Тема. Оксиди в природі. Застосування оксидів


Скачати 79.64 Kb.
Назва Тема. Оксиди в природі. Застосування оксидів
Дата 19.10.2013
Розмір 79.64 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок
Урок №19

Клас: 8

Дата_____

Тема . Оксиди в природі. Застосування оксидів.

Мета: розширити знання учнів про оксиди; розглянути поширення оксидів у природі; навести приклади використання оксидів; розвивати вміння аналізувати та систематизувати інформацію; формувати уявлення про негативний вплив деяких речовин на довкілля; розвивати розумові здібності

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, мультимедійний проектор, к\ф про воду «Хімія» 8 клас ІІ ч., «Хімічні елементи».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку.

І .Організаційний момент (2 хв.)

ІІ. Перевірка Д/З. (8 хв.))

Самостійна робота.

Варіант 1

Початковий та середній рівні (6 балів)

  1. З наведеного переліку речовин виберіть оксид.

  1. H2SO3;

  2. K2CO3;

  3. P2O5;

  4. NaOH.

  1. Зазначте формулу кислотного оксиду:

  1. Na2O;

  2. CO2;

  3. CuO;

  4. ZnO.

  1. Оксиди можна одержати внаслідок взаємодії:

  1. кислот з основами;

  2. кислот з металами;

  3. простих речовин з киснем;

  4. простих речовин з водою.

Достатній рівень (3 бала)

  1. Установіть відповідність між формулою оксиду та його класифікацією.

  1. Al2O3

  2. K2O

  3. CO

  4. Mn2O4

  5. ZnO

  1. Кислий

  2. Основний

  3. Амфотерний

  4. Індиферентний




  1. Установіть відповідність вихідних речовин продуктам горіння.

  1. Ca

  2. H2S

  3. ZnS

  4. CH4

  1. CO2+H2O

  2. Zn+SO2

  3. CaO

  4. H2O+SO2


Високий рівень (3 бала)

Закінчити рівняння реакцій

  1. Al + O2 →…

  2. Fe + … →Fe3O4

  3. H2O + …→LiOH

  4. CO2 + …→CaCO3

  5. Fe(OH)3→Fe2O3 + …

  6. P2O5 + …→H3PO4


Варіант 2

Початковий та середній рівні (6 балів)

  1. З наведеного переліку речовин виберіть оксид.

  1. SO2;

  2. Na3PO­4;

  3. H3PO4;

  4. MgSO4.

  1. Зазначте формулу основного оксиду:

  1. Na2O;

  2. CO2;

  3. СО;

  4. N2O5.

  1. Кислотні оксиди можна одержати внаслідок взаємодії:

  1. кислот з основами;

  2. кислот з металами;

  3. металів з киснем;

  4. оксид неметалу з водою.

Достатній рівень (3 бала)

  1. Установіть відповідність між формулою оксиду та його агрегатним станом.

  1. H2O

  2. CO2

  3. SiO2

  4. Cl2O7




  1. Тверда речовина

  2. Рідина

  3. Газ




  1. Укажіть ряд, до якого входять оксиди, що взаємодіють із водою:

  1. CaO, P2O5, Na2O;

  2. CO, CuO, K2O;

  3. Ag2O, SO2, MgO;

  4. FeO, BaO, BeO.


Високий рівень (3 бала)

Закінчити рівняння реакцій:

  1. Al + O2 →…

  2. Fe + … →Fe3O4

  3. H2O + …→LiOH

  4. CO2 + …→CaCO3

  5. Fe(OH)3→Fe2O3 + …

  6. P2O5 + …→H3PO4



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань учнів (3 хв.)

Для того щоб сформулювати тему уроку, давайте відгадаємо такі дві загадки:

1. Є складна речовина,

Що містить Оксиген вона.

З двох елементів складається

І як вона називається?

(Оксид)

2. Фізика наука про ….(природу)

Тема уроку: Оксиди в природі. Застосування оксидів.


  • Вчитель демонструє картки з формулами різних речовин (усього 12 шт.), учні повинні вибрати тільки формули оксидів та назвати їх за систематичною номенклатурою.

Картки:

1. Na2SO4

2. MgO

3. Ca(OH)2

4. CO2

5. C2H5OH

6. V2O5

7. Cl2O7

8. Cu(OH)2

9. C6H12O6

10. CO

11. CaO

12. H2O

(MgO, CO2, V2O5, Cl2O7, CO, CaO, H2O)
ІV. Вивчення нового матеріалу (20 хв.).

А) Оксиди в природі.

Відгадайте загадку:

Вона Сонцю найрідніша, вона в спеку — наймиліша. (Вода). Давайте спробуємо скласти асоціативний ряд зі словом вода.

*Роль води в природі. Перегляд та обговорення к\ф.

- Які корисні властивості води ви можете назвати?

- Які шкідливі властивості води ви можете назвати?

З уроків фізики ви знаєте, що вода має найбільшу густину за температури +4*С, а замерзає за 0*С. А чому вода не горить і не підтримує горіння, хоча в її молекулі є атоми Гідрогену, який горить дуже добре, з вибухом, і Оксигену, який підтримує горіння?

Відгадайте загадку:

Газ необхідний рослинам для фотосинтезу. (Вуглекислий газ)

Вуглекислий газ — безколірний газ, без запаху, володіє злегка кислим смаком, суха крига, яку використовують для охолодження у вогнегасниках, у харчовій промисловості.

При з’єднанні яких двох елементів він формується? (Формується при з'єднанні двох елементів: вуглецю і кисню. Він утворюється в процесі спалювання вугілля або вуглеводневих сполук, а також як продукт дихання людей і тварин. У невеликих кількостях він міститься і в атмосфері, звідки асимілюється рослинами, які, в свою чергу, виробляють кисень.

Вуглекислий газ – це «ковдра» Землі. Він легко пропускає ультрафіолетові промені, які обігрівають нашу планету, і відбиває інфрачервоні промені, що випромінюються з її поверхні в космічний простір. І якщо раптом вуглекислий газ зникне з атмосфери, то це в першу чергу позначиться на кліматі. На Землі стане набагато прохолодніше, дощі будуть випадати дуже рідко.

Правда, така катастрофа нам поки що не загрожує. Скоріше навіть, навпаки. Спалювання органічних речовин: нафти, вугілля, природного газу, деревини – поступово збільшує вміст вуглекислого газу в атмосфері.

Б). Застосування оксидів

Оксиди відіграють велику, хоча й двояку роль у житті людини, вони утворюють на металах плівку, яка зберігає виріб. Негашене вапно, яке використовують у будівництві – теж оксид. Оксиди псують зовнішній вигляд на ювелірних прикрасах. Утворення оксидів є причиною ржавіння металів (корозія)

- у металургії

Металурги одержую метали з руд. Ось, наприклад, важливими залізними рудами є:

магнітний залізняк – Fe3O4

червоний залізняк – Fe2O3

бурий залізняк – Fe2O3*H2O, 2Fe2O3* 3H2O.

Одержанням заліза з руд займається чорна металургія. Сировиною ж для кольорової металургії є оксиди марганцю, молібдену, вольфраму, алюмінію, які також містяться у відповідних рудах.

- у виготовленні скла

У виробництві звичайного скла неабияку роль відіграє пісок SiO2. Фактично до складу скла входять силікати натрію і кальцію, а також надлишок SiO2. Тому склад звичайного віконного скла можна подати формулою: Na2O*CaO* 6SiO2. А якщо взяти поташ K2CО3, кремнезем SiO2 і оксид плюмбуму (ІІ) PbO, то утвориться кришталь.

Особливий вид скла – кварцове скло. Воно являє собою склоподібну форму чистого кремнезему. Таке скло зовсім не чутливе до різких коливань температури, воно має цінні оптичні властивості( пропускає ультрафіолетові промені).

- гончарництві

Кварц, опал та слюда входять до складу глини. Червоні глини із домішками гідроксиду заліза застосовують під час виробництва цементу, цегли, кахелю. Для тонкої кераміки застосовують білі глини.

- застосування оксидів як фарби

Художники для малювання картин використовують різні фарби.

Мінеральні або силікатні фарби є різновидом фарб на основі рідкого скла. Його одержують сплавлянням SiO2 з карбонатами калію та натрію. Рідким склом пропитують тканини, виготовляють вогнетривкі фарби по дереву.

Вохрою називають землисті скупчення мінералів, переважно оксидів і гідроксидів заліза та марганцю. Природна мінеральна фарба складається з глини та оксидів заліза. Колір її – від блідо-жовтого до темно-бурого.

Застосовують також білила. Білила цинкові – це порошок цинк оксид, практично нерозчинний у воді.. З плином часу вони не темніють. Їх ще називають срібними або китайськими білилами.

Цинк оксид використовують під назвою цинкових білил у живопису в якості пігменту. Це біла фарба. Вона порівняно швидко висихає, міцна, тривка. Часто її використовують для підмальовки і пришвидшення висихання інших кольорів, змішаних з ними. З причин вмісту в цих фарбах свинцю їх вважають небезпечними при потраплянні в організм.

- у ювелірній справі

Ювеліри також мають справу з оксидами. Коштовні камені рубіни та сапфіри являють собою алюмінію оксид Al2O3.А їх колір залежить від різних домішків. Належне треба віддати і мінералу кварцу. Так, наприклад, фіолетовий кварц – це аметист, чорний – моріон, темно-сірий –топаз. Опал, халцедон, цитрин та агати також є різновидами кварцу. Іони заліза двохвалентного забарвлюють камінь у зелений колір, тривалентне залізо дає буре забарвлення, а йони кобальту – синє забарвлення.

Фізкультхвилинка.

Тепер трошки відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.

Підведіться і відреагуйте:

1) якщо ви згодні, що вода та вуглекислий газ – це оксиди – сплесніть у долоні

2) якщо ви згодні – що кров людини на 83% складається з води, зробіть глибокий вдих і видих.

3) якщо вважаєте, що чадний газ утворюється під час неповного згорання палива –підстрибніть.

4) якщо вважаєте, що скло дійсно виготовляється з піску палива – ще раз підстрибніть.

V. Закріплення та узагальнення знань (7 хв.).

Робота з класом

Розв’язування задачі.

Один учень розв’язує задачу біля дошки, решта працює на місцях.

Близько 60% шкідливих викидів газів у атмосферу припадає на чадний газ СО. Обчисліть масу СО, якщо його об’єм 112 л (н. у.)

Паралельно вчитель здійснює фронтальне опитування учнів:

  1. Найрозповсюджений на планеті оксид……(вода)

  2. Елемент, оксид якого є основною складовою піску та глини ….(Si)

  3. Метал, оксиди якого є сировиною для чорної металургії….(Залізо)

  4. Складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких оксисен….(оксиди)

  5. Надлишок цього оксиду в атмосфері спричиняє парниковий ефект.

  6. У яких галузях застосовують оксиди неметалів?

  7. Яку роль у житті людини відіграють оксиди металів?

  8. Як можна визначити наявність вуглекислого газу в посудини? (у посудину налити вапняну воду, вона стає каламутною)

  9. Гідроген сульфід – газ із запахом тухлих яєць, досить добре горить. Запишіть рівняння реакції, якщо відомо, що під час його горіння утворюються сульфур(IV) оксид і вода.

Відповідь: H2S+2O2=SO2+2H2O

VІ. Підсумки уроку (3 хв.)

Рефлекія

На уроці ми навчилися…

Хотілось б дізнатися докладніше про….

У житті використаю …

Я дізнався, що …

Мені сподобалось на уроці…

В мене викликало труднощі….
VІІ . Домашнє завдання (2 хв.)

*Виконати задачу: Тополя за літо поглинає 44 кг вуглекислого газу СО2, липа – 16 кг СО2. Обчисліть, скільки молекул СО2 поглинають тополя й липа.

*Творче завдання:

- підготувати презентацію або повідомлення на вибір:

  • парниковий ефект;

  • роль води в природі;

  • роль вуглекислого газу в природі.

  • підготувати питання з вивченої теми методом «Діалог Сократа» (за цими запитаннями вчитель буде проводити актуалізацію опорних знань на наступному уроці).




Схожі:

Спарений урок хімії у 8 класі Підготувала Рибченко Людмила Василівна,...
Тема: Класифікація оксидів. Відношення оксидів до води. Способи добування оксидів
Тема: Амфотерні оксиди й гідроксиди
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, штатив з пробірками
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних...
Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини
Тема уроку: Механічний рух Мета уроку
Мета уроку: дати означення механічного руху; показати прояви механічного руху в природі, відносність руху; навчити спостерігати різні...
Тема Глюкоза. Будова та властивості. Поширення в природі Девіз: «Робота...
Навчальна: вивчити будову глюкози, її властивості, як представника речовин з подвійними властивостями з позицій причинно-наслідкової...
Тема: «Основні класи неорганічних сполук»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про класифікацію, номенклатуру, фізичні та хімічні властивості оксидів, кислот,...
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку
Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів
Класи неорганічних сполук. Оксиди. (8 кл.) Класи 1 варіант
Вкажіть клас речовин, який утворюється під час взаємодії води з оксида­ми активних металів
Урок №39 Тема. Розв'язування задач
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про зміст та схеми застосування теорем, що випливають із подібності трикутників...
Урок з курсу «Я і Україна»
України, про способи орієнтування на місцевості за різними ознаками в природі; формувати вміння користуватися фізичною картою і картою...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка