Р оберт Шуман один з яскравих представників романтичного мистецтва 19 століття. Багато в чому споріднена поезії Г. Гейне, творчість Шумана кидала виклик


НазваР оберт Шуман один з яскравих представників романтичного мистецтва 19 століття. Багато в чому споріднена поезії Г. Гейне, творчість Шумана кидала виклик
Дата07.01.2014
Розмір117 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Музика > Документи
Роберт Шуман — один з яскравих представників романтичного мистецтва 19 століття. Багато в чому споріднена поезії Г. Гейне, творчість Шумана кидала виклик духовній убогості Німеччини 1820-х — 40-х рр., закликала в світ високої людяності. Спадкоємець Ф. Шуберта і К. М. Вебера, Шуман розвивав демократичні і реалістичні тенденції німецького і австрійського музичного романтизму. Його твори тісно пов'язані з традиціями німецької музичної класики. При цьому Шуман увійшов до історії музики як один з найсміливіших новаторів. Розширюючи межі і засоби музичної мови, він прагнув з повнотою і точністю передати, з одного боку, процеси духовного життя, з іншої — життя «зовні» — зв'язки і контрасти явищ, створюючи «драматургію» життя. Звідси, зокрема, його прагнення тісно зближувати музику з літературою, поезією.
Поряд із фортепіанною музикою до найвищих досягнень Шумана належить і його вокальна лірика.

Жанр пісні-романсу ідеально відповідав художньому складу композитора. В цій галузі виразився нахил Шумана до взаємозв’язку літературних і музичних образів. Його романси та пісні мають широкий і різноманітний зміст. Це ліричні пейзажі у творах «Місячна ніч», «Весняна ніч», фантастичні картини у романсі «Відродження поета». Героїко-епічні мотиви звучать поряд із побутовими сценками в народному дусі у творах «Два гренадери», «Народна пісня», «Недільний день на Рейні». У його піснях є журливі, похмурі роздуми та оспівування романтики вільного життя.

У вокальних мініатюрах Роберта Шумана яскраво проявляється зв'язок з німецьким фольклором, інтонаціями народної пісні, куплетною формою. Його балади та пісні сповнені мелодійності та простоти вираження.

Шуман написав тридцять три збірки романсів, більше 200 пісень. Його п’ять найкращих романсових опусів:

1) «Коло пісень» на текст Гейне;

2) «Мирти» на тексти Гёте, Рюккерта, Байрона, Гейне, Мозена;

3) «Коло пісень» на слова Ейхендорфа;

4) «Кохання та життя жінки» на текст Шаміссо;

5) «Кохання поета».

У вокальній творчості Шуман розвивав тип ліричної пісні Ф. Шуберта. У тонко розробленому малюнку пісень Шуман відображав деталі настроїв, поетичні подробиці тексту, інтонації живої мови. Значно зросла у Шумана роль фортепіанного супроводу, що дає багате окреслення образу і що нерідко доповнює зміст пісень.

У вокальних творах Шуман досяг глибокого взаємопроникнення слова і музики. Він намагався передати думку віршів дослівно. Так він зумів виразити у своїй вокальній ліриці характерні риси творчості кожного автора тексту. Наприклад, його пісні на тексти Гейне зовсім не схожі на пісні, де тексти написані Байроном, і так далі. Кожному поетичному твору відповідав свій набір вокальних інтонацій, своя гармонічна мова, своя фортепіанна фактура. Мелодія і слово у його творах дуже взаємозв’язані, композитор не припускав непродуманих розспівувань слів та складів. Він дуже гостро відчував мелодику поетичного тексту.

У прагненні найбільш яскраво втілити поетичний образ Шуман надав нову роль фортепіанній партії. Те, що неможливо виразити вокалом та словом, Шуман віддав партії фортепіано. Голос і фортепіано знаходяться у вокальних творах композитора у стані непорушної єдності.

Вокальні твори композитор писав не лише для дорослих , а й для дітей та юнацтва. Адже у Роберта Шумана разом із дружиною було семеро дітей. І він добре знав чим цікавляться діти, їх переживання, роздуми. Сьогодні ми пропонуємо вам познайомитись із деякими вокальними творами із альбому «Пісні для юнацтва» опус 79.

«Вечірня зоря» - так називається перша вокальна мініатюра, яку для вас виконає Клапатюк Максим. Спокійний, наспівний та задумливий характер музики підкреслює роздуми героя. Він дивиться на вечірню зірку, що сяє в небі і мріє так само високо злетіти і з висоти світити людям.
«Марш» - для вас виконає Гоцуленко Іван. В пісні розповідається про веселого, жвавого хлопчика, який хоче стати справжнім солдатом. Він осідлав свого іграшкового коня, взяв у руку шаблю і уявляє себе воїном. Характер музики стрімкий, маршовий, бойовий, жвавий. Пунктирний ритм підкреслює бойовий дух героя. Але боєць так захопився грою, що забув про те, що вже пора спати. І сон нагадує в кінці пісні: «У ліжко, боєць!»
«Весняна пісня» - у ній також проявились основні риси композиторського почерку. Тісний зв'язок музики і слова. Зображено природу, яка розквітає навесні, спів солов’я, тремтіння перших весняних молодих листочків. Характер твору ліричний, спокійний, мелодійний. Для вас пісню виконає Бурдейна Аня.
«Циганська пісня» - розповідь про бідного, нещасного цигана, який кожного дня. як тільки зійде сонце. виходить на ганок. Він плаче гіркими сльозами, бо згадує свій будинок на схилі гори, до якого вже не повернеться. Він змушений жити на чужині і страждати. Мелодія в творі також підкреслює ці страждання, біль душі. Вона сумна, зажурлива. Послухайте «Циганську пісню» у виконанні Підлубної Марини.
«Совенятко» - так називається пісня, яку вам заспіває Гоцуленко Іван. В ній розповідається про бідного, маленького совенятка – дитинчатка пташки сови. Воно, бідолашне, сидить у дуплі, мама і тато його покинули, навкруги ліс і ніхто з ним не хоче дружити. Совеня жаліється, що його ніхо не любить, всі його бояться, діти кидають в нього каміння. Але воно ж зовсім не схоже на великих страшних сов, які вночі полюють і лякають всіх. Воно маленьке, хоче дружити із соловейком, хоче, щоб діти його не ображали і не боялись.

Мелодія у цій пісні жалібна, півтонові низ падаючі ходи підкреслюють плач, зажуру маленької пташки. Ось послухайте цю пісню.
До збірки «Альбом пісень для юнацтва» ввійшло ще багато інших творів. Ви познайомилися із деякими з них. Кожна із пісень так само цікава, змістовна. Їх вивчають учні на уроках сольного співу, виконують дорослі співаки. Роберт Шуман дуже любив дітей і залишив про себе гарну згадку для майбутніх музикантів. Відомі також і його заповіді для юних іскринок мистецтва. Ось вони:

Розвиток слуху - це найважливіше. Намагайся з юних років розпізнавати тональності та окремі звуки. Дзвін, віконне скло, зозуля - прислухайся, які звуки вони видають.
Намагайся, навіть якщо у тебе не великий голос, співати з листа без допомоги інструменту; тонкість твого слуху буде від цього весь час зростати. Якщо ж у тебе гарний голос, не зволікай ні хвилини і розвивай його; розглядай це як прекрасний дар, яким тебе наділила небо.
Грай ретельно гами та інші вправи для пальців. Але є багато людей, які вважають, що цим все і досягається, які до глибокої старості щодня проводять багато годин за технічними вправами. Це приблизно те ж саме, що щодня вимовляти абетку і намагатися робити це все швидше і швидше. Використовуй свій час з більшою користю.
Винайшли так звану "німу клавіатуру"; спробуй трохи пограти на ній, щоб переконатися в її повній непридатності. У німих не можна навчитися говорити.
Грай ритмічно! Гра деяких віртуозів схожа на ходу п'яного. Не бери з них приклад! Вивчи якомога раніше основні закони гармонії.
Не бійся слів: теорія, генерал-бас, контрапункт тощо; вони зустрінуть тебе привітно, якщо ти вчиниш так само.
Ніколи не бринькай! Завжди бадьоро грай п'єсу до кінця і ніколи не кидай на половині.
Тягти і поспішати - однаково великі помилки.
Намагайся грати легкі п'єси добре і красиво, це краще, ніж посередньо грати важкі.
Завжди піклуйся про чистоту настройки свого інструмента.
Необхідно, щоб п'єсою оволоділи не тільки пальці, ти повинен вміти також наспівувати її про себе без інструменту. Загострює свою уяву настільки, щоб ти міг утримати в пам'яті не одну лише мелодію, а й стосовну її гармонію.

Ти повинен настільки себе розвинути, щоб розуміти музику, читаючи її очима.
Коли ти граєш, не турбуйся про те, хто тебе слухає.
Грай завжди так, наче тебе слухає майстер.
Якщо тобі запропонують зіграти з листа незнайоме твір, то спочатку пробіги його очима.
Якщо ти виконав свою повсякденну музичну роботу і відчуваєш втому, не насилуй себе більше. Краще відпочивати, ніж працювати без наснаги і бадьорості.
Коли будеш доросліший, не грай нічого модного. Час дорогий. Треба мати сто людських життів, щоб познайомитися тільки з усім добрим, що існує на світі.
На солодощах, печиві і цукерках з дитини ніколи не виростити здорову людину. Духовна їжа так само, як і тілесна, повинна бути простою і здоровою. Великі майстри досить подбали про таку їжу; її і дотримуйтеся.
Весь непотріб пасажів має минуще значення; техніка володіє цінністю тільки там, де вона служить вищим цілям.
Ти не повинен поширювати погані твори: навпаки, повинен всіма силами перешкоджати їх поширенню.
Ти не повинен ні грати погані твори, ні слухати їх, якщо тільки тебе до цього не примушують. Ніколи не шукай порятунку в техніці, в так званій бравурності. Старайся, щоб музика справила те враження, яке мав на увазі автор; більшого не треба, все, що понад це - спотворення. Вважай неподобством що-небудь міняти в творах хороших композиторів, пропускати або, чого доброго, видумувати до них новомодні прикраси. Ця найбільша образа, яке ти можеш завдати мистецтву.
Вибираючи п'єси для роботи, радься зі старшими; ти цим збережеш собі багато часу. Поступово знайомся з усіма самими значними творами всіх значних майстрів.
Не тіште себе ілюзією успіху, який часто завойовують так звані великі віртуози. Схвалення художників нехай буде для тебе цінніше визнання цілого натовпу.
Всі модне стає з часом немодним, і якщо ти до старості будеш модничати, з тебе вийде фат, якого ніхто не поважатиме
Часта гра в суспільстві приносить більше шкоди, ніж користі. Придивляйся до людей, але ніколи не грай того, чого ти повинен був би внутрішньо соромитися.
Але ніколи не відходить, можливості брати участь у спільній грі в дуетах, тріо і т.п. Це додасть твоїй грі свободу і жвавість. Частіше акомпанує співакам.
Якби всі хотіли грати першу скрипку, не можна було б скласти оркестру. Поважай тому кожного музиканта на його місці.
Люби свій інструмент, але у своєму марнославстві не вважай його вищим і єдиним. Пам'ятай, що існують інші і настільки ж прекрасні. Пам'ятай і про існування співаків, не забудь, що найвище в музиці знаходить своє вираження у хорі та оркестрі.
Коли підростеш, спілкуйся більше з партитурами, ніж з віртуозами.
Грай ретельно фуги більших майстрів, особливо І.С. Баха. "Добре темперований клавір" повинен бути твоїм хлібом насущним. Тоді ти станеш безумовно грунтовним музикантом.
Шукай серед своїх товаришів таких, які знають більше, ніж ти.
Відпочивай від своїх музичних занять, старанно читаючи поетів. Частіше бувай на лоні природи.
У співаків і співачок можна багато чому навчитися, але і не в усьому довіряй ім.
За горами теж живуть люди. Будь скромний! Ти ще не винайшов і не придумав нічого такого, чого до тебе не придумали і не винайшли інші. А якби тобі це і вдалося, то розглядай це як дар згори, який ти повинен розділити з іншими.
Вивчення історії музики, яка підкріплюється живим слуханням зразкових творів різних епох, швидше за все вилікує тебе від зарозумілості і пихатості.
Прекрасна книга про музику - "Про чистоту музичного мистецтва" Тібо. Читай її частіше, коли подорослішаєш.
Якщо ти проходиш повз церкву і чуєш, що в ній грають на органі, Увійди, і послухай. Якщо тобі пощастить самому сісти на органну лаву, то спробуй свої маленькі пальці і подивуйся всемогутності музики.
Не відпускай випадку повправлятися на органі; немає інструменту, який так само швидко мстився б за неохайність і бруд у творі і у виконанні.
Співай у хорі, особливо середні голоси. Це розвине в тобі музикальність.
Але що значить бути музичним? Ти не музикальний , якщо, боязко втупившись очима в ноти, насилу дограєш свою п'єсу; ти немузикальний, якщо у випадку, коли хто-небудь ненавмисно переверне тобі відразу дві сторінки, - зупинишся і не зможеш продовжувати. Але ти музикальний, якщо в новій п'єсі приблизно здогадуєшся, що буде далі, а в знайомій вже знаєш це напам'ять, - словом, коли музика у тебе не тільки в пальцях, але і в голові і в серці.
Але як стати музичним? Миле дитя, головне - гострий слух, швидка сприйнятливість дається, як і всі, понад. Але здібності можна розвивати й удосконалювати. Ти не станеш музичним, якщо, відлюдницький Сховавшись, цілими днями будеш займатися технічними вправами; ти наблизишся до мети, якщо будеш підтримувати живе, багатостороннє спілкування з музикантами і, зокрема, якщо будеш постійно мати справу з хором і з оркестром.
Як можна раніше просвітив собі обсяг людського голосу в його головних чотирьох видах; особливо прислухайся до голосів у хорі; з'ясуй, в яких регістрах вони володіють найбільшою силою, в яких їм доступні вираження м'якості і ніжності.
Прислухайся уважно до всіх народних пісень; це ціла скарбниця найпрекрасніших мелодій, вони відкриють тобі очі на характер різних народів.
Практикуйся з раннього віку в читанні старих ключів. Інакше для тебе залишаться недоступними багато скарбів минулого.
Як можна раніше примічай звук і характер різних інструментів, намагайся запам'ятати в своєму слуху їх своєрідну звукову забарвлення.
Ніколи не втрачай випадку послухати хорошу оперу.
Високо шануй старе, а й нове зустрічай з відкритим, гарячим серцем. Не стався з упередженням до незнайомих тобі іменах.
Не суди про твір, прослухавши його один раз, те, що тобі сподобається в перший момент, не завжди найкраще. Майстри вимагають вивчення. Багато що стане тобі ясним лише в глибокій старості.
У судженнях про музику розрізняв, чи належить твір до галузі професійного мистецтва або створене тільки для дилетантського розваги; перший відстоюй, з приводу інших не гнівайся!
"Мелодія" - бойовий клич дилетантів. І дійсно, музика без мелодії - не музика. Зрозумій, однак, що вони мають на увазі: вони визнають лише мелодію легко сприймається, ритмічно привабливу. Але ж є й інші, іншого складу, і де б ти не розкрив Баха, Моцарта, Бетховена, на тебе дивиться тисячі мелодій різних видів; убоге ж одноманітність, особливо типове для нових італійських оперних мелодій, тобі, треба сподіватися, скоро набридне.
Якщо ти підбираєш на фортепіано маленькі мелодії, це, звичайно, дуже мило, але якщо вони є самі, а не за інструментом, то радуйся ще більше - значить, в тобі прокидається внутрішня музична свідомість. Пальці повинні робити те, чого хоче голова, але не навпаки.
Починаючи складати, виконай все подумки. Тільки коли п'єса зовсім готова, спробуй зіграти її. Якщо твоя музика вилилася з душі, якщо ти її відчув - вона також подіє і на інших.
Якщо небо обдарувало тебе живою фантазією, то в години усамітнення ти будеш, як зачарований, сидіти за інструментом, намагаючись у гармоніях вилити своє внутрішнє я, і тим таємничіше ти будеш почувати себе як би залученим в магічне коло, ніж менш ясним буде для тебе ще в цей час царство гармонії. Це найщасливіші години юності. Бережися, однак, занадто часто віддаватися потягу таланту, який спокушає тебе витрачати сили і час на створення як би примарних образів. Оволодіння формою, сила ясного втілення прийдуть до тебе тільки разом з нотними знаками. Отже, більше пиши, ніж фантазуй.
Як можна раніше познайомся з диригуванням. Частіше спостерігай за хорошими диригентами; разом з ними можеш потихеньку диригувати. Це принесе тобі ясність.
Уважно спостерігай за життям, а також знайомся з іншими мистецтвами і науками.

Закони моралі ті ж, що і закони мистецтва.
Старанням і витримкою ти завжди досягнеш більш високого.

З фунта металу, що стоїть копійки, можна зробити тисячі часових пружин, цінність яких збільшиться в сотні разів. Фунт, отриманий тобою від Бога, використовуй сумлінно.

Без ентузіазму в мистецтві не створюється нічого справжнього.
Мистецтво не призначене для того, щоб наживати багатство. Ставай усе більш великих художником, інше прийде саме собою.
Лише тоді, коли стане тобі цілком ясною форма, тобі ясним стане і зміст (der Geist) *
Бути може, тільки геній розуміє генія до кінця.
Хтось стверджував, що закінчений музикант повинен вміти уявити собі вперше почуте навіть складне оркестровий твір у вигляді партитури. Це вище, про що можна помислити.
Навчанню немає кінця.
Кожній епосі даймо по заслугах! Новий час також має блискучі досягнення.
У всі часи бували погані композитори і дурні, які їх хвалили.
Якщо ти повинен перед ким-небудь грати, не кокетуй, тому зроби це відразу або відразу ж відмовся.
Ти повинен любити не тільки одного майстра. Їх було багато.
Не думай, що стара музика застаріла. Подібно прекрасного правдивого слова, ніколи не може застаріти прекрасна правдива музика.
Уявляй собі всю п'єсу так, як якщо б вона була перед твоїми очима.

Ти повинен винаходити нові, сміливі мелодії.
"Сподобалося" або "не сподобалося", - говорять люди. Наче немає нічого вищого, ніж подобатися людям!

Світло в глибини людського серця - таке покликання художника!

Ніхто не може більше того, що він знає. Ніхто не знає більше того, що він може.

Той, хто не знає найзначніших явищ в літературі, вважається неосвіченим. У музиці ми повинні були б досягти такого ж положення.


Бершадська музична школа ім. Р.А. Скалецького

Вокально-хоровий відділ


Лекція на тему:
«Перлини творчості німецького композитора Роберта Шумана»
(До 200 річчя з дня народження композитора)

Зав. вокально-хоровим відділом

Баранова Л.Г.


Листопад

2010


Схожі:

Творчість Анни Ахматової – яскраве явище жіночої поезії ХХ століття
Ліни Костенко як яскравою зіркою української поезії ХХ ст., виховувати почуття опори злу, несправедливості, а також відчуття прекрасного...
Письменницький талант Франца Кафки
Франц Кафка – один із провідних представників модернізму початку XX століття – справив величезний вплив на світову культуру
Уроки 5, 6 Тема: Літературна балада. Особливості жанру літературної...
Навчальна мета: дати визначення поняття «літературна балада», розкрити особливості жанру балади, особливості «німецької системи віршування»;...
Програма інформаційно-психологічного тренінгу Конструктивне й безконфліктне спілкування
Раду школи. Загальна оцінка діяльності представників асоціацій батьківських громад багато в чому визначається й їх навичками побудови...
Лексика на позначення музичних понять у поетичних творах Ліни Костенко
Багато "лінгвістів" критиків-літературознавців дослідників мови творів художньої літератури неодноразово звертали увагу на тісний...
А чому це, а чому ми такі веселі?
...
З давніх часів люди передавали свій життєвий досвід з покоління в...
Звідси ж і полилась злива питань „чому”, „чому”, „чому”. Це призвело до роздумів над проблемою, її більш глибокий аналіз, інакомислення,...
Урок №33 11-А клас 13. 11. 2011 Еміграційна література (оглядово)....
Кціонування української літератури за кордоном, причини другої хвилі еміграції українців, створення «празької школи» української...
Маршрут вивчення теми «Світ української поезії. Творчість Івана Франка, Лесі Українки»

Урок зарубіжної літератури в 11 класі «Вибрані сторінки російської поезії «Срібного століття»

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка