|
Скачати 107.52 Kb.
|
Література рідного краю в оповіданні Олеся Гончара «Романові яблука» (уривок з роману «Твоя зоря») Підготувала і провела учитель української мови та літератури Білицької ЗОШ I – II ст. №4 Гарагуля Л. В. Мета уроку: ознайомити учнів із творчістю письменника – земляка Олеся Гончара, зацікавити романом «Твоя зоря», показати багатство внутрішнього світу і благородство душі людини – трудівника Романа Винника, його розуміння природи, землі, на якій працює, збагачуючи світ добром; розвивати образне мислення у школярів; виховувати любов до рідної природи, шанобливе ставлення до людей, щирих і добрих; утверджувати в дитячих серцях доброту, правду, милосердя. Цілі уроку: учні знатимуть:
учні вмітимуть:
- спланувати шлях досягнення власних цілей під час вивчення теми;
- розповісти про душевну красу і силу наших предків, їх любов до своєї землі як гідний приклад для нащадків;
Тип уроку: урок – дослідження. Методи, прийоми і форми роботи на уроці: розповідь учителя, виразне читання уривків (учителем і учнями), евристична бесіда, аналіз твору, словесне малювання, укладання анкети, робота в групах, метод «Передбачення», «Незакінчене речення» та «Мозковий штурм»; випереджувальні завдання (підготуватися до виразного читання твору, підготувати розповідь про дитинство Гончара, зібрати відомості про яблуню, дізнатися про свято Спаса). Обладнання: портрет Олеся Гончара, виставка творів письменника, роман «Твоя зоря» (на кожній парті), учнівські малюнки, інформаційні картки, грамзапис пісні «Над полтавським краєм». Хід уроку I. Мотиваційний етап. 1. Слово учителя. (На фоні мелодії «Над полтавським краєм».) Людина і природа…Ці два поняття нероздільні. Саме спілкування з природою, навіть просто її споглядання, приносить нам радість. Чому? Мабуть, тому, що природа - це невичерпне джерело краси, яка не може залишити байдужою навіть найчерствішу людину. Краплинки ранкової роси можуть сіяти прекрасніше, ніж дорогоцінне каміння. Тендітна травинка, що вперто пробивається крізь асфальт, безодня нічного зоряного неба, ласкаве чи сердите море, громаддя гір, ширяння орла або політ бджоли, нічні співи солов’я або вигин лебединої шиї – все це несе в собі невичерпний заряд краси. Будучи у тісному взаємозв’язку з природою, ми дізнаємося, що світ природи сповнений дивовижних барв, чудових звуків, досконалих рухів і форм, стаємо володарями казкових скарбів і невичерпної радості. І все це ми маємо завдяки тому, що у кожного з нас є дороге і рідне місце на землі, куди ми завжди пориваємось душею. Це той священний куточок, де ми народились і зростаємо, набираємось сил, звідки вирушаємо у широкий світ. Звідси, з рідного батьківського порога, від зеленого куща калини чи білокорої берези, починається наша батьківщина. У кожного з нас є свій зелений берег дитинства. Таким для нас є Полтавщина край, де, ніби сестри, обійнялися нерукотворна краса й сива пам’ять історії. А ще Полтавщина – це край пісень і легенд, край письменників, мислителів і учених, чиї імена перлами сяють у скарбниці світової мудрості. Тут варто лише прислухатись – і ти почуєш невмирущий голос Івана Котляревського, журливі пісні Марусі Чурай, тиху говірку Володимира Короленка, мудре слово мандрівника Григорія Сковороди… Національним багатством України є й ім’я Олеся Терентійовича Гончара. Його життя – взірець для багатьох. Творчість його – світове надбання. А слово його кожен може взяти у своє серце. Але є таке в спадкові, залишеному Гончарем, що належить тільки кобелячанам. Це маленька хата в селі Суха, де пройшло дитинство Олеся Терентійовича. То ж сьогодні ми і поговоримо з вами про цю людину незвичайної долі, нашого славного земляка Олеся Гончара. 2. З’ясування емоційної готовності до уроку. (Визначення настрою за допомогою 2 – 3 дієслів.) 3. Актуалізація суб’єктного досвіду. Метод «Передбачення» (Я думаю, що урок буде цікавим тому, що…) II. Цілевизначення та планування. 1. Повідомлення теми, мети уроку. Яка то сила – розум тямущий та людська невсипущість! Олесь Гончар 2. Ознайомлення із цілями уроку. (У кожного учня на парті лежить інформаційна картка.) 3. Колективне планування роботи на уроці. III. Опрацювання навчального матеріалу. 1. Слово учителя. Сьогодні у нас незвичайний урок, Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну природи, в країну любові та згоди, Де будемо не просто слухати, а чути, Не просто дивитись, бачити, Не просто відповідати, а міркувати, Дружно й плідно працювати. Разом з нами до цієї країни помандрують юні біографи, юні літературознавці, юні фольклористи, юні натуралісти. 2. Розповідь про життя і творчість письменника. (До слова про нашого славного земляка запрошуються юні біографи.) Повідомлення учнів. * Народився Олесь Гончар 3 квітня 1918 року, за свідченням старшої сестри, в робітничому селищі Ломівці в Дніпропетровську, хоч офіційно місцем народження вважається слобода Суха Кобеляцького району на Полтавщині. Коли йому було два роки, померла мати. Виховувала Сашка бабуся, доброта і сердечність якої зігріли дитинство майбутнього письменника, навчили любові до людей. «В її лагідній, людинолюбній натурі, в її образі ніби втілювалося для мене все найкраще, що є в нашого народу: працьовитість, чесність, правдивість, безмежна доброта, обдарованість. Ця вічна трудівниця, ця темна, неписьменна, але винятково чуйна до чужого горя жінка своєю широкою людяністю стоїть для мене поруч з тими, чиї творіння нас захоплюють, і кого ми називаємо за їхню діяльність справжніми гуманістами», - так високо підносить Олесь Гончар цю неписьменну жінку, яка стільки навчила його у житті. Пізніше у своїх творах Гончар зізнається: «Без неї, певно, я не став би письменником». * У сім’ї був «Кобзар» Т. Шевченка, над яким «бабуся й тітки проливали сльози», коли малий Сашко читав його вечорами. А невдовзі в життя хлопця прийшли й інші митці слова: Панас Мирний, Іван Франко, Леся Українка, Степан Васильченко… Писати Олесь починає ще з дитинства. Насамперед, очевидно, через природне мистецьке обдарування, а також під впливом своїх попередників. Велику роль відігравав улюблений учитель мови і літератури, який зумів прищепити палку любов до рідного слова, красного письменства. До речі, саме він і назвав Гончара Олесем, якого до того звали Сашком. * Тоді ж з’являються і перші друковані виступи майбутнього письменника. Спочатку це були коротенькі вірші та оповідання в районній газеті, а потім і в республіканській газеті «На зміну» та в журналі «Піонерія». А потім були роки наполегливої праці та навчання. І як результат – такі прекрасні твори: «Прапороносці», «Таврія». «Перекоп», «Циклон», «Людина і зброя», «Собор», «Берег любові», «Бригантина», «Земля гуде»… У 1980 році з’являється роман «Твоя зоря», який привернув увагу читачів не тільки нашої Батьківщини. Цей твір дає змогу гостро придивитись до людини – землянина, її внутрішнього світу. 3. Складання інформативного грона. - Діти, яким же постав перед вами письменник? обдарований працьовитий допитливий Олесь Гончар лагідний наполегливий турботливий вихований 4. Слово вчителя. Такими ж, як письменник, виступають і герої його творів. У цьому ми переконаємося, перегорнувши сторінки оповідання «Романові яблука», що є частиною твору Олеся Гончара «Твоя зоря». «Романові яблука»…Правда, гарна назва?
- Що ж вам відомо про яблука? - … 5. Повідомлення юних натуралістів. *Серед плодових дерев яблуня посідає перше місце за площею насаджень. Це дерева або кущі без колючок, що мають плід найчастіше кулястий, на кінцях вдавлений, м’якоть – без кам’янистих клітин. У нашій країні поширені такі сорти: Антонівка, Ренет Семиренка, Пепін литовський, Кальвіль сніжний, Налив білий, Боровинка та ін. Слід пам’ятати, що існують спеціальні сорти декоративних яблунь. Їх насаджують у парках, скверах, озеленюють ними вулиці не заради плодів, а для оздоблення. * Народна приказка говорить: «На вечерю по яблуку на чоловіка – не потрібен і лікар». Дійсно, яблука – справжня комора поживних та цілющих речовин. Більшість сортів яблук містить вітамін Р, який запобігає гіпертонії, підтримує еластичність і нормальне функціонування кровоносних судин. Люди, які постійно їдять яблука, менше хворіють на запалення верхніх дихальних шляхів. Завдяки речовинам, що містяться у яблуках, нормалізується діяльність травного апарату. * Понад 100 років відомо й те, що пектини, які є у яблуках, рятують від різного роду отруєнь. У давнину вважали, що яблука, спожиті на вечерю, забезпечували легкий, спокійний сон. 6. Слово вчителя. Дійсно, гордістю наших садів є яблуня. То ж не дивно, що про любов до неї з такою майстерністю розповів нам Олесь Гончар у своєму творі. 7. З’ясування вражень від прочитаного твору. (Метод «Незакінчене речення».) Твір Олеся Гончара «Романові яблука» зацікавив мене тому, що… - у ньому написано про наших ровесників; - письменник порушує проблеми, які хвилюють багатьох; - я знайшла відповідь на питання, яке мене давно цікавило; - тут красиво написано про сад; - … 8. Евристична бесіда за змістом оповідання. - Про що розповідається в оповіданні? - Кого зображено в центрі твору? Знайдіть у тексті портрет Романа Винника, зачитайте його. Про що це говорить? - Чим займався дядько Роман? Зачитайте рядки, в яких говориться про професійні вміння Винника, його працьовитість. Прокоментуйте їх. - Знайдіть опис яблук. Прочитайте його мовчки. Перекажіть прочитане, додавши власні враження. - Доведіть, посилаючись на текст, що Роман Винник не тільки любить природу, а й розуміє її. - Чи для себе він все це ростив? Чому ви так вважаєте? - А чому хлопці ніколи не наважувались шкодити у садку дядька Романа? Невже тому, що боялись? - Як винагороджував Роман Винник хлоп’яче товариство за терпіння? - Коли це було? - Що вам відомо про Спаса? Що це за свято? 9. Повідомлення юних фольклористів. ` *14 серпня святкують першого Спаса і Маковія. Це перше свято, з яким пов’язують закінчення літа. На його честь у церквах відправляють службу, святять мак, васильки й чорнобривці. У цей день жінки пекли пісне печиво – «шулики». Його виготовляли з пшеничного тіста, обливали зверху ситою медовою масою, приправляли товченим маком. *19 серпня – Спас другий (Великий). Одне з найбільших хліборобських свят. Його ще називають святом урожаю. Кожен із селян вважав за святий обов’язок віднести до церкви на посвяту овочі, фрукти, гриби, мед у стільниках, хліб – щедрі дарунки від природи. Про це свято наш народ склав мудрі повчання. Прийшов Спас – бери рукавиці про запас. Спас – усьому час. Добра антонівка до великого року. Прийшов Спас – пішло літо від нас. 10. Евристична бесіда. - Які риси вдачі виховував Роман Винник своєю винагородою у хлопців? - Чому аж до вечора яблука лишалися цілими? - Чи можна їх назвати чарівними? Зачитайте рядки, де про це сказано у творі? - Як ви, діти, ставитесь до цього чоловіка? Чому? - Як ви розумієте рядки: « Є садки, мовби дозволені, відкриті для ваших нічних набігів, а цей ось…він ніби створений, щоб хвилювати уяву, щоб виробляти в тобі стійкість перед спокусами.»