|
Скачати 63 Kb.
|
Математика у 2009/2010 навчальному році: основні завдання та напрямки розвитку Нинішній навчальний рік завершує перехід основної школи на 12-річний термін навчання і нові програми, а також є серйозною підготовкою до профілізації старшої школи. Тому у минулому 2008/2009 навчальному році обласним управлінням обласної державної адміністрації вивчався стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів по основних предметах у школах нового типу. Так, в області було перевірено викладання математики у семи ліцеях, трьох гімназіях, одному колегіумі та п’яти спеціалізованих школах, де поглиблено вивчається цей предмет. Перевірені школи мають досить потужний кадровий склад вчителів. Так, із 45 вчителів, які викладають математику у поглиблених класах, 89% мають вищу кваліфікаційну категорію, 4% - першу кваліфікаційну категорію і 7% - спеціалісти. За наслідками атестації звання «вчитель-методист» мають 44% і «старший вчитель» - 13%. Аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення виявив, що учні мають необхідні підручники і навчальні посібники, однак можливість проведення уроків математики у комп’ютерному класі та використання вчителями нових інформаційних технологій (НІТ) залишається досить обмеженою, оскільки лише у п’ятій частині цих закладів є по одній інтерактивній дошці на всю школу, та й активність вчителів щодо впровадження нових інформаційних технологій навчання та власного самовдосконалення з цих питань залишається невисокою. Найбільш активно використовують НІТ у навчальному процесі вчителі Осадча Р.В. (Смілянський природничо-математичний ліцей), Муляк О.М. (Тальнівський економіко-математичний ліцей), Казьміна К.М. (Черкаський фізико-математичний ліцей), Волкова К.М., Годкевич Л.В. (Черкаська гімназія № 9). Працюючи над проблемою підвищення ефективності викладання математики у загальноосвітніх навчальних закладах, слід зауважити, що інтеграція математики та інформатики виводить кожний з них на якісно новий, сучасний рівень, відкриваючи можливості для розв’язання принципово іншого класу задач. Старшокласники здатні досліджувати та аналізувати об’єкти, процеси, явища всебічно та отримувати узагальнені відомості про них. Таким чином, процес моделювання є одним із ефективних засобів формування математичної культури учнів, який сприяє реалізації різноманітних форм здобуття нових знань, їх систематизації та узагальнення. Використання педагогічних програмних засобів під час навчання дозволяє поєднати високі моделюючі та обчислювальні можливості ПК із процесами дослідження математичних об’єктів та унаочненням отриманих результатів на всіх етапах навчання. Нині розроблено значну кількість програмних засобів, призначених для розв’язування широкого спектру задач шляхом математичного моделювання об’єктів (DG, пакети GRAN, DERIVE, MathCAD, MathLab, Advanced Grapher та інші), що підвищують ефективність роботи учителів математики та сприяють ефективному засвоєнню знань учнями. Реалізація міжпредметних зв’язків математики та інформатики, широке застосування інформаційних технологій під час вивчення математики у ЗНЗ актуальне при:
Загальновідомо, що останнім часом різко знижується інтерес учнів до вивчення математики. Також стало очевидним, що модернізація форм навчання викликає зацікавленість лише до форм та нових засобів навчання, але аж ніяк до змісту. Пробудити інтерес до занять математикою, до розв’язування складних задач, показати, що математика жива, цікава наука, яка має безліч застосувань – ось для чого організовують різноманітні конкурси, турніри, математичні бої, а також олімпіади, що розраховані на дітей, які вже активно займаються математикою і мають відповідну підготовку. Оскільки у закладах нового типу на вивчення профільних предметів виділяється майже вдвічі більше годин й учні роблять, як правило, свідомий вибір профільного предмета, то й результативність участі у таких змаганнях очікується вища. Однак, слід зазначити, що стабільно мають переможців серед учасників олімпіад лише Черкаський фізико-математичний ліцей, Черкаська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 17, Черкаська гімназія № 9. Необхідно налаштувати систематичну роботу по виявленню обдарованих учнів та підготовці їх до олімпіад, і в першу чергу це стосується класів з поглибленим вивченням математики. Нагадаємо, що реалізація профільного навчання математики забезпечується також системою курсів за вибором (за рахунок варіативного компоненту), які складаються з невеликих за змістом навчальних модулів, враховують різноманіття інтересів і можливостей учнів даного профілю, що поглиблюють та розширюють основний курс математики у відповідності до профілю навчання (варіативна математична підготовка). Тому вчителям, які працюють у таких класах, слід працювати над змістовим наповненням курсів за вибором відповідно до обраної програми, затвердженої Міністерством освіти і науки України. Для проведення курсів за вибором можна також використовувати авторські програми вчителів області, які були затверджені вченою радою Черкаського ОІПОПП:
Окремі вчителі на останній обласній педагогічній виставці «Освіта Черкащини-2009» вже представляли методичні матеріали власного досвіду на допомогу у проведенні курсів за вибором, наприклад, Дишлюк Віталій Семенович, вчитель Шполянського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 - ліцей» (елективний курс «Тригонометричні рівняння» для учнів 10-11 класів). В цілому ж, аналізуючи матеріали виставки, можна виділити такі напрямки, за якими представлені роботи вчителів: тематичні контрольні роботи у формі тестових завдань (за новими програмами), математичні диктанти, методичні рекомендації та розробки до вивчення окремих тем, практичні роботи та завдання, матеріали для проведення факультативів та математичних гуртків, використання медіа-засобів у навчальному процесі тощо. Одним із показників результативності роботи вчителя є рівень навчальних досягнень учнів, який перевіряється обов’язково під час проведення державної підсумкової атестації в основній та старшій школі, а також зовнішнього незалежного оцінювання. Тут хочеться звернути особливу увагу на підготовку учнів з геометрії, оскільки певний період цей предмет не виносили на підсумковий контроль і, як наслідок, помітно був послаблений рівень його викладання. Аналіз виконання випускниками завдань відкритої частини тестових завдань ЗНО показав, що більше уваги необхідно приділяти навчанню учнів обґрунтовувати кроки розв’язання стереометричної задачі (зокрема, кут між прямою і площиною), побудові просторових зображень, послідовному, логічному запису розв’язання, формуванню графічної культури. При вивченні будь-якої теми особливу увагу слід звертати на проведення уроків узагальнення і систематизації знань, щоб учні могли оперувати отриманими знаннями. |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського... ... |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Ю. В. Лєснікова, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Добровольська Людмила Насибівна, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної... |
Методист предметів художньо естетичного циклу Черкаського обласного... Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради |
Методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського... Т. П. Момоток, методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників В. Н. Шавровська, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників |
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради |
Методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського... Т. П. Момоток, методист лабораторії розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |
Завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського... Н. М. Гладка, завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти... |