В. Ингіеева. ‘‘Обучение детей физупражнениям — систему!” Д. воспитание №8. 1987 г.

  12. Е. Вільчковский. “Як розвивати швидкість і гнучкість "Д. виховання". 1988, №4

  13. Тараканова, А. П. Система хореографічного виховання у шко­лах і позашкільних закладах: Навчально-методичний посібник [Текст] / А. П. Тараканова. — К.: ІЗМН, 1996. — 284 с.


33

  1. Шевчук, А. С. Українські музично-хореографічні традиції як засіб музично-рухового розвитку старших

дошкільників [Текст] / А. С. Шевчук. — Ф.: Поліфаст, 2005. — 332 с.

  1. Шевчук, А. С. У танцювальному колі // Палітра педагога [Текст] / А. С. Шевчук. — 2000. — № 2. — С. 18—24.

  2. Шевчук, А. С. Розвиток дитячої творчості на основі хореографії Павла Вірського // Дитячий садок. Мистецтво [Текст] / А. С. Шевчук. — 2007. — № 1, —С. 8—9.


34




Наші досягнення…

Схожі:

ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ»
Курс “сценічний рух та основи хореографії” розрахований на роботу з вивчення основ сценічного руху, класичної хореографії, постановочну...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО...
Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу
Методичні рекомендації для вчителя
Найважливішою умовою ефективності системи контролю та оцінки результатів навчальної діяльності школярів є врахування їхніх індивідуальних...
Інструктивно-методичні рекомендації науково-методичного центру практичної...
Важливим аспектом проведення олімпіади – є популяризація професії вчителя серед учнівської молоді
Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни...
Методичні рекомендації розробили викладачі Нікопольського коледжу Дніпропетровського державного аграрного університету Романій Сергій...
Методичні рекомендації щодо організації та змісту діяльності асистента...
Сьогодні в Україні відбувається формування нової освітньої політики, яка передбачає включення кожної дитини у загальноосвітній процес...
Методичні рекомендації до проведення
У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПІДГОТОВКИ ДО САМОСТІЙНОЇ ТА ІНДИВІДУАЛЬНО-ДОСЛІДНОЇ...
Методичні рекомендації щодо підготовки, оформлення та захисту основних форм індивідуально-дослідних завдань
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ : «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ГУРТОЖИТКУ»
Методичні рекомендації з досвіду роботи вихователя гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке машинобудівне вище професійне...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації
Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка