|
Скачати 58.89 Kb.
|
Лєснікова Ю.В. Діяльнісний підхід - основа «перезавантаження» технологічної освіти в школі. Освіта є пріоритетним напрямом державної політики України, стратегічним ресурсом соціально-економічного, культурного і духовного розвитку суспільства. Сьогодні освіта України переживає процес «перезавантаження»: вводяться нові Державні освітні стандарти, оновлені програми, підручники. Державний стандарт освіти (ДСО) - це сукупність норм, що визначають зміст освіти, обсяг навчального навантаження, засоби діагностики якості освіти та рівня підготовки учнів. Розвиток суспільства вимагає зміни стандартів. Це постійний процес, необхідний для того, щоб забезпечити конкурентоспроможність як особистості, так і країни. Ми живемо в світі неперервних змін, де споживач послуг – «король». В освіті глобальним «споживачем» є суспільство, конкретним – кожен учень і кожен батько. Минули ті часи, коли конкретний «споживач» ішов до того навчального закладу, що знаходився якнайближче до місця його проживання. Та й демографічна ситуація в країні сприяла тому, що всі навчальні заклади були наповненими і навіть переповненими. Сьогодні ситуація кардинально змінилася: «споживач» має право обрати і обирає навчальний заклад, «продукція» якого (у вигляді знань) є конкурентоспроможною. Освіта і наука мають стати інструментом суспільних змін, а не дзеркалом суспільних бід. 23 листопада 2011 року постановою Кабінету Міністрів України було затверджено новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти. Новий Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в результативних складових змісту базової і повної загальної середньої освіти. Новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти складається із семи освітніх галузей "Мови і літератури", "Математика", "Природознавство", "Суспільствознавство", "Мистецтво", "Технології", "Основи здоров’я і фізична культура". Школам дозволяється перерозподіляти години всередині галузі за погодженням із управлінням освіти у підпорядкуванні якого знаходиться навчальний заклад, а перерозподіл годин між галузями здійснюється за погодженням з Міністерством освіти. У новому стандарті дається більш ґрунтовний перелік і визначення основних понять компетентнісно-орієнтованого підходу, який визначається одним із основних підходів до навчання, разом із діяльнісним та особистісно-орієнтованим. Зміни стануть можливими лише, якщо збагнути, що традиційною метою шкільної освіти завжди було оволодіння системою знань, основами наук; пам’ять учнів перевантажувалась чисельними фактами, поняттями, іменами, датами. Але знання не завжди віддзеркалюються в діях. Наукою доведено, що для життєвого успіху необхідні не самі знання, а вміння їх застосувати відповідно до конкретної життєвої ситуації. «Дослідження, проведені психологами Гарвардського університету, показали, що успіх на 85% залежить від особистісних якостей, правильного вибору лінії поведінки, і лише на 15% визначається наявними знаннями». Таким чином, необхідність змістити акценти в освіті із засвоєння фактів на оволодіння способами взаємодії зі світом призводить до осмислення необхідності змінити характер навчального процесу та способів діяльності учнів. Сьогодні актуалізується поняття «діяльнісний підхід». Зокрема, у новому Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти читаємо: «Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок учня, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища». Новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти виконує функцію інструменту модернізації освіти, як то: забезпечує створення єдиного освітнього простору; посилює регламентуючу роль школи в системі неперервної освіти; забезпечує еквівалентність здобуття загальної середньої освіти у різних формах; приводить зміст шкільної освіти у відповідність з потребами часу, завданнями розвитку країни. Технологічна освіта підростаючого покоління на порозі третього тисячоліття стала необхідною складовою загальної середньої освіти, необхідною умовою цілісного й гармонійного розвитку особистості школяра. До інновацій у галузі методики трудового навчання початку ХХІ ст. потрібно віднести появу Концепції технологічної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів, яка знайшла підтримку й широке обговорення у Всеукраїнській асоціації наукових і практичних працівників технологічної освіти. Концепція розроблена з урахуванням сучасного стану, вітчизняного та зарубіжного досвіду технологічної підготовки і перспектив розвитку суспільного знання, вона спрямована на формування технологічної культури особистості школяра відповідно до вимог часу й основних положень Національної доктрини розвитку освіти у ХХІ ст., Концепції профільного навчання, Державного стандарту освітньої галузі «Технології». Необхідність підвищення рівня технологічної культури сучасного школяра обумовлена динамікою розвитку науки і виробництва, зокрема запровадження у виробництво нової техніки й технологій, ідей становлення й розвитку ринкових відносин та нових форм господарювання, зростання обсягу знань про перетворення матеріалів, енергії й інформації в інтересах людини. Шлях до високої технологічної культури лежить через ефективну технологічну освіту. Аналіз зарубіжного і вітчизняного досвіду дає підстави стверджувати, що введення в навчальні плани загальноосвітніх шкіл багатьох країн світу освітньої галузі або навчального предмета «Технологія» активно підтримується промисловістю й бізнесом цих країн, тому що цей предмет спрямований на розвиток творчих здібностей учнів і включення їх у творчу працю. Склалася нова галузь філософії – філософія технології. Формується нова галузь наукового знання – технологічні знання, які є такими ж важливими і значимими як і природничо-наукові та гуманітарні знання. Ринкові відносини також серйозно вплинули на формування концепції технологічної освіти. Орієнтація на споживача, на ринок, на покупця, а не на усереднену людину – важливі й невід’ємні риси технологічної підготовки. Технологічна освіта передбачає перехід від предметного до проблемно- орієнтованого навчання. Головна мета технологічної освіти полягає у формуванні технічно, технологічно і комп’ютерно освіченої особистості, підготовленої до життя й активної природовідповідної предметно-перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства, життєво необхідних знань, умінь і навичок ведення домашнього господарства і сімейної економіки, основних компонентів інформаційної культури учнів, забезпеченні умов для їх професійного самовизначення, виробленні в них навичок творчої діяльності, вихованні культури праці, здійсненні допрофесійної та професійної підготовки за їх бажанням і з урахуванням індивідуальних можливостей. У вдосконаленні технологічної освіти необхідна наступність на всіх рівнях навчання, що сприяє поступовому та неперервному оволодінню системою технологічних знань, практичних умінь і технологічних якостей, які забезпечать у подальшому результативність професійної підготовки. Нова навчальна програма з трудового навчання для 5-9 класів базується на практичній діяльності учнів. На кожному уроці передбачається практична робота. Її зміст визначається вчителем самостійно залежно від теми уроку та виду робіт, що виконуватимуться під час уроку. Засвоєння теоретичного матеріалу доцільно проводити під час практичних робіт, не витрачаючи на це окремого навчального часу. Результатом діяльності учнів при вивченні кожного блока обов’язкової для вивчення складової програми має бути виріб, а будь-якого варіативного модуля – проект. Обов’язкова для вивчення складова обирається школою із запропонованих блоків залежно від умов поділу на групи хлопців і дівчат, кадрового забезпечення та інтересів учнів. Вся проектна документація (зображення виробу, розрахунок матеріалів, послідовність виготовлення тощо) учнями 5 – 8 класів виконується в робочих зошитах. При виконанні проектів у 9 класі учні мають зібрати матеріали (зображення виробу, зображення виробів-аналогів з їх аналізом, вибір та розрахунок матеріалів, відповідний план реалізації проекту тощо) у проектну папку. Оновлення змісту технологічної освіти у школі, зміщення акцентів зі знаннєвої парадигми на діяльнісну сприятимуть формуванню технологічної культури школяра, вихованню внутрішньої потреби й шанобливого ставлення до праці, підготовку до успішної творчої предметно-перетворювальної діяльності та професійного самовизначення. Інформаційні джерела:
|
О. В. Варецька КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД – КОНЦЕПТУАЛЬНА ОСНОВА СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ Ключові слова: компетентнісний підхід, компетентнісна освіта, освітня компетентність, компетентність, компетенція, діяльнісний підхід,... |
ТЕХНОЛОГІЧНИЙ КОМПОНЕНТ ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ БАЗОВОЇ І ПОВНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ... ... |
«Компетентнісний підхід в освітній діяльності вищої школи» Гуревич Роман Семенович – доктор педагогічних наук, професор, директор інституту математики, фізики і технологічної освіти Вінницького... |
Дипломної освіти педагогічних працівників Тема : «Шляхи реалізації профільної освіти» Нові підходи до організації освіти в старшій школі закладено в Національній доктрині розвитку освіти (2002 р.), Законі України «Про... |
Тема Виникнення педагогіки як науки Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів (операційно-діяльнісний компонент) |
Принципи навчання у вищій школі Принципи (лат ргіпсіріит — основа, начало) навчання вищої школи — вихідні положення теорії навчання. Вони є загальним орієнтиром... |
8 КЛАС Хоруженко Тетяна Анатоліївна, старший викладач кафедри педагогіки та методики технологічної освіти Глухівського національного педагогічного... |
КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИКЛАДАННІ Головний критерій якісної освіти на сьогодні це рівень освіченості випускника, який є |
Книга скачана с сайта ИНр://е kniaa in ua Издательская группа «Основа» К64 Усі уроки художньої культури. 11 клас. — X. Вид група «Основа», 2011. — 223, [1] с.: табл., схеми. — (Серія «Усі уроки») |
ЗАЯВКА ... |