|
Скачати 61.16 Kb.
|
УРОК 5 Тема. Перші відомості про математичну статистику. Вибірка, гістограма, середнє значення, мода і медіана вибірки. Мета: ознайомити учнів з історією виникнення математичної статистики, її методами дослідження, розвивати уміння аналізувати, робити висновки, прищеплювати математичну культуру. Обладнання: кодоскоп, кольорова крейда, таблиця. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент. II. Історична довідка. Термін «статистика» походить від латинського слова status — стан, становище. Статистика — наука, що збирає, обробляє, вивчає різні дані, пов'язані з масовими явищами, процесами і подіями Предметом вивчення статистики є кількісна сторона масових суспільних явищ і процесів у зв'язку з їхньою якісною стороною. Математична статистика — розділ прикладної математики, присвячений математичним методам систематизації, обробки й використання статистичних даних для наукових і практичних висновків. Статистика виникла з практичних потреб людей, їх господарської діяльності, необхідності обліку земельних угідь, майна, кількості населення, його зайнятості, вікового складу. У XVII ст. в Англії зародилася наука «політична арифметика», засновниками якої були англійські вчені Дж.Граунт та І.Петті. Вони не лише описували факти, а й аналізували цифрові дані про явища суспільного життя, виявляли притаманні їм закономірності. Значних результатів у статистиці досягли видатні українські математики В.Я.Буняковський та М.П.Кравчук. III. Вивчення нового матеріалу. У процесі статистичних досліджень застосовують особливі прийоми вивчення, які в сукупності утворюють статистичний метод. На схемі систематизовано види статистичних спостережень. Найпоширенішим видом несуцільного спостереження є вибіркове спостереження. Сукупність одиниць, відібраних для вибіркового спостереження, називається вибіркою. Статистичні дослідження проводять у три етапи:
Приклад 1. В одному з класів школи були учні різних років народження. З'ясувалося, що 1987 р. і 1990 р. було по одному учню, 1988 р. народження — 6 учнів і 10 учнів 1989 р. народження. Ці дані можна подати таблицею (табл. 1). А можна побудувати стовпчасту діаграму. Таблиця 1
Стовпчасті діаграми у статистиці називають гістограмами. Приклад 2. Швейній майстерні потрібно з'ясувати, скільки чоловічих пальт і яких розмірів пошити. Опитавши 50 чоловіків, їх розміри записали в таблицю (табл. 2). Таблиця 2
Це — вибірка з 50 значень (даних). Для зручності її групують у класи (за розмірами) і підраховують, скільки значень вибірки містить кожний клас (табл. 3). Таблиця 3
Такі таблиці називаються частотними. В них числа другого рядка — частоти; вони показують, як часто зустрічаються у вибірці ті чи інші її значення. Відносною частотою значення вибірки називають відношення його частоти до числа всіх значень вибірки. У розглянутому прикладі частота розміру 44 дорівнює 4, а відносна частота — 8 %. За частотною таблицею можна побудувати гістограму. Вибірки характеризують центральними тенденціями: середнім значенням, модою та медіаною. Середнім значенням вибірки називають середнє арифметичне усіх її значень. Мода вибірки — те її значення, яке трапляється найчастіше. Медіана вибірки — це число, яке «поділяє» навпіл упорядковану сукупність усіх значень вибірки. Приклад 3 (задача 311 (а) підручника). Знайдіть моду, медіану і середнє значення вибірки 2, 3, 4, 4, 6, 6, 6, 7, 7, 8. Мода дорівнює 6 — це значення трапляється найчастіше. Медіана також дорівнює 6: . Середнє значення вибірки або Приклад 4 (задача 313 підручника). За розв'язання задач п'ять учасників олімпіади одержали від 0 до 3 балів, десять — від 4 до 6, тридцять — від 7 до 9, сорок чотири — від 10 до 12, шістнадцять — від 13 до 15, десять — від 16 до 18, два — від 19 до 21, три — від 22 до 24 балів. Складіть частотну таблицю, побудуйте гістограму. Складемо частотну таблицю (табл. 4). Таблиця 4
Побудуємо гістограму: V. Підсумок уроку. VI. Домашнє завдання. За підручником § 65, № 312. Схема |
Урок 3 Тема. Полігон і гістограма, медіана і мода Мета уроку. Ознайомити учнів з найпростішими прийомами аналізу статистичного матеріалу: побудовою полігону статистичного ряду та... |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК 115 Тема: Середнє значення величин. Самостійна робота №24 ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ. ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ ТЕМА 10. МАСШТАБ. ВІДСОТКИ. СЕРЕДНЄ АРИФМЕТИЧНЕ КІЛЬКОХ ЧИСЕЛ. МІКРОКАЛЬКУЛЯТОР |
УРОК 10 Тема. Контрольна робота Знайти моду, медіану і середнє значення вибірки: 13, 18, 12, 14, 15, 16, 16, 17, 14, 14 |
6, Задано вибірку, яка характеризує місячний прибуток підприємців... Обчислити вибіркові хар-тики : вибіркове середнє, вибіркову дисперсію, вибіркове середнє квадратичне відхилення, моду та медіану,... |
Урок №24 Тема. Медіана, бісектриса і висота трикутника Наочність і обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя; таблиця «Медіана, висота, бісектриса трикутника» |
Урок 55 Тема уроку ... |
ЯКИЙ ВІН НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК? Що взагалі криється під терміном «нетрадиційний урок»? Мода, бажання бути оригінальним чи пошуки ефективних форм навчання? Пропонуємо... |
9-й клас. Алгебра Нерівність Коші для двох чисел та Ті застосування. Нерівності між середніми величинами двох додатних чисел (середнє гармонічне, середнє... |
Дата Клас Майстер функцій. Категорії функцій Зокрема, знаходити середнє арифметичне, максимальне й мінімальне значення, середньоквадратичне відхилення, найбільш імовірне значення,... |