Уроку. «Правда про війну в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»


Скачати 48.37 Kb.
Назва Уроку. «Правда про війну в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Дата 10.04.2013
Розмір 48.37 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Військова справа > Урок
Пояснювальна записка

Мультимедійна презентація «Правда про війну в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» призначена для уроку зарубіжної літератури (7кл. за програмою 12 – річної школи) як дидактичний та ілюстративний матеріал. Містить характеристику предметного світу оповідання, дає можливість дослідити значення образів – символів та увиразнити провідну думку твору про антигуманну сутність війни. Поданий фрагмент уроку влючає коментарі та питання до слайдів.

ТЕМА. Правда про війну в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».

МЕТА: аналіз сюжету, композиції, предметного світу оповідання; визначення ставлення автора до антигуманної ідеології нацизму; дослідження функції обірваної цитати; розвиток навичок зіставлення, узагальнення результатів аналізу тексту та детального бачення тексту.

Тип уроку: урок аналізу художнього тексту.

ХІД УРОКУ

І.ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ. Вступне слово.

Багато письменників мали особистий досвід участі у подіях Другої світової війни. Кожен під своїм кутом зору зобразив ці події. Г. Белль змальовує війну очима німецького солдата.

  • Який період війни змальовує Г. Белль? Чому він уникає батальних сцен? (Батальні сцени всупереч волі автора можуть виправдати і героїзувати солдата).

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ.

Слайд 1. Тема уроку. «Правда про війну в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».

Слайд 2. Генріх Теодор Белль Генріх Теодор, 1917 - 1985

  • Як у вислові «…я просто – таки не міг вступити до гітлерюгенду» висловлено позицію автора щодо ідеології та політики фашизму?

Слайд 3. Кельн – католицький і культурний центр.

  • Яку роль у житті письменника зіграв той факт, що він народився в Кельні? (Кельнці вирізнялись демократизмом і чинили опір фашистській ідеології).

Слайд 4. Епіграф уроку – вислів письменника В. Борхерта, лідера групи «47»: «Ніколи не оповідай дітям казок про священну війну, кажи правду, яка вона є».

Слайд 5. Назва твору – епітафія на могилі 300 спартанців.

Епітафія – напис на надгробку.

Слайд 6. Автор епітафії давньогрецький поет Симонід з о. Кеос. Присвячено загону спартанців, які на чолі з царем Леонідом загинули у битві під Фермопілами, прикриваючи рух основних полків, що відступали під натиском перського царя Ксеркса.

Слайд 7. Герой твору.

  • Хто є героєм твору? Що відомо про його вік?

  • Якими постають молоді німці на фото?

  • Чому на рукавах юнаків есесівська руна «зіг»?

(Цих юнаків виховував гітлерюгенд, членство в якому з 1936 р. було обов’язковим для молодих людей з 10 років).

  • За яких обставин колишній гімназист опиняється у своїй школі? Скільки часу минуло з моменту, коли він був тут востаннє?

  • Які питання найбільше хвилюють його?

(Гімназію перетворено на госпіталь. Пораненого хвилюють питання, чи усвоїй він гімназії і яке в нього поранення :«що зі мною»).

  • З яких предметів інтер’єру починається процес «впізнавання» колишнім учнем своєї гімназії?

Слайд 8. Фейербахова Медея.

  • Що ми знаємо про Медею? ( Медея допомагає Ясонові здобути золоте руно, жертвуючи життям брата. Зраджена Ясоном, вона мститься чоловікові, вбивши власних дітей).

  • Що зображено на картині Фейербаха? (Медея, яка прощається з дітьми, і корабель, що вирушає в дорогу).

  • Яка думка входила у свідомість учня, який бачить цю картину щодня? (Мати може пожертвувати життям своєї дитини).

  • До якої паралелі підводить читача автор? Якого символічного значення набуває образ Медеї ? (Німеччина – «Медея» Фейербаха. Вона так само заради власних інтересів приносить у жертву своїх дітей).

Cлайд 9. Хлопчик, що виймає терня. Легенда свідчить, що скульптуру присвячено спартанському хлопчикові, який переміг у змаганні з бігу, незважаючи на гостре терня в нозі.

  • Які якості підкреслює антична скульптура в дитині? (Витривалість, вміння долати біль, мужність).

Слайд 10. Макет Парфенону.

  • Чому цей макет виставлено у гімназії ?

  • Які ідеї повинні були карбуватися у свідомості дитини?

(Німеччина – сучасна Греція, єдина спадкоємиця культури, на якій збудовано цивілізацію).

Слайд 11. Грецький гопліт. Представник важкоозброєної піхоти у Давній Греції. До цього війська входили люди середнього достатку, які могли купити собі обладунок.

  • Які риси мало виховувати це зображення? (Войовничість, військова дисципліна, прагнення стати солдатом).

Слайд 12 – 13. Портрети правителів, які сприяли військовому зміцненню Прусії та прагнули до її територіального розширення.

Слайд 14. Расова таблиця 1935 р. Важливий елемент вигідного гітлерівській Німеччині виховання. Насаджуються ідеї обраності арійців та неповноцінності інших народів.

Слайд 15. Педагогіка Гітлера.

  • Яку молодь має виховати німецька школа відповідно до ідей Гітлера?

Слайд 16. Залізний хрест.

  • Чому в гімназії встановлено таблицю з іменами загиблих?

  • Що означає лавровий вінок і Залізний хрест на ній?

(Учень повинен зрозуміти, що вінець життя – це смерть за Німеччину).

Слайд 17 – 18. Троє погруддів.

  • Яка ідея ховається за ними? (Цезар, Ціцерон, Марк Аврелій. За трьома античними фігурами стоїть постать фюрера – диктатора, полководця, філософа).

Слайд 19. Мармиза Зевса.

  • Як посилює враження від побаченого зображення Зевса? (Зевс – володар людей і світу, його силі мають коритися всі).

Слайд 20. Гермесова колона. Символ бога Гермеса. На гермах позначали відстані. Гермес – провідник душ на шляху самопізнання. Герой і читач теж мають відділити істинний шлях від хибного.

Слайд 21. Герма ІІІ Рейху. Герми античності прикрашалися витонченої роботи головою. Існували герми Александра Македонського, герми Піфагора. Герми Німеччини – нові дороговкази для молоді.

Слайд 22. Портрет Ф. Ніцше. Необхідний атрибут німецької гімназії. «Надлюдині» Ніцше притаманні зневага до «слабких», прагнення піднестися над світом і мораллю. Герой бачить портрет філософа заліпленим, тому що його концепція містила антигуманний заряд, але сам Ніцше не міг уявити, до яких наслідків приведе використання його ідей.

Слайд 23. Краєвид Того. Мав спонукати до відновлення втрачених Німеччиною територій. Але дитина виводить: «Хай живе Того, мовби не погоджуючись з загарбницькою ідеологією.

Слайд 24. Школа Святого Хоми – гімназія Адольфа Гітлера. Бог не потрібен для виховання жорстокості і агресії. Але християнські цінності вічні й незнищенні.

Слайд 25. Солдати Фюрера.

  • До чого готувала німецька школа героя? ( Герой вихований, щоб загинути і стати іменем на таблиці).

Слайд 26.

  • Коли герой впізнає свою гімназію?

  • Чому вчитель змушував раз ураз писати один текст? (Цитата – заклик до подвигу і обіцянка вічної слави).

  • Яким герой побачив своє відображення у лампі над операційним столом?

ІІІ. Висновки. Символіка обірваної цитати: обірване життя, розірвані ідеали, розбиті надії.

Схожі:

Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Компаративний аналіз оповідання Г. Белля «Подорожній,коли ти прийдеш у Спа»
«Антигуманна сутність війни та її руйнівні наслідки для цивілізації...
Полєвого «Повість про справжню людину»; розкрити мотив національної провини і відповідальності німців за розв’язування війни; простежити...
Тема. Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». Герой оповідання як жертва війни. Мета
А протиприродну сутність війни; розвивати навички переказу прочитаного твору, зв’язного мовлення; розвивати вміння висловлювати власну...
Сім десятиліть тому СРСР вступив у війну як головний "поплічник гітлеризму"
Коли нині російське керівництво кидає гнівні звинувачення в "поплічників гітлеризму", йому слід було б спочатку вийняти колоду з...
Уроку за програмою
Тема уроку за програмою. “Пісня про Роланда” — французький героїчний епос. Історична правда (похід Карла Великого 778 р за Піренеї)...
Тема. Література про Велику Вітчизняну війну. М. Шолохов російський...
Тема. Література про Велику Вітчизняну війну. М. Шолохов – російський письменник, лауреат Нобелівської премії
ПАНАС МИРНИЙ (ПАНАС РУДЧЕНКО, 1849-1920)
Свій творчий шлях письменник розпочав у 1872 році, коли у львівському журналі "Правда" був опублікований вірш "Україні". Але надалі...
Методичні рекомендації для проведення уроку на дану тему
Особливо вони губляться, коли автор не один, а декілька, коли стаття взята з журналу чи Інтернету, коли доводиться обробляти іншомовне...
Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні...
ТЕМА: Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні А. П. Чехова «Товстий і тонкий»
Олександр Довженко в своєму «Щоденнику» записав: «Мені важко од свідомості,...
«Світе мій убогий! Де на тобі пролилося стільки крові, як у нас на Україні? Де стільки передсмертних криків, сліз, відчаю? Горе розлилося...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка