|
Скачати 56.99 Kb.
|
Цикл уроків за творчістю В.Сухомлинського - " Бо я - людина" Тема. Василь Сухомлинський. Оповідання " Горбатенька дівчинка". Урок виразного читання Мета: удосконалювати навички правильного, виразного, свідомого читання вголос і про себе, розвивати зв'язне мовлення, уміння визначати головну думку оповідання, аналізувати твір, робити в процесі аналізу порівняння, узагальнення, коригувати увагу, мовлення, пам'ять; виховувати повагу до учительської праці, любов і доброту до ближнього, співчуття до своїх однолітків . Обладнання. Виставка творів В.Сухомлинського; підручник; текст оповідання. Тип уроку. Урок формування нових знань, умінь та навичок. Хід уроку І. Підготовчий етап. 1. Організаційна частина. (Привітання з учнями. Перевірка готовності учнів і класу до уроку). ІІ. Основний етап. 1. Повідомлення теми й мети уроку. – Сьогодніі ми проведемо урок виразного читання за творчістю В.Сухомлинського із циклу " Бо я — людина", і ознайомимося з одним із його оповідань, яке називається " Горбатенька дівчинка", та перед тим, як перейдемо до його вивчення, наші класні бібліографи презентують нам свою виставку дитячої літератури, автором яких є В.Сухомлинський. 2. Мотивація навчальної діяльності учнів. Що означає бути справжньою людиною? На це питання ми дамо відповідь, прочитавши цікаві і повчальні твори. А розпочнемо ми з оповідання Василя Сухомлинського " ( учні продовжують назву оповідання, назване учителем раніше) 3. Перевірка домашнього завдання. На сьогодні вам було завдання знайти у тлумачному словнику значення слів "людяний" і "доброта." (Учні зачитують виписані тлумачення слів.) ЛЮДЯНИЙ, а, е. 1. Який щиро, доброзичливо, чуйно ставиться до інших; уважний до чужих потреб; гуманний. Купер'ян.. натура товариська, веселий, людяний (Леся Українка, III, 1952, 722); Мушу признатись, що ті люди такі цікаві, такі добрі й людяні, що душа з ними одпочиває (Михайло Коцюбинський, III, 1956, 358); Він дуже людяний, оцей Стьопа Матюшенко. Завжди комусь допомагає, за когось клопочеться (Вадим Собко, Матв. затока, 1962, 232); // Сповнений щирістю, гуманністю. Вона усміхалась людяною усмішкою, простягнувши до мене обидві руки (Олесь Досвітній, Вибр., 1959, 404); Велике й людяне серце було в Миколи Щорса, сповнене ненавистю до ворогів і палкою любов'ю до трудящого народу (Семен Скляренко, Легенд. начдив, 1957, 60); // Оснований на гуманному ставленні до людини. Не залишим, не покинем (То закон людяний, чесний) Друга вірного в біді (Микола Шеремет, Дорога.., 1957, 21); Девіз Другого Московського Міжнародного кінофестивалю надзвичайно людяний: «За гуманізм кіномистецтва, за мир і дружбу між народами!» (Мистецтво, 5, 1961, 30); // У якому є щирість, уважність, доброзичливість (про художні твори тощо). Деякі [оповідання] визначаються живим малюнком дійсного життя і глибшою, людяною думкою (Іван Франко, IV, 1950, 156). 2. рідко. Те саме, що людний. — А станьте ви [Вітри] на рівні ноги: На гори, доли, на людяні шляхи, на перелоги (Павло Тичина, I, 1957, 48). ДОБРОТА, и, жін. Чутливе, дружнє ставлення до людей. Не шукай красоти, а шукай доброти (Українські.. прислів'я.., 1955, 116); Сміялися з його незграбного вигляду, але любили., за його доброту (Іван Франко, II, 1950, 217); // Привітність, ласка, прихильність. Доброта так і просвічує в його одкритому лиці (Михайло Коцюбинський, I, 1955, 446); Скільки мудрості в поглядах на життя, скільки людяності, доброти в серці [Оленчука]. Сусіди йдуть до нього з своїми клопотами, і він., кожному чимось порадить, допоможе (Олесь Гончар, Таврія.., 1957, 351). Слово вчителя. - Всі ви маєте друзів, багато часу проводите з однокласниками, ділитесь своїми радощами, таємницями, невдачами й успіхами, а коли на деякий час розлучаєтесь з ними, з нетерпінням чекаєте зустрічі. Що потрібно для того, щоб ті, хто поруч, ставилися до вас з повагою, розумінням, мали бажання допомогти, підтримати вас у скрутний час, ви дізнаєтеся, прочитавши оповідання. 4. Запис дати і теми уроку на класній дошці, учні – у зошитах. 5. Первинне читання оповідання вчителем. Опорне запитання - Що боявся побачити учитель в очах своїх учнів? 6. Повторне читання оповідання вчителем та кращими учнями (2-3). 7. Фізкультхвилинка. 8. Мовчазне читання. - Зараз ви прочитаєте оповідання мовчки. Після того, як ви прочитаєте, дасте відповіді на такі питання: - Який іспит витримали діти? 9. Бесіда за змістом оповідання. - Що робив клас, коли постукали у двері? - Хто зайшов до класу? - Якою була дівчинка? - Чому так хвилювався вчитель? - Який іспит витримали діти? - Поясніть значення виразів: живенько відчинив, впилися в незнайому дівчинку, полегшено перевів дух. - Як по-іншому можна назвати оповідання? - Знайди в оповіданні зачин, основну частину і кінцівку. 10. Вибіркове читання. - Знайдіть і прочитайте, як клас зустрів незнайому дівчинку? - Знайдіть і прочитайте, які почуття пережив учитель? - Знайдіть і прочитайте, що побачив учитель у очах дітей? 11. Визначення головної думки оповідання. - Яка головна думка оповідання. Учні усно визначають головну думку, записують у зошити. ІІІ. Заключний етап. 1. Підсумок уроку. - Що ми читали сьогодні на уроці? - Хто є головними героями оповідання? 2. Пояснення домашнього завдання. - Вдома вам потрібно навчитися виразно читати оповідання, переказувати. Додаток " Горбатенька дівчинка" Клас розв'язував задачу. Учні схилились над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав. — Відчини двері й подивись, хто там стукає,— мовив учитель. Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п'ять пар очей впилися в незнайому дівчинку. Вона була горбатенька. Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки. У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися. Учитель полегшено перевів дух. — Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор.— Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька? Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки: — Я.... Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит. Література 1. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи // Упоряд. Стебна О.В. – Х.: Вид. група ,, Основа”, 2006.-176с. 2. Лопухівська А.В. – Про виховання почуття відповідальності – 1989. 3. Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 326. 4. Сухомлинський В. Вічна тополя. – К., 2003. 3.Сухомлинський В. Казки школи під голубим небом.- К., 1991. 5. Сухомлинський В. Чиста криниця. - К., 1993. 6. Чорнокозова В.М. – Бесіди на морально-етичні теми – 1996 . |
Хід уроку І. Вправи на вдосконалення навичок читання Матеріал уроку. Василь Сухомлинський "Який слід повинна залишити людина на землі?" |
Урок 20 Тема: Толерантність основа людського спілкування «Жити серед людей – це однаково, що ходити в казковому саду, де навколо тебе ніжні пелюстки квітів, на яких тремтять краплини роси,... |
Ухомлинський педагог директор Сірош Надія Василівна Василь Олександрович Сухомлинський — учитель з великої літери, один із видатних педагогів сучасності не лише в Україні, а й у всьому... |
Десять Не можна Василь СУХОМЛИНСЬКИЙ Не можна ледарювати, коли всі працюють; ганебно байдикувати, розважатися, коли ти добре знаєш про це старші покоління працюють і... |
«Система роботи щодо морально-етичного виховання дошкільнят» У народі кажуть: день починається з ранку, річка з джерельця, а життя людини з народження та дитинства. «Дитина – ніжний паросток,... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів МУЗИКА В. Сухомлинський. — Без музики важко переконати людину, яка вступає в світ, у тому, що людина прекрасна, а це переконання, по суті,... |
Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи у навчальному закладі Перед ним, з одного боку, моральні цінності, створені, вистраждані протягом століть, з іншого — багатство народу, його майбутнє,... |
Василь Сухомлинський Життя, педагогічна і суспільна діяльність «Праця і моральне виховання» (1962), «Воспитание личности в советской школе» (1965), «Моральні заповіді дитинства і юности» (1966),... |
Тема. Прикметники твердої і мішаної груп. Відмінювання прикметників. Мета На вивчення теми «Прикметник» відведено 15 годин. Це 6 уроків, через 8 уроків буде контрольний урок. Знання, які ви здобудете під... |
Василя Сухомлинського В. Кондратова Застосування комп’ютерної графіки... Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського |