Клавесин був розповсюджений ще у 14 ст., а голос цей інструмент (звук) мав відносно гучний, металевий, але одноманітний і відривистий. Звучання клавесину сильно відрізняється від звучання сучасного фортепіано:
Слухання уривку
№1а
II. Оголошення теми, мета уроку та очікуваних результатів.
Вчитель: У народі говорять, що людина починається зі знання історії рідного краю та свого родоводу. Ми знаємо, що на світі існує величезна кількість музичних інструментів, але мало що знаємо про них. Сьогодні ми торкнемося цієї історії, слухаючи музику різних країн у виконанні різних музичних інструментів. Сьогодні ми будемо подорожувати країною музики і музичних інструментів.
Тому тема нашого уроку: «
Подорож країною музичних інструментів»
Я знаю, що ви любите співати, танцювати, веселитися.
Чи знаєте ви, що є речі, які допомагають нам у цьому? Що це за речі?(демонструє музичні інструменти). Так, це музичні інструменти. Здавна наш народ любив пісні, музику і звеселяти своє серце за допомогою музичних інструментів. Нині важко встановити, які музичні інструменти виникли раніше, а які - пізніше.
Ми вже знаємо, що музика може розповісти
про будь –що, будь-кого, а значну допомогу у цій справі їй надають саме музичні інструменти.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з прекрасними
музичними інструментами, а якими саме, спробуємо дізнатися з кросворду, за допомогою малюнків-підказок. Тож правильно розташуємо у клітиночках слова і прочитаємо назву музичних інструментів, про які буде йти мова на уроці.
|
К
|
|
|
|
Л
|
А
|
В
|
В
|
Е
|
О
|
С
|
Л
|
И
|
И
|
і
|
н
|
с
|
т
|
р
|
у
|
м
|
е
|
н
|
т
|
и
|
|
К
|
|
К
|
|
Р
|
А
|
И
|
|
П
|
К
|
А
|
діти розгадують кросворд
III. Надання нової інформації:
Вчитель: 3.1. Вас зустрів старовинний танець під назвою
«Менует». Його танцювали парами, а з’явився він ще у 16 ст. при французькому дворі. Й. С. Бахом створено велику кількість творів під назвою «Менует», з одним з них ми познайомимося.
Слухання уривку
№2а (слайди «Менует»),
«Менует» - Й.С. Бах
«Мену»- маленький крок, «ет» - танець, тобто це танець, який виконувався маленькими кроками, з постійними поклонами, присіданнями і поворотами, галантними і граціозними рухами.
Вчитель: - Який характер танцю: спокійний, веселий, урочистий, блискучий, запальний, сумний?
- Що на вашу думку хотів сказати Й. С. Бах, про що розповіла його музика?
- На якому музичному інструменті виконувалась музику?
Вчитель: 3.2. З блискучого урочистого балу ми помандруємо нашою красунею Землею.
Слухання уривку
№3а (слайди «Краса Землі),
«Волинка» - Й.С. Бах
Музикування: під час слухання і показу твору діти по черзі групами приєднуються до загального звучання використовуючи шумові інструменти, повторюючи ритмічний малюнок за вчителем:
Дудочка:2
4
Метелафон:2
4
Дзвоники:2
4
Сподобалась музика? Якого вона настрою: весела, сумна, стрибуча, протяжна, величава, спокійна, урочиста, тривожна?
Й
.С. Бах назвав свій твір «
Волинка». Це не знайоме для вас слово, воно означає старовинний музичний інструмент пастухів, який виготовлювали із міха (мішка зі шкіри або міхура тварин) з уставленими в нього трубками. З часом волинка стала супроводжувати урочисті свята.
Показ ілюстрації:
Звук видобувають шляхом надування і натискання на міх.
Назва «волинка» походить від місцевості, де вона побутувала (Волинь). На Україні відомі також інші назви цього інструмента:
коза, міх, дуда. Інструмент був поширений переважно у сільських місцевостях серед чабанів в усіх європейських народів, особливо його шанували шотландці. З часом волинка зазвучала у театрах Італії, Франції, Шотландії і України.
IV. Вокально-хорова робота:
Вчитель: 4.1. Сьогодні ми познайомимося ще з одним музичним інструментом. Відгадайте, будь ласка, ще загадку:
У лісі родилася,
В майстерні робилася,
А в руках плаче.
І називається цей музичний ….. (
скрипка). Показ ілюстрації:
Слухання уривку
№4
на фоні музики складання кластера-квітки на дошці:
Примінення прийому технології критичного мислення
4.2. Виконання пісні: Т. Димань «Пісня скрипаля».
Розпівування «Соловей заграв на скрипці»:
Увага на ритмі, мелодії, темпі пісні, диханні, унісоні.
Передачі емоційного змісту засобами музичної виразності.
4.3. Фізкультхвилинка: Хто ж там дуже так стомився і на ліво похилився?
Треба дружно всім нам встати, фізкультпаузу почати.
Лапки в боки, вушка вгору, скачуть білочки по бору.
Кожний ранок ведмежата лапки в гору піднімають,
Їх з напругою тримають і до долу опускають!
Відпочили всі звірята знов пісні пошли співати. (сідають на місця)
4.4. Музикування, виконання в русі: О. Юдахіна
«Слон і скрипочка».
V. Узагальнення, підсумок уроку:
Вчитель: Сьогодні на уроці ми вчились слухати, бачити і розуміти мову музики і музичних інструментів. Ми познайомились з німецьким композитором Й.С. Бахом і його творами.
Ми познайомились зі старовинним танцем і музичними інструментами, історією їх виникнення і особливістю звучання. Які музичні інструменти вам запам’ятались, ми зараз перевіримо:
Грати вміє на форте й піано,
Тому назвали його…..
(Фортепиано)
Як смичок струни торкнеться,
вона піснею озветься.
Дуже ніжну душу має,
що сміється і ридає… (Скрипка)
Елегантний і красив звучний, дзвінкий …. (Клавесин)
Має шкіряний міх, звук чаруючий всіх, грав на ній пастух, військовий і музика оркестровий.
Міх і трубки чарівні - музику дають вони…
(Волынка)
Граціозно робить пірует
Старовинний бальний танець….(
Менует)
VI. Домашнє завдання:(за бажанням)
Дізнатися у своїх батьків, дідусів та бабусь про те, на яких музичних інструментах, можливо, грали вони та їх родичі.
Знайти загадку про музичний інструмент, який найбільше сподобався під час уроку.
Намалювати музичний інструмент, який найбільше сподобався під час уроку.
VII. Виконання пісенки-прощання:
Ми зу- стрі- не- мось знов днів так че- рез сім,
пам- я- та- є- мо всі пі- сень- ки но- ві.
..
.
.
..