Тема: Література українського романтизму. Поети-романтики


Скачати 151.75 Kb.
Назва Тема: Література українського романтизму. Поети-романтики
Дата 21.12.2013
Розмір 151.75 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
9 клас

Тема: Література українського романтизму. Поети-романтики. Є. Глібов «Українська мелодія», М.Костомаров, „Соловейко”, М.Петренко, „Небо”.
Мета уроку: дати дітям уявлення про романтизм як один із напрямків у мистецтві та літературі, поглибити їх знання про представників цього руху, ознайомити з ідейно-художніми особливостями творів українських поетів-романтиків, визначити їхню роль у розвитку української літератури; розвивати навички аналізу ліричних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховувати прагнення до духовного збагачення, щирість у коханні, почуття любові до природи.

Міжпредметні зв’язки: музика, образотворче мистецтво, світова література, кіно

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.


Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютерна презентація, аудіозапис співу солов’я, репродукції живописних картин, аудіослайди «Дивлюсь я на небо…», аудіо запис пісні у виконанні А. Солов’янека, відеофільм «Є. Гребінка «На перетині доріг», аудіозапис «Ніжність» С. Рахманінова,

Епіграф :

Буває мить якогось потрясіння:

Побачиш світ, як вперше у житті,

Звичайна хмара, сіра і осіння,

Пропише раптом барви золоті

Ліна Костенко


                                                    Хід уроку
І.Забезпечення мотивації (комп’ютерна презентація)
ІІ. Представлення теми й очікуваних результатів
 
Вступне слово вчителя
     У кінці ХVІІІ– на початку ХІХ століть в Західній Європі розпочалися активні національно-визвольні рухи, прокотилася хвиля незадоволення новими буржуазними відносинами. Творчі особистості болісно переживали свій розлад з дійсністю, їх обтяжувала життєва проза. Це стало поштовхом до виникнення в мистецтві та літературі романтизму.
    На сьогоднішньому уроці ви більше дізнаєтеся про романтизм як нову художню манеру в літературі і мистецтві, поглибите відомості про представників романтичного напрямку, ознайомитеся з ідейно-художніми особливостями творів українських поетів-романтиків.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
1.Словникова робота
Романтизм – художній метод і напрям у літературі й мистецтві першої половини ХІХ століття, пов’язаний зі змінами у свідомості митців, їхньою переконаністю в тому, що глибинне пізнання здійснюється серцем, а не розумом.
Романтичні герої – яскраві особистості, здатні на прекрасні почуття, готові до самопожертви за високі ідеали.
Визначальні риси методу : народність, історизм, прийняття буденності й звеличення людського духу, культ почуттів, захопленість фольклором, інтерес до фантастики. Основною рисою романтизму є трагічне двоєсвіття: герой усвідомлює недосконалість світу і людей, страждає від спілкування з ними і водночас бажає жити в цьому світі з цими недосконалими людьми, мріє бути ними зрозумілим і прийнятим.
Ознаки напряму:
• зображення виняткових людей у незвичайних обставинах;
• показ непересічних подій, найчастіше трагічних (таємничі вбивства, викрадання, чаклування, зрада, розлука тощо);
• наявність фантастики (фантастичні події, казкові герої, чудодійні предмети, надприродні обставини та ситуації);
• домінанта суб’єктивного над об’єктивним, прагнення не відтворити, а перетворити дійсність, потяг до висунення на перший план виняткового (в характерах і обставинах);
• ідеалізація патріархальних відносин;
• ліричний герой перебуває в гармонії з природою і природним життям;
• велика роль в усіх родах літератури національно-історичної тематики.
Тематична спрямованість:
• історичне минуле України з її демократичним укладом, козацькою вольницею;
• звитяжна боротьба проти зовнішніх ворогів;
• викриття й засудження пороків суспільного ладу (захист скривдженого люду, вираження глибокого співчуття йому).
Конфлікт — між людиною і суспільством. Відображення світу сильних почуттів героя, показ його винятковості, духовного благородства, здатності до подвигу і разом з тим викриття нікчемності, недосконалості існуючого укладу життя.
Основні герої романтичних творів — козаки, зокрема запорожці, самовіддані захисники Батьківщини, та народні співці (кобзарі, лірники, бандуристи) — виразники дум і сподівань українського народу, творці й хранителі національної культури. Поряд з образами реальних людей (козаків, гетьманів, селян, ремісників та інших) нерідко діяли міфічні — русалки, відьми, вовкулаки, упирі тощо. Усі романтичні герої високоморальні або ниці духом, надзвичайно вродливі або дуже потворні.
Романтичні пейзажі також незвичайні, нерідко страшні: дикі гори, глибокі ущелини, страхітливі хащі, безкрайні пустелі, занедбані кладовища, розбурхане море, розбійницький стан, циганський табір, бушування стихій або надприродна тиша.
Літературні роди — лірика та ліро-епос. З фольклору в літературний вжиток були перенесені такі жанри, як пісня, дума, думка, балада, легенда, казка, з інших літератур — поема, елегія, романс, мадригал тощо. Під впливом історичних пісень і дум романтики створили новий різновид поеми — історико-героїчну.
2.Слово вчителя
Починаючи  розповідь про  романтизм, хотілося б наголосити, що зародився він у Західній Європі, і  романтики не виділяли  межу між видами мистецтв. У романтичних творах спостерігається взаємодія поезії, музики, живопису, архітектури. Особливо цінували романтики музику. Світ звуків, на їхню думку, здатен відтворити внутрішній світ особистості в усій повноті і багатоманітності. Із романтизмом пов’язана творчість таких  композиторів як Шумана, Шуберта, Ф.Ліста, Берліозі, Ф.Шопена, Гофмана, Дж.Верді, Паганіні, С. Рахманінова, Глінки та багатьох інших (аудіозапис С.Рахманінова «Ніжність»).
В образотворчому мистецтві цей напрям відкрив велику сторінку, яку ще донині дописують, і, напевно, вона залишиться для майбутнього незавершеною. Запам’ятайте прізвища таких художників як І. Шишкіна, М.Сажина, В.Тропініна, А.Мокрицького, І.Шаповаленка. У малярстві  поряд з людиною чільне місце посіла природа, ставлення до якої зазнало докорінних змін. Зверніть увагу, як художник-романтик І. Шишкіна зобразив на картині пейзаж дубового лісу (демонстрація картини І. Шишкіна «Дубовий ліс»). Шишкін є дивним знавцем рослинних форм, що відтворює їх з тонким розумінням як загального характеру, так і дрібних відмінностей будь-якої породи дерев. Брався він за зображення беріз, дубів, вільхи, окремі дерева отримували у нього свою справжню фізіологію, вони брали у нього правдиві форми в листі, гілках, стовбурах.

На етнографічній основі, живлений новими літературними віяннями з Західної Європи, передусім творчістю Байрона, В. Скотта, В.Гюго, А. Міцкевича та інших письменників  і з’являється український романтизм. Це було повернення до правди, простоти і народності. Письменників-романтиків цікавлять виняткові характери, що діють у виняткових обставинах, та внутрішній світ персонажів. Ідеал романтиків – духовно багата особистість, яка шукає гармонії своєї душі з людьми, природою, світом.
Як же розвивався романтизм в українській літературі?
Яскравими представниками українського романтизму стали П.Гулак-Артемовський, М.Костомаров, М.Петренко, Є. Гребінка, В.Забіла. Сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю Є. Гребінки, М. Костомарова та М. Петренка.

Краща насолода, найвища радість життя —

відчувати себе потрібним і близьким людям.
М. Горький



  1. Перегляд відеофільму про Є. Гребінку «На перетині доріг».

  2. Учнівські повідомлення, презентація.

  3. Виразне читання поезії «Українська мелодія» з відповідним коментарем.

  4. Обговорення ідейно-художнього змісту твору, обмін думками.
    • Якій мелодії ви надаєте перевагу? Відповідь вмотивуйте.
    • У чому виявляється популярність тієї чи іншої мелодії?
    • Чим молодиця мотивує власне ставлення до нелюба? («Ні, мамо, не можна нелюба любить! / Нещасная доля із нелюбом жить»)
    • Поміркуйте і висловіть власну думку стосовно того, які могла б навести аргументи дочка своїй матері щодо нещасної долі з нелюбом.
    • Чому молодиця обирає шлях вічного дівування, ніж шлюб з нелюбом?
    • Чим пояснити прагнення старої якомога швидше видати заміж дочку? («Хіба ж ти не бачиш, яка я стара? / Мені в домовину лягати пора»)
    • Яким вбачає матір сирітське житя своєї дитини? («І горе, і нужду терпітимеш ти»)
    • Чому дочка поступається своїм коханням і вирішує догодити матері? Як це характеризує молодицю? («Нехай за нелюбом я щастя утрачу; / Ти будеш весела, одна я заплачу»)
    • Через що закінчення твору є трагічним?
    • Як мати сприйняла самогубство дочки? Чи докоряла стара собі в душі за те, що чинила опір дитині у її коханні?

•Мотив якого твору нагадує згода жити з нелюбом заради спокою матері? («Наталки Полтавки» І. Котляревського.)


5. «Українська мелодія» — поезія, що виникла на ґрунті народної творчості.
Тема: розповідь про вболівання матері з приводу подальшого життя її дочки у шлюбі.
Ідея: возвеличення щирого почуття кохання, заради якого людина жертвує навіть власним життям.
Жанр: літературна пісня про трагедію кохання.
Композиція: діалог матері з дочкою про її майбутній щасливий шлюб.
Проблематика твору:
• батьки і діти;
• що є щастя;
• життя і смерть;
Художні особливості поезії:
Звертання: «Ні, мамо...», «Останешся, доню...», «О мамо, голубко...», «О, Боже мій милий!».
Риторичні оклики: «Ні, мамо не можна нелюба любить!», «Ох, тяжко, ох важко з ним річ розмовляти! / Хай лучче я буду ввесь вік дівувати!», «Останешся, доню, одна, сиротою!», «Ти будеш весела, одна, я заплачу!», «О, Боже мій милий! Що я наробила! / Дочку, як схотіла, із світа згубила!».
Риторичні запитання: «Хіба ж ти не бачиш, яка я стара?», «Як очі закрию, що буде з тобою?», «А в світі якеє життя сироті?».
Повтори: «сиротою... сироті», «...нелюба любить». Епітет: «нещасная доля». Порівняння: «стогнати... як горлиця».
Метафора: «стогнати під землею», «щастя утрачу», «хрест Божий стоїть», «...із світа згубила».

  1. Міні-дискусія.
    • Як ви вважаєте, для чого Є. Гребінка написав цей твір? Для кого він звернений?
    • Яким ви вбачаєте життя матері без дочки? Власну думку обґрунтуйте.



  1. «Мікрофон»: «любов — це...

8.Робота в малих групах. Скласти сенкан «Кохання».

Кохання.Полум’яне, щире. Боротися, здобувати, жертвувати. Почуття, джерело руху. Смисл життя.
Щира любов митця до своєї Батьківщини

може виявлятися тільки

в строгій повазі до правди.
М. Костомаров

  1. Захист проекту « Життя і творчість М.І. Костомарова» (учнівські повідомлення, презентація)

Учитель: Своє життя М. Костомаров присвятив Україні, для культури якої жив і творив. Був істориком, громадсько-політичним і культурним діячем, публіцистом, перекладачем, фольклористом і поетом-романтиком. А також одним із засновників Кирило-Мефодіївського товариства та автором їх програмного документу „Книги буття українського народу”.
Поезія Костомарова характеризується широкою проблематикою і розмаїттям
жанрових форм: вірші-балади, в основу яких покладено народні вірування, легенди та історичні перекази; особистісно-психологічна лірика з її наріканням на життя, тугою за недосяжним щастям, молодістю.
- Діти, а ви коли-небудь чули, як співає соловейко?
2.
Виразне читання поезії „Соловейко” вчителем напам’ять (тихо звучить запис співу солов’я).
            
3. Ідейно-художній аналіз твору, обмін враженнями,
   • Ознаки якої пори року передані в поезії? Які враження охоплюють людину із настанням весни? Чому в цей період переважає зелений колір?
 • Коли найчастіше співає соловей? Чим це пояснити?
  • Як автор характеризує солов’їний спів?
Чому солов’їне тьохкання приязно сприймається
   • Який образ є центральним в поезії?
  • Через що багатоголосся цих птахів нагадує танок?
• Чим викликаний самотній спів солов’я біля могили?
• Хто, на вашу думку, міг бути похованим на тому місці, де співає самотній птах?
• Про що свідчить вплив солов’їного співу на внутрішній стан людини?
• Чи можна вважати тьохкання цього птаха музикою для серця людського? Свої міркування обґрунтуйте.
• Чим пояснити різні ставлення народу до солов’їного співу?
• Поясніть, що мав на увазі автор поезії, зазначаючи:
«Співа співець — ніхто йому / З душі не кине квітку!»
• Як, на ваш погляд, сприйняла героїня твору самотнє тьохкання солов’я над могилою, біля якої вона перебувала?
• Для чого дівчина відвідувала могилу? Відповідь вмотивуйте, висловлюючи власні припущення.
• Дослідіть, як М. Костомаров намагався у творі поєднати самотність солов’їного співу, могили, перебування героїні біля неї? Чим це зумовлено?
• Які почуття, враження, думки охопили вас під час читання цієї поезії?
• Що свідчить про сумний настрій у вірші?
• Виявіть елементи романтизму у поезії.
( Знайдіть і зачитайте, в яких рядках автор застосовує романтичну антитезу. Як використано прийом художнього паралелелізму і яку функцію він відіграє? Як використано прийом метаморфози?
    • Доведіть романтичний характер художнього світу М. Костомарова.
Які образи  символи ви помітили в поезії?

4. «Соловейко» - милозвучний твір української поезії.

Тема: відтворення краси весняної природи, яку доповнює сумний спів страждаючого солов’я.
Ідея: утвердження чаруючої пісні солов’я, що здатна роз-рушити людські серця.
Жанр: інтимна лірика, музичний твір.
Художні особливості твору.
Повтори: «зелений сад», «співа співець».
Гіпербола:
«І в небо думкою влетів, / Між зорями співає.»
Метафори: «сад вдяга весна», «могила забриніла», «соловейко затлямка, засвистить», «солов’ї ведуть танок», «соловей оплакує біди людськії», «жаль ллється в серця», «соловей застогнав», «серденько... глас пташки розпізнало», «серденько пісня розрушала».
Епітети: «зеленая могила», «приязні серця», «спів старин-ний», «самотняя могила».
Порівняння: «Жаль ллється в серце, як в квіти крапельки дощовії».
Риторичні оклики: «Зеленая могила!», «Могила забриніла!», «Так приязно, любенько!», «А тут вони ведуть танок!», «Із миром розпростився!», / «З душі не кине квітку!».
Риторичні запитання:
«Хто гласи їх розлічить? / Хто передом із їх іде? / Хто зорі перелічить?»
Зменшувально-пестливі форми: «любенько», «крапельки», «серденько».

5. Творча робота в парах.
• Які почуття і враження охопили вас, коли ви чули милозвучну мелодію?
• Відтворіть їх письмово за допомогою прийому «Доміно».

6. Скласти інформаційне ґроно «Спів солов’я у творі».
Солов’їний спів
«приязний, люб’язний»; здатний «перелічити зорі»; «кохання і радість»; «біди оплакує людськії»; стогі
н


На землі Донецькій

народився чудовий поет,

автор віршів і пісень,

сповнених радістю, життям,

любуванням природою.

Павло Попович


2 .Захист проекту « Життя і творчість М.Петренка» (учнівські повідомлення, презентація)

Учитель: Тривалий час біографія українського поета-романтика ХІХ століття М.Петренка була майже невідома. Зусиллями викладачів і студентів філологічного факультету Слов’янського педінституту майже 30 років тому було незаперечно встановлено, що поет народився 1817 року в місті Словянську ( тепер Донецької області ).Навчаючись в Харківському університеті, він перебував у світі романтичних захоплень фольклором, збирав народні пісні, гарно співав, цікавився історією України, музикою і театром. У своїх романтичних творах він  змальовував два світи – реальний та вимріяний, які утворюють єдиний світ, проте роздвоєний, наповнений прагненнями героя до незвіданого.
До шедеврів лірики М. Петренка належить триптих „Небо”. Триптих – композиція, складена з трьох самостійних творів, пов’язаних ідейним змістом та мотивом. Перший твір триптиха має назву „Дивлюсь я на небо та й думку гадаю”, другий – „По небу блакитнім очима блукаю”, третій – „Схилившись на руку, дивлюсь я...”.Ми детально розглянемо першу  поезію.

  1. Звучить пісня «Небо» у виконанні А. Солов’яненка (перегляд відеослайдів)

  2. Ідейно-художній аналіз твору, обмін враженнями.

    • Яким настроєм пройнятий твір?
   • За допомогою яких художніх засобів передано тугу ліричного героя за гармонією, його прагнення до ідеалу?
   • Що у творі символізує образ сокола?
   • В яких двох світах перебуває поет?
    • Зясуйте роль фольклорних образів у змалюванні художнього світу твору.

  1. «Дивлюсь я на небо» - популярний український романс.


Настрій – елегійний.
Тема поезії – відтворення страждань, розпачу, суму ліричного героя. Який не зазнав щасливої долі на землі, тому вважає, що зміг би знайти розраду і спокій, кли зможе літати як сокіл.
Ідея поезії – утвердження свободи особистості, яка притамання кожній людині як найбільшу  цінність людського життя.
Жанр – елегія.
Вид лірики – філософська.
Аналіз художніх засобів (лексичних, синтаксичних, фонетичних), за допомогою яких влучно передається ідейний зміст пісні.

4. Асоціативна вправа «Усне малювання».  Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. В кольоровій гамі усно вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного. Які кольори ви б використали?  
Яку картину викликає цей вірш у твоїй уяві?Що незвичайного відкрив тобі вірш?Пофантазуй!

4. Коротка розповідь про космонавта П.Поповича і романс М.Петренка.
Дуже любив співати
  цю пісню відомий космонавт, українець за походженням, П.Попович. Коли він піднявся в космос, то з навколоземної орбіти весь світ почув , як він заспівав: „Дивлюсь я на небо...”.

І.\/ Закріплення вивченого на уроці матеріалу

 1.Демонстрація фото храму в с. Мошни ( романтизм в архітектурі).
Учитель: Пригадайте, на початку нашого уроку я говорила про те, що романтики не виділяли межу між видами мистецтв. У романтичних творах спостерігаємо взаємодію поезії, музики, живопису, а також архітектури. Говорячи про прагнення  ліричного героя поезії М.Петренка до неба, не можна не згадати Спасо-Преображенський храм, що знаходиться в с.Мошни Черкаської області. Високою дзвіницею, подібною до англійських готичних храмів, церква, як і ліричний герой поезії, ніби прагне до неба.
Споруджена вона протягом 1830-1840 років за проектом архітектора Г.Торічеллі на кошти відомих меценатів Браницьких. Збудована церква в романтичному напрямку.



V. Узагальнення і систематизація знань


Інтелектуальна розминка

1.Яка тематика поезій українського романтизму?
2.Що об’єднує сюжети цих творів?
3.Яка поезія вас найбільше вразила і чому?
4.Як  ви зрозуміли зміст епіграфа  уроку?

Метод ПРЕС. Поезія, яка не залишила байдужим.

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання та самооцінювання знань.


VІІ. Повідомлення домашнього завдання:

1) опрацювати матеріал підручника з даної теми;
2) одну поезію вивчити напам’ять (на вибір);
3) індивідуальні завдання: підготувати повідомлення про представників «Руської трійці»

Література


  • Енциклопедія українознавства. У 10-х томах. / Головний редактор Володимир Кубійович. — Париж; Нью-Йорк: Молоде життя, 1954—1989.

  • Дорошкевич О. 20 — 40-і роки в укр. літературі. І — II. К. 1922 — 24;

  • Шамрай А. До початків романтизму, ж. Україна, X — XI. К. 1929;

  • Харківська школа романтиків. Вступна ст., ред. і примітки А. Шамрая. І — III. X. 1930;

  • Шамрай А. Харківські поети 30 — 40 років XIX ст.; харківська школа романтиків. X. 1930;

  • Чижевський Д. Романтика. ЕУ 1. Мюнхен — НьюЙорк 1949;

  • Чижевський Д. Іст. укр. літератури від початків до доби реалізму. Нью-Йорк 1956;

  • Čiževski D. On Romanticism in Slavic Literature. s'-Ґравенгаґе 1957;

  • Коцюбинська М. Поетика Шевченка і укр. романтизм. Зб. шостої наук. Шевченківської конференції. К. 1958;

  • Волинський П. Теоретична боротьба в укр. літературі (перша половина XIX ст.). К. 1959;

  • Нудьга Г. Два поети-романтики. Віктор Забіла — Михайло Петренко. Поезії. К. 1960;

  • Матеріали до вивчення укр. літератури. Т. II. К. 1961;

  • Пириходько П. Шевченко й укр. романтизм 30 — 50 pp. XIX ст. К. 1963;

  • Шевельов Ю. З іст. укр. романтизму.

  • Orbis Scriptus; Dmitrij Tschizevskij zum 70 Geburtstag. Мюнхен 1966;

  • Волинський П. Укр. романтизм у зв'язку з розвитком романтизму в слов. літературах. К. 1963;

  • Письм. Зах. України 30 — 50-их pp. XIX ст. К. 1965;

  • Кирчів Р. Україніка в польських альманахах доби романтизму. К. 1965;

  • Іст. укр. літератури у восьми тт. Т. II. К. 1967;

  • Крижанівський С. і Ротач П. Визначний представник укр. романтизму. Левко Боровиковський: Повне зібрання творів. К. 1967;

  • Укр. поети-романтики 20 — 40-их pp. XIX в. Із ст. І. Айзенштока, 1968;

  • Вопросы романтизма в советском литературоведении. Библиографический указатель. 1856 — 1968. Ред. Н. Гуляев. Казань 1970;

  • Luckyj G.S.N. Between Gogol' and Ševčenko. Мюнхен 1971;

  • Амвросій Могила — Іеремія Галка: Поезії. Із ст. С. Крижанівського. К. 1972;

  • Олександр Афанасьєв-Чужбинський: поезії. Із ст. М. Гнатюка. К. 1972;


Спасо-Преображенська церква. 1840 р. с. Мошни Черкаської обл.


Побудовано за проектом архітектора Дж. Торрічеллі. Храм базилікального типу з трансептом та гранчастими каплицями з північного і південного боків. Восьмигранне середохрестя вінчає велична, вишуканих обрисів баня. Подібні, але менші за обсягом бані підносяться над боковими виступами трансепта та вівтаря; зовсім маленькі бані - над капличками. Над притвором височіє струнка квадратна вежа-дзвіниця. Архітектурно-пластичне вирішення храму, побудоване на елементах готики і бароко, має романтичне забарвлення і відповідає тенденціям утвердження еклектизму в архітектурі того часу. На відміну від екстер'єру, інтер'єр храму стриманий, навіть аскетичний: каплиці завершуються конхами, нава має двосхиле перекриття, простір середохрестя обмежений горизонтальною площиною стелі.


Схожі:

Урок формування вмінь і навичок (із використанням інноваційних технологій)
Тема. Література українського романтизму, його ідейно-художні особливості. Життя і творчість поетів-романтиків. П. Гулак-Артемовський....
Урок української літератури в 11 класі Тема: «ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО...
Бердичівська спеціалізована загальноосвітня школа з поглибленим вивченням інформатики І – ІІІ ступенів №17
Філологічне відділення Секція: українська література «Максим Гримач»...
Актуальність проблеми. Романтизм – один із провідних напрямів у літературі, науці й мистецтві. У розвиток українського романтизму...
В який період з’являється полемічна література?
Яка література стала головною зброєю ідеологічної українського народу проти національного й релігійного гноблення?
Як в нації вождів нема, тоді вожді її поети
Тема: Як в нації вождів нема, тоді вожді її – поети ( «Празька поетична школа». Є. Маланюк)
Тема «Еміграційна література. Українська література 1940-1950 рр.»
Встановіть відповідність: 1 Перша хвиля української еміграції кінця ХІХ поч. ХХ ст
Г. Гейне німецький поет-романтик. «Книга пісень» видатне явище німецького романтизму. Мета
Тема. Г. Гейне німецький поет-романтик. «Книга пісень» видатне явище німецького романтизму
Конспект уроку з української літератури Тема: На Україну повернусь…
Мета: підвищити рівень знань учнів з теми "Поети "Празької поетичної школи"; розвивати загальну ерудицію десятикласників; виховувати...
Народна кухня це така ж культурна спадщина українського народу, як...
Народна кухня — це така ж культурна спадщина українського народу, як мова, література, мистецтво, це неоціненний здобуток, яким можна...
Тема: Протиставлення митця та філістера основний конфлікт казки "Крихітка...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка