Ущільнення навчального матеріалу зі світової літератури в 5-11-х класах системи загальної середньої освіти у 2014/2015 навчальному році
Керуючись наказом Департаменту освіти і науки від 27.08.14р. №31 «Про зміни в структурі 2014/2015 навчального року у навчальних закладах області» та з метою роз’яснення окремих аспектів вивчення світової літератури учнями 5х - 11х класів надаємо методичні рекомендації щодо оптимізації навчання.
Учителі можуть застосовувати різні способи ущільнення навчального матеріалу: об’єднання споріднених тем, використання міжпредметних зв’язків, інтеграція вивчення окремих тем у межах інших навчальних предметів, організація оглядового або самостійного вивчення навчального матеріалу, використання резервних годин навчальної програми та годин передбачених на проведення окремих уроків тематичного оцінювання тощо.
При цьому слід пам’ятати, що:
всі види контрольних робіт, визначених навчальною програмою, мають бути виконані;
зміст програмного матеріалу, незважаючи на різні способи його ущільнення, має бути відображений у календарно-тематичному плануванні та записах вчителя у класному журналі (для прикладу, тема для самостійного опрацювання – у колонці «Домашнє завдання», об’єднання матеріалу навчальних тем – у змісті роботи на уроці і т.д.) ;
вчитель має право самостійно обирати пропонований варіант, комбінувати різні способи інтенсифікації опанування навчального змісту з предмета.
У журналі робиться запис: "За програмою - ___ годин. Проведено - ___ годин. Програму виконано за рахунок ущільнення навчального матеріалу.
СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів
5-9 класи (видавничий дім «Освіта», 2013)
5 клас
Програму ущільнено на 8 годин за рахунок:
резерву – 6 годин;
позакласне читання (самостійне опрацювання) – 1 година;
узагальнення і систематизації – 1 година.
№№
|
К-ть
год.
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
(за розділами)
|
1
|
2
|
ВСТУП
Світова література – духовна скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.
Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні). Гуманістичні цінності, втілені у фольклорних творах різних народів. Література і фольклор.
Теорія літератури (ТЛ). Світова література, фольклор, прислів’я, приказка, загадка, пісня.
Література і культура (ЛК). Зв'язок фольклорних жанрів із культурними традиціями різних народів і національностей.
Україна і світ (УС). Спільні для українського і зарубіжного фольклору (малих жанрів) теми, сюжети, образи, художні особливості.
Елементи компаративістики (ЕК). Схожість і відмінність малих жанрів фольклору різних народів (на рівні окремих компонентів тексту).
|
Учень (учениця):
розуміє значення світової літератури в сучасному житті людини й людства;
визначає різновиди та характерні риси фольклорних творів (малих жанрів);
знає поняття «фольклор», «прислів’я», «приказка», «загадка», «пісня», розрізняє їх за будовою і художніми особливостями;
наводить приклади і розкриває значення (пряме і переносне) 2-3-х прислів’їв, приказок, загадок, пісень;
розкриває національну специфіку і загальнолюдський зміст фольклорних творів (малих жанрів) різних народів;
демонструє на прикладі самостійно прочитаних творів вплив фольклору на літературу;
встановлює подібність прислів’їв, приказок, загадок, пісень різних народів (у тому числі з використанням іноземної мови).
|
2
|
18
|
КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ
Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки.
Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
Японські народні казки «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик», «Момотаро, або Хлопчик-Персик» (1 за вибором учителя). Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образах Іссумбосі, Момотаро. Національний колорит японських казок.
Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.
Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя і четверта подорожі – 1 за вибором учителя). Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці. Втілення в образі Сіндбада-Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.
Брати Я. і В. Грімм. «Пані Метелиця», «Бременські музиканти» (1 за вибором учителя). Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках. Характеристика образів персонажів. Антитези у пропонованих творах.
Олександр Сергійович Пушкін (1799-1837). Вступ по поеми «Руслан і Людмила». «Казка про рибака та рибку», «Казка про мертву царівну і сімох богатирів» (1 за вибором учителя). Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О. Пушкіна. Система образів. Автор.
Ганс Крістіан Андерсен (1805-1875). «Соловей», «Непохитний олов’яний солдатик», «Дикі лебеді» (1 за вибором учителя). Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей»; соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора. Утвердження сили кохання й відданості в казці «Непохитний олов’яний солдатик». Боротьба добра і зла в казці «Дикі лебеді».
Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя.
(ТЛ) Антитеза, алегорія, автор, початкові поняття про оригінал і переклад.
(ЛК) Національний колорит казок і засоби його створення. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва (живопис, кіно, музика, мультиплікація та ін.).
(УС) Типологічно подібні образи в зарубіжних і українських казках (Іссумбосі – Хлопчик-Мізинчик; Фарбований Шакал – Фарбований Лис та ін.).
(ЕК) Спільні елементи зарубіжних казок (теми, образи, особливості будови). Зіставлення оригіналів (фрагментів) зарубіжних казок з їх українськими перекладами.
|
Учень (учениця):
виразно читає тексти казок;
визначає головну думку прочитаного;
переказує тексти казок (окремі фрагменти й цілісно);
висловлює враження і власне ставлення до подій творів;
дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості;
називає основні ознаки фольклорної і літературної казки, демонструє їх прикладами із прочитаних творів;
виявляє елементи будови казок (зачин, основна частина, кінцівка, діалоги, повтори та ін.);
розкриває гуманістичний зміст казок, моральні цінності, втілені в них;
знає визначення понять «антитеза», «алегорія», вирізняє їх у прочитаних текстах, розкриває значення антитези й алегорії у казках;
розуміє поняття «автор літературного твору»;
розкриває національний колорит народних і літературних казок, окремі засоби його створення (деталі побуту, національні образи, мовні засоби та ін.);
називає відомих збирачів і авторів казок (Ш. Перро, брати Я. і В. Грімм, О. Пушкін та ін.);
знає твори мистецтва, в яких втілені казкові образи й сюжети (живопис, музика, мультиплікація, кіно тощо), виявляє особливості інтерпретації казкових образів і сюжетів у різних видах мистецтва;
порівнює українські та зарубіжні народні казки, встановлює в них окремі спільні елементи (образи, сюжети, особливості будови та ін.);
називає імена 2-3-х українських письменників – авторів літературних казок, їхні твори, а також імена 2-3-х відомих українських перекладачів зарубіжних казок.
|
3
|
10
|
ПРИРОДА І ЛЮДИНА
Джон Кітс (1795-1821). «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи…»).
Йоганн Вольфганг Гете (1749-1832). «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі.
Генріх Гейне (1797-1856). «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором (пісня).
Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Снап», «Лобо», «Доміно» (1 за вибором учителя). Авторські спостереження за світом природи. Утвердження любові до всього живого. Зображення художніх образів, їх розкриття в подіях твору.
(ТЛ) Пейзаж, тема, ідея, епітет, метафора.
(ЛК) Пейзаж у літературі й інших видах мистецтва.
(УС) Майстерність українських перекладачів творів зарубіжних авторів про природу.
(ЕК) Елементи фольклору в літературних творах про природу.
( - 2 год. резерву)
|
Учень (учениця):
виразно читає і емоційно сприймає віршовані й прозові твори;
дає визначення термінів «тема», «ідея», розкриває їх у прочитаних творах, наводить відповідні цитати;
знаходить у творах описи природи (пейзажі), розкриває їх емоційне забарвлення, роль у тексті;
визначає ставлення автора до світу природи, знаходить і коментує відповідні цитати;
дає визначення понять «епітет», «метафора», вирізняє їх у прочитаних текстах, встановлює роль у розкритті авторського задуму;
встановлює специфіку літературного пейзажу порівняно з іншими творами мистецтва (живопису, музики);
виявляє зв'язок із фольклором прочитаних літературних творів на рівні окремих образів, художніх засобів, жанрових рис (пісня).
|
4
|
16
|
СВІТ ДИТИНСТВА
Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Світ дорослих і світ дітей у повісті. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Ставлення автора до своїх героїв. Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.).
Елеонор Портер (1868-1920). «Поліанна». Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста. Поліанна та її друзі. Художні засоби розкриття образу Поліанни. Ідея радості життя й відкриття світу у творі.
Марина Іванівна Цвєтаєва (1892-1941). «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М.І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.). Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі.
(ТЛ) Початкові поняття про сюжет, вірш, повість, роман.
(ЛК) Втілення сюжетів творів Марка Твена і Е. Портер у кіно, живописі, графіці та інших видах мистецтва. Популярність образів улюблених книг серед дітей різних країн.
(УС) Українські перекладачі творів Марка Твена, Е. Портер.
(ЕК) Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Том Сойєр і Поліанна.
|
Учень (учениця):
виразно читає (в тому числі по «ролях», коментоване читання) фрагменти текстів;
має початкові уявлення про «сюжет» (як художню послідовність подій);
називає елементи сюжету (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка), визначає їх у творах;
розповідає про основні події прочитаних творів Марка Твена і Е. Портер;
розуміє особливості розвитку сюжету в ліричному творі М.І. Цвєтаєвої (як плин почуттів, спогадів, роздумів, образів);
переказує окремі розділи (фрагменти) прозових текстів;
характеризує образи персонажів, дає оцінку їхнім моральним якостям, вчинкам;
визначає окремі художні засоби створення образів персонажів (портрет, вчинки, мова, ставлення до інших тощо);
має початкові уявлення про поняття «вірш», «повість», «роман», розрізняє їх жанрові ознаки на прикладі прочитаних творів;
порівнює образи Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна, Тома Сойєра і Поліанни, визначає схожість і відмінність між ними (на рівні рис характеру);
знає українських перекладачів творів М. Твена і Е. Портер, порівнює оригінали й переклади творів у фрагментах (за умови володіння іноземною мовою);
характеризує образ ліричної героїні вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці», світ її захоплень;
розповідає про свої улюблені книги, мистецькі уподобання.
|
5
|
8
|
ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО В ЛІТЕРАТУРІ
Рей Дуглас Бредбері (нар. 1920). «Усмішка», «Все літо в один день». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка». Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору. Проблема дитячої жорстокості в оповіданні «Все літо за один день». Сутність конфлікту Марго з дитячим колективом. Трактування фіналу твору. Символічність образу сонця.
Роберт Шеклі (1928-2005). «Запах думки». Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.
(ТЛ) Фантастика, конфлікт.
(ЛК) Образ майбутнього у творах сучасного мистецтва (живопис, кіно, музика та ін.).
(УС) Українські письменники-фантасти, їхні твори для дітей.
(ЕК) Том і Кліві: схожість і відмінності. Образи майбутнього в літературі та інших видах мистецтва.
|
Учень (учениця):
виразно читає текст і визначає головну думку прочитаного, підтверджує її прикладами, цитатами з тексту;
дає визначення поняття «фантастика», називає основні ознаки фантастичної літератури;
характеризує образи головних героїв фантастичних оповідань Р. Бредбері і Р. Шеклі;
встановлює сутність конфлікту поміж героєм і світом (Том і натовп, Марго і дитячий колектив, Кліві і неземна цивілізація);
характеризує образи майбутнього у творах письменників;
зіставляє персонажів фантастичних творів (Том і Кліві);
називає твори сучасного мистецтва на тему майбутнього (кіно, живопис, музика тощо), зіставляє їх із творами Р. Бредбері й Р. Шеклі;
висловлює свою думку щодо майбутнього людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому.
|
6
|
8
|
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА
СИЛА ДОБРОТИ І ТВОРЧОЇ УЯВИ
(1-3 твори за вибором учнів і вчителя)
Роальд Дал (1916-1990). «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі. Доброта і щирість головного героя.
Туве Янсон (1914-2001). «Комета прилітає», «Капелюх чарівника», «Зима чарівниця» (1 за вибором). Чарівність художнього світу твору. Його персонажі, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.
Ян Улоф Екгольм (нар. 1931). «Людвігові хитрому – ура! ура! ура!». Традиції казки у повісті. Втілення людських рис в образах тварин. Пригоди головного героя (Людвіга Чотирнадцятого).
Пауль Маар (нар. 1937). «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». Яскравість художнього світу твору. Оптимістичний образ Суботика, його віра в силу думки й фантазії. Реальне і фантастичне у творі. Елементи фольклору (казки) та їх значення для розкриття головної ідеї – реалізації мрій, бажань і прагнень особистості.
(ТЛ) Персонаж і герой літературного твору.
(ЛК) Твори сучасного мистецтва (література, кіно, театр та ін.) для дітей і про дітей.
(УС) Сучасні дитячі літературно-художні видання (журнали, газети тощо).
(ЕК) Дитячі персонажі в класичній і сучасній літературі: динаміка змін.
|
Учень (учениця):
називає імена популярних сучасних письменників, їхні твори для дітей;
переказує близько до тексту зміст прочитаних творів;
розкриває особливості сюжету;
визначає актуальні ідеї творів;
характеризує образи персонажів у їхніх вчинках, ставленні до інших;
висловлює власне судження щодо подій і вчинків героїв;
розрізняє поняття «персонаж» (як втілення загального в конкретному, дійова особа у творі) і «герой» (персонаж із яскравими індивідуальними рисами, рушій сюжету, центр твору), розкриває специфіку їх зображення у прочитаних творах;
зіставляє образи дітей класичної і сучасної літератури (прочитаних протягом року);
розповідає про свої улюблені твори сучасної літератури, пояснює, чому саме вони привернули увагу;
розповідає (на прикладі знайомих творів) про особливості втілення теми дитинства в сучасному мистецтві – мультиплікації, кіно, театрі, музиці тощо;
знає сучасні літературно-художні видання для дітей, характеризує їх цілісно і в окремих частинах – рубрики, окремі твори, ілюстрації та ін.
|
7
|
2
1
|
ПІДСУМКИ
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
( - 4 год. резерву)
|
Учень (учениця):
знає імена авторів і відомих українських перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року;
розкриває ідейно-художній зміст прочитаних творів;
виявляє набуті вміння й навички елементів аналізу та інтерпретації окремих компонентів тексту (сюжету, персонажів, художніх особливостей тощо);
демонструє вміння (елементарне, початкове) зіставляти (з використанням іноземної мови, яку вивчає) оригінали й переклади творів на окремих рівнях – тематики, образів, мовних особливостей та ін., а також порівнювати твори різних видів мистецтва.
|
|