|
Скачати 67.38 Kb.
|
Майстер-клас «Мотивація навчальної діяльності» Провела вчитель ТЗШ№9 Когутовська Олена Володимирівна Торез – 2013 Тема: Мотивація навчальної діяльності учнів початкової школи. Мета: Сформувати і розширити поняття «мотив», «мотивація». Довести важливість мотивації для навчальної діяльності в початковій школі. Ознайомити з методами і прийомами мотивації на різних етапах уроку. Хід заняття:
6 -2, 7 – 1, 8 – 2, 4 – 2, 1 -3 , 1 – 1, 9 – 3, 4 – 3, 0 – 3. МОТИВАЦІЯ
Багато проблем сучасної шкільної освіти є актуальними не лише для вчителів, батьків та шкільних психологів. Насамперед вони позначаються на розвитку самої дитини, її поведінці, навчанні. Низька успішність, шкільна дезадаптація, недостатній рівень культури, що безпосередньо впливає на поведінку і спілкування учня, - далеко не повний перелік труднощів, з якими ми стикаємось щоденно. Однією із проблем, що заслуговує особливої уваги, є відсутність інтересу до навчання, небажання дитини ходити до школи. Запитання: «Навіщо ти вчишся?» - часто заганяє в глухий кут. Дитина прагне уникнути відповіді, тому що не знає її або не може чітко сформулювати. Працюючи над цією темою, я провела тест – анкету на виявлення мотивації навчання учнів 2 – 4 класів. Були опитані 50 учнів. Ось які результати я отримала. Тест-анкета на виявлення мотивації учнів 1) Я навчаюся тому, що на уроці цікаво. 19 % 2) Я навчаюся тому, що змушують батьки. 7% 3) Я навчаюся тому, що хочу більше знати. 21% 4) Я навчаюся, щоб потім добре працювати. 12% 5) Я навчаюся, щоб принести радість батькам. 8% 6) Я навчаюся, щоб не відставати від товаришів. 8% 7) Я навчаюся, щоб не зганьбити свій клас. 6% 8) Я навчаюся тому, що в наш час не можна бути незнайкою. 6% 9) Я навчаюся тому, що мені подобається вчитель. 13% - Як бачимо мотиви у дітей різні. Так що ж таке мотив? 3. Словникова робота (робота в парах). - Я пропоную вам вибрати поняття, що таке мотиви? Мотиви – причини, що спонукають до вчинків, дій, конкретної діяльності.
Мотивація – сукупність мотивів, які спонукають людину до досягнення мети.
Мотивація навчальної діяльності – усі чинники, що обумовлюють прояви навчальної активності: потреби, мету, установки, почуття обов’язку, інтереси. 4. Розгляд таблиці «Мотиваційні педагогічні технології». Зовнішня мотивація заснована на заохоченнях, покараннях та інших видах стимуляції, які або спрямовують, або гальмують поведінку людини. У разі зовнішньої мотивації чинники, що регулюють поведінку, не залежать від внутрішнього «я» особистості. Це мотивація, якою керують в більшій мірі батьки. Внутрішня мотивація сприяє одержанню задоволення від роботи, викликає інтерес, радісне збудження, підвищує самоповагу особистості. Це та мотивація, якою керує вчитель. За належністю до етапу навчання: вступна, поточна, заключна. Вступна – це мотивація початку роботи, первинна мотивація. На початку уроку учень повинен зрозуміти, що корисного і нового він дізнається на ньому, де може застосовувати набуті знання. Поточна – це мотивація виконання роботи, закріплення і підсилення первинної мотивації. На цьому етапі вчитель орієнтується на пізнавальні і соціальні мотиви навчання. Можуть бути використані чергування різних видів діяльності: репродуктивних і пошукових, усних і письмових, індивідуальних і фронтальних. Заключна – це мотивація завершення уроку, результативність, постановка цілей на майбутнє. 5. Практична робота «Я роблю це так». 1) Метод «Асоціації на дошці». Залучає власний досвід, зацікавлює дітей. - «Криголам», «Поняття». Назвати ознаки або асоціації цього поняття. ШЕВЧЕНКО, РОДИНА ТА ІН.
В середину вчитель пише основне поняття, на пелюстках учні записують прояви характеру данного поняття.
Малюю на дошці прямокутник, записую на ньому основні поняття. Потім прошу учнів назвати його синоніми, антоніми, прикметники, дієслова, пов’язані з даним поняттям.
2) Технологія «Незакінчене речення» або «Закінчіть розповідь». Учитель пропонує початок речення або 2 -3 фрази розповіді: Наприклад: « Я пішов до ванної кімнати вмитися, відкрутив кран, і тут раптом…» Завдання: скласти якомога більше незвичайних та оригінальних варіантів його закінчення. 3) Мотивація навчальної діяльності шляхом виготовлення саморобних наочних посібників (моделі годинника, палетки, схем, наочності для усного рахунку та інших видів робіт). Це сприяє підвищенню інтереса до навчання, розвиває дослідницькі навички, наповнює урок елементами зацікавленості, викликає в учнів відчуття причетності до подій на уроці. - Картки з прислів’ями до бібліотечного уроку «Книга – найкращий друг» . 4) Використання творчих завдань. - Складання кросвордів, ребусів, загадок. - Сформулювати запитання до слів, що даються учням у замовленому кросворді. - Складання казок. Наприклад: по темі «Охорона океанів» склали казку «Золота рибка» на новий лад. (Зачитую). 5) Ігри, ігрові ситуації, рольові ігри. - Рольова гра «Поход до магазину» (на початку вивчення теми: монети, гроші). - Рольова гра «У бібліотеці» (на початку вивчення теми «Алфавіт», «Словники»). - Гра «Барон Мюнхаузен». Мета: спростувати вигадки барона Мюнхаузена, або вигадати явно неправдиві твердження, які зачитуються та спростовуються на уроці на етапі перевірки дом. завдання.
«Дівчинка написала лист своїй бабусі, але допустила деяких помилок. Знайдіть їх». « Ми отримали лист з лісової школи. Давайте перевіримо, чи грамотно пишуть звірята».
Він дзвонить на різних етапах уроку, дає нові цікаві завдання. Ним можна користуватися в якості підказок, подзвонивши другу, батькам.
6) Мотивація шляхом створення ситуації успіху. В.А. Сухомлинський писав: «Моральні сили для подолання своїх слабких сторін дитина черпає у своїх успіхах…». - « Обмін ролями» (робота в парах, групах). Учні мають змогу побути в ролі вчителя, консультанта, рятівника. Це особливо важливо для учнів з низьким та середнім рівнем знань. На уроці вони відчувають себе потрібними, рівноправними учасниками процесу навчання, навіть коли не все получається.
7) Діяльнісна мотивація. - Хто буде швидко і правильно виконувати всі завдання, стане помічником вчителя або отримає звання «кращий учень уроку» і як нагороду не буде виконувати домашнє завдання. - Працюємо на гроші, в кінці уроку ви зможете обміняти їх на оцінку. 8) Створення проблемної ситуації. До теми «Рослини».
До теми «Термометр». - Створення проблемної ситуації за допомогою досліду: беру з склянки з холодною, теплою і гарячою водою. Даю завдання 2 учням визначити, яка вода у 2 склянці. В учнів виникають розбіжності. Ставлю проблемні запитання: чому учні дали різні відповіді? Що треба мати, щоб не припускати подібних помилок? «Вправи на обставини»
«Відомо – невідомо» - Відомого в світі дуже багато: о котрій дітям спати лягати – відомо; чому дітей у школі вчити – також відомо. Можливо, невідомого у світі і не залишилось? Давайте пошукаємо невідоме. 9) Рекомендую брошуру, випущену мною у 2009 році «Дидактичні ігри на уроках читання» з використанням усної народної творчості. Де також можна знайти матеріал до етапу мотивації. 6. Висновок. Критеріями, які свідчать про завершеність етапу і здатність до виконання учнями пізнавальної діяльності, є їх відповіді на контрольні запитання: 1) Що вивчатиметься? 2) Чому саме цей матеріал необхідно вивчати? 3) Який результат ви повинні отримати в кінці роботи? Важливим є вихід учня із діяльності з позитивним власним досвідом і виникнення позитивної установки на навчання у майбутньому, тобто позитивної мотивації перспективи. Для формування такої мотивації не завжди доцільно вести мову про успіхи учнів. Важливо також показати учням їх слабкі місця, щоб сформувати в них об’єктивне уявлення про свої можливості. Це зробить їх перспективну мотивацію дієвішою. Освіта – не просто знання та уміння. Освіта – це світло душі і горіння, Це здатність творити, рости, розвиватись, Вперед, до найвищих висот підніматись. Учитель – твій світоч, він ключ до науки. Тобі ніби скарб віддає з рук у руки, А разом із ним – те невидиме світло, З яким здобувається справжня освіта. |
Урок узагальнення і систематизації знань і вмінь учнів. ХІД УРОКУ:... Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, робота в парах, робота в групах |
Уроку Мотивація навчальної діяльності Давайте пригадаємо, що таке історичний роман і в чому виявилося новаторство Вальтера Скотта |
Тема: «Історія і фольклор». Цілі Актуалізація опорних знань, повідомлення теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності |
Г. С. Сковорода, видатний український письменник, філософ Створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу, мотивація навчальної діяльності |
Урок формування практичних умінь і навичок з елементами поглиблення Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників (повідомлення мети майбутньої роботи, усвідомлення її учнями) |
УРОКУ І. Мотивація навчальної діяльності, оголошення завдань уроку ТЕМА: Закріплення вмінь вживати у мовленні прикметники в різних формах з описовою метою |
Урок української мови у 6 класі Тема. Займенник: загальне значення,... Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку. Метод передбачення |
Урок засвоєння нових знань Хід уроку Мотивація навчальної діяльності... Сонця як зорі (радіус, маса, температура, активність), з його хімічним складом та внутрішньою будовою; сформувати уявлення про сонячну... |
Урок контролю, оцінки й корекції знань. Х і дуроку І. Мотивація навчальної... Ви розмірковували над цим, хотіли бути схожими на улюблених героїв, а сьогодні виконаєте першу в цьому навчальному році різнорівневу... |
Зміст Вступ Розділ Загальна характеристика організації Мотивація на підприємстві: аналіз форм матеріального і нематеріального стимулювання |