Тема: Свердління отворів коловоротом і ручним дрилем


Скачати 70.75 Kb.
Назва Тема: Свердління отворів коловоротом і ручним дрилем
Дата 08.02.2014
Розмір 70.75 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
5-клас

Тема: Свердління отворів коловоротом і ручним дрилем

Мета уроку. Засвоєння учнями знань: будова і принципи дії коловорота та ручного дриля; формування вмінь користуватись ручним дрилем та коловоротом. Розвивати окомір, точність. Виховувати економне ставлення до матеріалу та любов до праці.

Об’єкт навчальної праці: проект кухонної дошки.

Обладнання: ручний дриль, коловорот, набір сверл, олівці, циркуль.

Тип уроку: комбінований

Орієнтовний план проведення уроку

І. Організаційна частина (2 хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (5 хв)

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності (2 хв)

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (2 хв)

V. Вивчення нового матеріалу (11 хв)

VI. Практична робота (20 хв)

VII. Підсумок уроку (3 хв)
Хід уроку

І. Організаційна частина:

- перевірка присутніх;

- призначення чергових;

- перевірка наявності спецодягу.

ІІ. Актуалізація опорних знань ти життєвого досвіду учнів. (методом фронтального опитування, див. дод. 1)

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Запис на дошці та оголошення теми: «Свердління отворів коловоротом і ручним дрилем», повідомлення навчальних завдань:

- знати будову та призначення коловорота;

- виконувати операцію свердління;

IV. Мотивація навчально-трудової діяльності

Пояснення учням, що свердління це досить поширена операція, володіння якою неодмінно знадобиться їм в майбутньому. Наприклад при свердлінні отворів під різні полички, вішалки і т.д.

V. Вивчення навчального матеріалу

План

1) свердління;

2) свердла;

3) призначення і будова коловорота.
1) Свердління – один із самих поширених способів одержання отворів різанням. Свердління отворів на виробництві, як правило, автоматизований.

Поняття про свердління

Свердління виконують за допомогою різних за конструкцією та призначенням свердел. Усі свердла мають три основні частини: різальну робочу і кріпильну .

Різальна частина спірального свердла має дві різальні кромки у формі клина. Заглиблюючись у деревину, вони зрізують певний її шар. Між різальними ребрами вздовж робочої поверхні роз­міщені спіральні канавки, за допомогою яких зрізані частини деревини відводяться на поверхню заготовки у вигляді стружки. Робоча частина свердла має дві спіральні стрічки, призначені для спрямування свердла та зменшення його тертя об стінки отвору. Хвостовик та лапка свердла слугують для його закріплення у певному пристрої або механізмі.

Правила свердління

  1. Перед свердлінням треба розмітити центр майбутнього отвору. Розмітку центру отвору у деревині можна виконати олівцем або шилом.

  2. Щоб мати рівні краї отвору на виході свердла і захистити кришку верстата від пошкодження, під заготовку слід закласти дошку, яку слід притиснути струбциною до кришки верстата.

  3. Обрати свердло відповідного діаметра і закріпити у дрилі (коловороті) таким чином, щоб його вісь збігалася з віссю патрона.

  4. Установити свердло у центр майбутнього отвору під прямим кутом до заготовки.

  1. Під час свердління долонею лівої руки натискати на упор коловорота або дриля, а правою рукою обертати рукоятку. Напрям обертання має бути за годинниковою стрілкою.

  2. Наприкінці свердління натиск на упор треба зменшувати.

Правила безпечної праці під час свердління

  1. Не можна тримати коловорот або дриль свердлом до себе.

  1. Перед свердлінням отворів треба надійно закріпити заготовку і підкласти під неї дошку.

  1. Свердло має бути закріплене в патроні міцно, без перекосів.

  1. Подачу свердла під час роботи треба здійснювати плавно, без ривків.

  2. Натиск на упор коловорота (дриля) на початку та наприкінці свердління повинен бути невеликим, обертання рукоятки — повільним.

  3. Забороняється контролювати якість обробки і чистити отвір від стружки пальцями рук.

  4. Не можна здмухувати стружку з поверхні виробу, її треба змітати спеціальною щіткою.

2) Ріжучим інструментом при цьому є свердло. З допомогою свердла роблять отвори наскрізні (якщо просвердлено всю товщину матеріалу) і ”глухі” (матеріал просвердлений не наскрізь).

Отвори в заготовках деревини просвердлюють центровими, спіральні і ложковими свердлами. Найбільш широко застосовуються спіральні свердла.

Шнекове свердло дає можливість виготовляти глибокі отвори діаметром від 10 до 50 мм. Довжина різальної частини зале­жить від діаметра і становить 400... 1100 мм.

Центрове свердло призначене для свердління отворів діаметром від 6 до 50 мм. Градація діаметрів свердла становить 2...5 мм, а довжина різальної частини - 110...250 мм.

3) Найпростіші пристосування, яким приводять у рух свердло, є коловорот. Він складається з колінчастого стержня 3, на якому насаджують дерев’яну ручку 2. На кінці стержня є патрон 4 (або гвинтовий затискач) для закріплення свердла; зверху на ньому – упорна головка 1, якою утримують коловорот у потрібному положенні. Свердло міцно затискують у патроні (гвинтовому затискачі) коловорота.

Частина свердла, що просвердлює отвір у деревині називається робочою. Робоча частина центрового свердла має вигляд лопатки з вістрям – центром. Під час свердління отворів коловорот треба тримати так, щоб свердло було перпендикулярне до площини деталі. При цьому лівою рукою треба натискувати на упорну головку, а правою обертати коловорот.

Отвір спочатку свердлять з одного боку. Коли центр вістря свердла проникне наскрізь, свердління припиняють і повертають виріб на протилежний бік. Потім вставляють центр свердла в отвір і досвердлюють його. Якщо цього не зробити, то свердло при виході з отвору може відколоти частину деревини і отвір буде зіпсовано.

Заготовки, в яких просвердлюють отвори, повинні бути добре закріплені у верстаку. Тонкі деталі можна свердлити, затискуючи їх по кілька штук.

VI. Практична робота

6.1 Вступний інструктаж

На попередньо виготовлених дошках учням необхідно просвердлити отвори.

Під час виконання завдання звернути увагу учнів на такі моменти:

  • чи потрібен взагалі отвір в конструкції їхнього виробу? Яке їхнє функціональне призначення?

  • запропонувати учням самостійно вибрати місце для свердління отвору (в верхній , або в нижній

частині дошки);

  • тільки після вибору місця для отвору

й розмітки самого отвору,

можна приступати до свердління.

6.2 Поточний інструктаж

  • слідкувати за дотриманням учнями правил безпечної праці

VII. Підсумок уроку

Рефлексія (методом «мікрофон»):

Учні я зараз вам поставлю запитання , а ви по черзі в кого буде мікрофон (ручка, чи олівець) будете відповідати: «Яких умінь ви набули на сьогоднішньому уроці?», відповідайте швидко й лаконічно, добре досить, а тепер «Що вдалося найкраще зробити на практичній роботі?»

Домашнє завдання:

  • Технологія свердління (за підручником)

  • повторити конспект: кінематичну схему ручного дриля


ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Вовчишин О.І. Трудове навчання. Технічна праця: Робочий зошит. 5 клас.- Тернопіль: навчальна книга – Богдан, 2007.- 48 с.

  2. Ставицький С.Б. Трудове навчання. Робочий зошит-конспект (для хлопчиків). 5 клас: -Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2006.- 96 с.

  3. Терещук А.І., Коберник О.М. Трудове навчання. Методичні та дидактичні матеріали. 5 клас.-Х.: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006.- 160 с.

  4. Терещук Б.М. Трудове навчання. техн. види праці. Підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закладів / Б.М. Терещук, В.І. Туташинський – К.: «Видавництво «Арка», 2005.-208 с.: іл.

  5. Трудове навчання (для хлопчиків). 5 клас: Навчально-методичний посібник / Терещук Б.М., Туташинський В.І.-Х.: Видавництво «Ранок», 2007.- 160 с.- (На допомогу вчителю).



Додаток 1

ПРИЙОМИ ПИЛЯННЯ ФАНЕРИ І ДВП ЛОБЗИКОМ

1. Доповніть дане речення.

Лобзик призначений для випилювання………………………..контурів деталей. При пилянні фанери та ДВП лобзиком користуються підкладною дошкою і струбциною. Підкладна дошка необхідна для того, щоб …………………………………………………………………................, а струбцина ……………...…….……………………………………………………

2. Позначте стрілочками на малюнку підкладну дошку.

3. Позначте знаком + малюнок, на якому зображене неправильне кріплення полотна на лобзику. Поясніть свій вибір.

……….………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………….........................................................................................................................

4. Доповніть речення.

При випилюванні лобзиком спочатку випилюють……….

………………………………………………………………..

контури, а потім - ……………………………………………

5. Розгляньте малюнки та доповніть наведені нижче правила пиляння лобзиком.

Для якісного виконання процесу пиляння лобзиком необхідно дотримуватися таких правил:

  1. У процесі роботи сидіти ………………………………………………..

  2. Лобзик тримати ………………………………………….........................

  3. Пиляти потрібно рівномірно, виконуючи рухи ………..………………………..........................................................................

не натискувати сильно на …………………………………………………..

  1. Кожні 15 - 20 хв ……………………………………………………….

Схожі:

ТЕМА : Технологічний процес свердління
Уміння дотримуватися правил безпечної праці у процесі свердління виробів із фанери
Тема: Визначення раціональної схеми обробки на вертикально-свердлувальному верстату мод. 2Р135Ф2
Оти: Ознайомитись з технічними характеристиками верстату; Засвоїти сутність та зміст паралельного та послідовного методів обробки...
Практическая работа №3. Тема: Визначення раціональної схеми обробки...
Оти: Ознайомитись з технічними характеристиками верстату; Засвоїти сутність та зміст паралельного та послідовного методів обробки...
План проведення семінарського заняття з безпеки праці з особовим...
ТЕМА: 4 Вимоги безпеки праці принесенні служби, гасінні пожеж, розбиранні будівельних конструкцій і роботі з ручним інструментом...
План конспект для проведення занять з безпеки праці з особовим складом 1-го караулу СДПЧ-25
ТЕМА: 17. Вимоги БП несені служби, гасінні пожеж, розбирані будівельних конструкцій і роботі з ручним пожежним інструментом
ПРОГРАМ ДЛЯ ВЕРТИКАЛЬНО-СВЕРДЛУВАЛЬНОГО
Мета роботи: ознайомитись з обладнанням, оснащенням та технологічними процесами обробки отворів
До проекту рішення виконкому
Копання могили (ручним способом, опускання труни з тілом померлого в могилу, формування намогильного насипу та одноразове прибирання...
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку
Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.»
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,...
Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка