Урок розвитку мовлення (6 клас)
Тема Опис інтер’єра за картиною
Мета:
формувати в учнів комунікативну компетентність на основі зразків картин з інтер’єром;
удосконалювати культуру усного й писемного мовлення, сприяти збагаченню словникового запасу учнів;
розвивати спостережливість, образне мислення;
виховувати почуття прекрасного.
Тип уроку: бінарний урок (з учителем ОТМ) розвитку мовлення.
Обладнання: репродукції інтер’єрів художників школи О.Венеціанова, портрет художника О.Венеціанова, дидактичний матеріал
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Фронтальна бесіда
Чи доводилося вам читати твори, в яких описується інтер’єр?
Чи доводилося вам складати твір-опис за власним спостереженням?
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя української мови:
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми поринемо у прекрасний світ мистецтва, зможемо доторкнутися до шедеврів живопису. (Демонструє вернісаж репродукцій картин із зображенням інтер’єра).
2. Слово вчителя ОТМ
Бесіда з учнями.
- Що зображено на цих репродукціях?
- Як називаються такі картини?
- Що означає слово «інтер’єр»?
- З яким видом мистецтва пов’язаний інтер’єрний жанр?
3. Слово вчителя української мови:
- Дзеркалом душі можна назвати інтер’єр приватного будинку. Образ життя мешканців відбивається в обстановці, навіть у способі освітлювати кімнати будинку. Художники, які писали інтер’єри, шукали в них душу людей, які там жили. В усіх цих кімнатах хочеться побувати, пожити в них, подихати їхнім повітрям, насолодитися їхнім світлом і фарбами убранства, заглянути в книжки, які читають їх мешканці. Хочеться завести з цими людьми тиху бесіду, посидіти біля них у зручних кріслах, доторкнутися до дерев’яних спинок стільців і диванів, розглянути розвішані на стінах картини й гравюри. Ці кімнати такі гостинні. Здається, що вони чекають нас.
Родоначальником російського інтер’єрного жанру називають Олексія Гавриловича Венеціанова.
4. Слово вчителя образотворчого мистецтва:
- Для російського живописного інтер’єру – головна його складова не тільки душа мешканців, але й світло і рух у просторі. Саме тому в інтер’єрі є обов’язковим зображення вікон.
Виразні й різноманітні роботи учнів Венеціанівської школи інтер’єра: Олександра Олексієва, Капітона Зеленцова, Григорія Сороки, Федора Толстого, Івана Хруцького. Головною визначальною рисою архітектурного і просторового образу інтер’єрів була амфіладність розташування кімнат, коли простір однієї продовжується в наступній за нею кімнаті.
5. Слово вчителя української мови:
- Перед вами репродукція картини Капітона Олексійовича Зеленцова «У кімнаті. Гостина з колонами на антресолях». Формально художник не був учнем Венеціанова, але чарівність особистості і мистецтва Венеціанова виявилося значним для Зеленцова. У його кімнатах панує венеціанівський дух: тиша, спокій, наповненість м’яким сонячним світлом – усі прикмети тонкої душі. На те вказує скромна витонченість обстановки кімнат з явними ознаками класичного декору: білі колони, двері чітко виділяються на фоні синіх стін: простих ліній меблі в стилі ампір розташовані вздовж стін, залишаючи вільною простору гостину. Інтер’єр побудований за всіма правилами перспективи, чіткі лінії якої спрямовують наш погляд до точки сходу їх – до гравюри із зображенням трьох грацій, що висить у простінку.
6. Завдання й запитання:
- Опишіть обстановку кімнати.
- Як характеризує кімната її господарів?
- Що зображено на задньому плані?
- Що можна сказати про кольорову гаму картини?
- Які кольори переважають?
- Яким настроєм перейняте художнє полотно?
- Які думки й почуття воно викликає?
7. Колективна робота учнів. Виконання завдань з карток.
8. Робота в малих групах:
перша група: взяти інтерв’ю у художника;
друга група: скласти оголошення-запрошення на виставку;
третя група: написати відгук на виставку або картину;
четверта група: написати твір-опис інтер’єра за картиною;
п’ята група: робота «художників-дизайнерів» (на запропоновані шаблони інтер’єра внести своє бачення дизайну, кольору, розташування меблів).
IV. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Сьогодні на уроці для мене найважчим (найлегшим) було завдання …
- Мені сподобалося бути … (очікувані відповіді: екскурсоводом в картинній галереї, художником-дизайнером, кореспондентом тощо).
V. Оцінювання
VI. Домашнє завдання
Учасникам четвертої групи - § 41; іншим групам – описати інтер’єр за картиною К.Зеленцова «У кімнаті. Гостина з колонами на антресолях».
Додаток до уроку розвитку мовлення «Опис інтер’єра за картиною»
Картка із завданнями.
Портрет Олексія Венеціанова.
Репродукції картин з інтер’єром.
4. Діалог між «кореспондентом» журналу «Київська Русь» і «Венеціановим Олексієм Гавриловичем».
Кореспондент:
- Вельмишановний Олексію Гавриловичу! Я – Муравкіна Ірина, кореспондент журналу «Київська Русь», що виходить у ХХІ столітті. Дозвольте поставити Вам кілька запитань, які дуже цікавлять наших читачів.
Венеціанов:
Добридень! Буду радий відповісти на Ваші питання. Це так несподівано – перенестися в ХХІ століття!
К. – Олексію Гавриловичу! Розкажіть, будь ласка, про своє дитинство.
В. – Я народився 7 лютого 1780 року в Москві в родині грецького купця. Скільки себе пам’ятаю, ще змалку любив змальовувати картини і робити портрети своїх товаришів олівцем і щетинним пером. За це мені перепадало на горіхи від домашніх, а особливо від учителів. Однак завдяки моїй наполегливості, коли я навчався уже в 5-ому класі, батько придбав мені масляні фарби. Тоді я вже малював не на папері, а на полотні.
К. – Яку освіту Ви одержали?
В. – Загальну освіту я дістав в одному із московських пансіонів , який утримувався професорами університету і давав хороші знання.
К. – Олексію Гавриловичу, як Ви стали визнаним митцем?
В. – Ставши дорослим, я навчався у відомого російського художника-портретиста Володимира Лукича Боровиковського. За «Автопортрет» я був удостоєний звання академіка портретного живопису.
К. – Ви, як справжній патріот, не могли бути осторонь під час війни Росії з Наполеоном.
В. – Так, дійсно. Я був у числі авторів народних картинок, які прославляли доблесть російських селян і висміювали французьких горе-завойовників.
К. – Нашим читачам відомо про те, що саме Вам належала ідея створення школи мистецтв для обдарованих юнаків-кріпаків. Багатьох із них Ви викупили з кріпацтва за власний кошт. Розкажіть про Вашу участь у викупі з кріпацтва Тараса Шевченка.
В. – У цій справі я взяв на себе перемови з володарем Шевченка-кріпака – паном Енгельгардом.
К. – Шановний Олексію Гавриловичу! Від імені читачів нашого журналу я хочу подякувати Вам за розмову. Сподіваюсь, що Ваше ім’я не забудуть нащадки і залюбки будуть відвідувати музеї, де зберігаються Ваші картини.
В. – Дякую, Ірино. Дуже приємно було почути про зацікавленість моєю творчістю тими, хто живе у ХХІ столітті. Любові вам і розуміння, процвітання вашій країні!
К.А. Зеленцов. У кімнаті. Гостина з колонами на антресолях
О.Венеціанов. Ранок поміщиці
Портрет В.П. Кочубея
ЗАВДАННЯ № 1. ДОБРАТИ ОПОРНІ СЛОВА ТА ВИРАЗИ
КІМНАТА – ВИСОКА, ВЕЛИКА, …
ВІКНА – ШИРОКІ, …
СТІЛ – МАЛЕНЬКИЙ,…
СТІЛЬЦІ – З ВИСОКОЮ СПИНКОЮ,…
СТІНИ – ПРИКРАШЕНІ КАРТИНАМИ,…
ПІДЛОГА – СВІТЛА,…
ЗАВДАННЯ № 2. РОЗКРИТИ ДУЖКИ, ПОСТАВИТИ СЛОВА У ПОТРІБНОМУ ВІДМІНКУ
ПРО (РІДНИЙ) ДОМІВКУ; (ЦІКАВИЙ) РОЗПОВІДЬ; У (НАЙСКРУТНІШИЙ) ГОДИНУ; НА (НАШ) ПОДВІР’Ї; БІЛЯ (МАМИНА) ВИШНІ; В (УМІЛИЙ) РУКАХ.
ЗАВДАННЯ № 3. Гра «ЧЕТВЕРТЕ ЗАЙВЕ»
ДЕРЕВ’ЯНИЙ, СМУГАСТИЙ, ПЕНЗЕЛЬ, ГОРИЗОНТАЛЬНИЙ.
КАРТИНА, СВІТЛИЙ, РІЗНОКОЛЬОРОВИЙ, БЛІДО-СІРИЙ.
НАЙУВАЖНІШИЙ, ХУДОЖНИК, ІНТЕР’ЄРНИЙ, ВИСОКИЙ.
Олексій Гаврилович Венеціанов
Ф.Толстой. У кімнатах
|