Українська мова, 6 клас
Тема.
Написання та відмінювання жіночих і чоловічих імен по батькові
Мета:
*домогтися засвоєння учнями правильного написання і відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові;
* формувати вміння користуватися іменем по батькові для називання осіб обох статей;
* розвивати увагу, пам'ять, навички об’єктивного самооцінювання;
* виховувати любов до рідного краю, інтерес до традицій українського народу; бажання знати більше про свій рід; уміння співпрацювати.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: із використанням інтерактивних методів навчання.
Обладнання: підручник «Рідна мова», 6 клас; ілюстрації; картки «шкала самооцінки»; музична фонограма (для проведення фізкультхвилинки).
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, будова слова, орфографія.
Міжпредметні зв’язки: - історія, література, математика.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Розігрування діалогу №1 між учнями
- Чи знаєш ти, що імена по батькові вживаються лише на території слов’янських держав? Наприклад, Росії та України? У решті країн – Франції, Італії, Англії – людей звуть виключно по іменах! Або, якщо потрібно, добавляють прізвища.
- Як це?! Невже і до відомих людей звертаються без поваги?
- Чому це - без поваги? Герберт Уелс, Олександр Дюма, Шарль Перо, Даніель Дефо – невже не поважно?
- Ну… можливо, це й так. Це – письменники.
А як же вчителі? Невже американські учні не вживають імен по батькові?
- Ні!
- А як же звертаються до своїх учителів?
- Просто по імені.
- Уявляю, щоб мені було, аби я класну керівничку погукала : Надя!
- Дійсно, на Україні звертання по батькові – це вияв особливої пошани – до віку або соціального статусу людини.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Учитель:
- Отож ви зрозуміли, що темою уроку буде «Написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові».
Відкрийте підручник на с. …, запишіть у довідники тему уроку.
- Також запишіть нове для вас слово.
Словникова робота*
Патронім – ім’я батька, що приєднується до імені дітей, по батькові, …. або ж вид псевдоніму, що походить від імені батька.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Учитель:
- Сьогодні ми продовжимо вивчати іменник;
Для кращої роботи об’єднайтесь у групи по чотири учні (розверніться обличчям один до одного); виберіть у кожній групі лідера; кожен із вас отримує картку самооцінювання, куди протягом уроку будете записувати собі бали за участь у виконанні завдань.
Пропоную оцінювати себе об’єктивно.
ІУ. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1.Розповідь учителя з використанням таблиці у підручнику «Утворення імен по батькові».
- Скільки є груп імен по батькові? Як вони називаються?
- На що закінчуються жіночі імена по батькові?
- … чоловічі?
(групова)Відтворення таблиці у довідниках.
- Запишіть у довідник нову для вас інформацію у вигляді схеми. Як це краще зробити? Порадьтеся між собою.
Один учень-лідер групи1. (за бажанням) будує адаптовану для відтворення схему на дошці.
Імена по батькові
-
Жіночі
|
Чоловічі
|
- івна; - ївна
|
- ович; - йович
|
3.Спостереження за творенням слів імен по батькові
-
Роман
|
Любава
|
|
|
Завдання: утворити та записати під ілюстрацією ім’я по батькові (на дошці)
- якщо батька звали Олег? (учень-лідер2. групи на дошці)
- якщо батька звали Андрій? (учень-лідер3. групи на дошці)
Проблемне питання (для загалу):
- у яких випадках в кінцівках імен по батькові вживається літера «Й»?
Дослідження:
- А тепер проведемо дослідження: розібравши ім’я по батькові за будовою, визначимо, якою частиною слова є додані кінцівки. Чому?
Учні виконують завдання – у зошитах.
Один учень-лідер групи4 виходить до дошки, робить розбір слова за будовою, коментуючи.
-
Коментар:
Олег - Олегович – Олеговича – Олеговичем
(учень: - Кінцівка є суфіксом, тому що додається до основи слова, яка стає його коренем. А коли змінити форму новоутвореного слова – з’явиться закінчення).
|
Виведення «формули слова» імені по батькові:
Учень: (Роман- ович - а :
патронім = корінь + суфікс + закінчення).
! Записати формулу до довідника.
Самостійне опрацювання матеріалу вправи 323.
Учитель:
- Що нового дізналися, прочитавши вправу? Запишіть до довідника.
Фізкультхвилинка: ритмічні рухи під музичний супровід.
У. Закріплення нового матеріалу
1. Завдання «Орфографічний практикум»
За наданими іменами утворити патроніми – чоловічі та жіночі, виділити у них суфікси.
Слова: Петро, Іван, Андрій, Микола, Кузьма.
Після виконання завдання у зошитах, кожна група виділяє по одному учаснику, вони виходять до дошки й по черзі записують під ілюстрацією «дівчина», «юнак» новоутворені слова-патроніми.
2. Завдання «Родовідне дерево»
Учитель:
- Вдома вам треба було на окремих аркушах скласти родовідне дерево своєї сім'ї , вписавши до «крони» імена тата й мами та їх батьків (дідуся й бабусі), а по можливості – ще й прадідуся й прабабусі. Приготуйте завдання!
Тепер – впишіть поряд із усіма іменами ім’я по батькові своє, тата й мами.
Зачитайте (по одному з команди).
Взаємоперевірка:
- тепер разом перевіримо правильність утворення нових слів, чи є у роботах однокласників помилки? За виявлену помилку група отримує додатковий бал (групи обмінюються пакетом аркушів, перевіряють).
3. Робота з підручником.
Тепер розверніться. Виконуємо вправу 325.
Прочитати завдання. Скільки нових слів має утворитися? ( від кожного імені – по два патроніми).
Перевірка: лідер групи збирає зошити своєї групи і передає сусідній.
Перевіряють так: хтось один із названої учителем групи (по черзі) зачитує вголос правильний варіант, усі перевіряють «свій» зошит. Після перевірки зошити повертають для самооцінювання.
Що означає твоє ім’я?
Усне виконання вправи 327.
- Гадаю, для кожного з вас також є цікавим значення, походження власного імені. По іншому це називається етимологією слова. Ви мали завдання знайти та записати значення та походження свого імені ( в честь кого названий; чому). Побачимо, як ви справились із завданням.
Учні зачитують, ставлять бали.
«Хвилина поезії»
А тепер відпочинемо, а юні поети прочитають нам свої вірші, у яких вжито імена із патронімами.
Робота з підручником
Самостійно прочитайте матеріал рубрики «Запам’ятаймо» на с.128.
Самостійна робота
Провідміняти власне ім’я та по батькові, виділивши у ньому закінчення.
Обміняйтесь зошитами для взаємоперевірки у парах). Щоб перевірити правильність відмінкових закінчень, звіртесь із таблицею на с.128.
«Перекладач»
Перекласти із російської мови, порівняти написання імен по батькові в обох мовах.
Учні виконують завдання у зошитах. Записують і російський, і український варіанти. Підкреслюють відмінності у написанні.
! По черзі чотири учні виконують завдання на дошці.
Решта (після перевірки вчителем написаного на дошці) – звіряються.
Роблять висновок.
Слова: Илья Ефимович Репин – Ілля Єфимович Рєпін
Александр Сергеевич Пушкин – Олександр Сергійович Пушкін
Николай Витальевич Лысенко – Микола Віталійович Лисенко
Юрий Алексеевич Гагарин – Юрій Олексійович Гагарін
Розігрування діалогу № 2 між учнями
- А чому саме українці вживають імена по батькові?
- Я знаю, що до 17-18 століття на території України зверталися лише по імені та прізвищі, а традиція додавання по батькові прийшла до нас зі сходу, зокрема, з Росії.
- Але ж у часи середньовіччя у Київській Русі – а це тепер Україна, князів уже величали , наприклад, Володимир Святославович!
- Я читав у Вікіпедії, що у 17-18 століттях на Україні по батькові називали себе хіба що руські князі. Дрібна шляхта і козаки називалися тільки за прізвищем і власним іменем. По батькові могли називати себе лише московіти, тобто росіяни.
- Є міркування, що традиція додавати до імені патронім виникла дуже давно. Є припущення – що звертання по імені і по батькові – це ще староукраїнська родова обрядовість, в якій був втілений культ батька.
10. Повідомлення «Славетні земляки»
- Хто може розповісти про славетних земляків-односельчан. У розповіді обов’язково слід вживати патроніми.
(Коротка розповідь 2-3 учнів).
Бондар Алла Григорівна – засновниця кафедри кібернетики хіміко-технологічних процесів Київського політехнічного інституту.
Дзигунський Михайло Якович – Герой Радянського Союзу.
Михайло Дорошенко – воїн Армії УНР.
Корнійчук Володимир Петрович – український письменник, журналіст, театральний критик.
Пахолюк Іван Арсентійович – Герой Радянського Союзу.
Яків Григорович Рябокінь – сотник морської піхоти Армії УНР.
УІ. Підсумок уроку
1.Тепер пропоную пограти гру «Ланцюжок.
Правила такі:
1 етап – спочатку треба «познайомитися» із сусідом по парті, тобто – запитати його ім’я по батькові.
Потім - за командою учителя «по ланцюжку» (по черзі) слід швидко назвати повне ім’я свого сусіда. Той, хто забувся, підводиться з місця.
2 етап – серед тих, хто залишився сидіти. Учитель називає шкільний предмет, а учень має назвати повне ім’я учителя, який його викладає.
(за журналом).
3 етап – по черзі назвати ім’я та по батькові своєї мами.
2. Поверніться обличчям один до одного, пограємо у гру «Питання – відповідь».
Перший учень має задати питання за темою уроку, інший – дати відповідь.
Наприклад:
1. Яку тему вивчали?
- Написання та відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові.
2. Яким терміном можна назвати ім’я по батькові.
- Патронім.
3. Яким способом утворюються слова - імена по батькові?
- До основи чоловічого імені додається відповідний суфікс.
4. Від чого залежить вибір суфікса?
- Від того, чоловіче чи жіноче ім’я по батькові має утворитися.
5. Які суфікси слід добавляти до основи?
- Для чоловічих патронімів – ович, - йовий; для жіночих – івна, - ївна.
6. Утвори жіноче та чоловіче ім’я по батькові від імені Юрій.
- Юріївна, Юрійович.
7. Як змінюються такі слова?
- Як іменники І та ІІ відмін.
8. З якою метою вживаються імена по батькові?
- Для вияву поваги при звертанні.
9. Як нам можуть пригодитися знання, отримані на уроці?
- щоб правильно, без помилок записувати імена людей; правильно вживати у мовленні.
10. А що нового ми дізналися на уроці?
- Що не у всіх народів є імена по батькові.
- Дізнався про славетних земляків.
- Тепер знаю повне ім’я тата та мами.
11. Якою частиною мови є імена по батькові?
- Звичайно, іменники!
12. Назви ім’я й по батькові президента України.
- Віктор Федорович Янукович.
3. Самостійне виконання вправи 328.
УІ. Домашнє завдання. Виконати вправу 330.
Оцінювання.
- Підрахуйте суму отриманих балів, записаних у таблиці самооцінювання, обчисліть середнє арифметичне.
Виставте свою оцінку за урок у відповідну клітинку.
Здайте зошити та картки.
Додаток: картка сомооцінювання
-
№
|
Твоє ім’я: ….
Назва завдання
|
Бали
(від 1 до 12)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Створення таблиці-схеми у довіднику.
Розібрати слово за будовою. Слово: Олегович.
Утворити від імен патроніми.
«Родовідне дерево».
Вправа 325.
«Що означає твоє ім’я».
«Хвилини поезії».
Відмінювання власного імені.
Переклад із російської.
Участь у діалозі + повідомлення про славетних односельчан.
Оцінка:
|
|
|