|
Скачати 151.75 Kb.
|
9 клас Тема: Література українського романтизму. Поети-романтики. Є. Глібов «Українська мелодія», М.Костомаров, „Соловейко”, М.Петренко, „Небо”. Мета уроку: дати дітям уявлення про романтизм як один із напрямків у мистецтві та літературі, поглибити їх знання про представників цього руху, ознайомити з ідейно-художніми особливостями творів українських поетів-романтиків, визначити їхню роль у розвитку української літератури; розвивати навички аналізу ліричних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховувати прагнення до духовного збагачення, щирість у коханні, почуття любові до природи. Міжпредметні зв’язки: музика, образотворче мистецтво, світова література, кіно Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок. Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютерна презентація, аудіозапис співу солов’я, репродукції живописних картин, аудіослайди «Дивлюсь я на небо…», аудіо запис пісні у виконанні А. Солов’янека, відеофільм «Є. Гребінка «На перетині доріг», аудіозапис «Ніжність» С. Рахманінова, Епіграф : Буває мить якогось потрясіння: Побачиш світ, як вперше у житті, Звичайна хмара, сіра і осіння, Пропише раптом барви золоті Ліна Костенко Хід уроку І.Забезпечення мотивації (комп’ютерна презентація) ІІ. Представлення теми й очікуваних результатів Вступне слово вчителя У кінці ХVІІІ– на початку ХІХ століть в Західній Європі розпочалися активні національно-визвольні рухи, прокотилася хвиля незадоволення новими буржуазними відносинами. Творчі особистості болісно переживали свій розлад з дійсністю, їх обтяжувала життєва проза. Це стало поштовхом до виникнення в мистецтві та літературі романтизму. На сьогоднішньому уроці ви більше дізнаєтеся про романтизм як нову художню манеру в літературі і мистецтві, поглибите відомості про представників романтичного напрямку, ознайомитеся з ідейно-художніми особливостями творів українських поетів-романтиків. ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу 1.Словникова робота Романтизм – художній метод і напрям у літературі й мистецтві першої половини ХІХ століття, пов’язаний зі змінами у свідомості митців, їхньою переконаністю в тому, що глибинне пізнання здійснюється серцем, а не розумом. Романтичні герої – яскраві особистості, здатні на прекрасні почуття, готові до самопожертви за високі ідеали. Визначальні риси методу : народність, історизм, прийняття буденності й звеличення людського духу, культ почуттів, захопленість фольклором, інтерес до фантастики. Основною рисою романтизму є трагічне двоєсвіття: герой усвідомлює недосконалість світу і людей, страждає від спілкування з ними і водночас бажає жити в цьому світі з цими недосконалими людьми, мріє бути ними зрозумілим і прийнятим. Ознаки напряму: • зображення виняткових людей у незвичайних обставинах; • показ непересічних подій, найчастіше трагічних (таємничі вбивства, викрадання, чаклування, зрада, розлука тощо); • наявність фантастики (фантастичні події, казкові герої, чудодійні предмети, надприродні обставини та ситуації); • домінанта суб’єктивного над об’єктивним, прагнення не відтворити, а перетворити дійсність, потяг до висунення на перший план виняткового (в характерах і обставинах); • ідеалізація патріархальних відносин; • ліричний герой перебуває в гармонії з природою і природним життям; • велика роль в усіх родах літератури національно-історичної тематики. Тематична спрямованість: • історичне минуле України з її демократичним укладом, козацькою вольницею; • звитяжна боротьба проти зовнішніх ворогів; • викриття й засудження пороків суспільного ладу (захист скривдженого люду, вираження глибокого співчуття йому). Конфлікт — між людиною і суспільством. Відображення світу сильних почуттів героя, показ його винятковості, духовного благородства, здатності до подвигу і разом з тим викриття нікчемності, недосконалості існуючого укладу життя. Основні герої романтичних творів — козаки, зокрема запорожці, самовіддані захисники Батьківщини, та народні співці (кобзарі, лірники, бандуристи) — виразники дум і сподівань українського народу, творці й хранителі національної культури. Поряд з образами реальних людей (козаків, гетьманів, селян, ремісників та інших) нерідко діяли міфічні — русалки, відьми, вовкулаки, упирі тощо. Усі романтичні герої високоморальні або ниці духом, надзвичайно вродливі або дуже потворні. Романтичні пейзажі також незвичайні, нерідко страшні: дикі гори, глибокі ущелини, страхітливі хащі, безкрайні пустелі, занедбані кладовища, розбурхане море, розбійницький стан, циганський табір, бушування стихій або надприродна тиша. Літературні роди — лірика та ліро-епос. З фольклору в літературний вжиток були перенесені такі жанри, як пісня, дума, думка, балада, легенда, казка, з інших літератур — поема, елегія, романс, мадригал тощо. Під впливом історичних пісень і дум романтики створили новий різновид поеми — історико-героїчну. 2.Слово вчителя Починаючи розповідь про романтизм, хотілося б наголосити, що зародився він у Західній Європі, і романтики не виділяли межу між видами мистецтв. У романтичних творах спостерігається взаємодія поезії, музики, живопису, архітектури. Особливо цінували романтики музику. Світ звуків, на їхню думку, здатен відтворити внутрішній світ особистості в усій повноті і багатоманітності. Із романтизмом пов’язана творчість таких композиторів як Шумана, Шуберта, Ф.Ліста, Берліозі, Ф.Шопена, Гофмана, Дж.Верді, Паганіні, С. Рахманінова, Глінки та багатьох інших (аудіозапис С.Рахманінова «Ніжність»). В образотворчому мистецтві цей напрям відкрив велику сторінку, яку ще донині дописують, і, напевно, вона залишиться для майбутнього незавершеною. Запам’ятайте прізвища таких художників як І. Шишкіна, М.Сажина, В.Тропініна, А.Мокрицького, І.Шаповаленка. У малярстві поряд з людиною чільне місце посіла природа, ставлення до якої зазнало докорінних змін. Зверніть увагу, як художник-романтик І. Шишкіна зобразив на картині пейзаж дубового лісу (демонстрація картини І. Шишкіна «Дубовий ліс»). Шишкін є дивним знавцем рослинних форм, що відтворює їх з тонким розумінням як загального характеру, так і дрібних відмінностей будь-якої породи дерев. Брався він за зображення беріз, дубів, вільхи, окремі дерева отримували у нього свою справжню фізіологію, вони брали у нього правдиві форми в листі, гілках, стовбурах. На етнографічній основі, живлений новими літературними віяннями з Західної Європи, передусім творчістю Байрона, В. Скотта, В.Гюго, А. Міцкевича та інших письменників і з’являється український романтизм. Це було повернення до правди, простоти і народності. Письменників-романтиків цікавлять виняткові характери, що діють у виняткових обставинах, та внутрішній світ персонажів. Ідеал романтиків – духовно багата особистість, яка шукає гармонії своєї душі з людьми, природою, світом. Як же розвивався романтизм в українській літературі? Яскравими представниками українського романтизму стали П.Гулак-Артемовський, М.Костомаров, М.Петренко, Є. Гребінка, В.Забіла. Сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю Є. Гребінки, М. Костомарова та М. Петренка. Краща насолода, найвища радість життя — відчувати себе потрібним і близьким людям. М. Горький
•Мотив якого твору нагадує згода жити з нелюбом заради спокою матері? («Наталки Полтавки» І. Котляревського.) 5. «Українська мелодія» — поезія, що виникла на ґрунті народної творчості. Тема: розповідь про вболівання матері з приводу подальшого життя її дочки у шлюбі. Ідея: возвеличення щирого почуття кохання, заради якого людина жертвує навіть власним життям. Жанр: літературна пісня про трагедію кохання. Композиція: діалог матері з дочкою про її майбутній щасливий шлюб. Проблематика твору: • батьки і діти; • що є щастя; • життя і смерть; Художні особливості поезії: Звертання: «Ні, мамо...», «Останешся, доню...», «О мамо, голубко...», «О, Боже мій милий!». Риторичні оклики: «Ні, мамо не можна нелюба любить!», «Ох, тяжко, ох важко з ним річ розмовляти! / Хай лучче я буду ввесь вік дівувати!», «Останешся, доню, одна, сиротою!», «Ти будеш весела, одна, я заплачу!», «О, Боже мій милий! Що я наробила! / Дочку, як схотіла, із світа згубила!». Риторичні запитання: «Хіба ж ти не бачиш, яка я стара?», «Як очі закрию, що буде з тобою?», «А в світі якеє життя сироті?». Повтори: «сиротою... сироті», «...нелюба любить». Епітет: «нещасная доля». Порівняння: «стогнати... як горлиця». Метафора: «стогнати під землею», «щастя утрачу», «хрест Божий стоїть», «...із світа згубила».
8.Робота в малих групах. Скласти сенкан «Кохання». Кохання.Полум’яне, щире. Боротися, здобувати, жертвувати. Почуття, джерело руху. Смисл життя. Щира любов митця до своєї Батьківщини може виявлятися тільки в строгій повазі до правди. М. Костомаров
Учитель: Своє життя М. Костомаров присвятив Україні, для культури якої жив і творив. Був істориком, громадсько-політичним і культурним діячем, публіцистом, перекладачем, фольклористом і поетом-романтиком. А також одним із засновників Кирило-Мефодіївського товариства та автором їх програмного документу „Книги буття українського народу”.
|
Урок формування вмінь і навичок (із використанням інноваційних технологій) Тема. Література українського романтизму, його ідейно-художні особливості. Життя і творчість поетів-романтиків. П. Гулак-Артемовський.... |
Урок української літератури в 11 класі Тема: «ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО... Бердичівська спеціалізована загальноосвітня школа з поглибленим вивченням інформатики І – ІІІ ступенів №17 |
Філологічне відділення Секція: українська література «Максим Гримач»... Актуальність проблеми. Романтизм – один із провідних напрямів у літературі, науці й мистецтві. У розвиток українського романтизму... |
В який період з’являється полемічна література? Яка література стала головною зброєю ідеологічної українського народу проти національного й релігійного гноблення? |
Як в нації вождів нема, тоді вожді її поети Тема: Як в нації вождів нема, тоді вожді її – поети ( «Празька поетична школа». Є. Маланюк) |
Тема «Еміграційна література. Українська література 1940-1950 рр.» Встановіть відповідність: 1 Перша хвиля української еміграції кінця ХІХ поч. ХХ ст |
Г. Гейне німецький поет-романтик. «Книга пісень» видатне явище німецького романтизму. Мета Тема. Г. Гейне німецький поет-романтик. «Книга пісень» видатне явище німецького романтизму |
Конспект уроку з української літератури Тема: На Україну повернусь… Мета: підвищити рівень знань учнів з теми "Поети "Празької поетичної школи"; розвивати загальну ерудицію десятикласників; виховувати... |
Народна кухня це така ж культурна спадщина українського народу, як... Народна кухня — це така ж культурна спадщина українського народу, як мова, література, мистецтво, це неоціненний здобуток, яким можна... |
Тема: Протиставлення митця та філістера основний конфлікт казки "Крихітка... |