? - А чи доводилось вам зазнавати подібних спокус? Чи правильно ви робили? А як би було правильніше зробити? 11. Подорож до саду Романа Винника. Уявіть на мить, що ви біля садка дядька Романа, де достигають такі спокусливі яблучка. Що б ви зробили? Чи наважилися б їх зірвати? 12. Самостійна робота в мікрогрупах. Група 1. Записати 3- 5 моральних уроків, настанов, які дає нам автор устами та діями героїв. (Наприклад, будь працьовитим, цінуй плоди чужої праці і т. д.) Група 2. Охарактеризувати образ головного героя твору, заповнивши анкету. Прізвище: Вік: Рід занять: Ставлення до своєї роботи: Ставлення до людей, до дітей: Риси характеру: Особливості поведінки: Група 3. Визначити головну думку твору, підтвердити її рядками з тексту. 13. Розв’язання проблемного питання: «Чи збагатився б світ добром, коли б було більше таких людей, як Роман Винник?» (Метод «Мозковий штурм».) IV. Рефлексивно – оцінювальний етап. 1. Слово вчителя. Роман Винник, з яким ми познайомились у прочитаному оповіданні, - це людина з нашого життя, людина, яка розуміє мову й душу землі своєї, любить працю на ній, а тому й шанується так високо своїми односельцями. - А чи доводилось вам зустрічати таких людей у своєму житті? Хто вони? Чим займаються? 2. Експрес – інтерв’ю. Я згоден (не згоден), що розум тямущий та людська невсипущість – то велика сила. 3. Узагальнення вивченого на уроці. - Що сьогодні на уроці вам найбільше сподобалося? - Що ви візьмете з цього заняття для себе? - Чого навчив вас цей твір? - Чи досягли ми з вами поставлених цілей? V. Домашнє завдання. Написати твір «Людина праці. Яка вона?..» або створити кінострічку за твором. VI. Заключний етап. Чується стук у двері. З’являється Їжачок – Степовичок з подарунками від Романа Винника. (Кожен учень отримує по яблучку із саду дядька Романа за активну працю на уроці.) |
Олеся Гончара «Бригантина» Мета уроку: допомогти учням усвідомити проблеми, порушені у повісті Олеся Гончара |
СКЛАД «Дніпропетровський ліцей інформаційних технологій при Дніпропетровському національному університеті ім. Олеся Гончара» |
Віталій КОНОНЕНКО. Проблема гуманізації викладання літератури (на... Віталій КОНОНЕНКО. Проблема гуманізації викладання літератури (на матеріалі творчості Олеся Гончара) // Українська мова та література... |
Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук Робота виконана в Дніпропетровському національному університеті імені Олеся Гончара МОНмолодьспорту України |
Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара Державний екзамен є комплексним, включає навчальні матеріали системоутворюючих нормативних дисциплін природничо-наукової, професійної... |
Регламент роботи конференції Запрошуємо Вас взяти участь у VІ Міжнародній науковій конференції «ЛЕКСИКО-ГРАМАТИЧНІ ІННОВАЦІЇ В СУЧАСНИХ СЛОВ’ЯНСЬКИХ МОВАХ», яка... |
Тема. „Собори душ своїх бережіть, друзі” Мета: розкрити образи твору і їх проблемне навантаження; підсумувати вивчення творчості Олеся Гончара; закріпити вивчене про образи... |
Чи конкурсом, а ці Правила не є публічною обіцянкою винагороди, чи умовами Організатором та Замовником рекламної акції «Сто Жарких днів» (надалі – Акція, Рекламна акція) є Товариство з обмеженою відповідальністю... |
РОЗКРИТТЯ ІНФОРМАЦІЇ (ПРИМІТКИ) До фінансової звітності за МСФЗ ТОВАРИСТВА... ВА КОМПАНІЯ «№1» (надалі – «Товариство») зареєстровано 22 жовтня 2013 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних та... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ Дніпропетровський... Програма комплексного кваліфікаційного екзамену охоплює теми фундаментальних дисциплін з історії, які забезпечують базовий рівень... |