Тема. Написання та відмінювання жіночих і чоловічих імен по батькові


Скачати 110.16 Kb.
Назва Тема. Написання та відмінювання жіночих і чоловічих імен по батькові
Дата 18.12.2013
Розмір 110.16 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Українська мова, 6 клас
Тема.

Написання та відмінювання жіночих і чоловічих імен по батькові

Мета:

*домогтися засвоєння учнями правильного написання і відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові;

* формувати вміння користуватися іменем по батькові для називання осіб обох статей;

* розвивати увагу, пам'ять, навички об’єктивного самооцінювання;

* виховувати любов до рідного краю, інтерес до традицій українського народу; бажання знати більше про свій рід; уміння співпрацювати.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: із використанням інтерактивних методів навчання.
Обладнання: підручник «Рідна мова», 6 клас; ілюстрації; картки «шкала самооцінки»; музична фонограма (для проведення фізкультхвилинки).
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, будова слова, орфографія.
Міжпредметні зв’язки: - історія, література, математика.
Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Розігрування діалогу №1 між учнями

- Чи знаєш ти, що імена по батькові вживаються лише на території слов’янських держав? Наприклад, Росії та України? У решті країн – Франції, Італії, Англії – людей звуть виключно по іменах! Або, якщо потрібно, добавляють прізвища.

- Як це?! Невже і до відомих людей звертаються без поваги?

- Чому це - без поваги? Герберт Уелс, Олександр Дюма, Шарль Перо, Даніель Дефо – невже не поважно?

- Ну… можливо, це й так. Це – письменники.

А як же вчителі? Невже американські учні не вживають імен по батькові?

- Ні!

- А як же звертаються до своїх учителів?

- Просто по імені.

- Уявляю, щоб мені було, аби я класну керівничку погукала : Надя!

- Дійсно, на Україні звертання по батькові – це вияв особливої пошани – до віку або соціального статусу людини.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Учитель:

- Отож ви зрозуміли, що темою уроку буде «Написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові».

Відкрийте підручник на с. …, запишіть у довідники тему уроку.

- Також запишіть нове для вас слово.

Словникова робота*

Патронім – ім’я батька, що приєднується до імені дітей, по батькові, …. або ж вид псевдоніму, що походить від імені батька.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Учитель:

- Сьогодні ми продовжимо вивчати іменник;
Для кращої роботи об’єднайтесь у групи по чотири учні (розверніться обличчям один до одного); виберіть у кожній групі лідера; кожен із вас отримує картку самооцінювання, куди протягом уроку будете записувати собі бали за участь у виконанні завдань.
Пропоную оцінювати себе об’єктивно.
ІУ. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1.Розповідь учителя з використанням таблиці у підручнику «Утворення імен по батькові».

- Скільки є груп імен по батькові? Як вони називаються?

- На що закінчуються жіночі імена по батькові?

- … чоловічі?


  1. (групова)Відтворення таблиці у довідниках.

- Запишіть у довідник нову для вас інформацію у вигляді схеми. Як це краще зробити? Порадьтеся між собою.
Один учень-лідер групи1. (за бажанням) будує адаптовану для відтворення схему на дошці.

Імена по батькові

Жіночі

Чоловічі

- івна; - ївна

- ович; - йович



3.Спостереження за творенням слів імен по батькові




Роман



Любава








Завдання: утворити та записати під ілюстрацією ім’я по батькові (на дошці)

- якщо батька звали Олег? (учень-лідер2. групи на дошці)
- якщо батька звали Андрій? (учень-лідер3. групи на дошці)
Проблемне питання (для загалу):

- у яких випадках в кінцівках імен по батькові вживається літера «Й»?
Дослідження:

- А тепер проведемо дослідження: розібравши ім’я по батькові за будовою, визначимо, якою частиною слова є додані кінцівки. Чому?

Учні виконують завдання – у зошитах.
Один учень-лідер групи4 виходить до дошки, робить розбір слова за будовою, коментуючи.

Коментар:

Олег - Олегович – Олеговича – Олеговичем

(учень: - Кінцівка є суфіксом, тому що додається до основи слова, яка стає його коренем. А коли змінити форму новоутвореного слова – з’явиться закінчення).



Виведення «формули слова» імені по батькові:

Учень: (Роман- ович - а :

патронім = корінь + суфікс + закінчення).
! Записати формулу до довідника.

  1. Самостійне опрацювання матеріалу вправи 323.

Учитель:

- Що нового дізналися, прочитавши вправу? Запишіть до довідника.
Фізкультхвилинка: ритмічні рухи під музичний супровід.
У. Закріплення нового матеріалу
1. Завдання «Орфографічний практикум»

За наданими іменами утворити патроніми – чоловічі та жіночі, виділити у них суфікси.

Слова: Петро, Іван, Андрій, Микола, Кузьма.
Після виконання завдання у зошитах, кожна група виділяє по одному учаснику, вони виходять до дошки й по черзі записують під ілюстрацією «дівчина», «юнак» новоутворені слова-патроніми.

2. Завдання «Родовідне дерево»

Учитель:

- Вдома вам треба було на окремих аркушах скласти родовідне дерево своєї сім'ї , вписавши до «крони» імена тата й мами та їх батьків (дідуся й бабусі), а по можливості – ще й прадідуся й прабабусі. Приготуйте завдання!

Тепер – впишіть поряд із усіма іменами ім’я по батькові своє, тата й мами.

Зачитайте (по одному з команди).

Взаємоперевірка:

- тепер разом перевіримо правильність утворення нових слів, чи є у роботах однокласників помилки? За виявлену помилку група отримує додатковий бал (групи обмінюються пакетом аркушів, перевіряють).
3. Робота з підручником.

Тепер розверніться. Виконуємо вправу 325.

Прочитати завдання. Скільки нових слів має утворитися? ( від кожного імені – по два патроніми).
Перевірка: лідер групи збирає зошити своєї групи і передає сусідній.

Перевіряють так: хтось один із названої учителем групи (по черзі) зачитує вголос правильний варіант, усі перевіряють «свій» зошит. Після перевірки зошити повертають для самооцінювання.


  1. Що означає твоє ім’я?

Усне виконання вправи 327.

- Гадаю, для кожного з вас також є цікавим значення, походження власного імені. По іншому це називається етимологією слова. Ви мали завдання знайти та записати значення та походження свого імені ( в честь кого названий; чому). Побачимо, як ви справились із завданням.

Учні зачитують, ставлять бали.


  1. «Хвилина поезії»

А тепер відпочинемо, а юні поети прочитають нам свої вірші, у яких вжито імена із патронімами.


  1. Робота з підручником

Самостійно прочитайте матеріал рубрики «Запам’ятаймо» на с.128.


  1. Самостійна робота

Провідміняти власне ім’я та по батькові, виділивши у ньому закінчення.

Обміняйтесь зошитами для взаємоперевірки у парах). Щоб перевірити правильність відмінкових закінчень, звіртесь із таблицею на с.128.


  1. «Перекладач»

Перекласти із російської мови, порівняти написання імен по батькові в обох мовах.

Учні виконують завдання у зошитах. Записують і російський, і український варіанти. Підкреслюють відмінності у написанні.

! По черзі чотири учні виконують завдання на дошці.

Решта (після перевірки вчителем написаного на дошці) – звіряються.

Роблять висновок.

Слова: Илья Ефимович Репин – Ілля Єфимович Рєпін

Александр Сергеевич Пушкин Олександр Сергійович Пушкін

Николай Витальевич Лысенко – Микола Віталійович Лисенко

Юрий Алексеевич Гагарин – Юрій Олексійович Гагарін


  1. Розігрування діалогу № 2 між учнями

- А чому саме українці вживають імена по батькові?

- Я знаю, що до 17-18 століття на території України зверталися лише по імені та прізвищі, а традиція додавання по батькові прийшла до нас зі сходу, зокрема, з Росії.

- Але ж у часи середньовіччя у Київській Русі – а це тепер Україна, князів уже величали , наприклад, Володимир Святославович!

- Я читав у Вікіпедії, що у 17-18 століттях на Україні по батькові називали себе хіба що руські князі. Дрібна шляхта і козаки називалися тільки за прізвищем і власним іменем. По батькові могли називати себе лише московіти, тобто росіяни.

- Є міркування, що традиція додавати до імені патронім виникла дуже давно. Є припущення – що звертання по імені і по батькові – це ще староукраїнська родова обрядовість, в якій був втілений культ батька.
10. Повідомлення «Славетні земляки»

- Хто може розповісти про славетних земляків-односельчан. У розповіді обов’язково слід вживати патроніми.

(Коротка розповідь 2-3 учнів).

Бондар Алла Григорівна – засновниця кафедри кібернетики хіміко-технологічних процесів Київського політехнічного інституту.

Дзигунський Михайло Якович – Герой Радянського Союзу.

Михайло Дорошенко – воїн Армії УНР.

Корнійчук Володимир Петрович – український письменник, журналіст, театральний критик.

Пахолюк Іван Арсентійович – Герой Радянського Союзу.

Яків Григорович Рябокінь – сотник морської піхоти Армії УНР.

УІ. Підсумок уроку

1.Тепер пропоную пограти гру «Ланцюжок.

Правила такі:

1 етап – спочатку треба «познайомитися» із сусідом по парті, тобто – запитати його ім’я по батькові.

Потім - за командою учителя «по ланцюжку» (по черзі) слід швидко назвати повне ім’я свого сусіда. Той, хто забувся, підводиться з місця.

2 етап – серед тих, хто залишився сидіти. Учитель називає шкільний предмет, а учень має назвати повне ім’я учителя, який його викладає.

(за журналом).

3 етап – по черзі назвати ім’я та по батькові своєї мами.
2. Поверніться обличчям один до одного, пограємо у гру «Питання – відповідь».

Перший учень має задати питання за темою уроку, інший – дати відповідь.
Наприклад:
1. Яку тему вивчали?

- Написання та відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові.

2. Яким терміном можна назвати ім’я по батькові.

- Патронім.

3. Яким способом утворюються слова - імена по батькові?

- До основи чоловічого імені додається відповідний суфікс.

4. Від чого залежить вибір суфікса?

- Від того, чоловіче чи жіноче ім’я по батькові має утворитися.

5. Які суфікси слід добавляти до основи?

- Для чоловічих патронімів – ович, - йовий; для жіночих – івна, - ївна.

6. Утвори жіноче та чоловіче ім’я по батькові від імені Юрій.

- Юріївна, Юрійович.

7. Як змінюються такі слова?

- Як іменники І та ІІ відмін.

8. З якою метою вживаються імена по батькові?

- Для вияву поваги при звертанні.

9. Як нам можуть пригодитися знання, отримані на уроці?

- щоб правильно, без помилок записувати імена людей; правильно вживати у мовленні.

10. А що нового ми дізналися на уроці?

- Що не у всіх народів є імена по батькові.

- Дізнався про славетних земляків.

- Тепер знаю повне ім’я тата та мами.

11. Якою частиною мови є імена по батькові?

- Звичайно, іменники!

12. Назви ім’я й по батькові президента України.

- Віктор Федорович Янукович.
3. Самостійне виконання вправи 328.
УІ. Домашнє завдання. Виконати вправу 330.

Оцінювання.

- Підрахуйте суму отриманих балів, записаних у таблиці самооцінювання, обчисліть середнє арифметичне.

Виставте свою оцінку за урок у відповідну клітинку.

Здайте зошити та картки.


Додаток: картка сомооцінювання




Твоє ім’я: ….

Назва завдання

Бали

(від 1 до 12)

1.

2.
3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Створення таблиці-схеми у довіднику.

Розібрати слово за будовою. Слово: Олегович.

Утворити від імен патроніми.

«Родовідне дерево».

Вправа 325.

«Що означає твоє ім’я».

«Хвилини поезії».

Відмінювання власного імені.

Переклад із російської.

Участь у діалозі + повідомлення про славетних односельчан.

Оцінка:
















Схожі:

Тема: Написання нн- і -н- у прикметниках Мета
Мета: з’ясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках, формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання;...
ЗВІТ ПРО ПРОВЕДЕНИЙ СПОРТИВНИЙ ЗАХІД З СТРІТБОЛУ СЕРЕД ЧОЛОВІЧИХ КОМАНД
Пушкінського парку, за підтримки Національної федерації баскетболу України, Федерації вуличного баскетболу України та Шевченківської...
Тема. Відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів і явищ
Тема. Прикметники твердої і мішаної груп. Відмінювання прикметників. Мета
На вивчення теми «Прикметник» відведено 15 годин. Це 6 уроків, через 8 уроків буде контрольний урок. Знання, які ви здобудете під...
Тема. Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни
Словниковий диктант(повторення раніше вивчених орфограм: правила вживання апострофа)
Правопис незмінюваних іменників. Відмінювання іменників, що мають форму лише множини Мета
И знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати правопис незмінюваних іменників, а також особливості відмінювання іменників,...
Автобіографія, стилі її написання
Під час написання автобіографії (виклад людиною свого прожитого життя) можна використовувати різні стилі
Уроку української мови та світової літератури на тему: «Тренувальні...
«Тренувальні вправи: відмінювання та правопис числівників. Подорож числівника сторінками «Робінзона Крузо»»
Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)
МЕТА: поглибити знання про написання слів з префіксами; сприяти зміцненню навичок правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснювати...
НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ Мета
Мета: дати відомості про написання не з прикметниками, формувати вміння знаходити в словах орфограму «не з прикметником», удосконалювати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка