Методичні рекомендації для вчителя


Скачати 217.91 Kb.
Назва Методичні рекомендації для вчителя
Сторінка 1/3
Дата 28.03.2013
Розмір 217.91 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Інформатика > Методичні рекомендації
  1   2   3
Портфоліо як одна з форм оцінювання

індивідуальних досягнень учнів початкових класів.

Методичні рекомендації для вчителя

Відсутність оцінок протягом першого і другого років навчання в початковій школі в жодному разі не повинно розумітися як повна відмова від системи контролю і оцінки з боку вчителя. Навпаки, оцінка замінюється розгорнутою системою взаємин, співпрацею дитини і дорослого у контрольно-оціночної діяльності, яка будується на змістовно-оціночної основі. Найважливішою умовою ефективності системи контролю та оцінки результатів навчальної діяльності школярів є врахування їхніх індивідуальних особливостей. Незамінну допомогу в цьому може надати портфоліо.

Портфоліо ( «портфелі») служать для інтеграції викладання та оцінки; надання необхідної інформації учням, вчителям і батькам, а також іншим зацікавленим сторонам; допомоги дітям у оцінюванні власної роботи; формування бази для оцінки досягнень дитини.

«Портфель» є найбагатшим джерелом інформації про зростання і розвиток дитини, а в початкових класах цінний ще й тому, що дає уявлення про сам процес навчання дитини.

Портфоліо не тільки є сучасною ефективною формою оцінювання, але й допомагає вирішувати такі важливі педагогічні завдання:

  • підтримувати і стимулювати навчальну мотивацію школярів;

  • заохочувати їх активність і самостійність, розширювати можливості навчання та самонавчання;

  • розвивати навички рефлексивної та оціночної (самооцінюючої) діяльності учнів;

  • формувати вміння вчитися - ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну діяльність;

  • сприяти індивідуалізації (персоналізації) освіти школярів;

  • закладати додаткові передумови і можливості для успішної соціалізації.

Типи портфоліо

«Загальний портфель» ( «збірний») являє собою папку, де зберігаються роботи учня.. Він адресований як вчителя, так і учня. У «загальний портфель» слід включати:

  • зразки листа дитини - чернетки і чистовик з усіх предметних областей, витяги зі щоденників;

  • списки прочитаних книг, контрольні таблиці з розвитку навичок та вмінь (приклади контрольних таблиць наведено в Додатку 2);

  • враження (малюнки, замітки) про прочитані книги, відкриті питання з рубрикаторами балів;

  • магнітофонні записи читання вголос;

  • фотографії робіт і різних видів діяльності дитини;

  • контрольні таблиці з математики та приклади рішення завдань.


«Демонстраційний портфель» ( «вітрина учня») являє собою контейнер (папку, коробку), де зберігаються роботи учня, що свідчать про його досягнення. Сюди можуть бути включені роботи з одного або кількох предметів. Такий «портфель» призначається для демонстрації і може бути показаний батькам.

У цей «портфель» входять:

  • окремі кращі роботи з «загального портфеля»;

  • роздуми учня про свої досягнення;

  • «Папка самоповаги» з вирізками, фотографіями.

«Оціночний портфель» ( «портфель вчителя й учня») -- набір документації, яка оцінює прогрес учня і є частиною загальної оцінки.

Тут зберігаються:

  • копії матеріалів з «демонстраційного портфеля»;

  • запису спостережень за учнем; висловлювань дитини;

  • записи бесід;

  • опис інтересів учня;

  • матеріали тестів, контрольних робіт.

Формування «портфелів» у якійсь мірі суб'єктивно. Репрезентативність і достовірність поданої інформації залежать від досвіду та кваліфікації вчителя. При відборі робіт учнів, вчителю слід замислитися над низкою питань.

  • Що вважати гарним показником для цього учня?

  • Які якості, що свідчать про розвиток дитини та її прогрес у навчанні, продемонстровані в даній роботі?

  • Як ця робота учня співвідноситься з іншими роботами з його портфоліо?

Структура портфоліо

Немає чіткого списку найменувань і кількості пунктів, які необхідно включати в портфоліо. Це питання вирішується конкретним учителем, групою вчителів або методичним об'єднанням. Заохочується будь-яка ініціатива.

Склад навчального портфоліо безпосередньо залежить від конкретних цілей навчання. Наприклад, візьмемо навчання математики з конкретно сформульованими цілями:

  • розвиток математичного мислення учнів;

  • формування уміння вирішувати задачі;

  • розвиток прикладних математичних умінь і т.п.

Структура портфоліо в цьому випадку може бути наступною.

  1. Титульний лист, що включає загальні відомості про учня (Додаток 1).

  2. Творча візитка учня, що відображає особливості його особистості і представлена будь-яким способом (фотографіями, записами користувачів і т. ін.).

  3. Роботи учня (з предметів).

  4. Нотатки вчителя, однокласників, батьків та ін.


У портфоліо може бути включено все, що може з'явитися свідченням зусиль, досягнень у навчанні даної дитини. Кожен елемент змісту повинен датуватися, щоб можна було простежити динаміку навчального прогресу.

Бажано, щоб при оформленні остаточного варіанту в портфоліо увійшли три обов'язкові елементи:

  • супровідний лист «власника» портфоліо з описом мети, призначення і короткого змісту;

  • зміст портфоліо з перерахуванням його основних елементів;

  • самоаналіз і «погляд у майбутнє».

Для складання портфоліо можна рекомендувати відібрати наступні документи:

  • три, з точки зору вчителя (учня), кращі роботи з кожного курсу;

  • роботи з початку, середини і кінця курсу;

  • роботи, які, на думку вчителя, відображають динаміку росту дитини;

  • дві роботи, якими пишається дитина (хотів би показати друзям, однокласникам).

Оцінка і самооцінка

Рубрикатор - це система балів, яка пред'являється учню перед початком виконання роботи (завдання). Як правило, рубрикатор містить певний діапазон балів і дає можливість оцінити різні аспекти виконання завдання.

Критерії для рубрикатора балів

Обмежені зусилля (1 бал)

Учень:

  • доводить до кінця незначна кількість завдань;

  • має потребу у великій кількості нагадувань, щоб продовжувати виконання завдання, рідко мотивований;

  • частина завдань може не здати або здає із запізненням;

  • рідко слухає уважно, практично не бере участь у спільній роботі групи, класу, колективних обговореннях.

Непослідовні зусилля (2 бали)

Учень:

  • володіє мотивацією для виконання більшої частини завдань, проте роботу не доводить до кінця;

  • потребує нагадувань, щоб не відволікатися;

  • іноді слухає уважно і бере участь в обговореннях і роботі в групі.


Компетентні зусилля (3 бали)

Учень:

  • звичайно мотивований і не відволікається;

  • вчасно закінчує і здає завдання;

  • зазвичай слухає уважно, бере участь в колективних обговореннях, виконує спільні проекти в групах.

Значні зусилля (4 бали)

Учень:

  • володіє самомотивації;

  • з бажанням виконує завдання;

  • часто просить додаткові завдання;

  • майже завжди уважно слухає, бере участь в обговореннях і спільної роботи.

Виключні зусилля (5 балів)

Учень:

  • сам керує своєю діяльністю;

  • шукає нові завдання;

  • виконує завдання з ентузіазмом;

  • уважно слухає;

  • з бажанням бере участь в обговореннях і працю;

  • сприяє ефективній взаємодії в навчальній групі;

  • бере на себе відповідальність за подальший особистісний та академічний зростання.

Поточне оцінювання

Результати спостережень за учнями повинні фіксуватися вчителем. Найбільш вдала форма для записів - таблиця. Вона може мати наступну форму:

Ім’я

Тетяна










Дата

10.12.2006










Результати спостережень













Наприкінці тижня або періоду спостереження зробіть копію таблиці, виріжте кожен квадратик і додайте його до індивідуальної карти тижневих спостережень кожної дитини.

Самооцінка

Самооцінка учнів - це важлива частина реальної оцінки Вона дозволяє учням критично поставитися до своїх успіхів, взяти на себе контроль над процесом навчання і його результатом, а також відповідальність за них.

Щоденники, нотатки про успіхи учнів, навчальні журнали, табелі, відомості, письмові роздуми учнів про їх власній роботі допомагають вчителеві стежити за прогресом дітей. Для стимулювання процесу самооцінки слід задати кожному учневі ряд питань і обов'язково записати відповіді на них.

  • Які навички тобі вдалося вдосконалити в минулому році?

  • Що ти вмієш дуже добре?

  • Що можеш покращити?

  • Над чим ти б хотів попрацювати в цьому році?

  • Чому сподіваєшся навчитися цього року?

Можна запропонувати дітям заповнити «Лист самоаналізу планів та інтересів» на початку і в кінці навчального року, а для самооцінки конкретних робіт - відповісти на питання «Листа самооцінки» (Додаток 3).

Бесіда як один з методів оцінки

Бесіда вчителя з учнем надає їм обом можливість обговорити конкретну тему: прочитану книгу, написаний твір або поточну роботу учня. Розмову потрібно вести у довірчій і спокійній манері, щоб учень не відчував себе скутим і був готовий поділитися своїми думками.

Бесіда - один з найважливіших методів реальної оцінки, оскільки вона дозволяє доповнити інформацію:

  • про рівень розуміння учнем дисциплін навчального плану;

  • про інтереси та захоплення;

  • про тих областях, в яких учню потрібна допомога;

  • про ефективність методів, які застосовуються вчителем;

  • про те, чому учень бажає навчатися надалі.

Зміст розмови фіксується (Додаток 4).

Батьки не завжди можуть ознайомитися з портфоліо своєї дитини в школі. У таких випадках можна вислати їм копію «портфеля» для ознайомлення та запропонувати свої поділитися враженнями, висловити свою думку. Відповідь батьків у вигляді заповненої анкети підшивається і є підтвердженням ефективності спілкування вчителя з сім'єю (Додаток 5).

Література

  1. Десятибалльная системаБезотметочное обучение.– Мн., 2003.

  2. Джасмин, Дж. Джасмін, Дж. Оценивание «портфеля» в классах, работающих в рамках цельноязыкового подхода.– Халтингтон-Бич, 1992

  3. Перроун, В. Перроун, В. Расширяя оценивание учащихся. – Александрия, 1991.

  4. Уолш, К. Создание классов, ориентированных на 8-,9- и 10-летних детей. – Мн., 2002.

  5. . Юдіна, І. Портфоліо учня середньої школи. – Волгоград, 2006.

Додаток 1

Назва освітньої установи


ПОРТФОЛИО ПОРТФОЛІО

Фамілія_________________________________

Ім’я_____________________________________

По-батькові_________________________________

Дата народження____________________________

Район____________________________________

Школа___________________________________

Клас____________________________________


Період, за який представлені документи і матеріали:

з «____»__________________20___г. з «____»__________________ 20___г.

по «___»__________________20___г. по «___»__________________ 20___г.

Додаток 2

Контрольна таблиця розвитку вмінь

Дата:

Ім'я:

Умовні позначення:

П = постійно

І = іноді

Р = рідко

Уміння, навички

П

І

Р

На листі учень вживає правильно:

початкові приголосні










кінцеві приголосні










поєднання приголосних










закінчення слів










Учень знає розділові знаки:

точку










знак питання










знак оклику










лапки










При листі учень правильно вживає:

знаки пунктуації










великі літери










Учень може вибудувати послідовність подій в оповіданні:

усно










при написанні










Учень може класифікувати предмети за:

розміром










кольором










іншими ознаками









  1   2   3

Схожі:

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО...
Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ РОЗДІЛУ для студентів усіх спеціальностей...
Політологія. Суб`єкти політики та способи політичної діяльності [Текст]: Методичні рекомендації до вивчення розділу для студентів...
Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни...
Методичні рекомендації розробили викладачі Нікопольського коледжу Дніпропетровського державного аграрного університету Романій Сергій...
Методичні рекомендації до проведення
У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення...
Методичні рекомендації / Укл. В. Уруський Педагогічна діагностика ЗМІСТ
Проблема діагностики педагогічної діяльності вчителя надзвичайно актуальна і важлива для вирішення питань вдосконалення викладання...
Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування»
Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» призначені для надання допомоги студентам в засвоєнні предмету та в...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ НАПИСАННЯ КУРСОВИХ РОБІТ ДЛЯ СТУДЕНТІВ 2-го КУРСУ ОКР «БАКАЛАВР»
Косьмій М. М., Мельник П. В., Острогляд О. В. Кримінальне право України. Загальна частина. Методичні рекомендації для написання курсових...
Методичні вказівки та рекомендації до самостійного виконання контрольної роботи з курсу
Методичні рекомендації до самостійного виконання контрольних робіт з курсу «Соціологія». Короткий словник соціологічних термінів...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ економічних спеціальностей
Методичні рекомендації для самостійної роботи студентів економічних спеціальностей денної форми навчання з дисципліни «Місцеві фінанси»....
Інструктивно-методичні рекомендації науково-методичного центру практичної...
Важливим аспектом проведення олімпіади – є популяризація професії вчителя серед учнівської молоді
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка