“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Начальник СДПЧ-3
по охороні Заводського району
майор внутрішньої служби
О.І. Корчинський
“_11_” листопада 2003 року.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
на проведення занять з пожежно-тактичної підготовки
з начальницьким складом частини.
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Тактика дій при гасінні пожеж на об’єктах з масовим перебуванням людей (лікарнях, будинках культури, школах, будинках підвищеної поверховості. дитячих садках).
НАВЧАЛЬНА МЕТА: розібрати з начальницьким складом підрозділу основні дії пожежних підрозділів під час гасіння пожеж на об’єктах з масовим перебуванням людей.
ЧАС ПРОВЕДЕННЯ: 2 години.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: навчальний клас.
МЕТОД ПРОВЕДЕННЯ: теоретично
ЛІТЕРАТУРА: “БСПО”, “Довідник керівника гасіння пожежі” 1987р. П.П. Клюс, “Пожежна тактика” К.Ф. Кімстач
ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ:
-
Організаційний момент 5 хвилин.
перевірка присутніх;
оголошення теми і мети заняття, питань, які вивчатимуться.
-
Контроль знань – 20 хвилин:
перевірка засвоєння раніше пройденого матеріалу:
особливості прокладки рукавних ліній в будівлях підвищеної поверховості?
визначення вирішального напрямку на пожежі?
принципи розподілу бойових дільниць?
Викладення матеріалу теми – 80 хвилин:
3.1. Шляхи і способи рятування людей на пожежі.
3.2. Особливості рятування людей з лікарень, шкіл і дитячих закладів, будівель і споруд з масовим перебуванням людей.
3.3. Дії пожежних при рятуванні людей.
СДПЧ-3
2003 рік.
Шляхи і способи рятування людей на пожежі.
Головною задачею пожежних підрозділів на пожежі є рятування людей , життю яких загрожують небезпечні фактори пожежі.
По прибуттю на пожежу КГП повинен оцінити обстановку і прийняти рішення про необхідність рятування чи евакуації людей.
Рятування людей – це бойові дії по рятуванню людей , які не можуть самостійно залишити зону , де є ймовірність впливу на них небезпечних факторів пожежі (вогню, диму, високої температури).
Евакуація людей – вимушений процес самостійного руху людей у супроводі пожежних із зони небезпечних факторів пожежі. Порядок і способи рятування опреділяється КГП і особами які здійснюють рятівні роботи , в залежності від обстановки і стану людей. Шляхами рятування людей можуть бути основні входи і виходи, віконні отвори , балкони , люки в перекриттях , а також отвори в перегородках , перекриттях і стінах , існуючі в конструкціях чи спеціально зроблені пожежними .
Для рятування людей в першу чергу вибирають найкоротші і най більш безпечні шляхи , так як це не тільки прискорює роботи , але й дає можливість швидше розпочати гасіння пожежі.
Частіше всього використовують основні виходи і сходові клітки, оскільки при рятуванні по цим шляхам не потрібно будь-яких спеціальних засобів.
Якщо всі шляхи рятування щільно задимленні , приймають швидкі дії по видаленню з них диму (відкриття вікон, дверей, застосування димовсмоктувачів, і т.д.).
Віконні отвори і балкони використовують у тих випадках коли внутрішні сходи , коридори і інші більш зручні шляхи охоплені полум’ям , щільно задимлені чи температура повітря і продуктів горіння в них перевищують допустимі межі.
В цих випадках для рятувальних робіт застосовують спеціальні засоби : ручні драбини , рятівні пристрої , автопідіймачі , автодрабини і інші.
В стінах , перегородках і перекриттях , застосовуючи механізований інструмент роблять отвори , якщо всі інші шляхи рятування відрізані вогнем .
Шляхи рятування людей визначають в залежності від обстановки на пожежі і стану людей , які потребують допомоги:
Основні способи рятування людей :
самостійний вихід людей ;
вивід людей під наглядом пожежних;
виносити людей ;
опускання врятованих з висоти;
У більшості випадків, побачивши небезпеку ,люди виходять з приміщень ще до прибуття пожежних підрозділів .
Якщо в приміщеннях залишились люди . але шляхи рятуваннязбереглись і стан врятованих їх такий, що вони можуть без допомоги вийти з небезпечної зони, то організовують їх самостійний вихід , показуючи чи оголошуючи безпечні шляхи слідування .
В деяких випадках способи рятування комбінують .Наприклад, ви водять людей на дах чи балкон і опускають їх з висоти по АД чи використовують інші засоби.
По прибуттю до місця виклику КГП швидко встановлює зв’язок з обслуговуючим персоналом об”єкта і отримує відомості про наявність людей в палаючих і суміжних з ними приміщеннях , після чого проводить розвідку.
На основі даних отриманих в ході розвідки пожежі, КГП приймає рішення і віддає розпорядження по рятуванню людей.
Черговість рятування визначається степінню небезпеки для життя людей. В першу чергу рятують людей з найбільш небезпечних місць . Якщо люди обхвачені панікою то КГП швидко застосовує міри по її усуненню і особисто керує роботами по рятуванню.
Інколи шлях рятування людей проходить через зону задимлення , теплової дії чи горіння. В цьому випадку, якщо у врятованого не має протигазу перед небезпечною зоною вкривають врятованого одіялом чи накидкою , а його голову обертають щільною, цупкою тканиною змоченою водою. Часто люди , особливо діти бояться спускатись вниз по приставній драбині, мотузці, підйомнику і прагнуть врятуватись через зону , охоплену полум’ям задимлену чи з високою температурою. Щоб заспокоїти людей, виділяють одного командира, який керує рятувальними роботами.
Рятувальні роботи на пожежі об’єктів з масовим перебуванням людей завжди пов’язані з великими складностями потребуючи значних сил і засобів.
Особовий склад пожежних частин повинен добре знати особливості будівель і споруд розташованих в районі виїзду частини, щоб швидко і чітко прийняти міри по евакуації людей з небезпечних місць .Тому при оперативно-тактичному вивченню об’єктів разом з рішенням інших задач ретельно відпрацьовують тактику рятувальних робіт. У всіх випадках , коли проводяться рятувальні роботи , КГП одночасно з розгортанням сил та засобів викликає швидку медичну допомогу.
До прибуття на пожежу медичного персоналу допомогу потерпілим надає особовий склад пожежних підрозділів.
2.Особливості рятування людей з лікарень, шкіл і дитячих закладів, будівель і споруд з масовим перебуванням людей.
В деяких випадках способи рятування комбінують. Деякі специфічні особливості по збереженню життя людей є дії пожежних підрозділів в лікарнях , в школах і дитячих установах , в місцях з масовим перебуванням людей.
Так при проведенні рятувальних робіт в лікарнях використовують весь медичний персонал, особливо в пологових будинках , нервово психічних і інфекційних лікарнях, хірургічних відділеннях .Способи і прийоми рятування визначає медичний персонал . Дії пожежних в цих випадках зводяться до надання допомоги при пере несенні хворих , захисту шляхів евакуації , видалення диму з приміщення .
В першу чергу виносять важкохворих , їх виносять разом з ліжками , перекладати їх на носилки дозволяється тільки з дозволу лікаря .
Врятовані хворі на протязі всього періоду гасіння пожежі знаходяться під постійним наглядом медичного персоналу , який перевіряє їх по списках.
Після проведення робіт по рятуванню, особовий склад , по необхідності , проходить санітарну обробку (при роботі в інфекційних закладах).
При проведенні рятувальних робіт в школах , дитячих закладах КГП повинен допомогти педагогам швидко вивести дітей (в першу чергу молодшого віку) з небезпечних зон . На кожен шлях евакуації виділяються пожежні для організації евакуації .
Важливим моментом є перевірка приміщень , на виявлення дітей в спальних , ігрових кімнатах , під ліжками , в шафах.
Після евакуації керівники закладу проводять перевірку наявності всіх дітей по списках.
При пожежах в будівлях і спорудах з масовим перебуванням людей важливим моментом є попередження паніки і розділення людських потоків по шляхам евакуації.
3.Дії пожежних при рятуванні.
При рятуванні людей на пожежі КГП повинен визначити порядок і способи рятування людей в залежності від обставин і стану людей яким необхідна допомога . Робота по рятуванню людей проводити швидко , але з дотриманням запобіжних заходів , щоб не нанести пошкоджень людям. Заходи безпеки при цьому регламентуються вимогами Бойового Статуту пожежної охорони в розділі “Рятування людей на пожежі”
Рятівні роботи проводяться , якщо :
людям загрожує вогонь, висока температура, небезпека вибуху, обвалень будівельних конструкцій ;
приміщення заповнені димом чи газами;
люди не можуть самостійно залишити небезпечні місця;
є загроза поширення вогню і диму по шляхах евакуації;
передбачається примінення небезпечних для життя людей вогнегасячих речовин;
Порядок і способи рятування людей визначає керівник гасіння пожежі в залежності від обставин.
Якщо сил і засобів не достатньо для гасіння і проведення рятувальних робіт то КГП зобов’язаний повідомити про підвищений номер виклику .
Для рятування людей використовують найкоротші і безпечні шляхи
основні виходи;
запасні виходи;
віконні пройоми , балкони , лоджії, стаціонарні драбини, ручні драбини, автодрабини;
люки в перекриттях;
пройоми в перегородках , перекриттях, стінах;
Основні способи евакуації;
самостійний вихід людей;
вивід в супроводженні;
виніс людей;
опусканням по стаціонарним і ручним драбинам,автодрабинам
При проведенні рятівних робіт необхідно прийняти міри по попередженню паніки:
задіяти адміністрацію;
визвати “швидку допомогу”
надати першу медичну долікарську допомогу;
передбачити місце для розміщення потерпілих;
Якщо є дані про місця знаходження людей і рятівники їх не знаходять , необхідно уважно оглянути і перевірити всі задимлені і сусідні приміщення , в яких можуть бути люди.
Пошук людей припиняти після того, як встановлено , що всі люди врятовані з небезпечних зон.
Запорукою успішного проведення рятування і саморятування є чітке виконання і дотримання комплексу слідуючих вимог і заходів
1).Чіткі дії згідно Настанови по пожежно-стройовій підготовці, БСПО.
2).Психологічна підготовка при виконанні робіт на висотах , підвалах.
3).Фізична , моральна підготовка виконавців рятувальних робіт.
4).Виконання вимог техніки безпеки до технічних засобів ( авто драбин, колінчатих підйомників, підйомних механізмів), вимоги до бойового одягу та спорядження пожежного, ручних драбин, рятувальної мотузки.
|
Прочитати
Дати під запис
Дати під запис
Прочитати
Прочитати та пояснити
Дати під запис
Прочитати та пояснити
Дати під запис
Прочитати
Дати під запис
Дати під запис
Прочитати
|
4. Закріплення вивченого матеріалу - 10 хвилин:ї
Питання для закріплення:
4.1. Які ви знаєте шляхи рятування людей?
4.2. Які ви знаєте способи рятування людей?
4.3. назвіть особливості рятування людей з лікарень?
4.4. назвіть особливості рятування дітей з дитячих садків, шкіл?
5. Підбиття підсумків – 5 хвилин:
- вказати на питання, які вимагають підвищеної уваги;
- оголосити оцінки;
відповісти на запитання.
Конспект склав:
Заступник начальника частини
ст. лейтенант внутрішньої служби Ю.О.Слющенко.
“10” листопада 2003 року.
|