Сарненська гімназія
Березовський Володимир Володимирович
Навчально-освітній тренінг «Що необхідно знати щоб захистити свої права»
Розрахований для класних керівників, шкільних практичних психологів та соціальних педагогів
Тренінгове заняття на тему:
Cправедливісь твій третій кулак!!!
Підготував:
тренер з навчальних тренінгів,
психолог Березовський В.В.
Сарни - 2012 рік
Вступ
«Я маю право! Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, на жаль, часто вимовляються в ситуаціях, коли людина явно не має рації. Дуже часто пред’явлення своїх власних прав служить виправданням пасивності, прагненню одержувати, не даючи в замін.
Діти повинні не тільки знати свої права, але також цінувати їх і уміти користуватися ними. Для досягнення цієї мети нашій державі необхідно організовувати такого плану тренінгові заняття.
Молодь таким чином готується до того, щоб стати в майбутньому інформованими і активними громадянами в нашому демократичному суспільстві. Усвідомлюючи та об’єктивно оцінюючи свої права та обов’язки, діти таким чином готуються до їх захисту у сучасному суспільстві. Наприклад, діти повинні відчувати, що їх поважають як осіб, і що до їхньоїі думки прислухаються при обговоренні питань або ухваленні рішень. Накопичений досвід повинен враховуватися, і в даному випадку реальний життєвий досвід закріплюється інформацією про права людини і права дітей з осмисленням цих прав. Саме в цьому і полягає наше тренінгове заняття: в ознайомленні прав та обов’язків дітей.
Тематичне тренінгове заняття на тему:
«Що необхідно знати, щоб захистити свої права та обовязки»
|
№ п.п
|
Назва вправи
|
Тривалість
|
ст.
|
1.
|
Вправа №1 «Вступ»
|
15 хв.
|
3
|
2.
|
Вправа 2 «Правила тренінгу»
|
3-5 хв.
|
4
|
3.
|
Вправа 3 «Знайомство учасників тренінгу. Гра «Шанхайці»
|
20 хв.
|
5
|
4.
|
Вправа 4 «Очікування»
|
3-5 хв.
|
7
|
5.
|
Вправа 5 «Для чого служить цей предмет?»
|
10 хв.
|
7
|
6.
|
Вправа 6 «Про дитячі потреби та забаганки»
|
5-10 хв.
|
8
|
7.
|
Вправа 7 «Презентація «У світі прав та обов’язків» »
|
20 хв.
|
11
|
8.
|
Вправа №8. Гра «33»
|
10 хв.
|
12
|
9.
|
Вправа №9. Підсумки
|
5 хв.
|
12
|
10.
|
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
|
13
|
Мета: сприяння формуванню правової свідомості підлітків, та формування відповідної активної позиції підлітків у реалізації їхніх прав у житті.
Завдання:
самоаналіз учасниками рівня своїх знань про права дитини;
ознайомлення з основними положеннями Конвенції ООН про права дитини;
стимулювання соціальної активності підлітків-лідерів;
формування навичок правової поведінки та використання в різноманітних життєвих ситуаціях у відповідності з нормами права;
виховання непримиренності до протиправної поведінки, формування навичок правомірного реагування на неправомірні дії;
вироблення мотивації до організації просвітницької роботи;
формування навичок надання необхідної підтримки, консультативної допомоги у проблемних ситуація, пов'язаних із правами дитини.
Основні поняття для засвоєння:
декларація, конвенція, закон, права дитини, права (економічні, політичні, громадянські, соціальні, екологічні, культурні), нормативно-правовий акт, правозахисні організації.
Обладнання для проведення заняття:
Ватман для написання правил проведення тренінгу, анкети учасника тренінгу (початкове та заключне опитування), бейджики, мотузка, проектор для презентації, стаканчик (або будь-який інший предмет побуту).
Вправа №1 «Вступ»
Вправа «Вступ» складається з таких кроків:
представлення тренера;
представлення кожного учасника тренінгового заняття;
оголошення теми тренінгу;
ознайомлення учасників з особливостями методики проведення заняття.
Кожен учасник по колу говорить, який у нього сьогодні настрій, самопочуття та що очікує від тренінгового заняття.
Час: 15 хв.
Вступне слово тренера.
Тема нашого заняття «Що необхідно знати, щоб зашистити свої права та обовязки». Заняття нашого тренінгу допоможе краще пізнати свої права, допоможе усвідомити глибокий зміст і суть прав дітей, навчить аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомить з правилами та механізмом захисту ваших прав.
Дане заняття не є серією лекцій, які бажано слухати в тиші, записувати та запам'ятовувати. Заняття дасть вам змогу розглянути вже напрацьований досвід у сфері прав дитини, їх розвитку. У ході заняття планується ознайомлення з текстом Конвенції ООН «Про права дитини», законодавством України про захист прав дитини, механізмами захисту ваших прав. Чого ж слід навчитися, захищаючи свої права? Це довгий список, але, перш ніж навчитися захищати права, треба дізнатись, які саме права є в дитини та яким чином їх можна захистити. Саме на ці запитання ми будемо шукати відповіді під час сьогоднішнього тренінгу.
Вправа 2. «Правила тренінгу»
Мета: установлення атмосфери довіри та співпраці між учасниками тренінгу.
Обладнання:
великий аркуш паперу, маркери.
Час: 3-5 хв.
Хід проведення
На початку тренер пропонує кілька правил, далі учасники тренінгу його доповнюють. Правила вписуються маркером на великий аркуш паперу та вивішуються на видному місці. Отже, кожний з учасників тренінгу буде (нижче подаємо приблизний перелік правил):
доброзичливим;
коректним;
тактовним;
толерантним;
конструктивним;
говорити від свого імені;
активним;
говорити по темі;
говорити лаконічно;
дотримуватись «правила піднятої руки»;
дотримуватись «правила двох рук» (тренер або будь-який з учасників піднімає дві руки, коли в аудиторії стає шумно).
Вправа 3
Знайомство учасників тренінгу. Гра «Шанхайці»
Мета: створення емоційно комфортної атмосфери довіри, розкутості, подолання сором'язливості, що сприяє результативній спільній роботі учасників тренінгу.
Обладнання:
бейджі, фломастери; мотузок такої довжини, щоб можна було кілька разів обмотати усіх учасників, що щільно притиснулися один до одного. Зазвичай, це декілька метрів.
Ця вправа підходить для використання в групі, учасники якої ще не знайомі один з одним. Вона створює враження, що група розв'язала загальну проблему і що у неї є певна мета. При цьому учасники можуть познайомитися без сорому, розповісти про себе і запам'ятати один одного по іменах.
Розкажу вам історію про те, як ця вправа отримала свою назву. У XIX столітті капітани кораблів набирали в свою команду матросів за допомогою різних хитрощів, у тому числі і шляхом обману. Останнім особливо славився шанхайський порт, тому матросів, яких завербували проти їх волі, стали називати "шанхайцями". Перевірте, чи є у Вашій групі люди, які прийшли сюди не добровільно, а під чиїмсь тиском. Для них символіка цієї вправи буде особливо важливою.
Час: 20 хв.
Хід проведення
Спочатку попросіть групу прийняти потрібну позу. Для цього всі встають в шеренгу і беруть один одного за руки, потім перший починає закручуватись навколо своєї осі і тягне за собою інших, поки не вийде "спіраль", яку Ви щільно обмотуєте мотузком. Краще всього це зробити на рівні стегон, щоб ланки "спіралі" відчули, що дуже міцно привязаними один до одного.
Тепер поясніть групі завдання: в цьому положенні учасники повинні пройти деяку відстань. По дорозі кожен повинен представитись і розповісти про себе що-небудь незвичайне.
Постарайтеся зробити так, щоб, виконуючи завдання, учасники були застраховані від небезпек. На їхньому шляху не повинно бути різних перешкод, дверей, гострих кутів. Поясніть групі, який саме шлях її чекає. Коли мета буде досягнута, розв'яжіть мотузок.
4. Перед виконанням завдання нагадаєте учасникам, що вони, незважаючи на незвичайний спосіб пересування, повинні запам'ятати усе, що говоритиме кожен з них.
Після того, як завдання виконане, всі "звільнені" повертаються назад в кімнату і стають в коло. Тепер попросіть розповісти про те, що запам'яталося в ході пересування. Для цього по черзі вказуйте рукою на кожного учасника і запитуйте всю групу, як звуть учасників і що кожен розповів під час руху. Ви маєте бути готові до того, що відповіді будуть в більшості випадків правильними (рух активізує нашу пам'ять).
Зауваження
Виберіть маршрут, щоб група визнала його своїм досягненням. Простежите за тим, щоб учасники в незручному взутті не наступали на ноги іншим.
Після закінчення гри тренер пропонує кожному учаснику тренінгу написати своє ім'я, а також можна написати слово, що асоціюється в нього з поняттям «право». Можна намалювати символ (емблему), що відображає індивідуальність, захоплення, переконання.
Далі необхідно, щоб кожний стисло прокоментував написане слово, що асоціюється в нього з поняттям «право». На представлення кожному учаснику дається 20-30 секунд.
Вправа 4 «Очікування»
Мета: отримати інформацію про те, з якою метою прийшли учасники тренінгу на заняття, провести вхідний моніторинг уявлень старшокласників про проблему прав дитини. Визначити рівень їх зацікавленості цією проблемою.
Обладнання:
анкета учасника тренінгу.
Час: 3-5хв.
Хід проведення
Тренер пропонує кожному учаснику тренінгу заповнити вхідну анкету учасника тренінгу. (Додаток №1 (а))
Вправа 5 «Для чого служить цей предмет?»
Мета: познайомити учасників із поняттям універсальності і невід’ємності прав.
Обладнання:
Будь який предмет (стаканчик, пляшка…).
Час: 10 хв.
Хід проведення
Тренер пропонує учасникам сісти в коло. По колу передається будь-який предмет (це може бути пластикова пляшка, коробка чи олівець і т.ін.). Учасникам пропонується уявити, як його можна використати. Кожний висловлює своє припущення з цього приводу (наприклад, пластикову пляшку можна використати як вазу для квітів, як стаканчик для ручок та олівців). Якщо учаснику складно відповісти, предмет передається далі.
Обговорення:
1. У нас був один і той же предмет, чому такі різні версії щодо його використання?
2. Від чого залежали припущення?
Тренер підводить учасників до розуміння того, що кожен у відповідь вклав власну творчу уяву.
3. Як ви думаєте, коли у людини з’являється уява?
2. А чи можна відібрати у людини уяву?
Тренер підводить учасників до розуміння того, що уява дана людині від народження. Вона в кожного особлива, і її неможливо відібрати.
Уяву, так і права в людини не можна забрати, бо вона з людиною народжується. Деякі люди можуть ігнорувати права інших, порушувати їх, але попри все людина їх має, незалежно від того,хто вона й де живе. Також людина від народження має право на свободу та людську гідність. І власне гідність є складовими прав людини. Права людини передбачають реалізацію життєво важливих потреб кожного.
Вправа 6 «Про дитячі потреби та забаганки»
Мета: з’ясувати, що таке потреби та забаганки, навчити учасників відрізняти
потреби від забаганок, сприяти усвідомленню необхідності дотримання прав інших.
Обладнання:
розрізані картки (див. додаток №3)
Час: 5-10 хв.
Хід проведення
Тренер об’єднує учасників у чотири групи й зачитує завдання: «Проводиться міжнародне дослідження з метою з’ясування, які потреби є в дітей різних країн, щоб вони були здоровими і щасливими. Наприклад: їжа, повітря, іграшки...»
Кожна група отримує картки, на яких написані потреби чи забаганки. (додаток №3)
Потреби
|
Забаганки
|
Мати житло
|
Жити у величезному будинку. Жити в окремій квартирі одному.
|
Добре харчуватися
|
Їсти багато солодощів, екзотичні овочі та фрукти; щодня морозиво, пепсі, чіпси. Харчуватися тільки в ресторанах та кафе.
|
Мати відповідний одяг
|
Одягатися тільки у фірмові дорогі стильні речі, що ще й сезону не відповідають. Переодягатися 3–4 рази на день
|
Жити в любові та безпеці
|
Дорослі мають виконувати все, що я хочу, інакше вони мене не люблять. Мати при собі охоронця
|
Навчатися в школі
|
Вивчати тільки ті предмети, що подобаються, і щоб оцінок не ставили
|
Спілкуватися
|
Ходити в гості до друзів та знайомих, коли заманеться. Довго засиджуватися в гостях, щодня чи щотижня — дискотека. Годинами «сидіти» на телефоні
|
Гратися
|
Мати багато різноманітних дорогих ігор. Більшість часу проводити за комп’ютером
|
Відпочивати
|
Відпочивати тільки за кордоном та ще й вимагати нових вражень
|
Розвивати свої здібності
|
Малювати по стінах в кімнаті. Сидіти годинами біля комп’ютера
|
Знаходитися під опікою дорослих
|
Дорослі мають все робити за дитину й нести за неї відповідальність
|
Завдання учасникам: продумати й визначити, що є потребою, а що забаганкою. Після цього на один аркуш наклеїти все, що відноситься до потреб, а на інший — до забаганок. Після завершення роботи одна група презентує результати, а інша визначає варіанти, що збіглися.
Якщо є відмінності в переліках (наприклад, те, що одна група вважає забаганкою, інша — потребою), то групі необхідно аргументувати свою точку зору.
Обговорення: тренер просить учасників навести приклади, коли вони вважали забаганку потребою чи їхні потреби інші розглядали як забаганку.
Тренер підводить учасників до розуміння, що необхідно чітко відрізняти, що ж є потребою, а що забаганкою.
Під потребою ми розуміємо ті речі, норми, умови, які є необхідними для безпечного та повноцінного життя людини.
Забаганки — це речі, без яких людина може обійтись, це не речі першої необхідності.
Наприкінці виконання вправи тренер зауважує, що права, які кожна людина має від народження, потрібні для того, щоб забезпечити її потреби, але не забаганки.
Вправа 7 «Презентація «У світі прав та обов’язків» »
(див. додаток №2 - роздати кожному учаснику)
Мета: надати учасникам інформацію про основні статті Конвенції ООН про права дитини.
Час: 20 хв.
Обладнання:
Інформаційне повідомлення (Додаток №4) для кожного учасника, презентація «У світі прав та обов’язків».
Хід проведення
Роздати всім учасникам інформаційне повідомлення (Додаток №4), після ознайомлення з повідомленням розпочати показ презентації.
Вправа №8. Гра «33»
Мета:
закріпити отримані знання які набули учасники під час тренігового заняття.
Час: 10 хв.
Хід проведення
Учасники стають у коло й починають за сигналом тренера називати числа від одного до тридцяти трьох. Кожен називає наступне число. Замість числа «3» і кратних йому (наприклад, 6, 9.і т.д.) та чисел, у складі яких є цифра «3» (наприклад, 13, 23 і т.д.), учасник підстрибує й говорить: «Я маю право на...», називаючи одну із статей Конвенції. Наприклад, «Один, два, я маю право на гру, чотири...». Гра продовжується до рахунку «33».
Вправа №9. Підсумки
Наприкінці заняття тренер пропонує учасниками заповнити анкету на закінчення тренігу і поки діти заповнють анкети (Додаток№1 (б)) кожен по черзі пригадує що відбувалося протягом сьогоднішнього заняття.
Тренер ставить запитання:
1. Що нового, важливого ви дізналися сьогодні?
2. Які висновки зробили для себе?
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Арцишевський Р.А. Людина і світ: Підручник для 8–9 класів. — К.: ВТФ «Перун», 1996. — 448 с.
Атвангер И. Я вас слушаю. — М., 1988
Антонов В.В. Изучаем права человека. – М., 1996.
Баб’як Т.І. Психокорекційна робота з дітьми та підлітками, що зазнали насильства. — Львів, 1999.
Безпалько О., Савич Ж. Модуль «Спілкуємось та діємо»: Навч.-метод. посібник. — К.: Навчальна книга, 2002. — 112 с. Зимбардо Д., Ляйпе М. Социальное влияние. — СПб., 2000.
Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник / О.В. Скрипченко, Л.В. Волинська, З.В. Огороднійчук та ін. — К.: Просвіта, 2001. — 416 с.
Дик Н.Ф. Правовые классные часы в 7-9 классах. – Ростов н/Д, 2006.
Еременко Н.И. Элективный курс «Основы правоведения». 9 класс. – Волгоград, 2005
Летнева О.В. Правовое воспитание школьников. – Волгоград., 2005.
Молодёжь и право: Информационный сборник / Авторы-сост. Д.Н. Лызлов, А.В. Маяков и др.- Владимир: Владимирское региональное отделение Молодёжного союза юристов РФ, 2005.
Макартычева Г.И. Тренинг для подростков: Профилактика асоциального поведения. – СПб., 2006.
Мушинский В.О. Основы правоведения. – М., 1996.
Никитин А.Ф. Политика и право: Учеб. Пособие для 9 кл. общеобразоват. учреждений. – М., 1995.
Правовое воспитание в школе. 9-11 классы: разработки организационно - деятельностных игр / авт.-сост. В.В. Гордеева. – Волгоград, 2007.
Программа информационной поддержки Российской науки и образования «КонсультантПлюс: Высшая школа».
Профилактика социально-опасного поведения школьников: система работы образовательных учреждений / авт.-сост. Е.Ю. Ляпина. – Волгоград, 2007.
-
Становление гражданской позиции студентов: опыт, проблемы, перспективы: Тезисы докладов научно-практической конференции 3 февраля 2005 г.- Омск: Изд-во ОмГПУ, 2005.
|