Відділ освіти Дебальцевської міської ради
Міський методичний кабінет
Миронівська загальноосвітня школа I – III ступенів № 9
Методична розробка уроку правознавства в 9 класі
з теми
Дитина та її права
З досвіду роботи
вчителя правознавства
Філяєвої
Наталі Михайлівни
м. Дебальцеве - 2013 р.
Правознавство
9 клас
Тема: Дитина та її права
Мета: - ознайомити дітей з основними положеннями Конвенції про права
дитини;
-формувати повагу до прав людини, розуміння важливості їх
дотримання;
-виховувати в учнів почуття гордості за незалежність до українського
громадянства.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: Конвенція про права дитини; Конституція України; газетні та журнальні статті; вислови, фото і книги В. Сухомлинського
Урок базується на творчій спадщині великого українського радянського педагога В.С. Сухомлинського, який багато уваги приділяв правам дитини та взаєморозумінню з батьками.
«На нашій совісті найцінніше,
що є в світі, - людина.»
В. Сухомлинський
Хід уроку
Організаційний момент.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вступне слово вчителя.
16 липня 1990 року назавжди залишиться в історії українського народу великим і пам’ятним днем. Україна здобула волю і незалежність. Перед усім світом постала держава з давньою славною історією, оригінальною духовною культурою, з своїми символами, мовою, чесними, працьовитими, миролюбними людьми –українським народом.
За роки існування суверенної України значно зріс авторитет нашої держави на міжнародній арені. Про це свідчить вступ України до Ради Європи та інших міжнародних організацій.
Важливим документом, який був схвалений Генеральною Асамблеєю 20 листопада 1989 року, стала Конвенція про права дитини, ратифікована Верховною Радою України 27 лютого 1991 року.
Сьогодні ми ознайомимося з основними принципами цього важливого документа і обговоримо ряд суттєвих питань, що стосуються дітей. Що таке Конвенція?
1 учень: Конвенція – це угода, договір між державами з приводу якого-небудь питання.
Учитель: Що означає ратифікована Верховною Радою України?
2 учень: Ратифікувати – значить затверджувати міжнародний договір.
III. Систематизація та узагальнення навчальної діяльності.
Робота з документом.
Вчитель: Проголошення і схвалення цього важливого документа свідчить про те, що держави-учасниці дбають про своє майбутнє, готові вжити всіх необхідних заходів для забезпечення захисту дитини від усіх форм дискримінації, зобов’язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які є необхідними для її благополуччя. Про що ж говориться у цьому документі? Перед вами – текст Конвенції. З якою метою Генеральна Асамблея проголосила «Декларацію прав дитини»?
2 учень: В ст. 6 сказано, що кожна дитина має невід’ємне право на життя. Текст цієї статті близький до ст. 27 Конституції України, в якій сказано, що кожна людина має невід’ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави – захищати права людини.
Вчитель: В Конвенції держави-учасниці зобов’язуються забезпечити виживання і здоровий розвиток дитини. Зверніть увагу на ст. 7, де говориться, що дитина має право не розлучатися зі своїми батьками всупереч їхньому бажанню за винятком випадків, коли компетентні органи, згідно з судовим рішенням, визначають відповідно до застосованих закону і процедур, що таке розлучення потрібне в інтересах дитини…
А тепер поглянемо, чи завжди так у нашому житті. Бувають випадки, що батьки розлучаються, ніхто з них не рахується з думкою дитини щодо того, з ким вона хоче бути, кожен намагається зробити так, як йому вигідно. А від цього страждають діти, які часто втікають від одного з батьків до іншого або бабусь і дідусів, а то й опиняються на вулиці. Скільки ми зустрічаємо випадків, коли матері чи батьки відмовляються від своїх дітей, залишаючи їх напризволяще.
3 учень:
Чи я українець? Чи я окраянець?
З якого краю і чий я окраєць?
Якої хлібини я крихта солона?
Якій нелюд ниці я виходець з лона?
Яка мене мати на світ породила?
Без роду, без імені в люди пустила?
Лежав і мовчав я під небом високим,
І в небі відлуння пливли її кроки.
Світи оніміли умить безнадії.
Матусю! Шевченкові плачуть Марії.
Всі покритки й наймички горді синами,
Ой, чули б Ви, мамо, як кликав я мами…
І нині я кличу: «Знайдися, Матусю!
Зате, що вродила, тобі поклонюся!»
Зоряна Гладка
4 учень: В Конвенції також сказано, що батьки несуть однакову відповідальність за виховання і розвиток дитини. Але дитина, яка тимчасово або постійно позбавлена свого сімейного оточення, має право на особливий захист і допомогу, які надаються державою.
Вчитель: Та вдумаймося в слова відомого вченого Рубінштейна: «Найдорожчі та найкращі люди в дитини – це її батьки. Потреба у батьківські любові не тільки найміцніша із всіх людських потреб, а й найдовша».
5 учень: У ст. 24 Конвенції сказано, що держави-учасниці визнають право дитини на користування найбільш досконалими послугами систем охорони здоров’я і засобами лікування хвороб та відновлення здоров’я. Держави-учасниці вживають необхідних заходів для забезпечення необхідної медичної допомоги та охорони здоров’я всіх дітей.
Вчитель: Чи знаєте про те, що Всесвітня організація охорони здоров’я повідомила, що куріння – це 20% смертей, а 0,25 л горілки для 12-13-річних дітей є вже смертельною дозою.
6 учень: У ст. 33 Конвенції сказано, що держави-учасниці вживають всіх необхідних заходів, включаючи адміністративні, законодавчі й соціальні заходи, а також заходи в галузі освіти з тим, щоб захистити дітей від вживання наркотичних засобів і психотропних речовин.
Вчитель: Ми з вами знаємо, що в Україні прийнята постанова про заборону продажу тютюнових виробів дітям.
8 учень: В Конвенції також говориться про те, що кожна дитина має право на освіту, запроваджується безплатна і обов’язкова початкова освіта.
9 учень: У Конвенції говориться, що держави-учасниці зобов’язуються захищати дитину від усіх форм сексуальної експлуатації і сексуального розбещення забезпечують, щоб жодна дитина не була піддана катуванню чи іншим жорстоким, нелюдським або таким, що принижують гідність дитини, видам поводження або покарання.
Вчитель: Проте знову ж, аналізуючи пресу, ми неодноразово зустрічаємося з випадками, коли батьки застосовують найжорстокіші методи покарання дітей за ту чи іншу провину. Я вважаю, що це неправильно, тому що на зло дитина ще більше захоче відповісти злом.
Робота з таблицею.
Вчитель: Чому з роками потреби дитини зростають і як саме держава піклується про дотримання прав дітей? (опрацювання таблиці)
Права дітей – турбота держави
|
Потреби дитини 2 міс.
|
Потреби дитини в 12 років
|
Ім’я
|
Медична допомога
|
Догляд
|
Освіта
|
Медична допомога
|
Друзі
|
Харчування
|
Спілкування
|
Ласка
|
Творчість
|
Любов
|
Житло
|
Турбота
|
Харчування
|
Захист
|
Батьки, сім’я
|
|
Свобода слова, думки
|
|
Підтримка батьків
|
|
Власність
|
3. Робота з висловами філософів.
Вчитель: Як ви поясните вислови філософів стародавнього світу про дитинство?
«Дитинству слід виявляти найвищу повагу»
Ювенал.
«Ніколи не роби того, що не побажав би собі»
Конфуцій.
4. Робота з анкетами батьків.
Вчитель: Адміністрація школи запропонувала батькам анкету з правознавства. Зараз ми дізнаємось, що думають ваші батьки. (Аналіз анкет)
5. Робота з малюнками учнів.
Вчитель: Наші учні, готуючись до відкритого уроку, підготували малюнки і плакати з «Конвенції прав дитини». Зараз кожен з учнів захистить свій проект. (Захист малюнків та плакатів.)
IV. Закріплення знань.
Вікторина.
Назвати одну з форм захисту дітей позбавлених батьківського піклування. (Опіка.)
Місто, де були прийняті міжнародні правила здійснення правосуддя щодо неповнолітніх. (Пекін.)
З якого віку людина може самостійно вибирати своє громадянство? (З 18 років.)
Які основні міжнародні документи закріплюють права дитини? (Конвенція про права дитини 1989р., Декларація прав дитини 1959р.)
Які обов’язки учнів ви знаєте? (Див. Статут школи.)
Місто, у якому 10 грудня 1948р. було прийнято і проголошено Загальну декларацію прав людини. (Париж.)
До якого віку людина вважається дитиною? (До 18 років.)
Які права учнів ви знаєте? (Див. Статут школи.)
З якого віку настає кримінальна відповідальність? (З 18 років, в особливих випадках з 14 років.)
Чи застосовують смертну кару до неповнолітніх? (Ні.)
V. Підсумок.
Вчитель: Великий педагог В.О. Сухомлинський колись зауважив: «Сьогодні діти – завтра народ!» Звичайно, діти – майбутнє нашої країни, і від їхнього фізичного розвитку, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна.
Якими сформуємо дітей фізично, морально – таке суспільство й матимемо. «Я вважаю: найважливішим законом виховання є те, щоб у школі і сім’ї панував дух відповідальності людини за благо, щастя, радощі, долю і життя іншої людини. Щоб уже маленька дитина розуміла і серцем відчувала: кожний її крок, кожний вчинок відбивається, відлунюється у духовному житті того, хто поруч з нею – товариша, батька, матері, зовсім незнайомої «чужої» людини». (В. Сухомлинський)
І як кожній квітці потрібні певні погодні умови для повного розквіту, так і нашим дітям потрібно створити необхідні умови для їх нормального життя. А це завдання для нас з вами – батьків і вчителів.
Вчитель оцінює учнів.
ДОДАТОК
Анкета для батьків з правознавства
А чи серйозно відноситеся ви до періодичних медичних оглядів дітей?
Чи приділяєте ви належну увагу режиму дня і харчування дітей?
Як реагуєте на шкідливі звички дітей – куріння, вживання алкоголю?
Як ви відноситесь до того, що в Україні обов’язкова загальна середня освіта?
Що думаєте з приводу тих змін, що відбуваються в наш час в галузі освіти?
Які ваші думки з приводу 12-річного навчання?
Які методи покарання застосовуєте в своїй сім’ї
Чи погоджуєтесь з тим, що тільки «бійкою» можна виправити помилки у поведінці своєї дитини?
А, можливо, слід вдуматися в слова Я. Корчака: «Що більше у дитини волі, то менше необхідності в покараннях. А що більше похвал, то менше покарання».
Використана література
Сухомлинський В. О. Статті. Т. Б. – К.1977.
Сухомлинський В. О. Про виховання. Вид. 2-е. М., 1975.
Литвинюк Г. І., Олійник І. В., Навчальна книга – Богдан 2004.
Середюк Г. М., Навчальна книга – Богдан, 2005.
|