ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ»


Скачати 268.89 Kb.
Назва ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ»
Дата 27.03.2013
Розмір 268.89 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Музика > Документи
Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і гуманітарної політики

Виконкому Черкаської міської ради

ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ»



Програма курсу

Сценічний рух та основи

хореографії

для вокальних колективів

Автор – Харченко Лілія Олегівна,

керівник гуртка

Черкаси – 2009

Пояснювальна записка

Курс “сценічний рух та основи хореографії” розрахований на роботу з вивчення основ сценічного руху, класичної хореографії, постановочну роботу з дітьми, які займаються у вокальних студіях та навчаються хорового, ансамблевого та сольного співу.

На відміну від хорових колективів та гуртків хорового співу, де учні не рухаються під час співу, вихованці вокальних студій, які виконують інший за стилем репертуар, повинні вміти правильно і невимушено рухатись під час співу, поєднувати спів і рух на сцені. Тому для вокальних студій доцільним буде введення в навчальний план спеціального курсу „Сценічний рух і основи хореографії”.

Метою роботи є досягнення учнями високого рівня музичної культури, виконавської майстерності, естетичне та моральне вдосконалення особистості дитини, розвиток творчих здібностей.

Задачі курсу – розвивати у співаків правильну поставу, уміння чітко і правильно керувати своїм тілом, правильно розподіляти сценічний простір та рухатись по сцені під час співу.

При розробці програми даного курсу не ставилась мета створити новий окремий танцювальний колектив та займатися постановкою суто танцювальних номерів. Результатом роботи має стати уміння учнів (вихованців) легко, ритмічно рухатись під час співу, а також рухове оформлення вокальних композицій, що виконуються колективом.

Таким чином, в програму не може бути закладено, який саме репертуар концертних номерів буде розроблятися, оскільки вибором репертуару вокальної студії займається її керівник – Викладач вокалу.

Курс розрахований на 2 рівневі групи:

Початковий рівень (4 – 6 років, 6 – 8 років);

Основний рівень (8 – 11 років, 11 – 14 років).

Залежно від рівня підготовленості учнів, у кожній віковій групі можливе створення 2-х груп, в яких займаються діти одного віку, але різного рівня підготовленості.

Програма курсу побудована за циклічним принципом. У програмі кожної групи, залежно від вікових особливостей дітей, вивчаються 2 основні розділи, що містять такі теми:

  1. Сценічний рух

● Вступ

● Розвиток артистизму. Імітаційні вправи.

● Колективно – порядкові та ритмічні вправи.

2. Основи хореографії

● Елементи екзерсису класичного танцю. Колективно – порядкові вправи.

● Розвиток пластичності та рівноваги. Вправи на дихання.

● Постановочна та репетиційна робота.

У всіх вікових групах заняття проводяться по 1 годині на тиждень з кожного розділу програми ( сценічний рух – 1 год.; основи хореографії – 1год.), разом – 2 години на тиждень. Заняття зі сценічного руху можуть проводитися як у хореографічному так і хоровому класі.

Заняття з основ хореографії проводяться у спеціально обладнаному танцювальному класі, де є станки і дзеркала, дерев’яне покриття підлоги.

Важливо відмітити, що кожне заняття може і повинно містити роботу над матеріалом з усіх тем розділу.

Зміст діяльності


Початковий рівень, 4 – 6 років. 2 год./тиж.

№ п/п

Навчально - тематичний план

Кількість годин




Тематика занять

Теорет.

Практ.

Разом


1.

2.

3.

1.

2.
3.

І Сценічний рух

Вступ

Розвиток ритмічного слуху

Розвиток артистизму. Імітаційні вправи.

ІІ Основи хореографії

Колективно – порядкові вправи.

Найпростіші елементи екзерсису класичного танцю.

Постановочна та репетиційна робота.

1
1

1

1

-
1

-
16

17

8

9
17

1
17

18

9

9
18


Всього: 72 год


№ п/п

Зміст програми

Форми роботи


Прогнозовані результати




І Сценічний рух


Індив.

Пар-

на

Гру-

пова




1.



Вступ

Знайомство керівника з дітьми та дітей між собою ( в формі гри ). Ознайомлення з метою і формами проведення занять, правилами поведінки, вимогами до зовнішнього вигляду. Мотивація діяльності.






+


Діти знають і виконують основні вимоги до поведінки, зовнішнього вигляду, правил техніки безпеки під час занять.



2.


Розвиток ритмічного слуху

Вправи під музику: хлопки, притупи, статичні і з переміщенням, спрямовані на повторення ритмічного малюнка, відтвореного керівником.


+





+

Діти ритмічно правильно повторюють (індивідуально і колективно) ритмічний малюнок за керівником.

3.

Розвиток артистизму. Імітаційні вправи

Рухова імітація (під музику) поведінки тварин, вправи на розвиток міміки і пантоміміки.





+



+



+

Діти знають і виконують вправи під музику на імітацію поведінки тварин, на відображення емоцій(радість, здивування, і т.д.)




№ п/п

Зміст програми

Форми роботи

Прогнозовані результати




ІІ Основи хореографії

Індив.

Пар-на

Гру-пова




1.


Колективно - порядкові вправи

Визначення свого місця в залі. Орієнтація в приміщенні. Прості танцювальні фігури: лінія, коло, кілька ліній, кілька кіл, «шаховий» порядок. Види руху по залу. Марширування з перешикуванням.








+

Діти вміють орієнтуватися в залі, на сцені, знають і використовують прості танцювальні фігури. Вміють перешиковуватись з однієї фігури в іншу.

2.


Найпростіші елементи екзерсису класичного танцю.

Стійка біля станка, обличчям до нього. Постановка корпуса і голови. Позиції ніг ( І, ІІ, ІІІ ) і рук ( І, ІІ, ІІІ підготовча ). Релеве, демі – пліє, батман тандю обличчям до станка. ( Всі вправи вивчаються без називання термінів).







+

Діти знають і виконують позиції ніг та рук, прості комбінації: релеве, пліє, батман тендю, обличчям до станка.

3.

Постановочна робота.

Вивчення простих комбінацій рухів, переважно статистичних, до вокальних композицій, що виконуються колективом.






+



+

Діти знають і виконують рухи до 2-3 вокальних композицій.


Прогнозовані результати
На кінець навчального року дитина знає основні правила поведінки під час занять, виконує їх; на слух визначає темп музики, може поплескати або простукати простий ритмічний малюнок, повторюючи за керівником ; вміє передавати прості емоції (радість, сум, здивованість) засобами міміки; виконує прості елементи класичного екзерсису (пліє, релеве, батман тендю) обличчям до станка, дотримуючись при цьому правильної постави та положення голови; знає і виконує рухи до 2 – 3 вокальних композицій.


6 – 8 років. 2 год./тиж.

№ п/п

Навчально - тематичний план

Кількість занять




Тематика занять

Теорет.

Практ.

Разом


1.

2.

3.
1.

2.

3.

4.

І Сценічний рух

Вступ

Розвиток артистизму.

Розвиток ритмовідчуття

ІІ Основи хореографії

Колективно – порядкові вправи.

Елементи екзерсису класичного танцю.

Розвиток пластичності та рівноваги.

Постановочна та репетиційна робота

1
1

-
-

1

-

-

1
16

16
8

6

7

15

2
17

16
8

7

7

15

Всього: 72 год.


№ п/п

Зміст програми

Форми роботи


Прогнозовані результати




І Сценічний рух


Індив.

Пар-

на

Гру-пова




1.

Вступ

Знайомство з новими учнями. Ознайомлення з метою, формою занять, правилами поведінки, вимогами до зовнішнього вигляду. Мотивація навчальної діяльності.








+

Діти знають і виконують вимоги до зовнішнього вигляду, правил поведінки, техніки безпеки під час занять.

2.

Розвиток артистизму

Вправи на розвиток міміки і пантоміміки. Імітаційні вправи – ігри.


+


+


+

Діти знають 4-5 мімічних вправ-ігор, уміють імітувати поведінку тварин


3.

Розвиток ритмовідчуття

Колективні та групові вправи на розвиток ритмічного слуху та вміння керувати своїм тілом: хлопки, притупи, стрибки, статистичні і з переміщенням. Вивчення комбінацій ритмічних малюнків.



+



+

Діти знають і виконують 6-8 комбінацій рухів з певним ритмічним малюнком в переміщенні і статично.




ІІ Основи хореографії

Ін-див.

Пар-на

Гру-пова




1.

Колективно – порядкові вправи

Вправи на розвиток просторового відчуття , рухової пам’яті. Вправи, які виконуються в парі, в групі, колективно, в колі, в лінії, в діагоналі. Перешикування з кола в колону, шеренгу, з шеренги в коло, з кола в 2 – 3 кола, з кількох кіл в одне.


+


+




Діти знають і вміють використовувати перераховані танцювальні фігури, вільно орієнтуються в залі та на сцені.

2.

Елементи екзерсису класичного танцю

Позиції рук ( І, ІІ, ІІІ, підготовча ), ніг ( І, ІІ, ІІІ, VI ), релеве по VI позиції обличчям і боком до станка, пліє, батман тендю вперед, в сторону і назад ,вивчення обертів шене за допомогою станка, стрибки соте з різних позицій ніг.







+

Діти знають і технічно правильно виконують названі елементи екзерсису, правильно керують диханням.

3.

Розвиток пластичності та рівноваги

Вправи на розвиток гнучкості: нахил вперед, сидячи на підлозі, «кошик», «жабка», розтяжка. Вправи на рівновагу – пор – де – бра, стрибки.





+


+

В дітей збільшується ширина танцювального кроку, покращується гнучкість.

4.

Постановочна та репетиційна робота

Постановка та репетиції рухового оформлення вокальних композицій, що виконуються колективом.






+



+

Діти знають і виконують рухи до 3-4 вокальних композицій.


Прогнозовані результати.

На кінець навчального року дитина знає і виконує основні вимоги до поведінки, зовнішнього вигляду, правил безпеки під час занять; на слух визначає темп і характер музики, може повторити за керівником нескладний ритмічний малюнок, уміє передавати почуття засобами міміки і пантоміміки; знає і виконує основні види перешикувань ( лінія – колона – коло – кілька ліній – кілька кіл ), індивідуально і парами; знає і виконує прості комбінації, екзерсису класичного танцю ( позиції рук та ніг, пліє, релеве, батман тендю, соте, шене за допомогою станка ); знає і виконує рухи до 3 – 4 вокальних номерів.


Основна група, 8 - 11 років. 2 год./тиж.

№ п/п

Навчально - тематичний план

Кількість годин




Тематика занять

Теорт.

Практ.

Разом


1.

2.

3.
1.

2.

3.
4.

І Сценічний рух

Вступ

Розвиток артистизму.

Ритмічні ігри, вправи, етюди.

ІІ Основи хореографії

Колективно – порядкові вправи.

Вправи екзерсису класичного танцю.

  • біля станка

  • на середині залу

Вправи на розвиток гнучкості та зміцнення преса

Постановочна та репетиційна робота.

1
1

-
-

1

-
-

1
16

16
8

6

7
15

2
17

16
8

7

7
15

Всього: 72 год.




Зміст програми

Форми роботи


Прогнозовані результати




I сценічний рух

Індив.

Пар-на

Гру-пова




1.

Вступ

Знайомство з новими учнями. Постановка мети та завдань роботи гуртка. Ознайомлення з правилами поведінки, техніки безпеки, вимогами до зовнішнього вигляду. Повторення вивченого за минулий рік.




+


Діти знають і виконують вимоги до зовнішнього вигляду, поведінки, правил техніки безпеки під час занять.

2.

Розвиток артистизму

Танцювальні етюди і вправи « Вітерець», «Чебурашки», « Дзеркало», «Усмішка». Імітаційні вправи на передачу різних емоцій за допомогою міміки і пантоміміки.





+


+

Діти знають і виконують названі вправи, вміють передавати емоції за допомогою міміки і рухів.

3.

Ритмічні ігри, вправи, етюди.

Ознайомлення з різним темпом. Плесканням та притупування під фрагменти музики різного темпу. Ознайомлення з поняттями «Музична фраза», «Сильна доля». Рухова імпровізація на музику різного характеру. Розвиток емоційного сприйняття динамічних відтінків музики.








+

Діти вміють відтворювати ритмічні малюнки зі зміною темпу та характеру музики.





Зміст програми

Форми роботи


Прогнозовані результати




ІІ Основи хореографії

Індив.

Пар-

на

Гру-пова




1.


Колективно – порядкові вправи

Розподіл сценічного простору. Визначення свого місця в класі ( на сцені ) відносно куліс, глядачів, інших виконавців. Півколо, «змійка», діагональні перешикування. Робота в парах. Правила тримання мікрофона.




+




+



Діти вільно орієнтуються в залі, на сцені, відносно просторових об’єктів, відносно один одного, вільно користуватися мікрофоном, тримаючи його в руках.

2.

Вправи екзерсису класичного танцю

  • Біля станка: позиції ніг (включаючи \/), пор – де –бра, релеве, пліє (включаючи гранд – пліє), батман тендю, жете, баленсе, екарте і пасе, ронд де жам партер.

  • На середині залу – пор – де – бра, пліє, стрибки соте та ешапе, оберти шене.






+


Діти знають і технічно правильно виконують названі елементи екзерсису класичного танцю.

3.

Вправи на розвиток гнучкості та зміцнення преса

Вправи « Дельфін», « Жабка». Розтяжка ( під контролем керівника ) на підлозі та з використанням станка.


+




+




+



Підвищується рівень гнучкості, ширина танцювального кроку, сила преса.

4.

Постановочна та репетиційна робота

Постановка та вдосконалення техніки виконання рухового оформлення вокальних композицій, які виконуються колективом.




+


+


+

Діти знають і виконують рухи до 3-4 вокальних композицій.


Прогнозовані результати
На кінець навчального року дитина знає і виконує основні вимоги до поведінки, зовнішнього вигляду, правил безпеки під час занять; на слух визначає темп, характер, динаміку музики, може відтворити за керівником або самостійно створити ритмічний малюнок в темпі музичного супроводу, уміє передавати емоції, почуття засобами міміки і пантоміміки, знає і використовує танцювальні фігури ( лінія, коло, колона, квадрат, діагональ, півколо) та перешикування з однієї фігури в іншу; знає назви та виконує основні елементи класичного екзерсису біля станка та на середині залу; знає рухи до 3-4 вокальних номерів.


12 – 14 років 2 год. / тиж.

№ п/п

Навчально - тематичний план

Кількість занять




Тематика занять

Теорет.

Практ.

Разом

1.
2.

3.
4.
5.

Вступ
Розвиток артистизму.
Колективно – порядкові вправи
Постановочна робота.
Репетиційна робота та концертна діяльність.

1
1
1
1

-
20
20
10
18

1
21
21
11
18

Всього: 72 год.


№ п/п

Зміст програми

Форми роботи

Прогнозовані результати







Індив.


Пар-

на

Гру-пова




1.

Вступ

Знайомство з новими дітьми. Постановка мети та завдань роботи гуртка. Ознайомлення з правилами поведінки, техніки безпеки, вимогами до зовнішнього вигляду. Повторення вивченого за минулий рік.






+



Діти знають і виконують вимоги до зовнішнього вигляду, правил поведінки, техніки під час занять.

2.



Розвиток артистизму

Акторські етюди на передачу почуттів, емоцій, інформації засобами міміки і пантоміміки.



+



+



+

Діти вміють передавати емоції, почуття засобами міміки та пантоміміки.

3.


Колективно - порядкові та ритмічні вправи

Вправи на вироблення, уміння швидко орієнтуватись на сцені чи концертному майданчику будь – яких розмірів і форми, правильно розподіляти сценічний простір, перешикування на сцені з лінії мікрофонів у колону, лінію в розрізі сцени, діагональ, півколо, «хаотичне» розходження. Вдосконалення вміння поєднувати рух зі співом.





Діти швидко і вільно орієнтуються на різних концертних майданчиках, знають і використовують основні танцювальні фігури, перешикування.

4.

Постановочна та репетиційна робота

Постановка та вдосконалення техніки виконання рухів до вокал. композицій, що виконуються колективом.



+



+



+

Діти знають і виконують рухи до 4-5 вокальних композицій.


Прогнозовані результати
На кінець навчального року учні досягають рівня дисципліни, творчого розвитку, виконавської майстерності, необхідного для участі в концертах різних рівнів; знають і виконують рухи 4-5 вокальних композицій, роблять це чітко, ритмічно, в характері, правильно передають за допомогою рухів настрій, емоції, почуття, приймають участь в концертах і конкурсах різного рівня.


Освітні технології
Враховуючи специфіку курсу, можна встановити той факт, що переважно більшість занять проводиться практично, оскільки курс не ставить своєю метою вивчення теорії хореографії чи акторського мистецтва, заглиблення в їх історію. Курс «Сценічний рух та основи хореографії для вокальних колективів» носить виключно прикладний характер, тож теоретичні заняття проводиться лише в темі «Вступ». Що стосується елементарних теоретичних основ ( назви рухів, терміни ), то їх діти вивчають не на окремих заняттях, а в процесі практичної роботи.

Форма роботи найчастіше групова, іноді парна, за виключенням роботи з солістами, якщо цього вимагає репертуар колективу.

Для занять зі сценічного руху потрібне велике приміщення ( танцювальний чи хоровий клас ), обладнане одним чи кількома дзеркалами, інструментом для акомпанементу. Заняття з основ хореографії проводяться в спеціальному танцювальному класі, де є станки, дзеркала, відповідне покриття підлоги ( дерев’яне), інструмент для акомпанементу.

В проведені занять задіяні 2 педагоги – керівник гуртка, який веде безпосередню роботу з дітьми, та акомпаніатор. Також під час занять бажане використання аудіовідтворюючої техніки ( магнітофона, програвача дисків) для розширення спектра музичного оформлення занять.

Прогнозовані результати роботи гуртка
Основним результатом роботи гуртка повинно стати досягнення вихованцями певного рівня артистичності, чіткості рухів, ритмовідчуття, виконавської майстерності, який дозволить керівникам гуртка створити концертний склад колективу з кращих виконавців. В той же час, для кожної конкретної дитини метою роботи на заняттях повинно стати включення до цього концертного складу.

Крім цього в процесі занять дитина розвиває свій світогляд ,творче мислення, почуття естетичного смаку, а також відповідальність та дисциплінованість.


Способи відслідковування та фіксації результатів освітнього процесу.
Основним способом відслідковування результатів роботи гуртка є участь концертного складу колективу в концертах, виступах, участь кожного вихованця в суспільному житті колективу.

Основним мірилом роботи всього колективу в цілому є звітний концерт у кінці навчального року, в якому приймають участь всі вихованці всіх вікових груп, де вони демонструють рівень знань, навичок, досвіду творчої діяльності, досягнутий ними за навчальний рік.

Література:


  • Березова Г. Хореографічна робота з дошкільнятами. К. « Музична Україна», 1989р.

  • Бондаренко Л. Ритміка і танець К. 1972

  • Ильина Г. А. Особености развития музыкального ритма у детей К. 1961

  • Тараканова А. П. Система хореографічного виховання у школах і позашкільних закладах: Навчально – методичних посібник – К. ІЗМН, 1996.

  • Верховинець В. Теорія українського народного танцю. - К.: Мистецтво(всі видання).

  • Голейзовский К. Зразки російської народної хореографії. - М.: Мистецтво, 1967

  • "Естетичне виховання в дитячому садку" під ред. Н.А. Ветлугиной, М.,

    • 1985

  • Зайців Е. Основи народно-сценічного танцю. - Вінниця, 2007

  • Захаров Р. Твір танцю. - М.: Мистецтво, 1983

  • Климов А. Основи російського народного танцю. Видавництво МГИК, М., 1994

  • Конорова Е. "Хореографічна робота з школярами", С-Пб., 1998

  • Костровицкая В. "Сто уроків класичного танцю", С-Пб., 1999




  • Костровицкая В., Писарев А. Школа класичного танцю. - Л.: Мистецтво, 2000

Схожі:

УКРАЇНА КІРОВОГРАДСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ДЕПАРТАМЕНТ...
Кіровограді на базі комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості»...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ОРГАНІВ ДИТЯЧОГО САМОВРЯДУВАННЯ...
ПРОГРАМА «САМОВРЯДУВАННЯ» В ЦЕНТРІ ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ ІМ. В. ГНАРОВСЬКОЇ М. ВІЛЬНЯНСЬКА
Конкурс дитячої та юнацької творчості «Музи і діти» (далі Положення)
Положення про відкритий фестиваль-конкурс дитячої та юнацької творчості «Музи і діти» (далі Положення) визначає порядок організації...
21 грудня 2012 року м. Кіровоград ПРИСУТНІ
Затвердження річного плану державних закупівель на 2013 рік комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний...
РІЧНИЙ ПЛАН ЗАКУПІВЕЛЬ на 2013 рік комунального позашкільного навчального...
Підрозділ(и) (особа(и)), яких планується залучити до підготовки документації конкурсних торгів (запиту цінових пропозицій, кваліфікаційної...
КІРОВОГРАДСЬКА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,МОЛОДІ...
Запрошуємо Вас взяти участь у регіональному конкурсі для старшокласників «Безпечна Україна. Безпечна Європа. Безпечний світ!», яка...
Про затвердження Типового положення про культурно-освітній центр національних меншин України
України, Державного комітету України у справах національностей та міграції, іншими законодавчими актами, актами органів управління...
ЦЕРКВА РІЗДВА ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ СИХІВСЬКА РАЙОННА АДМІНІСТРАЦІЯ...
Спасителю наш, на доказ твоєї безмежної любові до нас і наше спасіння, Ти зволив прийняти пониження, погорду, несправедливий засуд...
ОБЛАСНИЙ КОНКУРС НА КРАЩУ МЕТОДИЧНУ РОЗРОБКУ З НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ...
Для цього буде проаналізовано досвід кількарічної роботи літературної студії «Лелеченя» та «Літературно-краєзнавчого гуртка» Немирівського...
Немирівський Будинок дитячої та юнацької творчості
Практика реалізації компетентнісного підходу в процесі роботи творчого об’єднання «Цікава астрономія»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка