|
Скачати 129.8 Kb.
|
О.І. Месевря, завідувач лабораторії гуманітарних дисциплін. С.І. Січкар, методист української мови і літератури Плекаймо інтелект молодого покоління Черкащини Всупереч судженню про «кліповість» свідомості людини ХХІ століття хочемо розповісти про результати участі школярів області в інтелектуальних і творчих конкурсах. «Наймолодший» із конкурсів, всеукраїнський, започаткований Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту спільно з видавництвом «Грані-Т» «Найкращий відгук на прочитану книгу» для учнів 4 – 5 класів. Його мета: популяризувати українську літературу. розвивати інтерес учнів до читання, покращувати якість та ефективність процесу читання. В умовах світової кризи читання цей конкурс надзвичайно актуальний. Крім того, інтерес до читання формується саме в молодших класах. Запропоновані для читання книги захоплюють. змушують працювати уяву, непомітно, ненав’язливо, без моралізаторства виховують. Проте, заради справедливості, маємо оприлюднити думку членів журі. що в багатьох дитячих роботах відчувається впевнена рука дорослого наставника. Уже вдруге проводився Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка. Це конкурс для літературно обдарованих дітей. Проводився він у 4 етапи: шкільний, районний/міський, обласний, всеукраїнський. Тому завдання запропонували такі, щоб дітям було цікаво і щоб вони змогли в повній мірі розкрити свої здібності. Ось деякі з них. – Складіть казку з теми: «Чому буває сумне сонце?» (5клас). – Складіть усмішки з тем: «У парку», «Косарі», «Швачка» (6клас). – Напишіть листа українським дітям від імені Матінки Мови за поданим початком (7клас) Добрий день, дорогі дітки! До вас звертається любляча мати Українська Мова. Я надзвичайно щаслива, бо в мене багато дітей. Серед них найулюбленіші… – Напишіть твір із теми: «Про що я хотів би (хотіла б ) попросити Тараса Шевченка?» У творі використайте поширені звертання, прикладки, відокремлені обставини (8 клас). – Уявіть, що вам випало жити в часи Тараса Шевченка. Напишіть критичний відгук (рецензію) на поему Т.Шевченка «Гайдамаки», зазначивши актуальність цього твору, його ідею, особливості художньої мови(метафора, порівняння, гіпербола, епітет, паралелізм, використання архаїзмів, паралелізмів, старослов’янізмів тощо) (9клас). – Напишіть поезію чи прозу «Райдужне розмаїття» (10 клас). – Напишіть поезію чи прозу «Синьоокий салют». Усі слова мають починатися літерою «С»(11клас). Пропонуємо ознайомитися із творами конкурсантів. Солодько Вікторія, учениця 6 класу Тальнівського НВК – гімназії, написала такі гуморески. У парку У парку зустрілися два хлопчики: низенький Антон і високий Василько. Василько чомусь викопує дерево з ґрунту. Антон запитує: – Що ж це ти робиш? – Та ось вчителька з алгебри корінь сказала знайти, тому я й копаю, шукаю, – відповідає засмучений і дуже стомлений Василько. Косарі Іде чоловік, дивиться, косарі в полі сидять і нічого не роблять. – Що ж це ви не працюєте? – запитує чоловік. – Та ось сказав пан: «Коси косо, поки роси». А ми не розуміємо, як косити косо, то й чекаємо, поки роси зійдуть. Швачки Сидять швачки собі й не знають, що робити. Чому не працюєте, а відпочиваєте? – запитує господар. Тому що, пане, чоловік сказав сорочку атласну пошити, а ми не знаємо. де атласи взяти. А ось твори одинадцятикласниць із теми: «Синьоокий салют». Ганжа Юлія, учениця Лисянського НВК «ЗОШ 1-3 ступенів №1 – гімназії№1». Сьогодні сонячно. Ступаю стежинами світлого саду. Серед синіх суцвіть стрепенулася сіра синичка. Спостерігаю: складна система, складне світосприйняття. Сутеніє. Серед світил сизіє серп. Спати…Страшно…Спалах – синьоокий салют. серце стрепенулося. Солодкий спокій. Сміх. Сон скінчився… Світанок співає сонети сонцю…Спочатку ступати стежками…Синьоокий салют… Андрєєва Анна, учениця Христинівської спеціалізованої школи І – ІІІ ступенів ім. О.Є Корнійчука, свої думки висловила так. Сяє серпневе сонце серед сизого степу. Самоцвітами скрашує сріблясту синь. Сонячні соняхи сіють серпанок синіх снів. Синюватий струмок сипле синьоокий салют серед сріблястих, співучих степових сопілок. Серце стукає схвильовано. Сонно співає своє споконвічне соло синій струмочок серед сріблястого степу. Із приємністю відзначаємо, що із 21 учасника (з 5 по 11 клас) заключного етапу конкурсу перемогу вибороли 11 учнів (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 18.04.2012 № 474), здобувши одне перше, п’ять других і п’ять третіх місць. Список переможців ІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка серед учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів 5 клас ДИПЛОМ ІІІ СТУПЕНЯ
6 клас ДИПЛОМ ІІ СТУПЕНЯ
7 клас ДИПЛОМ ІІ СТУПЕНЯ
ДИПЛОМ ІІІ СТУПЕНЯ
8 клас ДИПЛОМ ІІІ СТУПЕНЯ
9 клас ДИПЛОМ ІІ СТУПЕНЯ
10 клас ДИПЛОМ ІІ СТУПЕНЯ
ДИПЛОМ ІІІ СТУПЕНЯ
11 клас ДИПЛОМ І СТУПЕНЯ
ДИПЛОМ ІІ СТУПЕНЯ
Ще раз наголошуємо, що названий вище конкурс – для літературно обдарованих дітей. Уже традиційним став заочний Всеукраїнський конкурс учнівської творчості. Цього року він проходив уже в одинадцяте. До участі в конкурсі залучаються учні 5-11 класів. Як і попередній, він проходить у чотири етапи. На конкурс можуть подаватися різноманітні за жанрами літературні твори. На заключний етап подається п’ять кращих робіт, визначених журі обласного етапу. Переможцями в цьому році стали: учень 11 класу Золотоніської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Золотоніської міської ради Сизько Андрій Борисович: підбірка віршів «Душі моєї джерело» (учитель Веретільник Лариса Іванівна) та учень 5 класу Білозірської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Черкаської районної ради Лютий Олексій: прозові твори «Садок вишневий коло хати» (учитель Лютий Роман Віталійович). Їхні твори можна прочитати у збірці творів переможців «У переддень зорі нової» («Букрек», 2012). Для переможців обох творчих конкурсів та їхніх наставників було влаштовано свято-нагородження, яке відбулося 28 квітня цього року на Чернечій горі в Каневі. Із метою утвердження статусу української мови як державної, піднесення її престижу, виховання у молодого покоління українців поваги до мови свого народу був заснований Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика для учнів 3–11 класів. Із дня його заснування минуло 12 років. Проводиться він у 4 етапи. Завдання підбираються різнорівневі, цікаві й різноманітні. Серед завдань для учнів 5 класу було таке: Складіть міні-текст «Ранок у сосновому лісі» (8–10 речень). Уведіть у кожне речення групи прикметників:
Закінчіть текст прислів’ям. Визначте стиль, до якого належить складений тест. Учениця 5 класу Ватутінської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 2 імені М.Ф. Ватутіна Ватутінської міської ради Плахотнюк Вікторія Олегівна це питання висвітлила так. Ранок у лісі День обіцяв бути теплим, тихим, сонячним, одним словом – погідним. У лісі дрімала тиша. Лагідне, золоте, яскраве сонце усміхалося до лісу і вітало всіх його жителів. Де-не-де шелестіло листя. Воно було багряне та золотаве. Вітерець розбавляв лагідну пісню яскравим таночком. Сонце ділилося з лісом посмішкою – і все стало усміхненим. Замріяні дерева переглядалися сонними поглядами. Різнобарвну траву прикрашали стрункі постаті. Любо дивитися на таємничий осінній ліс, бо осінь на строкатому коні їздить. 15 травня в Національному драматичному театрі імені І. Франка відбулося урочисте закриття ХІІ Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика та нагородження переможців. Серед нагороджених були також представники Черкаської області: 1) учениця 5 класу Ватутінської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 2 імені М.Ф. Ватутіна Ватутінської міської ради Плахотнюк Вікторія(перше місце); 2) учениця 4 класу Уманської міської гімназії Уманської міської ради Бортніченко Владлена (друге місце); 3) учениця 9 класу Шполянського НВК «загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – гімназія» Шполянської районної ради Перетятько Вікторія (друге місце). Окремо треба сказати про олімпіаду з української мови і літератури. Це, напевне, найскладніший вид випробувань для учнів, адже поєднує два тури: мовний і літературний, кожен з яких містить по 4 – 5 видів завдань, серед яких і творчі. Перше місце серед учнів 10 класу на обласному етапі виборола учениця Золотоніської гімназії ім. С. Д. Скляренка Таран Інна. Наводимо її твір Із теми: «Хто винен у трагедії родини Федорчуків?» Земля! Як багато почуттів, думок заховано в цьому слові! Але який вплив має сила землі, чорна та родюча, на долю людини? Свої міркування щодо цього висловлює О.Кобилянська в повісті «Земля». Крізь призму трагедії селянської родини авторка пролила світло на трагічне становище селянства, обездоленого й по-рабськи залежного від влади землі. Адже в ті часи заради клаптика землі селянин був здатен перенести всі злигодні, знехтувати людські почуття і навіть вбити. Повість «Земля» – панорама життя буковинського села кінця ХІХ століття. Письменниця розкриває глибинні людські проблеми, шукає відповіді на важливі питання, співвідносить їх із вічними критеріями добра і зла, життя і смерті, любові і ненависті. О. Кобилянська розвиває відому ідею, що селяни перебувають під владою землі. Аби жити із землі, успішно господарювати на ній, людина має прийняти її закон – сумлінну працю, що є священним обов’язком, єдиним засобом життя. За цим законом і живуть Івоніка і Марійка Федорчуки. Вони працюють зранку до ночі біля землі, руками перебирають кожну її грудочку, моляться за неї. Вустами Івоніки промовляє страшна правда трудівника-хлібороба, коли він говорить про землю: «Вона підплива нашою кров’ю і потом». Земля висмоктувала їхні сили, але була для них святою. Батьки хотіли передати таке ставлення до землі синам – Михайлові та Саві. Для Івоніки земля стала живою істотою, рідною і дорогою. Він в уяві розмовляє з нею, обожнює її. Як добре, що він не змайстрував ідола, щоб приносити йому жертви. Хоча згодом жертву було принесено… Сава вбиває брата Михайла. Хто винен? Благополучна сім’я, працьовиті батьки і…страшне горе. Я вважаю, що причиною трагедії стало порушення моральних життєвих принципів. Марійка через свою скнарість мимохіть стає однією з причин трагедії Михайла і Анни, на стежку лиха стає і Рахіра, прагнучи поживитися землею Федорчуків. Та найстрашніша духовна катастрофа настала тоді, коли Сава зрікається влади землі. Він ніколи не любив її і без бажання працював коло неї. Коли батько хотів позбавити його спадку, Сава відповідав, що не бажає ані крихти землі. Він пориває з мораллю, втрачає здатність розрізняти добро і зло, ним керують гординя і заздрість, і, як наслідок, – страшний злочин. Таким чином, земля стає приводом до братовбивства, адже вона – володарка душ і прагнень людей, але з часом ці ілюзії розбиваються під впливом життєвих обставин. І тоді селянин розуміє, що не варто обожнювати, не варто віддаватися до кінця тому, що є причиною руйнування родини. На жаль, іноді для осмислення сутності людського буття повинна статися трагедія. Чому повторив гріх Каїна Сава Федорчук? Як наважився порушити заповідь: «Не убий?». Чи можна було відвернути злочин? Такі думки тривожили мене, коли, читала цю повість. Відповісти можна дуже просто: убив, бо хотів бути спадкоємцем. Та, крім того, на мою думку, ще однією із причин трагедії родини Федорчуків є слабодухість Сави, який піддавався будь-якому негативному впливові. Він був неврівноважений, мав непростий характер. Батьки не знайшли «ключик» до серця хлопця, не зуміли перевиховати вади його характеру, у його душі переважає чорне начало, потяг до вбивства тварин і птахів без будь-якої потреби. Все це було передумовами злочину. Сава не був покараний, але, подібно до Каїна, убивці Авеля, бродив, як примара. Найстрашнішою карою для нього стала відсутність будь-якої життєвої мети, байдужість до всього, зокрема й до землі, ненависть батьків та голос сумління. Водночас Сава не зумів простити батькам, що скотився до гріха через кривди, заподіяні ними, через те, що, як йому здавалося, любили тільки Михайла. Історія братовбивства, скоєного через землю, застерігає людство від страшних злочинів. Людина і земля… Споконвічна проблема, яка, на мою думку, має два виміри: філософський (людина, за Біблією, вийшла із землі і піде в землю) та суспільно-побутовий. Івоніка говорив: «Я хотів, аби й онуки мої, й діти онуків моїх відрікалися від неї, від землі». Ці слова варті того, щоб їх запам’ятати, адже земля – наша годувальниця, вона прагне доброти, бо тільки з неї проростає зерно, зацвітає сад, знаходить щастя стомлена душа. Мусимо зауважити, що наведені творчі роботи не слід сприймати як ідеальні. Має проводитися велика систематична робота з удосконалення літературних здібностей, поглиблення знань, умінь, навичок, здобутих під час навчального процесу і самостійно чи під керівництвом мудрого наставника, взагалі робота над підвищенням рівня інтелекту молодого покоління. У цьому навчальному році переможцями ІV етапу Всеукраїнської олімпіади з української мови і літератури стали такі учні: 1. Таран Інна, учениця 10 класу Золотоніської гімназії ім. С.Д.Скляренка (ІІ місце), учитель Омельченко Ірина Федорівна. 2. Сухина Оксана, учениця 9 класу Тимченківського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів» Чорнобаївської районної ради (ІІ місце), учитель Кабачок Людмила Іванівна. Щорічно наприкінці березня у Києві відбувається Міжнародний конкурс з українознавства для учнів 8–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Він проводиться Науково-дослідним інститутом українознавства Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міжнародною асоціацією «Україна і світове українство», спільно з місцевими органами виконавчої влади, обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти, обласним, міськими та районними управліннями освіти, громадськістю та міжнародними організаціями. Міжнародний конкурс з українознавства проводиться в два етапи. Перший передбачав написання учасниками науково-дослідних робіт з українознавства відповідно до Положення про Міжнародний конкурс з українознавства, на другому етапі виконувалися письмові конкурсні завдання, а також захист науково-дослідних робіт. Не став винятком і цей рік. Неодноразово учасниками конкурсу є і учні Черкаської області, цього року їх було запрошено троє. ІІ тур Міжнародного конкурсу з українознавства тривав три дні. Він передбачав виконання письмової конкурсної роботи, виконання завдань Інтернет–олімпіади з українознавства та захист науково-дослідної роботи, допуском до якого була сумарна кількість балів, отриманих учасниками за написання письмової роботи і завдань із українознавства та за рецензію журі на науково-дослідну роботу. Виконання письмових конкурсних завдань із українознавства, захист науково-дослідних робіт продемонстрували високий рівень підготовки конкурсантів, добру обізнаність із науковою літературою, вміння використовувати новітні технології у своїй пошуковій діяльності. За підсумками результатів усіх етапів конкурсу (сумою балів за науково-дослідну роботу, за виконання письмових конкурсних завдань та публічний захист науково-дослідної роботи) переможцями конкурсу серед учнів 8-х класів стали: І місце: Ведмідь Жанна Вікторівна, учениця Корсунь-Шевченківської ЗСШ І – ІІІ ступенів №5 з поглибленим вивченням французької мови, за роботу «Новаторство в українській освіті (на прикладі педагогічної діяльності О.А. Захаренка)» (науковий керівник Ведмідь Ірина Григорівна). ІІІ місце: Денисюк Марія Станіславівна, учениця Уманської міської гімназії, за роботу «Виховний ідеал українського народу» (науковий керівник Чернишева Лариса Василівна) За підсумками усіх конкурсних випробувань переможцями конкурсу серед учнів 11-х класів стали: ІІ місце: Курбала Яна Сергіївна, учениця Ладижинської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Уманської райради, за роботу «Легенди, родинно-побутові пісні та пісенно-обрядовий супровід весілля села Ладижинки») (науковий керівник Сісецька Любов Григорівна) Крім того, звертаємо увагу наставників на такі моменти:
|
О.І. Месевря, завідувач лабораторії Учителі 5 класів із 1 вересня розпочнуть роботу за новим Державним стандартом, тому на них теж лежить велика відповідальність. У... |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ Месевря О.І., завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
4. Уроки вчителів, які по-особливому пройнялися творчістю Великого Кобзаря Месевря О.І., завідувач лабораторії гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін, завідувач... ... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної... С. Г. Мойсеєва, завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної освіти, завідувач лабораторії природничо-математичних... |
Завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту... ... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |
Завідувач лабораторії центру нових інформаційних технологій Черкаського... В. Фурник, завідувач лабораторії – центру нових інформаційних технологій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |