-
-
Упорядник
|
Бійчук А. Г.
вчитель вищої категорії
Горохівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
|
Рецензенти
|
Богданова Г. О.
завідуюча методичним кабінетом
відділу освіти Снігурівської
райдержадміністрації
Благодатна З. І.
методист районного методичного кабінету
відділу освіти
|
|
|
|
|
2
А капела
|
спів без супроводу
|
Авангард
|
назва різноманітних течій сучасного музичного мистецтва, які характеризуються руйнуванням традицій класичної музики й пошуками нових форм і засобів вираження
|
Академічна (серйозна) музика
|
мистецтво глибоке і змістовне. Це твори академічних стилів, жанрів і форм, а також кращі зразки народної творчості
|
Акомпанемент
|
музичний супровід до сольної партії голосу або інструмента, а також до основної теми, мелодії, музичного твору
|
Апокаліпсис
|
можлива загибель цивілізації і людства внаслідок ядерної війни, духовного падіння, знешкодження природного середовища
|
Аранжування
|
видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності
|
Арія
|
завершений сольний номер з опери, кантати, що відрізняється виразністю мелодії та досконалістю форми. Арія є центральним моментом характеристики дійової особи
|
Балада
|
музичний жанр, що має довгу і насичену історію
|
Балет
|
музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого втілюється за допомогою хореографії(танцю).
|
Бандура і кобза
|
старовинні українські струнні музичні інструменти, які походять від давньоарабської лютні та давньогрецької цитри і відрізняються одна від одної зовнішнім виглядом та музичними властивостями
|
Бард
|
народний поет-співак у стародавніх кельтів у Ірландії, Уельсі та Шотландії, який оспівував героїв та їхні подвиги. У наш час – автор і виконавець своїх пісень
|
3
Бароко
|
стиль музичного мистецтва 17-18 ст., у якому втілювалися монументальні та величні образи
|
Біг-біт («великий удар»)
|
первісний стиль сучасного джазу, що з’явився внаслідок злиття елементів негритянського джазу і блюзу. Обов’язкова риса біг-біту – унісонне проведення теми на початку і напри кінці композиції, бурхливе фразування, віртуозні пасажі соліста
|
Блюз
|
світська лірична пісня афроамериканців, зазвичай сумного, елегійного зміст
|
Вальс
|
парний бальний танець у тридольному розмірі, який виник у кінці ХVII століття від народних танців: австрійського лендлеру, німецького вальцеру
|
Веснянки
|
старовинні народні обрядові пісні, пов’язані з приходом весни і наближенням весняних польових робіт. У західних областях України веснянки називають гагілками, гаївками
|
«Відлуння епох»
|
духовний зв'язок усіх часів
|
Вокаліз
|
музичний твір для виконання голосом(солістом або хором) без слів у супроводі музичного інструменту або оркестру
|
Гомофонія
|
тип музики, де один, як правило, верхній голос, є головним, а інші супроводжують його, виконуючи роль акомпанементу
|
Джаз
|
жанр (напрям) естрадної професійної музики, який виник на рубежі 19-20 ст. в південних штатах США внаслідок взаємодії африканської та європейської музичних культур. Джазова музика емоційна, імпровізаційна
|
Джура
|
зброєносець у козацької старшини в 16-18 столітті на Запорізькій Січі
|
Діапазон
|
обсяг звуків людського голосу чи музичного інструменту, від найнижчого до найвищого
|
4
5
Духовна музика
|
музика релігійного змісту, що звучить як у храмах, так і в побуті. Вона має давні традиції та глибоко емоційно впливає на людину
|
Експозиція
|
розділ сонатної форми, в якому відбувається виклад головної і побічної теми
|
Експромт
|
музичний твір, що створений без попередньої підготовки, імпровізація
|
Етюд
|
тренувальна вправа для розвитку виконавської техніки музиканта. Як правило, етюди використовуються музикантами-інструменталістами. Поєднання джазових гармоній та ритмів із українським фольклором
|
Жанр
|
тип твору мистецтва, що має стійкі ознаки у змісті, структурі, засобах виразності, способі виконання
|
Імпресіонізм
|
(фр.- «враження») – творчий напрям у мистецтві, який виник у другій половині ХІХ ст. і передбачав передачу у творах мистецтва короткочасних вражень без заглиблення в їхню суть
|
Імпровізація
|
створення музики на момент її виконання
|
Індивідуальний стиль музиканта
|
творча манера, власний неповторний «почерк» композитора або виконавця
|
Інтонація
|
один із найважливіших засобів виразності в музичних та літературних творах
|
Інтродукція
|
невеликий оркестровий вступ до опери
|
Камерна музика
|
музика, створена для виконання малим музикантів у невеликих приміщеннях
|
Канклеси
|
литовський струнний щипковий інструмент, подібний до гуслів
|
6
Кант
|
старовинна триголосна куплетна пісня для виконання ансамблем або хором без інструментального супроводу
|
Кантата
|
великий вокально-хоровий твір для солістів, хору та симфонічного оркестру
|
Кантрі-енд-вестерн
|
ковбойські, дорожні, матроські пісні й кантрі (сільські) блюзи, що мали особливий колорит і надзвичайну виразність
|
Капела
|
церковний хор, що за правилами співав без супроводу, звідки й виник термін «а capela», що означає спів у стилі капели, тобто без інструментального супроводу
|
Капельмейстер
|
керівник і диригент хору, оркестру
|
Квартет
|
музичний твір для чотирьох виконавців, а також група виконавців із чотирьох осіб
|
Кітч
|
напрям у сучасній культурі, який розрахований на масового споживача і характеризується безідейністю, розважальністю
|
Клавір
|
у 17-18 ст. загальна назва групи клавішних струнних інструментів (клавесин, клавікорд, рояль, піаніно). Клавіром називають також перекладення партитури опери, кантати, балету, симфонії, концерту для виконання на фортепіано
|
Класицизм
|
(з лат. –«взірцевий») – один з провідних напрямків європейського мистецтва 18-поч. 19 ст., для якого зразком були традиції античності та Відродження. Характерні ознаки – суворість форм, лаконізм, гармонійність. Представники – Моцарт, Бетховен, Березовський, Бортнянський
|
Кліпмейкер
|
фахівець зі створення відеокліпів
|
Кода
|
заключна частина музичного твору або його частини; закінчення
|
7
Колісна ліра
|
різновид ліри, на якій грають, обертаючи колесо, за допомогою якого відтворюється звук
|
Коломийка
|
народна пісня-танець, поширена в Західних областях України
|
Колоратурне сопрано
|
найвищий жіночий голос, що відзначається рухливістю та легкістю виконання високих звуків, великим діапазоном
|
Колядка
|
старовинна слов’янська народна обрядова пісня зимового циклу, яка виконувалась під час новорічно-різдвяних свят з 7 по19 січня
|
Композиція
|
будова художнього твору, що зумовлена його змістом, характером, призначенням
|
Концерт
|
великий віртуозний музичний твір для соліста з оркестром. Найчастіше інструментом, який виконує соло, є фортепіано, скрипка, віолончель. Інколи концерт може бути написаний для 2-3 солістів. Як правило, концерт складається з трьох частин
|
Концерто гросо (сoncerto grosso)
|
«великий концерт» - багаточастинний твір, у якому звучання групи сколюючих інструментів(а не одного інструмента, як у класичному концерті) протиставляється звучанню всього оркестру
|
Культурні епохи
|
Відродження (14-17 ст.); Новий час (17-19 ст.); Новітній час ( з 20 ст.)
|
Лакримоза
|
скорботна, слізна
|
Лейтмотив
|
музична тема, пов’язана з певним образом, ідеєю явищем, що неодноразово повторюється в опері, балеті, симфонії та ін., характеризуючи певну дійову особу, явище, стан тощо
|
Лібрето
|
літературний текст опери, який містить слова для співу, послідовність і розвиток подій сюжету, характеристики дійових осіб
|
|