|
Скачати 57.19 Kb.
|
Ю.В. Лєснікова, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради ТЕХНОЛОГІЧНИЙ КОМПОНЕНТ ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ БАЗОВОЇ І ПОВНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРІВ По завершенні 2011/2012 навчального року учні старшої школи закінчили вивчення нового навчального предмета «Технології», який разом із трудовим навчанням та кресленням входить до складу предметів освітньої галузі «Технології». Під технологією в англосаксонській термінології розуміється «прикладне знання». За слов'янською інженерною традицією технологія розглядається як сукупність методів обробки, виготовлення, зміни стану чи властивості, форми сировини, матеріалів у процесі виробництва. У сучасній інтерпретації технологія — це сукупність виробничих процесів, науково-технічних і професійних знань, методів, засобів виробництва, нової техніки, які забезпечують задане перетворення. Сучасна епоха, як арена глобального науково-технічного прориву, диктує свої правила гри. Жити й успішно функціонувати в технологічно та інформаційно-насиченому світі і не знати його - неможливо і навіть небезпечно. Термін «технологія» має ряд значеннєвих навантажень: він застосовується в промисловості, науці, мистецтві й інших областях людської діяльності. Очевидно, що технологія означає інтелектуальну переробку технічно значимих якостей і здатностей. У сутності це культурне поняття, пов'язане з мисленням і діяльністю людини. Воно визначає місце людини в природі, рамки його можливого втручання в природні процеси. Двигун, який безперервно прискорює темп життя, – це нові технології; його пальне – знання. На початку ХХІ сторіччя понад 200 організацій та провідних компаній світу запропонували перелік навичок, які знадобляться молодим людям, для того, щоб бути успішними в житті. Цей перелік отримав назву «Навички 21 сторіччя», до яких відносять:
Не менш значущі вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів ставляться і у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти (23.11.2011р.). Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно-зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях. Метою освітньої галузі “Технології ” є формування і розвиток проектно-технологічної та інформаційно-комунікаційної компетентностей для реалізації творчого потенціалу учнів і їх соціалізації у суспільстві. Проектно-технологічна компетентність — здатність учнів застосовувати знання, уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності. Зміст предметів освітньої галузі має чітко виражену прикладну спрямованість і реалізується переважно шляхом застосування практичних методів і форм організації занять. Завданнями навчання технологій є:
Змістовий спектр завдань передбачає становлення відповідного світогляду молодої людини щодо організації та розвитку життєдіяльності. Іншими словами у стандарті закладені основи формування у школі технологічної культури учнів, переоцінити значення якої, на сучасному етапі розвитку цивілізації, важко. Технологічна культура – це рівень розвитку перетворювальної діяльності людини, яка є результатом сукупності досягнутих технологій матеріального та духовного виробництва і дає змогу людині ефективно долучатися до сучасних технологічних процесів на засадах гармонійної взаємодії з природою, суспільством і технологічним середовищем. Створена людиною система "соціальна спільнота - сукупність машин, техніка, технологія - природне середовище" окреслюється одним поняттям - соціотехносфера. Людство вичерпало ліміт екстенсивного розвитку техносфери. Потрібні принципово нові теоретично обґрунтовані підходи як до проблеми кількісного обмеження нових виробництв (розробки родовищ, всезростаючого насичення машинного парку тощо), так і до суб'єкта їх вирішення - людини. Саме вчитель трудового навчання та технологій має допомогти школярам адаптуватися й інтегруватися в інформаційно та технологічно насиченому світі, свідомо обирати оптимальні методи й засоби перетворювальної діяльності щодо створення матеріальних і духовних цінностей з огляду на їх наслідки для природи, суспільства та самої людини. Вчителеві потрібно усвідомити та навчитися виконувати незвичну для нього роль не носія знань та оцінювача, а консультанта-наставника, який на партнерських засадах, разом з учнями змінює матеріальний світ у системі розвитку технологічної культури. Ефективними формами і методами формування технологічної культури школярів є: творче проектування; мозкова атака; дизайн-аналіз; морфологічний аналіз; алгоритмічний метод та ін.. Важливо звернути увагу на їх застосування у відповідності до критеріїв сформованості технологічної культури: мотиваційного (зацікавленість, цільова спрямованість на опанування різних технологій, прагнення до самовдосконалення, потреба в саморозвитку технологічних знань та вмінь ), когнітивного (знання базових понять технологій обробки матеріалів, виконання графічних зображень, знання послідовності виготовлення виробів з різноманітних конструкційних матеріалів, знання безпечних прийомів роботи на відповідному обладнанні …), операційно – діяльнісного ( уміння добирати та використовувати інструменти та матеріали, навички обробки матеріалів та виготовлення виробів, уміння розробляти та компонувати проектну документацію …). Технологічна компетентність сучасної людини передбачає також уміле використання інформаційно-технічних засобів (ставлення до ЗМІ ) та раціональне співіснування з техносферою. Суспільство формується технологічними змінами і навпаки. Державні і фінансові кордони втрачають своє значення. У світовому просторі розвивається техноглобалізм — розширення міжнародної передачі (трансферту) технологій. ХХІ століття диктує динаміку змін, які логічно втручаються у систему освіти. Формування у школі основ технологічної культури учня є сьогодні соціальним запитом, стратегічно виправданим завданням. Державний стандарт буде впроваджуватись в частині базової загальної середньої освіти з 1 вересня 2013 р., під час засідання колегії Міністерства освіти, науки молоді та спорту України (04.05.12р.) відбулося схвалення нових навчальних програм для учнів 5-9 класів та Типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня. У вчителів ще є час на усвідомлення та вивчення змістового та концептуального оновлення предметів освітньої галузі «Технології», проте часу на розкачку та вагання не має. Інноваційна компетентність сучасного педагога передбачає динамізм, мотивацію та вміння щодо ефективного впровадження нововведень. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
|
Про Заходи на виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про... України від 14 січня 2004 р. №24 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» та з метою організаційного,... |
Про Заходи на виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про... України від 14 січня 2004 р. №24 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» та з метою організаційного,... |
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти затверджено... Викладання хімії в умовах переходу до нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти |
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО Вступ. Програма з музичного мистецтва для 5-8 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО Вступ. Програма з музичного мистецтва для 5-8 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ НАКАЗ «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти», від 23 листопада 2011 р. №1392 «Про затвердження Державного... |
Нормативна база біологічної освіти Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти |
Вступ Кабінету Міністрів України “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”... |
Закон України «Про освіту» Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої... |
Навчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних... Державного стандарту, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 23 листопада 2011 р. «Про затвердження державного стандарту... |