|
Скачати 71 Kb.
|
Гордійчук Г.Б., Стратій Д.А. ВИКОРИСТАННЯ ПРОЕКТНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК ЗАСОБУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАКТИЧНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ Постановка проблеми. Важливою рисою навчального процесу в середній загальноосвітній школі (СЗШ) є практична спрямованість викладання навчальних предметів та їх тісний взаємозв’язок. Як свідчить досвід, учні не завжди вміють використовувати основні положення математики, фізики, хімії тощо для з’ясування і наукового обґрунтування будови, принципу дії обладнання, машин і механізмів. Внаслідок цього їхні знання набувають формального характеру. На нашу думку, одним з найдійовіших способів практичного спрямування вивчення навчального матеріалу в СЗШ, зокрема з трудового навчання, є метод проектів. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Розробці проектної технології навчання значна увага приділяється в роботах І.Г. Захарової, М.Ю. Кадемії, Н.В. Морзе, Є.С. Полат, О.М. Пєхоти та ін. Метою даної статті є з’ясування сутності, мети і принципів застосування проектної технології з метою забезпечення практичної спрямованості вивчення навчального матеріалу в СЗШ. Виклад основного матеріалу дослідження. Основна теза сучасного розуміння методу проектів така: „Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені потрібно, де і як я можу застосувати ці знання” [2, с. 66]. У наш час ідея методу проектів, що народилася з ідеї вільного виховання, є інтегрованим компонентом системи освіти. Проте суть її не змінюється – стимулювати інтерес учнів до проблем, які вимагають певних знань; розвиток навичок розв’язування цих проблем, вміння практично застосовувати отримані знання через проектну діяльність; розвиток рефлекторного (за термінологією Дж. Дьюї) або критичного мислення; оволодіння навичками роботи у співпраці, навичками пошуку й аналізу інформації, навичками прогнозування наслідків своєї діяльності тощо. Суть методу проектів – його спрямування на кінцевий результат, який можна побачити, усвідомити, застосувати в реальній практичній діяльності. Як зазначає Є. С. Полат, „щоб досягнути такого результату, необхідно навчити дітей самостійно мислити, знаходити і розв’язувати проблеми, застосовуючи для цієї мети знання з різних галузей, здатність прогнозувати результати й можливі наслідки різних варіантів розв’язання, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Метод проектів завжди орієнтується на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного часу. Цей метод органічно поєднується з груповим (cooperative learning) підходом до навчання” [2, с. 67]. Враховуючи все вище сказане, приходимо до висновку, що проектне навчання відрізняється від інших форм діяльності такими чинниками:
Наше дослідження дає змогу констатувати, що в основу проектної технології навчання покладено такі принципи:
Для правильної та раціональної організації проектної діяльності важливо чітко уявляти структуру проекту: суб’єкт, об’єкт, результат проектування. Суб’єктом проекту може бути учень або група учнів. Об’єктом – навчальна проблема. Можливі різні підстави для вибору тематики проекту. Її можуть сформулювати фахівці, викладач (з урахуванням навчальної ситуації зі свого предмета, інтересів і здібностей учнів). Тематику проекту можуть запропонувати й самі учні [3, с. 152]. Тематика проектів може бути пов’язаною з будь-яким аспектом життя учня в СЗШ і за його межами: організація будь-яких заходів; дослідницька, виробнича, навчальна діяльність; організація зв’язків з іншими ПТНЗ, СЗШ, ВНЗ, з виробництвом; оформлення, обладнання кабінетів, коридорів, спортзалів тощо; розв’язування проблем працевлаштування тощо. Зауважимо, що сформулювати тему й завдання проекту, шляхи їх вирішення, технологію здійснення, перспективи можливо, використовуючи технологію „мозковий штурм”. На нашу думку, при виборі теми проектування потрібно врахувати такі чинники: індивідуальні особливості учнів, їх розумові та психологічні можливості; навчально-матеріальну та виробничу базу СЗШ; міжпредметні зв’язки, залучення знань із різних галузей; громадсько корисну або особисту значущість проекту; дотримання техніки безпеки; інтереси й можливості учнів і вчителів тощо. Результати проектування, як зазначалося вище, повинні бути матеріальними, представленими у вигляді виробу, посібника, доповіді, альбому, макету, таблиці, відеофільму, комп’ютерної газети тощо. У педагогічній літературі існують різні підходи до класифікації проектів, проте будь-який проект реалізується за певною схемою, послідовністю. Технологію здійснення проектної діяльності представлено на рис. 1. Рис. 1. Схема технологічної моделі проектної діяльності Важливими чинниками проектної діяльності, на нашу думку, є: підвищення мотивації під час вирішення навчальних завдань; стимулювання розвитку творчого й інтелектуального потенціалу учнів; розвиток дослідницьких здібностей; технологічний підхід до розв’язування задач; формування почуття відповідальності; створення умов співпраці між педагогом і учнем (багатомірність моделі спілкування); розвиток самостійності; цілісність загальноосвітньої та предметно-профільної підготовки учнів СЗШ, загальнокультурного розвитку учнів. Ключовою ознакою проектної діяльності є самостійність вибору, завдяки чому відбувається підвищення мотивації й розвиток творчих здібностей учнів, якісніше засвоєння навчального матеріалу. Розвиток творчих здібностей і зміщення акценту з інструментального підходу на технологічний відбувається завдяки необхідності вдумливого вибору інструментарію й планування діяльності щодо досягнення найкращого результату. Наведемо приклади тем проектів із трудового навчання:
Підсумовуючи, варто зауважити, що застосування проектної діяльності на уроках і в позаурочний час у СЗШ окрім демонстрації практичного застосування навчального матеріалу, дозволяє вирішити низку таких освітніх завдань: підсилення мотивації учнів; розвиток здібностей до активної практичної діяльності; розвиток творчого й самостійного підходу до розв’язання виникаючих проблем; здобуття навичок роботи з різною інформацією; розвиток дослідницької діяльності учнів; набуття учнями досвіду публічних виступів і роботи у співробітництві; розвиток в учнів відповідальності, обов’язковості, поважного ставлення до навчання; здобуття учнями навичок самоконтролю, самооцінки, рефлексії; стосунки учень–викладач у проектній діяльності базуються на принципах співробітництва тощо. На нашу думку, необхідно зупинитися і на недоліках проектної діяльності:
Таким чином, раціональне використання проектної технології та її розумне поєднання з традиційними формами навчання сприятиме, на нашу думку, розвитку творчих і практичних навичок учнів, забезпеченню цілісності загальноосвітньої підготовки учнів СЗШ Список використаних джерел
Гордійчук Г.Б., Стратій Д.А. Використання проектної технології навчання як засобу забезпечення практичної спрямованості навчального матеріалу з трудового навчання. У статті з’ясовується сутність, мета і принципи застосування проектної технології з метою забезпечення практичної спрямованості вивчення навчальних дисциплін у СЗШ. Ключові слова: метод проектів, проект, дослідницька діяльність учнів, практична спрямованість навчального матеріалу. |
Аналіз останніх досліджень і публікацій, в яких започатковано розв'язання даної проблеми ФОРМУВАННЯ ПАТРІОТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ У ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ |
О. Л. Бойчук СУТНІСТЬ ТА МЕТОДИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФІНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ Постановка проблеми Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналізуючі останні наукові дослідження та публікації можна відзначити зацікавленість вивчення... |
О. Л. Бойчук СУТНІСТЬ ТА МЕТОДИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФІНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ Постановка проблеми Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналізуючі останні наукові дослідження та публікації можна відзначити зацікавленість вивчення... |
Урок формування знань та вмінь учнів Тема: Поняття комп’ютерної публікації. 3асоби створення публікацій. Види публікацій та їх шаблони |
Публікація та види публікацій ... |
Тема: Особливості роботи з графічними об’єктами під час створення... |
Поняття, види та призначення референдумів Аналіз саме останніх, підкріплений засадовими положеннями теорії конституціоналізму, об'єктивно спрощує завдання тих, хто шукає відповідь... |
УРОКУ ІНФОРМАТИКИ НА ТЕМУ: “ ПОНЯТТЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ПУБЛІКАЦІЇ Тема: Поняття комп’ютерної публікації. Засоби створення публікацій. Види публікацій та їх шаблони |
Назва мовою оригіналу: Основи наукових досліджень: Підручник. Затверджено МОН РОЗДІЛ Методика математичного планування багатофакторного експерименту й аналіз його результатів |
2. Роль маркетингових досліджень в управлінні підприємством Маркетингові дослідження – це системний збір і об’єктивний запис, класифікація, аналіз та представлення даних щодо поведінки, потреб,... |