Тема: Юридична відповідальність
Мета: формувати в учнів поняття «юридична відповідальність», «крайня необхідність», «необхідна оборона»; ознайомити учнів з видами юридичної відповідальності,
формувати вміння визначати наявність підстав притягнення юридичної відповідальності, аналізувати події суспільного життя з точки зору права
Виховувати розуміння невідворотності юридичної відповідальності, повагу до норм права, правомірної поведінки, формувати правову свідомість учнів
Обладнання: Конституція України, виписки з Кримінального кодексу України, таблиця «Обставини, що виключають юридичну відповідальність».
Тип уроку: комбінований.
Епіграф уроку:
Звинуватити можна й невинного,
а засудити – тільки винуватого.
Апулей
Цитати до уроку:
Найбільше заохочення злочину – беззаконня. (Цицерон).
Сутність закону – любов до людини. (Шекспір).
Будь-який закон має в основі свого роду право. (Арістотель).
Тільки закони можуть встановлювати покарання за злочини. (Ч.Беккарія).
I. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бесіда за запитаннями:
1. Що таке злочин та проступок?
2. Які ви знаєте злочини за степнем тяжкості?
3. Коли в Україні була скасована смертна кара?
4. Хто в Укріїні здійснює помилування й амністію?
5. Які існують причини правопорушень?
6. Хто такий підозрюваний і обвинуваченний,підсудний і засуджений?
IIІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Пароль»
Інтерактивний метод – «Мікрофон»
Учитель пропонує дітям назвати по одному важливому слову або словосполученню,яке відповідало б змісту попереднього заняття, - своєрідний пароль,який дає можливість дітям одразу включитися в роботу.
Умови гри: слова не повинні повторюватися,учні називають слова ланцюжком,один за одним.
IУ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель. Сьогодні ми продовжимо вивчати тему вивчення якої ми розпочали на минулому уроці. А саме яку відповідальність ми будемо нести за правопорушення. Саме за неналежну поведінку яка несе за собою правопорушення буде юридична відповідальність.
Із соціальної точки зору правопорушення є вчинком,який завдає шкоди інтересам окремих громадян чи юридичних осіб,а нерідко й інтересам усьго суспільства. Тому держава має не тільки здійснювати роботу щодо усунення причини та умов правопорушення, ай протидіяти правопорушенням,переслідувати правопорушників, притягати їх до відповідальності.
V. Вивчення нового матеріалу
ПЛАН.
1.Поняття та ознаки юридичної відповідальності.
2.Види юридичної відповідальності.
3. Обставини, що виключають юридичну відповідальність.
1. Поняття та ознаки юридичної відповідальності.
Методом «Мозкового штурму» учням пропонується визначити поняття «відповідальність»:
Відповідальність — це обов’язок правопорушника відповісти за свої вчинки, тобто покладання на особу, яка порушила певне правило, зазнати певних негативних наслідків за скоєне правопорушення.
Запитання учням:
Пригадайте відомі вам види соціальних норм.
Розповідь вчителя: розкриває зміст поняття «соціальна відповідальність» та називає її види, використовуючи схему:
Види соціальної відповідальності
Моральна
Політична
Юридична
(використовуючи схему «Види соціальної відповідальності» ,учні наводять приклади)
Робота над терміном: «юридична відповідальність» шляхом аналізу таблиці:
Юридична відповідальність
Ознаки юридичної відповідальності
|
Підстави юридичної відповідальності
|
1. Негативні наслідки, яких має зазнати винна особа
|
1. Наявність правової норми ,що передбачає склад правопорушення
|
2. Реалізація за допомогою застосування заходів державного примусу.
|
2. Юридичний факт вчинення самого правопорушення
|
3. Є наслідком порушення норм права.
|
3. Наявність правозастосовного акта, що набув чинності
|
4. Деліктоздатність особи — здатність особи нести юридичну відповідальність
|
|
(Використовуючи дані таблиці, учні записують визначення «юридична відповідальність»)
«Юридична відповідальність» — це визначені правом несприятливі наслідки, які настають для конкретної особи у зв’язку з вчиненням нею правопорушення або застосування до винної особи заходів державного примушення за вчинене правопорушення.
2. Види юридичної відповідальності
Вчитель: Так, як правопорушення можуть відбуватись у всіх сферах життя і діяльності людини, відповідальність юридичну поділяють на види:
Робота учнів в групах:
Група 1.
Опрацювати текст вказаного вище підручника про види юридичної відповідальності стор. 69-70 та заповнити схему, встановивши відповідність:
Органи , що накладають
юридичну відповідальність
|
Види юридичної
відповідальності
|
Органи державної влади
|
|
1. ???
|
2. ???
|
3. ???
|
?????
|
|
1. ???
|
2. цивільно-правова відповідальність
|
3. ???
|
судові та інші юрисдикційні органи
|
|
1. ???
|
2. Конституційна відповідальність
|
Группа 2.
За допомогою схеми «Види юридичної відповідальності», проаналізуйте ситуації, запропоновані вчителем, з метою визначення відповідного виду відповідальності, яка може настати в кожному окремому випадку:
Види юридичної відповідальності
Види юридичної відповідальності
|
№ ситуації
|
дисциплінарна
|
|
матеріальна
|
|
адміністративна
|
|
цивільно-правова
|
|
кримінальна
|
|
Конституційна
|
|
Ситуації, запропоновані вчителем:
управління автомобілем у нетверезому стані;
неявка працівника на роботу без поважної причини;
крадіжка товару із супермаркету;
пошкодження учнем підручника, отриманого в шкільній бібліотеці;
напад групи юнаків на дівчину;
хибне повідомлення старшокласником в міліцію про замінування школи.
скоєння ДТП водієм, який перебував у нетверезому стані.
Перевірка виконаної роботи.
3.Обставини, що виключають юридичну відповідальність
Учитель. У людей завжди є вибір щодо того, як поводитися у суспільстві: або допускати протиправні дії, або бути лояльним щодо правових норм.
Давайте звернимося до Ст.68КУ – Прокоментувати статтю.
У деяких випадках особою можуть бути вчинені дії, зовні схожі на злочин. Ці дії не містять складу злочину і не викликають кримінальної відповідальності. Скажімо, громадянин, захищаючи своє життя, вбиває злочинця, який на нього напав. Проте закон не визнає такі дії злочинними, а, навпаки, вважає суспільно корисними,що виключає їхню суспільну небезпечність і кримінальну протиправність. До них належать: Необхідна оборона, крайня необхідність, казус.
Аналітична гра- вирішення проблемної ситуації «Займи позицію»
Учням пропонується юридична задача. Учитель зачитує також правила проведення інтереактивної вправи «Займи позицію». На дошці розташований аншлаг:
«Слід застосувати»
«Незастосовується».
Надається декілька хвилин для підготовки до обгрунтування своєї позиції. заслуховуються декілька учнів, що представляють різні точки зору.
Після виступу учнів учитель запитує, чи не змінив хтось із учасників своєї думки, чи не бажає перейти до іншого плакату? Якщо такі учні є, вчитель просить обгрунтувати причин свого переходу.
Юридична задача - проблемна ситуація
Дідусь, який вночі почув гуркіт у дверях, намагався переконати непроханих гостей піти геть. Потім взяв рушницю і, коли двері було вибито,вистрелив у нападника. Коли прибігли люди,то з'ясувалося, що біля дверей лежить тіло 17-річного юнака, вбитого дідусем пострілом з рушниці.
Визначити чи слід застосовувати покарання щодо правопорушника.
Учитель. В юриспруденції є поняття КАЗУСУ – випадкова дія, яка має зовнішні ознаки провини(злочину), але позбавлена елементу вини, а тому не призводить до кримінальної відповідальності.
Подібна ситуація виникає тоді, коли особа не могла передбачити тих шкідливих наслідків, до яких призведуть її дії.
Аналізуємо норми закону:
Ст.36 ККП, Ст.39 ККП
Робота з додатком( витяг з кодекса) – запис у зошит.
Необхідна оборона – це право вжити заходів для оборони себе, інших осіб, суспільних і державних інтересів від протиправного посягання і при цьому заподіяти нападникові шкоду.
Крайня необхідність – виникає у разі відвернення серйозної небезпеки за умов, що цій небезпеці не можна було запобігти іншими засобами і якщо заподіяна шкода є меншою, ніж та, якої вдалося уникнути.
Щоб зрозуміли що таке необхідна оборона і крайня необхідність закріпимо в юридичних ситуаціях і визначемо саме де яка:
1. У переповненого людьми автобуса відмовили гальма. Водій спрямував машину, що втратила управління, на кіоск і розтрощив його. Пасажири отримали легкі тілесні ушкодження. (Крайня необхідність).
2. Фермер побачив, як двоє чоловіків, погрожуючи ножами, намагаються заволодіти трактором, вистрілив із рушниці. Нападники отримали поранення. (Необхідна оборона).
3. Серпневої ночі сім'я Пилипенків поверталася з Криму. Водій, засліплений фарами зустрічної машини, повернув з дороги і врізався в дерево. В автокатастрофі постраждали його дружина і донька. Водій іншої машини зупинився, але відмовився через брак часу везти їх до лікарні, оскільки запізнювався на важливі фінансові переговори. Тоді Пилипенко та його син силоміць відібрали в нього автомашину. Завдяки швидкому потраплянню постраждалих до лікарні їхні життя було врятовано. (Крайня необхідність).
4. Денис повертався з дня народження однокласника досить пізно. Він ніс магнітофон, прикриваючи його курткою. Біля будинку його наздогнав п'яний хлопець і попросив закурити. Денис відповів, що він не курить. Тоді він почав забирати магнітофон. Хлопець вирвав магнітофон і хотів іти, але Денис помітив палицю,що лежала поруч, схопив її і почав погрожувати крадієві. Але хлопець посунув на Дениса з ножем. Тоді Денис ударив його палицею. Хлопець упав… За порадою батьків Денис викликав «швидку» і міліцію. Виявилося,що хлопець помер від удару головою об землю. (Необхідна оборона).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання
Визначити, чи настане відповідальність у наведених ситуаціях і якщо настане, то яка саме.
1. Власник човна відмовився надати його для допомоги потопаючому. Тоді юнаки силою відібрали човна і врятували потопаючого, після чого повернули човен власнику. (Юнаки не будуть притягнуті до кримінальної чи адміністративної відповідальності, тому що вони діяли в стані крайньої необхідності. Можна також зазначити, що можливе лише відшкодування завданої матеріальної шкоди, якщо вона мала місце.)
2. До будинку дідуся вдерлися двоє нетверезих юнаків, які, погрожуючи ножем, вимагали віддати їм гроші. Той зробив кілька пострілів з належної йому мисливської рушниці, завдавши нападникам поранення. (Дідусь не буде притягнутий до відповідальності, тому що діяв у стані необхідної оборони. Зважаючи на груповий характер нападу та використання нападниками холодної зброї (ножа), застосування рушниці є правомірним.)
3. Молода жінка перейшла дорогу на червоне світло світлофора, а коли її зупинив міліціонер, пояснила, що вона приїхала з села, раніше не бачила світлофора і не знала значення його сигналів. (Жінка може бути притягнута до адміністративної відповідальності, адже незнання нею норм правил дорожнього руху не звільняє її від відповідальності, хоча міліціонер зобов’язаний врахувати усі обставини.)
VІІ. Підсумок уроку
Учитель. Людина повинна пам'ятати, що за кожний свій вчинок вона має відповідати не тільки перед суспільством, а й перед законом.
Що нового ви дізналися на уроці?
Висловіть своє ставлення до цитат: яке відношення вони мають до сьогоднішньго уроку?
VIIІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал уроку, засвоїти визначення основним термінам.
2. Написати есе «Перевищення меж необхідної оборони – де та межа?»
|