Урок позакласного читання


Скачати 200.17 Kb.
Назва Урок позакласного читання
Дата 07.01.2014
Розмір 200.17 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Новела Г.Г.Маркеса «Стариган із крилами».

Зустріч людей із янголом, її символічний сенс.

Мета уроку: показати своєрідність творчого методу Г.Г.Маркеса, допомогти учням збагнути ідею оповідання «Стариган з крилами», мотиви поведінки персонажів, їхні характери; з’ясувати особливості зображення людського суспільства у творі; розвивати образне мислення учнів; виховувати здатність розуміти іншу людину.

Обладнання: портрет письменника Г. Маркеса, епіграфи, опорні схеми, таблиця, презентація, текст оповідання.

Тип уроку:урок позакласного читання.

Форма уроку: урок-роздум.

Ми народжуємося і живемо

у світі фантастичної реальності

Г. Г. Маркес

ХІД УРОКУ

Розповідь учителя. Слайд 1

10 грудня 1982 року король Швеції Карл-Густав вручив колумбійському письменникові Габріелю Гарсіа Маркесу відзнаку Нобелівської премії «за романи й оповідання, в яких фантастичні й реалістичні елементи поєднані заради створення щедрого світу, в якому відбито життя й супереч­ності Латиноамериканського континенту». Особливості світобачення письменника виявилися у творі «Стариган із крилами», який увійшов до збірки «Не­звичайна й сумна історія про довірливу Ерендиру та її жор­стоку бабку» (1972). Слайд 2

Саме про новелу «Стариган з крилами» ми поговоримо сьогодні. отже, урок позакласного читання за темою Новела Г.Г.Маркеса «Стариган із крилами». Зустріч людей із янголом, її символічний сенс. (Запис теми) маю велику надію, що ви підготувалися до уроку.

  • Запитання для бесіди.

  1. Чи з цікавістю ви прочитали твір і чому?

  2. Що переживає? Що думає? До чого прагне автор?

  3. Які запитання виникли у вас, коли ви читали твір?

  4. Чим збагатив і що відкрив для вас цей твір?

Розповідь учителя.

Габріель Гарсіа Маркес народився 6 березня 1928 року в невеличкому містечку Аракатака, що розташувалося у ба­сейні річки Магдалени неподалік від Атлантичного океану, в Колумбії. Неподалік знаходилося оточене тропічним лісом сели­ще Макондо, про яке розповідали незвичайні, таємничі історії, ніби це місце дикунів і чаклунів.

Найбільше таких історій знала бабуся майбутнього письменника. І розповіда­ла вона їх так впевнено, з такою вірою, що ця віра мимоволі передавалася і малому Габо. Слайд 3 зачитати

Детальніше з життєвим та творчим шляхом Г. Г. Маркеса ми познайомимося на наступному уроці. А сьогодні поговоримо про прочитаний вами твір. Можливо, після уроку позакласного читання письменник стане вам ближчим. Слайд 4

Найбільше Г.Гарсіа Маркесу вдається писати в малому епічному жанрі: новели та оповідання. Спробуємо зануритися у таємничий і в той же час реаль­ний світ твору «Стариган із крилами». Слайд 5

Життєве кредо Маркеса

Автор розповідає про події, які трапилися у провінційному приморському селищі. Звичайно, Габріель Гарсіа Маркес не вживає поняття «провінція». Воно тери­торіальне, а не духовне. Провінція існує там, де люди не ба­жають, не уміють жити нарівні з часом.

За випадком долі мешканці селища опиняються в центрі подій: «А люди йшли і йшли. Прибув навіть мандрівний цирк...». Їхню увагу привернув стариган із крилами. Слайд 6

Проблемне запитання: «Стариган із крилами: хто він такий?»

Учитель разом з учнями будує «ланцюжок» відповідей.

Ось один із варіантів: стариган із крилами — страховисько — людина, що потерпіла під час аварії іноземного паропла­ва — янгол — диявол, що дурить необережних людей — неприродне створіння (інопланетянин) — безпорадний ста­рий дід.

  • Запитання для бесіди

1. За кого ви приймаєте старигана із крилами і чому?

2. Зачитайте опис портрета старого. Що в нього звичай­не, а що дивне?

3. Назвіть головні чесноти героя.

4. Чи зустрічали ви в житті подібних людей?

5. Дайте одним словом відповідь на питання: Як можна захистити ангела?

Стариган із крилами: янгол чи дивак? Слайд 7

Слово «янгол» у перекладі з грецької означає «вісник». Подібний до Гермеса, він — «зв'язок» між живими та мерт­вими, між Богом та людьми, між Небом та Землею. Його ча­сто зображують як крилату істоту. Слайд 8

Атрибути янгола: крила, музичні інструменти — труба, тимпан, флейта, скрипка; вогненний меч, книга тощо.

Риси характеру та функції: сила, енергія, політ, тиша, спокій, краса, вірність, благородність, служіння, прослав­лення, покірливість, допомога, хвилювання.

Янголи створені Богом як безтілесні надприродні істо­ти, що покликані повідомляти людям Його волю.

Запитання для бесіди

1. Людство завжди прагне див, молиться, аби вони мали місце, але ці дива мають бути феєрично прекрасними, кори­сними, зрозумілими. Які дива творив стариган із крилами? Зачитайте

2. Чи не вважаєте ви, що ці дива були схожі скоріше на жарт, як-от у випадку зі сліпим, до якого не повернувся зір, зате в нього виросли три нових зуби?

3. Уважно прочитайте крилаті вирази народного артис­та СРСР Бориса Андреєва: Слайд 9

а). Світ без посмішки та фантазії хіба це світ?!

б). Потрібно бути дуже розумним, щоб у важливу хвили­ну перетворитися на дурника.

Як вони пов'язані зі змістом та образом старигана із крилами?

4. Чи можна вважати старигана із крилами диваком, яких завжди багато на землі, бо тут вони не потрібні? Обґрунтуйте свою думку.

5. Хто з персонажів твору вірить у те, що стариган — це янгол?

6. Уявіть, ніби сьогодні, посеред буденного плину життя, з`явився ангел. Якою могла б бути реакція людей на цю подію?

А тепер згадаємо деякі біблійні сюжети. Далеко не завжди янголи та святі з'являлися перед очі людям у небесному сяйві. Навпаки, пе­ревіряючи моральний, духовний стан людей, вони прибирали часом більш аніж скромного вигляду. Але ставлення людей до них вирішу­вало подальшу долю цілих міст і навіть народів: хтось отримував нагороду, хтось — покарання. Перед знищенням Содому і Гоморри, наприклад, теж мала місце подібна перевірка.

Старий і немічний янгол нічого не дарує, нікого не карає і навіть нічого не пророкує. А може, й пророкує, але ніхто не розуміє його мови — хіба не символічний момент? Навіть священик не бажає визна­вати в янголі янгола (хоч і не заперечує відверто таку можливість). Він лише застерігає не поспішати з висновками тих, хто й так особливо не поспішає, бо «якщо крила не можуть слугувати головною ознакою різ­ниці між яструбом і аеропланом, то ще менше з цього можна розпізнати янгола», або, мовляв, у його вигляді недостатньо гідності. При цьому він насправді просто не бажає брати на себе відповідальність за визнання дива дивом, а посилає листи до вищої інстанції, де також починають ухилятися від остаточної відповіді, пишуть відписки з додатковими запитаннями — і це триває аж до зникнення самого янгола.

Учитель зачитує уривок:

«Дід сидів у кутку, розправивши крила, які сохли на сонці; довкруги валялись шкурин­ки від фруктів та недоїдки, які кидали люди».

  • Яким ви уявили героя?

Наступний уривок:

«Нарешті йому таки пощастило здійнятися вгору... полетів у бік моря, перетворився на ма­леньку чорну цятку...» Уявіть старого тепер. Чи змінився портрет?

Елісенда і Пелайо сприймають героя за стару людину, що потребує доброти і терпіння, а тому — це зайвий клопіт для їхньої сім'ї. «Він тинявся двором, повитоптував городи­ну, заходив до спальні, а коли його виганяли звідти віником, миттю опинявся на кухні» чи усамітнювався.

  • Запитання для бесіди

1. Чому стариган із крилами прилетів саме на подвір'я Елісенди та Пелайо? Вони якісь особливі, чи, навпаки?

2. Як вони сприйняли приліт янгола?

3. Чи вірно вчинили Елісенда та Пелайо, розповівши про старигана із крилами сусідці та місцевому отцю Гонзазі?

4. Як мешканці селища поставилися до янгола? В що во­ни вірять і до чого найбільше прагнуть?

5. Які риси вдачі персонажів визначають їхні дії та вчин­ки стосовно старигана із крилами?

Люди створили «гіперопіку» для старого з суворим роз­порядком. Вони часом навіть не розуміють того, яке зло чи­нять навколо себе і для себе. Ці екстремальні умови нагаду­ють часом фашистські концтабори. «...Менш благочестиві кидали в нього камінням... один тільки раз його вивели з се­бе — припекли розпеченою залізякою, якою клеймлять те­лят. Він так довго лежав непорушно, що люди вирішили пе­ревірити, чи не вмер».

Фашисти «виховували» в дорослій людині психологію людини:

  1. Не давали їсти, спонукали до голоду, заохочували. У творі читаємо: «Спочатку його пробували годувати крис­талами камфори... Але від них він відмовився, як від апетит­них сніданків, що приносили йому прочани... Їв він тільки баклажанну ікру».

  2. Наказували при всіх.

Прикро, що матеріальний добробут, а не духовний за­хоплює в полон «душі» персонажів твору. Елісенда та Пе­лайо «на виручені гроші збудували просторий двоповерхо­вий дім з балконом і садом... Недалеко від містечка Пелайо розвів кролячу ферму, ... а Елісенда купила собі лакові туфлі на високім каблуці і багато платтів з шовку».

У творі ми не зустрічаємо портретів Пелайо, Елісенди, сусідки, сина, отця Гонзаги. Тому учням пропонуються запи­тання на розвиток уяви та емоційного сприйняття.

  • Запитання для бесіди

1. Якими ви уявляєте собі Елісенду та Пелайо?

2. Якщо ми намалюємо Елісенду злою, некрасивою, то­встою, то це вірно, на вашу думку? Чому?

Елісенду оточують різні люди: Слайд 10

Стариган із крилами — засіб збагачення, незадоволен­ня, байдужості.

Пелайо — порадник і допомога по господарству.

Син — любов, піклування.

Сусідка — носій порад, мудрості.

Елісенда про себе, як і більшість з нас, може сказати: «Я різна: зла і добра, стримана і розкута, весела і сумна...»

Тому поділити персонажів на позитивних і негативних не можна.

Вони не вміють жити в гармонії з природою, почут­тями, невпевнені у власних силах, не довіряють і не слуха­ють себе. Обставини спонукають їх діяти по-іншому.

Прига­дайте, коли жар у немовляти минувся, подружжя вирішило, що вранці вони відпустять янгола на волю, зіб'ють пліт, да­дуть йому прісної води і харчів на три дні і відпустять на во­лю хвиль. Але на світанку всі жителі селища з'юрмилися пе­ред курятником, тому що діяти треба було виходячи із реалій. Отже, янгол, щось небесне, духовне за визначенням, стає засобом отримання грошей, а коли вистава набри­дає і користі з янгола вже нема, останній починає дратувати випад­кових господарів. Навіть вдячності вони ке відчувають, хоча значно поліпшили своє матеріальне становище завдяки йому: «На зібрані гроші вони збудували великий двоповерховий будинок, з балконами та садом, зробили скрізь високі пороги, щоб взимку до будинку не проникали краби, а вікна забрали залізними решітками, щоб не про­никали янголи», їм не потрібне диво. Приземленість світосприйняття не дозволяє їм навіть зрозуміти незвичайність того, що відбувається).

5. Слово вчителя

«Янгол був єдиним, хто не брав участі в подіях, яким був причи­ною» — пише Марксе. Якщо мотивації усіх людей, які бачили янгола, зрозумілі, то бездіяльність самого янгола може здатися дивною. Але у цьому ховається головний філософсько-етичний сенс оповідання, що стає зрозумілим, якщо спробувати знайти пояснення цій без­діяльності. Люди навколо янгола настільки поринули у буденність, що навіть не заслуговують на покарання (про нагороду взагалі не йдеться). Не лише посланця вищих сил, а навіть живу істоту, рівну собі, не бачать вони в янголі швидше через духовну бідність, ніж через злобу, якої нема. Вони не розуміють, нічого не роблять — і янгол просто летить від них, позбавляє їх дива своєї присутності, бо вони не варті цього дива. А разом з ним зникає щось «рівне й важливе, що вони не розпізнали і не збагнули.

Хіба це не реальність нашої сучасності? Може, і варто замисли­всь, скільки важливого для душі ми втрачаємо, навіть не помічаючи, що диво було поруч і що взагалі було диво.

Хтось з відомих сказав: «Дії це не тільки те, що ми роби­мо. Це і те, що робить нас». У свідомість людей повинні до­проваджуватися такі поняття, як: гордість, смирення, турбота, милосердя, мужність, ніжність, воля, терпіння, героїзм, свобода, віра, цінування, самота, надія, смерть, любов, зрада, вірність- і багато інших.

Звернемося до опорної схеми-таблиці «Герої твору та за­гальнолюдські вічні цінності». Слайд 11


Зло

стариган із крилами

Добро

Зневіра

Пелайо

Віра

Відчай

Елісенда

Надія

Ненависть

дитина

Любов

Облудність

сусідка

Справедливість

Безглуздя

Отець Гонзага

Мудрість

Бездушність

мешканці селища

Великодушність

Байдужість

віруючі

Милосердя

Потворність

дівчина-павук

Краса

Вбивство

лікар

Оберігати життя

Пасивність

мешканці Землі

Нетерпимість до зла






Підлість

Брехливість

Фінал



Благородство

Чесність

Неволя




Воля

Злопам'ятство




Прощення

Найбільша цінність — зацікавленість собою і навколишнім світом.

  • Запитання для бесіди за схемою-таблицею Слайд13. Знов11

1.Які цінності відносяться до гуманістичних (гуманізм — від лат. humanus — людський,людяний ), значущі для людського буття в цілому і кожної особистості зокрема?

2. Які духовні цінності притаманні сім'ї Елісенди та Пе­лайо?

3. Чи можна стверджувати, що Пелайо знаходиться між Зневірою та Вірою, а Елісенда — між Надією та Відчаєм? Доведіть свою думку, спираючись на текст.

4. З позицій критика оцініть оточуюче суспільство, зоб­ражене в цьому творі?

5. Мешканці нашої планети знаходяться між Пасивністю та Нетерпимістю до зла. Від того, що вони оберуть, зале­жить фінал — подальше життя: якщо це буде Нетерпимість до зла, то Благородство, Чесність, Воля, Прощення ово­лодіють внутрішнім світом особистості та навичками соціальної поведінки людей. Як твір Г.Гарсіа Маркеса «Ста­риган із крилами» допомагає обрати вірний шлях?

6. Яким чином найбільша цінність — зацікавленість со­бою і навколишнім світом — втілюється в цьому творі? Як ви розумієте цю цінність? Життя влаштоване так, що людина сама мусить обирати між Добром і Злом. Ця про­блема — духовна, а вибір визначає індивідуальну мо­ральність кожної особи зокрема, хоча не можна заперечу­вати певного впливу на цей вибір класових, економічних, релігійних, сімейних чи національних чинників.

У творі Г. Гарсіа Маркеса є людська трагедія, страждан­ня Янгола, звідси й вічна проблема: як, залишаючись люди­ною, бути Янголом?.............. Слайд12

Наші думки, вчинки по­винні спонукати до відродження добра, співчуття, христи­янської любові, відвоювати у байдужості, безвір'я Людську Душу.

Тому нас не може не захоплювати така надприродна ри­са характеру старигана із крилами, як безмежне терпіння.

Художній твір «Стариган із крилами» Г. Гарсіа Маркеса - злет фантазії автора, що завжди тяжів до правди життя, відображення духовних пошуків, конфлікту особистості та суспільства, невдоволення долею та реальністю. Але якими б гіркими й сумними не були ці почуття, зміст твору осяяний світлом любові до людини, до природи, до народу, до Всесвіту, до життя і мрії. Слайд 13

Жанр. «Стариган із крилами» одні науковці визначають як оповідання - притча , а інші — новела .

Оповідання-притча — невеличка алегорична роз­повідь з символіко-філософським змістом, в якій фабула підпорядкована моралізаторській частині твору.

Новела (італ. novella — букв.: новина, від лат. Novellus – новітній) – епічний жанр, невеликий за обсягом прозо­вий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіна­лом, напруженою та яскраво вимальованою дією. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів. Героями є особистості, що потрапили у незвичайні життєві обставини, і автор концентрує увагу на змалюванні їх внутрішнього світу, переживань та настроїв.

Висновок: оповідання-притча та новела — близькі епічні форми. Ми будемо вважати твір «Стариган із крила­ми» (1970 — 1972 pp.) новелою.

По-перше, твір будується на одній події, в якій відобра­жено парадоксальність явища буття. Парадоксальність не­звичайно поєднує трагічне й комічне, радість і горе, любов й ненависть. З парадоксальністю завжди поруч елемент комічності — усмішка, часом гірка, печально-сатирична.

По-друге, кінцівка твору неочікувана.

По-третє, мова лаконічна та яскрава.

Г. Гарсіа Маркес належить до напрямку «магічного реалізму», що став помітним явищем у світовому літератур­ному процесі другої половини XX століття.

У словнику-довіднику з зарубіжної літератури читаємо:

Слайд 14

«Реалізм магічний — художній метод у творчості деяких письменників, у творах яких фантастичне та реальне пе­ремішано, «сплавлено» в єдність, частіше відбувається в бу­денній обстановці. Вторгнення фантастичного не супровод­жується яскравими ефектами, а подається як звичайна подія. Створення особливої фантастичної дійсності є засо­бом пізнання та відображення глибинного, прихованого смислу явищ реального життя». Таким чином, магічний ре­алізм — це своєрідність зображення життя людей.

Новела багата на символіку. Скажімо, образ старигана у Г. Гарсіа Маркеса уособлює національний характер з його чеснотами і вадами, водночас Божого посланця, знехтувану Віру та уособлення Природи. Природа страждає немилосердно, поливаючи три доби дощем напівзатоплене подвір'я Пелайо. Слайд 15

Звернемося до таблиці «Образи-символи твору».

Образи-люди

Образи світу природи

Образи світу людей

Стариган з крила­ми — Божий посла­нець, символ знехту­ваної віри та уособ­лення Природи. Хлопчик — жорстоке дитя хворого сус­пільства. Жінка-павук — символ деградації суспільства. Пелайо та Елісенда — втілен­ня приземленості

Дощ — символ необхідності ду­ховного очищення землі. Морська сти­хія — бурхливе й суперечливе життя. Морський вітер — відчуття свободи.


Селище — модель людства


Розвивальні завдання та запитання

1. Чи є сили у людей та персонажів твору боротися зі злом?

2. З якого приводу в мові вживається приказка «наче крила виросли»?

4. Чим схожі Стариган із крилами та Грегор Замза з тво­ру «Перевтілення» Кафки?

5. Чому система сімейних і моральних загальнолюдсь­ких цінностей дає збій у творі та нинішньому суспільстві?

6. Прочитайте виразно вірш українського поета Юрія Липи:

Що в кожній людині

Дивним чином

Добро уживається й зло.

Що кожна людина

Жалю гідна.

Що в кожної людини

Своя таємна правда.

Що, коли різні правди

Зіштовхуються,

Вони одна одну

Недолюблюють.

Вони навіть

Ворогують.

Вони готові на все

Заради правди.

Про що йдеться в цій поезії? Які найважливіші думки проголошує поет? Яким чином вони пов'язані з новелою Г. Гарсіа Маркеса?

А які літературні твори на схожу тематику знаєте ви?

Зараз я запропоную вам декілька віршів українських відомих і мало відомих поетів. Послухайте і визначте. Що у них спільного між собою та з новелою Маркеса. ……………..

7. Янгол відлетів. Чи стало найщасливішим подружжя Пелайо та Елісенди? А мешканці селища?

8. Чи можливий інший фінал твору? Запропонуйте свій…….

9. У російського прозаїка Льва Толстого є оповідання «Що живить людей». Слайд 16

Послухайте, будь-ласка його короткий зміст і скажіть. Що спільного і відмінного в творах Маркеса і Толстого.

10. Чи потрібні янголи на Землі? Чи готові люди сьо­годні сприйняти їх?

Життя не обманеш і не зупиниш. Янгол полетів від нас. Перетворився в просту уявну крапку над морським горизонтом. Світ від того не переки­нувся. Люди живуть: сміються, «заливають» очі на своє ли­хо, радіють, танцюють, співають... Згасають і народжують­ся зірки в нічному небі. Але вічними залишаються Віра, Лю­бов і Добро, бо вони є Життя.

Відкрийте свої серця Любові і Доброті! Впустіть їх у свою душу! І вони обов'язково вам подарують таємниці, ощасливлять долю, порятують в не­щасті.

Ось саме про це і йдеться в невеличкій новелі Габріеля Гарсіа Маркеса «Стариган із крилами».

ДОДАТКИ

Короткий зміст оповідання Льва Толстого «Що живить людей»

Янгол упав з неба. Його знайшов біля каплиці бідний чоботар Семен, котрий віддав йому останню одежину і привів додому жити. Спочатку дружина ледь не вигнала обох, але потім глянула в обличчя незнайомцеві і — полюбила його, а той уперше посміхнувся до неї. Мандрівник назвався Михайлом і став жити разом із подружжям, допомагаючи Семенові у чоботарській справі. Слава про Семеново-го робітника пішла по всіх усюдах, до нього із замовленнями почали звертатися з віддалених місць не тільки бідні, а й багаті люди. Одного разу пан замовив пошити собі чоботи з дорогої шкіри, а Михайло подивився на нього якось дивно, посміхнувся і сказав: «Будуть готові, коли треба». І пошив Михайло не чоботи, а босовики, у яких виряджають померлих. А незабаром пані послала слугу сказати, що пан помер. І втретє посміхнувся Михайло до жінки, яка прийшла замовляти взуття для двох нерідних дітей, яких вона пожаліла і взяла до себе після смерті їхньої рідної матері. Тоді Михайло розкрив свою таємницю: він — янгол, якого Бог покарав за тс, що він відмовився забрати душу в матері двох дітей. Господь наказав янголу виконати його доручення і дізнатися про три речі: що є в людях (доброта), чого їм не дано (знати своє майбутнє) і що живить людей (любов). І тоді уславив янгол Господа, і виросли у нього крила, і піднявся він у небо.

Три посмішки янгола символізують три істини, які він пізнав: боротьба добра і зла (перша посмішка); боротьба світла пізнання і темряви незнання (друга посмішка), боротьба життя і смерті (третя посмішка). І, незважаючи на це, в людях є любов, що освітлює усе навколо. Однак людям не дано знати, що їм потрібно для тіла, бо є інші, духовні закони, які скеровують усе на Землі.
Надія Красоткіна

Крила

Хто сказав, що людина безкрила?

Що не може піднятись увись?

Незбагненна в людини є сила

І краса. Ти, лише, придивись.
Крила ті — то любов і кохання.

Крила — відданість, щедрість душі.

Виростають вони на світанні,

Коли в росах густих спориші.
Коли сонце любові багряне

Доторкнулося серця глибин.

Апогею наснага дістане

І летиш просто так, без причин.
Станеш зовсім несхожим на себе,

Кращим стане навколишній світ.

Більше в світі нічого не треба,

Тільки б той відчувати політ.
Ірина Стернійчук

Крила

У лебедя крила з краси,

В метелика крила з любові

В людини ж вони з доброти,

із чистої,вічної волі

Людина літати вміє,

Та не в житті ,а в мрії

На крилах несеться вона,

В світи чарівні і красиві,

Де чекають її в небесах,

Янголи,що здійснюють мрії!

Лiна Костенко

А й правда.

Крилатим грунту не треба.

Землi немає.

То буде небо.

Немає поля.

То буде воля.

Немає пари.

То будуть хмари.

В цьому, напевно, правда пташина...

А як же людина?

А що ж людина?

Живе на землi.

Сама не лiтає.

А крила має.

А крила має!

Вони, тi крила,

Не з пуху-пiр'я,

А з правди.

Чесностi i довiр'я.

У кого – з вiчного

Поривання.

У кого — з вiрностi

У коханнi.

У кого — з щиростi

До роботи.

У кого — з щедростi

На турботи.

У кого — з пiснi,

Або з надiï,

Або з поезiï,

Або з мрiï.

Людина нiбито не лiтає...

А крила має.

А крила має!


ІВАН ДРАЧ

Крила

(Новорічна казка)

Через ліс-переліс, через море навкіс

Новий рік для людей подарунки ніс:

Кому — шапку смушеву, кому — люльку дешеву,

Кому — модерні кастети, кому — фотонні ракети,

Кому — солі до бараболі, кому — три снопи вітру в полі,

Кому — пушок на рило, а дядькові Кирилові — крила.

Був день як день, і раптом — непорядок,

Куфайку з-під лопаток — як ножем прошило.

Пробивши вату, заряхтіли радо,

На сонці закипіли сині крила.

Голодні небом, випростались туго,

Ковтали з неба синє мерехтіння,

А в дядька в серці — туга, А в дядька в серці — тіні.

(Кому — долю багряну, кому — сонце з туману,

Кому — перса дівочі, кому — смерть серед ночі,

Щоб тебе доля побила, а Кирилові, прости господи,— крила).

Жінка голосила: «Люди як люди,

Їм доля маслом губи змастила.

Кому — валянки, кому — мед од простуди,

Кому — жом у господу, а цьому гаспиду, прости господи,— крила?!»

Так Кирило до тями брів,

І, щоб мати якусь свободу,

Сокиру бруском задобрив,

І крила обтяв об колоду.

Та коли захлинались сичі,

Насміхалися зорі з Кирила,

І, пробивши сорочку вночі,

Знов кипіли пружинисті крила.

Так Кирило з сокирою жив,

На крилах навіть розжився —

Крилами хату вшив,

Крилами обгородився.

А ті крила розкрали поети,

Щоб їх муза була небезкрила,

На ті крила молились, естети,

І снилося небо порубаним крилам.

(Кому — нові ворота, кому — ширшого рота,

Кому — сонце в кишеню, кому — дулю дешеву,

Щоб тебе доля побила, а Кирилові — не пощастить же отак чоловікові — крила).



Схожі:

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА»
Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням...
Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко,...
Тема. Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко, О.Ільченка. «Життя видатних дітей»
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета
Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
Урок позакласного читання в 11 класі
Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання
Урок позакласного читання
Мета: вчити учнів аналізувати художній твір, давати характеристику персонажам, порівнювати різні твори
Українське читання. 3 клас
Мета. Учити дітей самостійно добирати тексти для позакласного читання на задану тему, розвивати усне мовлення, удосконалювати техніку...
Урок позакласного читання казки «Потерчата»
Обладнання: Медіапроектор, презентація Power Point, малюнки та поробки учнів, текст твору, демонстраційні картки
Урок позакласного читання з елементами інтерактивного навчання
...
Урок позакласного читання з української літератури 11 клас за творчістю...
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом лауреата Шевченківської премії Тараса Мельничука,розкрити багатогранність діяльності;...
Байка. Особливості в українській і світовій літературі. Сміючись,...
Мета: дати уявлення учням про байку, ознайомити з історією, особливостями структури
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка