|
Скачати 51.38 Kb.
|
Урок музичного мистецтва 4 клас Тема. Пісні козацької слави Мета: ознайомити учнів з історичними піснями, виховувати бажання вивчати оригінальну творчість українського народу, розвивати музично-ритмічне чуття, вокально-хорові навички, стимулювати учнів до колективної творчої діяльності. Музичний матеріал: українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть»; М.Різоль. Варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай»; українська народна пісня «Їхав козак за Дунай»; дума «Про козака Голоту». Тип уроку: узагальнення та систематизації знань Обладнання: баян, аудіозаписи, музичний центр, нотний матеріал, фото кобзаря. Хід уроку 1. Організаційний момент Під музику учні заходять до класу (звучить українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть») Музичне вітання 2. Актуалізація опорних знань (опитування за попередньою темою)
Тему нашого уроку ви визначите самі, адже сьогодні ми починаємо із слухання музики. Ану зараз всі заплющить осі та вслухайтеся у чарівне звучання музики. Знайдіть відповідь на питання: про що розповідає цей твір? 3. Слухання музики Звучить українська дума «Про козака Голоту» 4. Аналіз твору, бесіда Скажіть, на вашу думку, це сучасна чи старовинна пісня і чому? Особливе місце серед національного пісенного фольклору посідають славетні українські думи. Вони притаманні тільки українському народу. Поява думи була пов'язана з розгортанням героїчної боротьби української народу проти татарсько-турецьких, а потім польсько-шляхетських загарбників. Думи відіграли значну роль у боротьбі українського народу за соціальне й національне визволення. Думи складали і виконували народні музиканти – кобзарі, бандуристи, лірники. Ці пісні називають джерелом народної творчості, а українську бандуру вважають музичним символом України. Думи – це музично-поетичні розповіді про мужніх козаків, про історію, про героїчне минуле. Розгляньте малюнки та порівняйте їх (чим схожі та чим відрізняються). БАНДУРА КОБЗА ЛІРА Перед вами зараз зображення сучасного кобзаря. Прослухайте вірш про бандуру. Про що в ньому розповідається? ПОКЛИК БАНДУРИ Бандуристе, чуєш братній поклик бурі? Ціла вічність - від струни і до струни... Горомовицями настроєну бандуру ти до сонячного світла поверни. Як заграє та бандура веселкова та й на всі свої проміння-голоси не мелодія росте у ній, а слово, помережене краплинами роси. І сумну струну весела доганяє, і за струнами видзвонює трава. Десь тополю вітер долу нагинає та співа вона, тополенька, співа! Срібен дощик проливається іскристо, і веселка обіймає небокрай. Ти роздмухай чорні хмари, бандуристе, і заграй мені веселої, заграй. Ой, бандура, стоголоса пісня бурі ви послухайте, послухайте її! Як співає зачарована бандура, замовкають у дібровах солов'ї. Що за диво та бандура, що за диво, грім-бандура, струни-трави золоті! Блискавицею душа її правдива вибухає на дніпровій широті. Не збирається бандура помирати, їй ніякі примхи моди не страшні. Вдар, нахмурений кобзарю, вірний брате, щирим серцем по засвіченій струні! Які почуття викликав у вас вірш? Порівняємо музичний твір та літературний за настроєм, характером, змістом. 5. Слухання, аналіз, вивчення Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай» Будьте уважні: про що розповідає ця пісня, чому козак залишив рідний край? Демонстрація пісні у виконанні вчителя. Їхав козак за Дунай Розучимо пісню «Їхав козак за Дунай», слідкуючи за нотним записом. Під час виконання цього твору необхідно звернути увагу на лігу, що з’єднує звуки, які виконуються на один склад слова. Виконаємо пісню із тактуванням на дві чверті. 1 2 Виконаємо пісню у ролях із імітованими звуками. Першу частину першого куплету виконують хлопці, а дівчата імітують звуками цокіт копит; другу частину виконують дівчата (ліричному, спокійному характері). Другий куплет починають виконувати хлопці, а дівчата підхоплюють спів у другій частині. Пам’ятайте, що в цій пісні поєднано два образи: чоловічий – рішучий, вольовий та жіночий – ліричний, турботливий, хвилюючий. Виконання української народної пісні «Їхав козак за Дунай» під фонограму. 6. Слухання, аналіз М. Різоль. Варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай». Як змінюється мелодія пісні? Демонстрація твору. Чи набуває вона рис маршовості, танцювальності у процесі варіювання? Чим схожа і чим відрізняється від вокального твору? Скільки частин ви можете виокремити? 7. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок Сьогодні ми ознайомилися із історичними піснями – думами, побачили, як життєві образи невмирущих народних співців (кобзарів) втілені в літературі та музичному мистецтві, з’ясували особливості звучання та виконання дум. Гра «Мікрофон» Що було в центрі уваги на уроці? Яка музика звучала? Які почуття передала вона вам? Чи бачив хтось коли-небудь справжню бандуру? Чи вміє хтось грати на бандурі? А чи хотіли б ви потрапити на концерт бандуристів і навчитися грати на цьому гарному народному інструменті? |
«Доба козацької слави в творах Т. Г. Шевченка» У своїх віршах, баладах, поемах Великий Кобзар оповідає про історію козацтва, розмірковує над сенсом буття людини, над долею Батьківщини,... |
ПОЛОЖЕНН Я про «Алею педагогічної слави» «Алея педагогічної слави» це Дошка Пошани управління освіти виконавчого комітету Шепетівської міської ради, на яку заносяться кращі... |
Урок Тема Тема. Колискові пісні – перлинки української мови. Л. Забашта “Рідна мова.”М. Сингаївський “Колискова пісня, колискова…” Колискові... |
Тема родинного свята. Пісня – душа людини Мета Мета: ознайомити учнів з пісенною творчістю українського народу;вивчити пісні різних жанрів;поповнювати знання учнів про народні... |
Урок українського читання в 4 класі з використанням технології критичного... Тема: Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом», «Ой я жала, жала», «Пісенька житнього віночка» |
УКРАЇНА РОЗПОРЯДЖЕННЯ Про День партизанської слави”, розпорядження голови обласної державної адміністрації від 6 вересня 2004 року №541-р “Про відзначення... |
Урок музичного мистецтва з ігровими елементами в 4 класі Вчитель... Відділ освіти Зборівської районної державної адміністрації Спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим |
Пісні Марусі Чурай (Засвіт встали козаченьки) скорочено Історичні пісні Він змушений покинути матір, кохану дівчину. І просить свою неньку, коли з ним щось трапиться, прийняти його дівчину Марусю як за... |
УРОК РІДНОЇ МОВИ Тема. Рідна мова пісня солов’їна Виховувати глибокі почуття любові до рідного краю, до маминої пісні, до рідної мови. Допомогти школярам зрозуміти, що без народної... |
Календарне планування з української літератури І семестр (8 кл.) Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой,... |