Стан та особливості діяльності психологічної служби системи освіти у 2014-2015 навчальному році


Скачати 209.36 Kb.
Назва Стан та особливості діяльності психологічної служби системи освіти у 2014-2015 навчальному році
Сторінка 1/3
Дата 24.02.2016
Розмір 209.36 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
  1   2   3
Стан та особливості діяльності психологічної служби

системи освіти у 2014-2015 навчальному році
Психологічна служба системи освіти є важливою складовою державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України і діє з метою виявлення і створення оптимальних соціально-психологічних умов для розвитку особистості. Особливо ця функція служби важлива в умовах складної соціально-політичної ситуації в країні.

Працівники психологічної служби системи освіти організовують свою роботу відповідно до наступних нормативно-правових документів:

  • Лист Міністерства освіти і науки України від 11.03.2014 № 1/9-135 «Про надання психологічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу»;

  • Лист Міністерства освіти і науки України від 02.04.2014 № 1/9-186 «Щодо навчання дітей військовослужбовців, які переїхали з АР Крим та м. Севастополя на постійне місце проживання до інших населених пунктів України»;

  • Лист Українського НМЦ практичної психології та соціальної роботи від 24.02.2014 № 26 «Про посилення психологічної допомоги населенню»;

  • Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 за № 616, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23.07.2009 за № 687/16703 "Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України";

  • Наказ МОН, МОЗ, Мінпраці, Мінтранспорту, МВС та Держдепартаменту з питань виконання покарань від 14.06.2006 № 1983/388/452/221/556/596/106 «Про затверджено порядку взаємодії суб’єктів соціальної роботи з сім’ями, які опинились в складних життєвих обставинах»;

  • Наказ МОН України від 20.04.2001 за № 330 «Про затвердження Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України»;

  • Етичний кодекс психолога.

З метою психологізації системи освіти та трансформації педагогічних освітніх послуг у якісні психолого-педагогічні послуги, які надає освітній заклад у нашій області та на виконання Плану заходів щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року, затвердженого наказом МОНУ (Наказ МОНУ від 06.08.2013 №1106) відбувається планомірне введення посад практичних психологів і соціальних педагогів у навчальні заклади області.

Відповідно до показників забезпечення фахівцями психологами і соціальними педагогами, зазначених в листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 25.07.2014 № 1/9-374 «Стан та особливості діяльності психологічної служби системи освіти у 2014-2015 навчальному році» Чернівецька область (67,6%) посідає 3-тю позицію в державі (після м. Київ (75,2%) та Івано-Франківської області (72,5%) (таблиця, діаграма 1). Варто зазначити, середній показник забезпеченості працівниками психологічної служби по Україні становить 54,1%.

Науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО здійснює постійний моніторинг розвитку кадрової мережі працівників психологічної служби області та ефективності їх діяльності. У Чернівецькій області забезпечення працівниками психологічної служби усіх типів навчальних закладів становить 67,6%. Станом на 01.06.2014 року в області працюють 683 фахівця психологічної служби, які займають, відповідно до нормативів 514,4 ставки.

Забезпечення освітніх закладів усіх типів області посадами практичних психологів (загальноосвітні школи, НВК, дошкільні навчальні заклади, позашкільні навчальні заклади та професійно-технічні навчальні заклади разом, вищі навчальні заклади І-ІІ рівня акредитації) становить 71% (в розрізі районів таблиця 2, діаграма 2), а посадами соціальних педагогів – 61% (таблиця, діаграма 3).

Забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів області посадами практичних психологів становить 90%, що на 1,3% вище минулорічних показників. Найкраще забезпечені практичними психологами ЗНЗ м.Новодністровськ (100%), Новосельцького (100%) Глибоцького (98%), Сокирянського (95,5%), Кіцманського (95,5%) районів та м.Чернівці (95%) (в розрізі районів таблиця 4, діаграма 4).

Показник забезпечення практичними психологами дошкільних навчальних закладів області залишився на минулорічному рівні і становить 40%. Найкраще забезпечені фахівцями дошкільні навчальні заклади м.Новодністровськ – 100% та м. Чернівців – 87%. Найвищі відсотки зростання маємо: у Глибоцькому – на 2%, Новоселицькому – на 16% районах. Як і минулого року відсутні ставки практичних психологів у дошкільних навчальних закладах Кельменецького району. В окремих районах спостерігається зниження забезпеченості ДНЗ практичними психологами, що вказує на недостатню роботу РМК з головами сільських рад (таблиця 5, діаграма 5).

Варто відзначити здобутки та напрацювання працівників психологічної служби у 2013/2014 н.р., реалізація яких в майбутньому буде сприяти підвищенню якості психологічних послуг в закладах освіти Чернівецької області.

Зокрема, вирішення проблеми підвищення якості психологічного супроводу навчально-виховного процесу відбувається шляхом запровадження проектно-технологічного підходу в роботі практичних психологів і соціальних педагогів. За координації науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО, протягом 2013/2014 н.р. у 84 закладах освіти області було реалізовано три міжнародні проекти: профілактично-превентивний – «Маршрут Безпеки»; «Шкільна академія підприємництва» та «Психологічний супровід обдарованої дитини у написанні наукової роботи» – для роботи з обдарованими учнями. Проектною діяльністю було охоплено 470 учнів 6-11 класів, в закладах були створені учнівські арт-майстерні та клуби підприємництва та групи психологічної підтримки та особистісного розвитку.

У вересні 2013 року Чернівецька область долучилася до Всеукраїнського проекту «Сімейна розмова». До програми долучилися 29 загальноосвітніх навчальних закладів Чернівецької області, в яких було здійснено первинне і повторне обстеження учнів7-8 класів та впроваджена інформаційно-освітня протиалкогольна програма (18 год.), розроблена науковими співробітниками Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи. Вперше учасниками програми поряд з учнями стали і батьки. Порівнюючи результати вхідного та вихідного анкетування, можна відзначити сформованість у підлітків більш усвідомленого розуміння наслідків та ризиків вживання алкогольних напоїв, відповідального ставлення до власного здоров’я. Таким чином, доцільно активізувати впровадження факультативного курсу «Відверта розмова» (результат апробації програми «Сімейна розмова» ) в навчальних закладах міст/районів області.

З метою формування ефективних особистісних стратегій професійної діяльності працівників психологічної служби НМЦ практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО здійснює забезпечення практичних психологів і соціальних педагогів інноваційними методичними розробками і технологіями. З вересня 2013 року, працівниками НМЦППСР впроваджено в практичну діяльність психологів методичний комплекс з формування ціннісних орієнтацій, який містить діагностично-корекційну технологію-гру для підлітків і дорослих, яка орієнтована на актуалізацію моральних цінностей молодої людини та корекцію життєво-важливих цінностей. В роботу фахівців-психологів закладів освіти області впроваджено сучасні технології з формування психологічного мікроклімату шкільних колективів; професійного вдосконалення педагогічних працівників; соціально-психологічного супроводу учнів, схильних до девіантної поведінки.

Варто відзначити, що завершена робота з розробки системи формування особистісних стратегій професійної діяльності практичних психологів, що відображено в монографії завідувача центру, кандидата психологічних наук – Романовської Д.Д. Застосування якої в роботі методиста РМК з практичними психологами буде сприяти зростанню професійної майстерності фахівців.

З метою забезпечення якісним психологічним інструментарієм навчальних закладів методистами центру практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО узагальнено досвід роботи 27 фахівців ДНЗ, ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ І-ІІ р.а. Створений «Каталог кращого (передового) досвіду працівників психологічної служби системи освіти Чернівецької області» відображає основні результати впровадження ефективних психолого-педагогічних технологій в системі освіти і є орієнтиром для професійного зростання молодих фахівців.

Психологічний супровід дітей з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання та школах-інтернатах рекомендується здійснювати через системну корекційно-розвивальну роботу. З цією метою створено методичний комплекс, що налічує 22 індивідуальні корекційні програми, 12 з яких, відповідно до запитів навчальних закладів, розміщено на сайті ДОНМС (розділ «Скриня педагогічних думок»), сайті ІППОЧО (сторінка НМЦППСР розділ «Психодіагностичний та психокорекційний інструментарій»). Обов’язковий діагностичний мінімум працівника психологічної служби інтернатного закладу доповнює організація та проведення моніторингового дослідження рівня соціалізації учнів 8-11 класів, що дозволяє відслідковувати рівень соціальної адаптації та оцінити результативність системи соціально-психологічного супроводу вихованців шкіл-інтернатів.

Протягом 2013/2014 н.р., в навчальних закладах області проведено моніторингові дослідження щодо впровадження ідей здорового способу життя, ставлення учнівської молоді до вживання алкоголю та обізнаності підлітків про засоби профілактики ВІЛ/СНІДу. Узагальнені результати моніторингу дають можливість констатувати недостатній рівень знань підлітків стосовно негативних наслідків вживання алкоголю, ризикованої поведінки, способів передачі та профілактики ВІЛ-інфекції. Отримані дані дають змогу вдосконалювати систему заходів виховної роботи та психологічної служби щодо організації профілактичної роботи, спрямованої на учнівську молодь (наказ ДОНМС від 20.06.2014 № 510).

З метою оптимізації взаємодії між працівниками психологічної служби та адміністрацією навчального закладу, підвищення рівня психологічної компетентності керівників навчальних закладів, керівників районних (міських) управлінь освіти, працівниками НМЦ ППСР розроблено Програму розвитку психологічної компетентності керівників навчальних закладів «Роль, місце та функції практичного психолога, соціального педагога в організації навчально-виховного процесу» та створено Творчу майстерню з метою реалізації Програми розвитку психологічної компетентності керівників навчальних закладів.

З метою підвищення ефективності діяльності психологічної служби системи освіти Чернівецької області у 2014/2015 н.р. обласним центром практичної психології і соціальної роботи визначено низку пріоритетних напрямів діяльності. Зокрема, це:

  • Розвиток психологічної компетентності керівників навчальних закладів

  • Розвиток духовної культури педагогів (учнів)

  • Оновлення якості психологічного супроводу роботи з дітьми, які схильні до девіантної, аддиктивної поведінки (застосування технології формування ціннісних орієнтацій, технології медіації та проведення первинного інтерв’ю з кожним підлітком на предмет виявлення проблем у сім’ї, школі, близькому оточенні, що можуть сформувати девіантність у поведінці)

  • Психолого-педагогічний супровід розвитку обдарованості учнів

  • Психолого-педагогічний супровід навчання дитини з особливими потребами

  • Забезпечення впровадження в навчальному закладі психологічно-орієнтованих спецкурсів, факультативних програм: «Психологія», «Психологія особистості», «Основи педагогіки і психології» «Статеве виховання», «години психолога» – або як варіативну складову, або як навчальну діяльність в межах 40 робочих годин

  • Соціально-педагогічна робота та соціально-правовий захист дітей, що потрапили в складні життєві обставини, постраждали від складних суспільно-політичних умов; переселені з окупованих територій та територій на яких проводиться АТО

  • Збільшення кількості годин для здійснення соціально-психологічного супроводу дітей з девіантною поведінкою та запровадження новітніх форм роботи

  • Соціальний супровід дітей, що мають проблеми з відвідуванням навчального закладу

  • Профілактика та протидія насильству, булінгу, дискримінації в учнівському середовищі

  • Реалізація профілактичних і превентивних програм з формування здорового способу життя і свідомого ставлення до власного здоров’я

  • Створення у навчальних закладах «Шкільних служб порозуміння», на базі яких будуть готуватися медіатори (посередники) з числа учнів задля вирішення конфліктних ситуацій та формування психологічної безпеки в навчальному закладі

  • Забезпечення та психологічний супровід підготовки учнів до профільного та професійного самовизначення

  • Впровадження профілактичного тренінгового курсу з формування у підлітків здорового способу життя «Дорослішай на здоров’я».


Працівники науково-методичного Д. Д. Романовська

центру практичної психології О. В. Ілащук

і соціальної роботи ІППОЧО Л. В. Кирилецька
Додатки
Таблиця 1

Забезпечення освітніх закладів усіх типів

посадами працівників психологічної служби




п/п

Район

Ставки працівників психологічної служби

Забезпеченість

(%)

потреба

наявність

1.

Вижницький

46,5

24,5

51

2.

Герцаївський

36,75

22,75

62

3.

Глибоцький

65,25

56,75

87

4.

Заставнівський

43,5

33

76

5.

Кельменецький

27

15

56

6.

Кіцманський

63,5

27

42,5

7.

Новоселицький

64,25

56

87

8.

Путильський

34,25

12,5

36,5

9.

Сокирянський

39,25

22

56

10.

Сторожинецький

81

36,75

45

11.

Хотинський

52,25

37,75

70

12.

м.Новодністровськ

8,15

6,15

64

13.

м.Чернівці

130,75

115,25

88




ПТНЗ

30

29

97




ПНЗ обл. підпорядкування

5

3,5

70




ВНЗ І-ІІ рівня акредитації

42

15,5

37




КЗ «Оршівський дит.будинок»

2

2

100




Всього:

759,4

514,4

67,6
  1   2   3

Схожі:

Про забезпечення фахівцями та пріоритетні напрями діяльності психологічної...
Одеським обласним центром практичної психології і соціальної роботи ООІУВ було опрацьовано інформації про стан розвитку психологічної...
Про підсумки діяльності психологічної служби системи освіти
України за період з 2008 по 2012 р та з метою підведення підсумків роботи психологічної служби системи освіти за 2011/2012 навчальний...
Методичні рекомендації щодо основних напрямків діяльності працівників...
Методичні рекомендації щодо основних напрямків діяльності працівників психологічної служби у 2015/2016 навчальному році
План інструктивно-методичної наради-семінару методистів РМК(ММК),...
«Основні завдання діяльності психологічної служби системи освіти Чернівецької області у 2013/2014 н р.»
Ущільнення навчального матеріалу зі світової літератури в 5-11-х...
Керуючись наказом Департаменту освіти і науки від 27. 08. 14р. №31 «Про зміни в структурі 2014/2015 навчального року у навчальних...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В 2014/2015 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ У
...
Річний план роботи методиста КЗ «Інноваційно-методичний центр» Косенчук...
Аналітичний звіт про стан розвитку і діяльності соціально-психологічної служби системи освіти
Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури в 2015/2016...
...
Педагогічні особливості навчання учнів у шостих класах
Міністерство освіти і науки надсилає для практичного викорис­тання методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу...
Методичні рекомендації до проведення
Першого уроку у 2015 – 2016 навчальному році у 5 – 9 класах / [ Кудін В. С., Бугайчук Н. В., Величко С. В.] – Черкаси: Видавництво...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка