Об’ємна аплікація «Кульбаба»
Урок трудового навчання
у 2 класі
Тема. Об’ємна аплікація «Кульбаба».
Мета. Ознайомити учнів з правилами і прийомами в техніці об’ємної аплікації, формувати поняття про вибір формату аркуша з урахуванням особливостей будови зображуваних предметів; розвивати зосереджуваність, уяву, відчуття пропорційності у зображенні предметів; виховувати любов до природи, потребу спілкуватися з нею.
Обладнання. Кольоровий папір, ножиці, клей, тло, олівці, фломастери, зразки робіт, малюнки.
Хід уроку.
Слово вчителя. Доброго ранку, доброго дня!
Вчора, сьогодні, завтра – щодня!
Доброго дня тобі, сонечко ясне,
Люди усі і усе-все прекрасне!
Слово вчителя. Сьогодні ми навчимося робити об’ємну аплікацію «Кульбаба».
Кульбаба – весняна квітка, квітка сонця. Ви багато читали про кульбабу. Поділіться зі мною своїми знаннями.
Повідомлення учнів про кульбабу.
1учень. Науці відомо більше 1000 видів цієї рослини. Кульбаба лікарська виростає в нас у примор’ї. У далекій давнині на Русі серед лікарських трав кульбаба займала саме почесне місце, тому вважалася засобом від багатьох хвороб. Корінь кульбаби містить інсулін, цукор, протеїн, багато мікроелементів, здатних виводити з організму холестерин, шлаки, а при застуді заміняти аспірин. Настої з коренів кульбаби застосовують для лікування захворювань шлунково-кишкового тракту, шкірних захворювань, опіків і т.д.
2 учень. Ніякі зелені овочі не можуть зрівнятися з кульбабою. Китайці використовують її в їжу цілком – від квітки до кореня. З молодих листків роблять салати й приправи до м’ясних і рибних страв, варять супи й щі. А квіткові бруньки маринують й додають у страви з дичини. З підсмажених коренів можна приготувати кавовий напій, а із квіток варять варення. А ще кульбаба – коштовний медонос, має дивну здатність пророкувати погоду: у ясну погоду кошики кульбаб відкриваються рано вранці і закриваються опівдні. А в похмурий день вони взагалі не розкриваються.
3 учень. Листки кульбаби заготовляють рано вранці, як правило, рано вранці, коли спаде роса. Для їхнього сушіння використовують навіси, горища, а для зберігання – берестяні й картонні коробки.
4 учень. Корінь кульбаби заготовляють у вересні-жовтні й просушують на сонці доти, поки перестане виділятися сік. Після цього здрібнені фракції просушують у грубках або духовках і зберігають у скляних банках.
Вчитель. А що таке аплікація?
Учень. Аплікація – від латинського «прикладати» - означає створення художніх зображень шляхом наклеювання, нашивання на тканину або папір різнобарвних шматочків.
Вчитель. А скільки загадок, віршів ви знаєте про цю квітку?
Діти загадують загадки своїм товаришам.
Стала на поляні
В жовтім сарафані.
Підросте – всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
(Кульбаба).
Цвіли все літо коло хати
Золотокосі сонценята.
Та ось уранці де й поділись,
Мов парашути розлетілись.
(Кульбаби).
Вчитель. А ще наші дівчатка –кульбабки вірші підготували.
На леваду я пішла б,
Ціла купа там кульбаб,
Ніби сонечка малі,
Посідали на землі.
Я нарвала б тих квіток
Та сплела б собі вінок,
Щоб і я була в вінку
Наче квітка на лужку.
Тільки вранці квіти всі
Умиваються в росі,
Росяна травичка,
Змокнуть черевички.
«Куль-баба! Куль-баба!-
кувала зозуля
з вершечка граба.
А кульбаба рясно жовтіла,
наче сонечко, світ увесь гріла.
І привітно усіх питала:
Чи медку ви мого куштували?
Спробуйте.
Будете вдячні довіку.
Кульбабовий мед –
Найсмачніші ліки.
III. Перегляд демонстраційного матеріалу. Діти розглядають зразки робіт вчителя, старших учнів.
Робота в групах.
В групах діти працюють з тематичними словниками. Потім кожна група презентує свої «знахідки».
Повідомлення учнів про кульбабу.
- Кульбаба – трав’яниста рослина.
- Квітка має жовтий кошик.
- Стебло виділяє молочний сік.
- Пухнасте насіння розноситься вітром.
Вчитель розповідає казку «Сонечко ва донечка».
Жила –була на світі квіточка. Звали її Кульбабкою. Вона була красива, добра , сонячна. Але мачуха страшенно не любила її. Одного разу мачуха дуже розсердилася. Її зло спопелило квіточку. Вона побіліла, засохла. Її пелюсточки перетворилися в прозорі парасольки. Війнув вітер – і розніс парасольки. А Кульбабка заплакала.
Чого ти плачеш , Кульбабко, - запитав Вітер.
У мене немає пелюсточок.
Не плач, Кульбабко, я полечу до Сонечка і попрошу для тебе нові пелюсточки.
З тих пір Сонечко кожної весни дарує Кульбабі нові пелюсточки. І вважає Кульбабку своєю донечкою.
IV. Розповідь вчителя про послідовність виготовлення об’ємної квітки.
На попередніх уроках ми ліпили квіточки з пластиліну, малювали фарбами, а сьогодні навчимося зображати кульбабу у техніці аплікації. Беремо кружечок жовтого кольору, згинаємо навпіл і одержуємо спідничку для мами. Перегинаємо ще раз – спідничка для Попелюшки. Притримуємо гострий кутик і ріжемо глибоко дрібненькими смужками. Розпушуємо. Квіточка готова.
На кольоровому картоні розміщуємо 1-2-5 кульбаб. Листочки вирізаємо з прямокутника у вигляді вовчих зубів. Стебло вирізаємо з прямокутника потрібної довжини. На квіточку можна «посадити» метелика.
Діти можуть фантазувати в своїх роботах.
V. Виконання роботи учнями.
VI. Фізкультхвилинка.
Дівчатка співають пісеньку, пританцьовують, запрошують хлопчиків потанцювати.
Пісенька «Кульбаба».
Ой, як піде теплий дощик,
Я згорнусь в зелений кошик.
Придивись, придивись.
А коли година гожа,
Я на сонце в небі схожа.
Усміхнись, усміхнись.
Діти продовжують виконувати аплікацію.
Вчитель допомагає учням.
Підсумок уроку.
Виставка дитячих робіт.
За старанну роботу вчитель дарує учням «Посмішку».
|