Науково-теоретичне обґрунтування, функції та завдання соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми


Скачати 91.07 Kb.
Назва Науково-теоретичне обґрунтування, функції та завдання соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми
Дата 26.11.2013
Розмір 91.07 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Науково-теоретичне обґрунтування, функції та завдання соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми.

Теоретичною й методичною основою запропонованого досвіду є роботи зарубіжних і вітчизняних авторів – М.Ю. Буряк, В. Маларека , А. Топчія, Іващенко В.О., та ін. Питанню соціально-педагогічної профілактики як виду соціально-педагогічної діяльності присвятили свої роботи такі науковці та дослідники як Звєрєва І. Д., Лактіонова Г.М., Трубавіна І. М., Удалова О. А., Щербак Н.Д., Данченко І.О., Ролінський В.І., Безпалько О.В., Оржеховська В. М., Капська А. Й. В них відображені наукові підходи до трактування поняття соціально-педагогічної профілактики, визначення основних цілей, видів, змісту, об’єкту та предмету діяльності, аналіз форм та методів тощо [6;7;8;9;10].

Система освіти на думку авторів має великі можливості щодо попередження торгівлі людьми. Педагогічний процес значною мірою зумовлюється змістом освітніх предметів, який сприяє оволодінню знаннями про людину та суспільство, про права людини. Особлива роль тут належить впровадженню просвітницько-профілактичної роботи у виховний процес та під час викладання предметів соціально-гуманітарного циклу: історії, географії, правознавству, суспільствознавству, літературі (українській та світовій), філософії, соціології, політології тощо.

Адже головними завданнями навчально-виховних заходів із запобігання торгівлі людьми є підвищення загального рівня правової свідомості дітей та молоді, рівня обізнаності з проблем порушення прав людини, моделювання безпечної поведінки, виховання поваги до прав та основних свобод людини, толерантного ставлення до потерпілих від насильства.

Організувати систему виховної роботи педагогічно вміло й компетентно з урахуванням вимог часу й можливостей школярів досить складно, адже вона вирішує завдання цілісного формування й розвитку особистості. У зв’язку з цим надзвичайно важливим є комплексний підхід до проведення виховних заходів, що залежить від уміння педагога одночасно ставити й вирішувати різні виховні завдання.

Соціально-педагогічна профілактика торгівлі дітьми – це процес створення умов виявлення та попередження фактів торгівлі дітьми. Він складається з системи заходів, спрямованих на здійснення впливів для формування моделей безпечної поведінки у дітей, вдосконалення роботи педагогічних працівників та інших суб’єктів, підвищення рівня обізнаності батьківської громади та соціального оточення, формування відповідного правового поля [1;3;4].

Основна мета соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми - створення оптимальних соціокультурних умов для попередження торгівлі дітьми, що загрожує життю, розвитку та соціалізації особистості.

Саме тому впровадження у загальноосвітніх навчальних закладах інноваційних технологій в організації інформаційно-просвітницької роботи щодо запобігання торгівлі людьми здійснюється з метою

- актуалізації знань , умінь і навичок школярів щодо критичного оцінювання, ухвалення рішень, управління собою в ситуаціях, що можуть призвести до потрапляння у тенета торгівлі людьми;

- формування позитивної мотивації школярів до засвоєння інформації щодо протидії торгівлі людьми та доступних соціальних послуг у разі потрапляння в складну життєву ситуацію;

- організації взаємодії, спілкування школярів через активне залучення їх до навчально-виховної інтерактивної діяльності;

- використання для формування свідомості школярів та їх безпечної поведінки інноваційних форм і методів роботи.

Головними функціями соціально - педагогічної профілактики торгівлі дітьми є діагностична, прогностична, консультативна, захисна, профілактична, соціально-перетворювальна, організаційна, виховна. Відповідність завдань функціям соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми представлена у табл. 1.

Табл. 1.

Функції та завдання соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми

Функції


Завдання соціально-педагогічної профілактики

торгівлі дітьми

Діагностична

  • виявляти чинники, фактори, що породжують та сприяють поширенню торгівлі дітьми у конкретно взятому соціальному середовищі

  • визначати особливу групу ризику для проведення вторинної соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми

  • визначати категорію дітей для проведення третинної профілактики торгівлі дітьми

  • досліджувати спрямованість впливу соціального середовища на прийняття моделей поведінки

  • визначати позитивний виховний потенціал соціального середовища

  • досліджувати можливості інших потенційних суб’єктів здійснення профілактики торгівлі дітьми на всіх рівнях взаємодії (локальному, районному, обласному, національному, міжнародному)

Прогностична

  • передбачати вплив на поведінку дитини та розвиток соціальної ситуації застосовуваних технологій соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми

  • прогнозувати успішність впроваджуваної діяльності та необхідність своєчасного внесення змін і коректив на основі аналізу результатів спланованого та системного моніторингу діяльності

  • передбачати можливі труднощі у здійсненні соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми а шляхи їх подолання

Консультативна

  • надавати рекомендації (поради) учням, батькам, вчителям та іншим суб’єктам з питань протидії торгівлі дітьми,

  • надавати необхідні соціально-педагогічні консультації дітям, які знаходяться у складних життєвих обставинах тощо;

  • надавати рекомендації учням, батькам, вчителям та іншим суб’єктам з питань організації та здійснення соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми.

Захисна

  • формувати правові знання для можливості реалізації своїх прав

  • забезпечувати дотримання норм охорони та захисту прав дітей;

  • представляти інтереси дітей у різноманітних інстанціях (службі у справах неповнолітніх, міліції, суді тощо).

Профілактична

- організовувати, впроваджувати та розвивати систему соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми

- планувати профілактичні заходи, спрямовані на реалізацію визначеної державою та навчальним закладом стратегією профілактики торгівлі дітьми

- організовувати та здійснювати заходи, спрямовані на попередження торгівлі дітьми

- здійснювати оцінювання успішності впровадження соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми з метою подальшого вдосконалення цієї роботи

- формувати моделі безпечної поведінки

Соціально-перетворювальна

  • здійснювати вплив на мінімізацію негативного впливу соціального середовища

  • стимулювати позитивні моделі поведінки дітей

  • розвивати здатності особистості до самовизначення, самоорганізації, само реабілітації

  • здійснювати соціально-педагогічний патронаж соціально-незахищених категорій дітей та тих, що перебувають у складних життєвих обставинах

  • сприяти соціальному і професійному визначенню особистості

  • сприяти соціальній адаптації дітей, котрі потерпіли від торгівлі людьми

Організаційна


  • сприяти впровадженню комплексного підходу в організації системи соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми

  • налагоджувати механізми співпраці та взаємодії між різними суб’єктами здійснення соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми

  • використовувати об’єкт-суб’єктний підхід в організації соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми

  • здійснювати координацію діяльності й взаємодії усіх суб’єктів соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми

  • організовувати та сприяти організації дитячих громадських шкільних об’єднань (волонтерський рух, шкільні лекторські групи)

  • залучати до суспільно корисних видів діяльності

  • сприяти організації культурного дозвілля

Виховна

  • формувати толерантне ставлення до потерпілих від торгівлі дітьми

  • формувати позитивну мотивацію дітей та молоді звертатись за допомогою до представників відповідних органів державної влади та неурядових організацій

  • формувати відповідальну поведінку

  • виховувати правову активність



Під час проведення просвітницько-профілактичної роботи вибудовуються соціально очікувані моделі поведінки свідомого громадянина, а також прийнятні для дітей конструктивні стратегії поведінки в небезпечних ситуаціях , школярам надається аргументована інформація, що сприяє виробленню у них негативного ставлення до явища торгівлі людьми та пов’язаних із ним злочинів і водночас позитивної мотивації до його запобігання.

Завдання соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми реалізуються в таких основних її напрямах роботи як проведення соціально-педагогічних досліджень проблеми торгівлі дітьми, здійснення науково-методичної роботи з розробки та пошуку ефективних підходів, технологій, концепцій, систем соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми; організація профілактичної роботи з дітьми з питань попередження торгівлі дітьми, що базується і поєднується з правовою освітою та вихованням; просвітницька робота з батьками, соціальним оточенням; зміцнення взаємодії та співпраці з іншими суб’єктами соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми; підвищення рівня кваліфікації педагогічних працівників та інших суб’єктів, вивчення та поширення передового іноземного й вітчизняного досвіду організації та здійснення соціально-педагогічної профілактики торгівлі дітьми, розробка та видання відповідного навчально-методичного, інформаційного забезпечення; проведення моніторингу та оцінки ефективності впровадження системи заходів соціально педагогічної профілактики торгівлі дітьми тощо [8;9;10].

