| Ігри на розвиток дрібної моторики рук 
 Систематичні вправи на тренування рухів пальців рук роблять стимулюючий вплив на розвиток мови. Це доведено рядом дослідників (М.І. Кольцова, Е.І. Ісеніна, А.В. Антакова-Фоміна та ін.). Роботу з розвитку дрібної моторики рук бажано проводити систематично, приділяючи їй по 5-10 хвилин щодня. З цією метою можуть бути використані всілякі ігри і вправи.
 
 Для формування тонких рухів пальців рук можуть бути використані ігри з пальчиками, супроводжувані читанням народних віршів.
 
 "Сидить білка... "
 
 Сидить білка, вчить потішки,
 
 Продає вона горішки:
 
 Лисичці-сестричці,
 
 Горобцеві, синичці,
 
 Ведмедикові товстоп’ятому,
 
 Зайченяті вусатому.
 
 Дорослий і малюк за допомогою лівої руки загинають по черзі пальці правої руки, починаючи з великого пальця.
 
 "Дружба"
 
 Дружать в нашій класі дівчата і хлопчики
 
 (пальці рук з'єднуються в "замок").
 
 Ми з тобою подружимо маленькі пальчики
 
 (ритмічне торкання однойменних пальців обох рук).
 
 Раз, два, три, чотири, п'ять
 
 (почергове торкання однойменних пальців, починаючи з мізинців),
 
 Починай знов рахувать.
 
 Раз, два, три, чотири, п'ять.
 
 Ми закінчили рахувать.
 
 (руки вниз, струсити кистями).
 
 "Будинок і ворота"
 
 На поляне дом стоит ("дом"),
 
 Ну а к дому путь закрыт ("ворота").
 
 Мы ворота открываем (ладони разворачиваются параллельно друг другу),
 
 В этот домик приглашаем ("дом").
 
 Поряд з подібними іграми можуть бути використані всілякі вправи без мовного супроводу.
 
 "Кільце"
 
 Кінчик великого пальця правої руки по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця;
 
 ту ж вправу виконувати пальцями лівої руки;
 
 ті ж рухи проводити одночасно пальцями правої і лівої руки.
 
 "Пальці вітаються"
 
 З'єднати пальці обох рук "будиночком". Кінчики пальців по черзі ляскають один по одному, вітаються великою з великим, потім вказівний з вказівним і так далі.
 
 "Оса"
 
 Випрямити вказівний палець правої руки і обертати їм;
 
 то ж лівою рукою;
 
 то ж двома руками.
 
 "Чоловічок"
 
 Вказівний і середній пальці "бігають" по столу;
 
 ті ж рухи проводити пальцями лівої руки;
 
 ті ж рухи проводити одночасно пальцями обох рук ("діти біжать наввипередки").
 
 "Коза"
 
 Витягнути вказівний палець і мізинець правої руки;
 
 ту ж вправу виконати пальцями лівої руки;
 
 ту ж вправу виконувати одночасно пальцями обох рук.
 
 "Окуляри"
 
 Утворити два кружки з великого і вказівного пальців обох рук, з'єднати їх.
 
 "Зайчик"
 
 Витягнути вгору вказівний і середній пальці правої руки, а кінчики безіменного пальця і мізинця з'єднати з кінчиком великого пальця;
 
 ту ж вправу виконати пальцями лівої руки;
 
 ту ж вправу виконувати одночасно пальцями обох рук.
 
 "Дерева"
 
 Підняти обидві руки долонями до себе, широко розставити пальці.
 
 "Пташки летять"
 
 Пальцями обох рук, піднятих до себе тильною стороною, проводити рухи вверх-вниз.
 
 "Згинання-розгинання пальців"
 
 По черзі згинати пальці правої руки, починаючи з великого пальця;
 
 виконати ту ж вправу, лише згинати пальці, починаючи з мізинця;
 
 виконати дві попередні вправи пальцями лівої руки;
 
 зігнути пальці правої руки в кулак, по черзі випрямляти їх, починаючи з великого пальця;
 
 виконати ту ж вправу, лише випрямляти пальці, починаючи з мізинця;
 
 виконати дві попередні вправи пальцями лівої руки.
 
 "Бочонок з водою"
 
 зігнути пальці лівої руки в кулак, залишивши зверху отвір.
 
 "Миска"
 
 Пальці обох рук злегка зігнути і прикласти один до одного.
 
 "Дах"
 
 З'єднати під кутом кінчики пальців правої і лівої рук.
 
 "Магазин"
 
 Руки в тому ж положенні, що і в попередній вправі, лише вказівні пальці розташувати в горизонтальному положенні перед дахом.
 
 "Квітка"
 
 Руки у вертикальному положенні, притиснути долоні обох рук одна до одної, потім злегка розсунути їх, округливши пальці.
 
 "Коріння рослини"
 
 Притиснути руки тильною стороною одна до одної, опустити пальці вниз;
 
 одночасно повертати кисті рук вгору долонями - тильною стороною, супроводжуючи рухи віршованим текстом:
 
 "Бабуся пече млинці, дуже вони смачні ";
 
 грона рук одночасно стискувати в кулак - розтискати, при кожному русі кулаки і долоні класти на стіл;
 
 покласти грона рук на стіл: одна рука стисла в кулак, інша розкрита. Одночасно поміняти положення.
 
 "Кулак-ребро-долонь"
 
 На площині столу три положення руки послідовно змінюють один одного. Виконується 8-10 разів правою рукою, потім лівою, далі обома руками.
 
 Описані вище ігри і вправи забезпечують хороше тренування пальців, сприяють виробленню ізольованих рухів, розвитку точності рухів пальців.
 
 Розвитку ручної моторики сприяють також:
 
 - заняття з пластиліном, глиною, солоним тестом, дрібним будівельним матеріалом, конструктором;
 
 - нанизування намистин, бісероплетіння;
 
 - викладання з сірників малюнків, букв, складання колодязів;
 
 - одночасно лівою і правою рукою складати в коробку ґудзики;
 
 - малювання за трафаретом букв, геометричних фігур, штрихування;
 
 - малювання по крапках, пунктирних лініях;
 
 - масаж рук. (Проводиться спочатку на одній руці, потім на іншій);
 
 - розминка пальців: інтенсивні кругові рухи довкола кожного пальця;
 
 Вправа "Сорока-білобока"
 
 Інтенсивні рухи великого пальця вперед-назад, вверх-вниз, по колу;
 
 Згинання-розгинання всіх пальців одночасно;
 
 Згинання-розгинання руки в кистьовому суглобі;
 
 Інтенсивне розтирання кожного пальця;
 
 Точковий масаж кожного пальця між фалангами з бічних і фронтально-тильних сторін.
 
 "Пальці лягають спати"
 
 Почергове загинання пальців, потім їх одночасне випрямлення у супроводі вірша:
 
 Цей пальчик хоче спати,
 
 А цей - в ліжечко лягати,
 
 Цей пальчик позіхнув,
 
 Цей пальчик вже заснув.
 
 Тихіше, пальчик, не шуми,
 
 Братиків не розбуди.
 
 Встали пальчики, ура!
 
 Нам у школу йти пора.
 
 "Пальчики вітаються"
 
 Повторити першу вправу.
 |