|
Скачати 49.76 Kb.
|
Методичні прийоми організації особистісно-орієнтовного навчання Для розвитку логічного мислення та активізації творчої розумової діяльності учнів на уроках математики використовую різноманітні нестандартні задачі та завдання з логічним навантаженням. Наприклад: Задача 1. Чи можна заплатити за газети вартістю в 20 копійок сьома монетами вартістю 5 і 1 копійка? (Ні, не можна. За правилом парності). Задача 2. Дано 9 крапок, розташованих по трьох у три ряди. Необхідно з'єднати всі дев'ять крапок чотирма лініями, не відриваючи руки. Ця задача з області психології. Складність у тім, що психологічно людина обмежується крапкою й може перебороти себе тільки вийшовши за її межу. Батьки не завжди можуть допомогти дитині вирішити цю задачу, хоча для її рішення досить знань учня 1 класу. Задача 3. Батько лягає спати о 8 годині вечора і заводить будильник на 9 годин ранку. Скільки годин буде спати батько? (Одну годину, потім задзвонить будильник, 9 годин буває ранком і ввечері). Задача 4. Летіли качки. Одна попереду, а дві позаду, одна позаду, а дві попереду, одна між двома і три в ряд. Скільки усього летіло качок? (Три качки). Задача 5. Коля купив 2 ручки і 6 олівців по 20 копійок, 2 альбоми для малювання і фломастер за 1 гривню. Йому сказали, що його покупка коштує 5 гривень 87 копійок. Коля попросив перерахувати вартість покупки, і помилка була знайдена. Як Коля догадався, що була допущена помилка? (За принципом парності). Задача 6. Петрусь не вище Сашка. Сашко не вище Петруся. Сашко має ріст 142 см. Який ріст у Петруся? Діти міркують: якщо Петрусь не вище Сашка, а Сашко не вище Петруся, значить вони однакового росту. Ріст Сашка 142 см, значить ріст Петруся - 142 см. Задача 7. Катруся, Соня, Галя і Тамара народилися 2 березня, 17 травня, 22 липня, 20 березня. Соня і Галя народилися в одному місяці, а в Галі і Катрусі день народження позначаються однаковими числами. Хто якого числа й у якому місяці народився? Учень міркує так: якщо Соня і Галя народилися в одному місяці, то це березень місяць. Пишемо: Соня - березень, Галя - березень. І в задачі сказано, що в Галі і Катрусі день народження позначаються однаковими числами, значить: Галя народилася 2 березня. Катруся - 2 липня, Соня - 20 березня, Тамара - 17 травня. Дуже багато задач на розвиток логічного мислення дітей у зошитах М.В. Богдановича. Ці зошити дуже допомагають учням. На кожній сторінці дається задача, що учить учнів робити альтернативні висновки, що виступають важливою ланкою в міркуванні при рішенні задач такого типу, як: Задача 8. Катя зліпила з пластиліну слона, зайця і верблюда. Яку фігуру раніше зліпила Катя, якщо слон з'явився пізніше всіх, а верблюд не раніш зайця? Учні міркують так: слон з'явився пізніше усіх, якщо верблюд не раніш зайця, виходить, заєць з'явився першим, верблюд - другим, слон – останнім. Задача 9. Продовжити ряд чисел: 28, 24, 18, 10. Учень пояснює хід його думок. Числа зменшуються спочатку на 4, 6, 8, 10. значить останнє 0, так як 10 - 10 = 0. При розв’язанні таких задач дитина співвідносить судження про предмети, відволікаючи від особливостей їхніх наочних образів, міркує, робить висновок. Уміння мислити логічно, робити висновки без наочної опори, зіставляти судження за визначеними правилами - необхідна умова успішного засвоєння навчального матеріалу, не тільки в початкових класах, але в середніх і старших, особливо при вивченні математики. Необхідно виділити важливі особливості логічних задач: 1. Логічні задачі відрізняються від математичних тим, що для їхнього рішення, як правило, не потрібно великого запасу математичних знань. 2. Вони носять цікавий характер, що залучає навіть і таких дітей, хто не любить математику. Їхнє рішення розвиває логічне мислення. У моїй роботі особистісно-орієнтовне навчання, безпосередньо спрямоване на розвиток продуктивного мислення. Під час вивчення нового матеріалу хочу виділити три етапи: попередній, основний і допоміжний. На попередньому етапі вчитель забезпечує школярам вихідний мінімум знань; створює установку на рішення нової проблеми, викликає бажання вирішити її якнайкраще, без остраху помилитися при пошуках рішення. Допоміжний етап розрахований тільки на тих, хто на основному етапі не вирішив проблему. Мета вчителя - визначити міру допомоги, що потрібно для розв’язання проблеми. Компоненти реалізації особистісно-орієнтованого навчання. А саме: 1. Позиція вчителя саме як консультанта, який здійснює педагогічну розвивальну допомогу школяреві в індивідуальному розрізі. 2. Створення умов для вибору певних активних дій школяра, спрямованих на визначення переваг однієї з альтернатив: у використанні навчального матеріалу різного за змістом, видом, формою; у виборі способів виконання навчальних завдань, що сприяє зниженню емоційного напруження, тому що учень не боїться зробити помилку в своїх діях; у використанні індивідуальних програм навчання. 3. Створення вільної атмосфери, яка характеризується тим, що учні не бояться робити помилки, вільно обговорюють проблеми, висловлюючи свої особисті думки, підходи, взаємодіють у навчанні один з одним, звертаються за допомогою і підтримкою до вчителя. 4. Створення умов для творчості в самостійній діяльності, виявлення особистістю пізнавальної активності, чому сприяє використання діалогічних методів навчання, заохочення прагнень учнів знаходити свої способи роботи та аналізувати способи роботи інших учнів тощо. 5. Постійна увага вчителя до аналізу й оцінки індивідуальних способів навчальної роботи, яка спонукає учня до усвідомлення не лише результату, а і процесу своєї роботи. Важливо, щоб учні могли розповісти, що вони робили на уроці, як організовували свою роботу, які способи діяльності використовували, чим їм більше всього сподобалось займатися та ін. 6. Стимулювання до самооцінки є основою для самоосвіти, саморозвитку, самовираження в навчанні. Спрямованість роботи вчителя на навчальні можливості кожного учня, складання індивідуальної картки його особистісного (пізнавального) розвитку, індивідуальної програми навчання, спрямованого перш за все, на успіх у досягненні позитивних навчальних результатів. Реалізація особистісно-орієнтованого підходу Індивідуальна діяльність школярів Педагогічні умови Корекція і педагогічна підтримка допомога вчителя корекційні програми дидактичний вибір вільна атмосфера творчість і самостійність аналіз і оцінка Реалізація особистісно-орієнтовного навчання полягає в тому,щоб підтримувати та розвивати природні якості дитини,її здоров’я та індивідуальні здібності,допомагати в становленні суб’єктивності,соціальності,творчої самореалізації особистості. |
Уроках математики Посібник містить методичні рекомендації щодо впровадження проектних технологій на уроках математики |
На уроках інформатики розв’язують різні задачі: на обчислення, на побудову, з програмування Постановка задачі, де аналізуються вихідні умови (те, що дано в умові задачі), уточнюється, що саме необхідно отримати в результаті... |
Уроках математики Я пропоную деякі прийоми, які дають можливість вчителю математики сприяти формуванню даної компетентності засобами уроків математики,... |
Урок-подорож з математики Вправи та задачі на додавання круглих десятків. Задачі на знаходження третього доданка |
Урок-подорож з математики Вправи та задачі на додавання круглих десятків. Задачі на знаходження другого доданка |
Урок математики Тема. Вправи і задачі на засвоєння таблиць множенняі ділення. Задачі з буквеними даними |
Уроках математики вчителі математики «Усі знання виростають з одного коріння — з навколишньої дійсності, а тому й повинні вивчатися у зв'язках» |
Уроках математики Діл програми, матеріал якого учні мають засвоїти, а з друого, виступають як дидактичний засіб навчання, виховання й розвитку школярів.... |
Уроках математики Робота містить теоретичні положення та рекомендації щодо використання таблиць та схем у процесі навчання молодших школярів математики.... |
Переставна і сполучна властивості множення Даний посібник можуть використовувати вчителі математики при вивченні теми «Множення раціональних чисел» у 6 класі. До посібника... |