Використана література

  1. Валентина Шебаніц . Проблеми соціалізації дітей трудових мігрантів// Новітня еміграція : проблеми соціального і національного сирітства : Збірник наукових статей і виступів за матеріалами круглих столів/ Уклад. І.М. Ключковська , Н.О.Гумницька .- Львів : МІОК Національного університету «Львівська політехніка» 2010,- С.183-190. УДК 331.556.46:34. 63:351.858] (063) Н 733 ББК Т3(4 Укр.)-27 +У9(4 Укр.) 271+С550.473] Я 43.

  2. Валентина Шебаніц . Організація роботи волонтерів-старшокласників із запобігання торгівлі людьми , насильства та експлуатації дитячої праці. //З досвіду шкільного психолога Валентини Шебаніц , м. Новоазовськ Донецької області// Права людини. Громадянська освіта. Бюлетень Харківської правозахисної групи № 30(538) 2009,-С.2-4.

  3. Валентина Шебаніц. Соціально-психологічні аспекти соціалізації дітей – членів транснаціональних сімей //Валентина Шебаніц , м. Новоазовськ Донецької області// Права людини. Громадянська освіта. Бюлетень Харківської правозахисної групи № 3(619) 2012, -С.7-10.

  4. Закон України «Про протидію торгівлі людьми» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http//zakon.rada.gov.ua/laws/show/3739-17.

  5. Методичні рекомендації до включення тематики запобігання торгівлі людьми і експлуатації дітей в навчальні програми загальноосвітніх навчальних закладів. Авторський колектив: Алексєєв А.О., Андрєєнкова В.Л., Богунова І.В., Гордейчук С.Ф., Зьома Н.О., Москаленко О.Л., Понікельська Н.Я., Спіченко Г.Т., Шебаніц В.Г. / заг. ред. К.Б. Левченко, Л.Г. Ковальчук. – К, 2011. – 155 с.

  6. Соціальна педагогіка: навчальний посібник /За ред. Капської А.Й. – К., 2000. – С 64.

  7. Соціальна педагогіка: теорія і технології: підручник /За ред. Звєрєвої І. Д. - К.: Центр навчальної літератури, 2006. – С 49.

  8. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми трудових мігрантів: Навч-метод. Посібник /За ред. Левченко К. Б., Трубавіної І. М., Цушка І. І. – К.: ФОП «Купріянова». – 2007. – С. 126-131.

  9. Соціальна профілактика торгівлі людьми: Навчально-методичний посібник / За ред. К.Б. Левченко, І.М. Трубавіної. – К.: ТОВ “Агентство “Україна”, 2007. – 352 с.

  10. Соціально-педагогічні основи протидії торгівлі людьми та експлуатації дітей: навч.-метод. посіб. / К.Б. Левченко, Л.Г. Ковальчук, О.А. Удалової / [та ін.].; [“Агентство “Україна””]. – К., 2011. – 292 с. – Бібліограф : с. 222-246.

Схожі:

Психологічні закономірності та принципи здійснення соціально-педагогічної...

22. Теоретичне обґрунтування діяльності держави в науково-технічній та інноваційній сферах
Необхідність державного втручання в інноваційну діяльність: аргументи за і проти
РОЗДІЛ І Теоретичне обґрунтування проблеми формування здорового способу життя
РОЗДІЛ ІІ Організація профілактичної роботи соціально-психологічних служб навчальних закладів з питань формування здорового способу...
ІІ. Теоретичне обґрунтування проблеми
Засвоєння мовних норм як важливий чинник формування комунікативної компетентності учнів
Профілактики правопорушень на 2011 – 2015 роки Розділ Склад проблеми...
Кризові процеси, що відбуваються в соціально-економічній сфері, призвели до ускладнення криміногенної ситуації та зумовили виникнення...
Актуальні питання організації соціально-педагогічної роботи в навчальних...
Зібратись разом це початок. Залишитись разом це прогрес. Працювати разом це успіх
Тема Предмет і завдання
Роль МФО у забезпеченні ефективного управління рухом фінансових ресурсів у сучасні міжнародній економіці. Соціально-економічне призначення...
С ИСТЕМА РОБОТИ З ПРОФІЛАКТИКИ ПРАВОПОРУШЕНЬ в Цвітоському навчально-виховному об’єднанні
Засідання педагогічної ради, засідання Ради профілактики, наркопоста, засідання МО класних керівників, вихователів, наради при директорі,...
Семантичне поле: проблема визначення
П. Роже, В. фон Вартбург). Перше теоретичне обґрунтування „поля” в мовознавстві пов’язують з працею І.Іпсена (1924), хоча у Й. Трієра...
ВСТУП
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З КОРЕКЦІЇ ДЕЛІНКВЕНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ У ЦЕНТРІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка