Вивчаємо творчість українських письменників


Скачати 134.55 Kb.
Назва Вивчаємо творчість українських письменників
Дата 09.02.2014
Розмір 134.55 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Вивчаємо творчість українських письменників.

Літературні вікторини.
Важливе місце в навчально-виховній роботі належить літературним вікторинам. Назва «вікторина» походить від латинського «вікторія» - перемога. Тому вікторину називають ще грою в переможців. У ній змагаються за те, щоб швидше і повніше відповісти на поставлені запитання.

Вікторини мають велике виховне й пізнавальне значення. Вони розширюють і поглиблюють здобуті на уроці знання учнів, виховують у них допитливість, інтерес і любов до книги. Крім того, вікторини підвищують загальну культуру учнів, розвивають їх пам'ять і мову, збуджують почуття й думки, сприяють розвитку логічного мислення.

Для вікторин використовують запитання, що перевіряють знання сюжету й тексту художніх творів, або стосуються біографії, творчого шляху письменника, поведінки, мови, характеру літературних героїв. Необхідною умовою кожної вікторини є наявність у ній крилатих фраз і влучних висловів як персонажів, так і самого автора.

При складанні вікторини слід ураховувати не тільки індивідуальні особливості дітей, а й те, наскільки глибоко учні засвоїли тему, на яку проводиться вікторина, ступінь складності запитань, їх дохідливість, пізнавальну цінність. Бажано застосовувати вікторини під час актуалізації опорних знань, під час повторення раніш вивченого, а також і при вивченні нового матеріалу.

Види вікторин і форми їх проведення надзвичайно різноманітні.

Можна запропонувати учням картки з назвами творів з тим, щоб учні обмінювались ними, доки не підберуть «пари», тобто прізвище письменника і написаний ним твір. Можна також провести вікторину: «Хто автор цих віршів?» Учитель зачитує уривки відомих учням творів, а вони, в свою чергу, вказують автора і назву твору, з якого взято уривок.

Ці й подібні вікторини розраховані, головним чином, на виявлення кмітливості учнів початкових класів та перевірку їх пам’яті.

Зміст вікторин і форми їх проведення в 5-8 класах поступово ускладнюються. Крім запитань, спрямованих на розвиток пам’яті учнів, широко використовують запитання, що потребують різного роду логічних операцій і міркувань, зіставлень, узагальнень, збагачують знання учнів, розвивають мову, виховують вміння стисло характеризувати літературних персонажів, вимагають включати у відповідь вислови-цитати.

Цікаво проходять вікторини у формі конкурсу-гри «Сторінками життя…», «Хто швидше», «Найуважніший»; літературних диктантів, розгадуванні кросвордів, конкурсів «Інтелектуал», «Найкмітливіший»; вікторин «Пізнай поезію…», «Життя і творчість…»; інтелектуальних розминок, гейму «Хто з героїв» тощо.

У 9-11 класах навчальний матеріал з літератури ускладнюється. Учні з’ясовують певні закономірності літературних явищ у їх соціально-історичній обумовленості, ознайомлюються з життям і діяльністю письменника в зв’язку з історичною епохою, текстуально вивчають художні твори, одержують систематизовані знання з теорії літератури, опрацьовують теми, присвячені окремим етапам розвитку літератури.

Відповідно до цього ускладнюються зміст і форми вікторин. Це конкурси юних біографів, «Ерудит», гра «Що? Де? Коли?», інтелектуальна гра «Так» чи «Ні», бесіди за запитаннями, метод «Розминка», розгадування кросвордів, бліцопитування «Одним словом», літературні диктанти тощо. Ті чи інші завдання до вікторин учні із задоволенням сприймають у формі презентацій через інтерактивну дошку.

Нижче подаю запитання для вікторин, які можна використати на уроці при узагальненні та систематизації знань, а також в позакласній роботі.

Іван Петрович Котляревський.

І. Різні запитання.

1. Хто писав про Котляревського:

«Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди;

Поки сонце з небес сяє,

Тебе не забудуть!»?

(Т.Г.Шевченко у вірші «На вічну пам'ять Котляревському»)

2. Який твір Котляревського ще в рукописі набув великої популярності серед читачів і двічі був надрукований без відома автора? (Поема «Енеїда»)

3. Хто з українських композиторів створив оперу за мотивами «Енеїди»? (М.В.Лисенко створив оперу «Енеїда»)

4. У якому творі Котляревський говорить:

«Мужича кривда є колюча,

А панська на всі боки гнуча»?

(У поемі «Енеїда»)

5. Хто з богів, одержавши хабара, зібрав підвладних йому вітрів і «звелів поганій буть погоді»? (Бог моря Нептун)

6. Якою піснею починається п’єса «Наталка Полтавка»? Хто її співає?

(П’єса починається піснею «Віють вітри, віють буйні, аж дерева гнуться». Її співає Наталка)

7. А чим закінчується п’єса? (Піснею Наталки «Ой, я дівчина Полтавка»)

8. Яка героїня «Наталки Полтавки» має прізвище, складова частина якого – дієслово наказової форми? (Горпина Терпелиха)

9. Яка пісня, що її співає возний, є переробкою відомого сатиричного твору Г.С.Сковороди? (Возний співає пісню «Всякому городу нрав і права»).

10. Назвіть прізвища возного і виборного. (Прізвище возного – Тетерваковський, виборного - Макогоненко).

11. Хто з героїв п’єси «Наталка Полтавка» назвав Наталку полтавкою? (Микола, а потім і виборний Макогоненко).

ІІ. Хто про кого сказав (за п’єсою «Наталка Полтавка»)?

1. «Золото – не дівка! Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, - яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою…» (Виборний про Наталку).

2. «От дівка, що і на краю пропасті не тільки не здригнулась, но і другого піддержує» (Микола про Наталку).

3. «Один собі живу на світі, як билинка в полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту… Що робить – і сам не знаю»

(Так про себе говорить Микола)

4. «Ти умієш увернутись – теє-то як його – хитро, мудро, недорогим коштом.»

(Возний про виборного)

5. «… так і бундючиться, що помазався паном. Юриста завзятий і хапун такий, що і з рідного батька злупить» (Микола про возного).

Тарас Григорович Шевченко

І. Різні запитання.

1. Які твори і кому присвятив Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва? (в пам'ять 22 квітня 1838 року Шевченко присвятив російському поету В.А.Жуковському поему «Катерина», а В.І.Григоровичу, конференц-секретарю Академії художеств, що брав участь у викупі поета, - поему «Гайдамаки»).

2. Як називається перша збірка Шевченка і скільки творів ввійшло до неї? («Кобзар», 8 творів).

3. Яку поему Шевченко написав під свіжими враженнями від першої подорожі на Україну? (Сатиричну поему «Сон»).

4. Що було справжньою причиною арешту та заслання Шевченка? (Приводом до арешту Шевченка була його участь у Кирило-Мефодіївському товаристві. Справжньою причиною заслання поета були його революційні твори і в першу чергу поета «Сон», знайдена у нього під час арешту).

5. Як назвав Шевченко цикл віршів, написаний під час ув’язнення у Петропавловській фортеці? («В казематі»).

6. З яким видатним російським актором, у минулому кріпаком, дружив Шевченко? (М.І.Щепкіним)

7. Які видатні художники і письменники брали участь у викупі Шевченка?

( В.Жуковський, К.Брюллов, О.Венеціанов, І.Сошенко, Є.Гребінка)

8. У якій галузі мистецтва, крім літератури, прославився Шевченко? (у галузі живопису)

9. Назвіть поему Шевченка, присвячену декабристам. («Неофіти»)

10. Назвіть п’ять відомих пісень на слова Шевченка. («Реве та стогне Дніпр широкий», «Така її доля», «Думи мої», «Садок вишневий коло хати», «Заповіт»).

11. Який композитор написав музику до 83 творів Шевченка? (М.В.Лисенко).

12. Яку українську народну пісню любив співати Шевченко? («Зоре моя вечірняя»).

13. Назвіть ліричний вірш Шевченка, в якому поет говорить про свою творчу діяльність за три роки? («Три літа»).

14. В якому творі Шевченка героїнею є квітка і яка? (Лілея у баладі «Лілея»).

15. У якій поезії Шевченко називає Миколу І «правди гонителем жестоким»? («Юродивий»).

16. Які твори Шевченка мають однакові назви? (Вірші «Сон»(«На панщині пшеницю жала»), поема «Сон» («У всякого своя доля»), поема «Сон» («Гори мої високії»).

17. У якому творі Шевченка дійові особи – поет Жуковський, художники Ширяєв, Брюллов, Венеціанов? (У повісті «Художник»).

ІІ. Хто з героїв і героїнь творів Шевченка…

1. «… людською кровію шинкує і рай у найми оддає»? (Папа римський, поема «Єретик»).

2. «… перевтілюється в квітку лілею і розповідає квітці королевий цвіт про свою матір, яка «… злого пана кляла, проклинала та й умерла»? (Героїня балади «Лілея»),

3. … заздрячи красі своєї дочки, втопила її в ставку і сама загинула разом з нею? (Мати, героїня ранньої балади Шевченка «Утоплена»)

4. «… навіть з рогачами пішли в гайдамаки»? (Жінки, поема «Гайдамаки»).

5. «… ховаючи свій сором від людей, підкинула дитину заможним хуторянам, а сама, щоб бути коло сина, пішла до них у найми і тільки перед смертю відкрила свою таємницю»? (Ганна, героїня поеми «Наймичка»)

6. «… покинула серед шляху дитину, а сама втопилась»? (Катерина, героїня однойменної поеми)

7. … у сні бачить часи, коли її син «уже не панський, а на волі»? (Безіменна героїня вірша «Сон»)

8. «… німі на панщину ідуть і діточок своїх ведуть»? ( Кріпаки-селяни, вірш «І виріс я на чужині»).
Іван Семенович Нечуй-Левицький

І. Різні запитання.

1. Яка частина прізвища Нечуя-Левицького є його літературним псевдонімом? (Нечуй).

2. Яка баба, йдучи до Києва молитись, «заходила в декотрі двері хати, щоб попрощатись з тими молодицями,з котрими вона лаялась; але як вона лаялася з усім селом, то їй доводилось заходити мало не в кожний двір»? (Палажка Солов’їха, повість «Кайдашева сім’я»).

3. Яку невістку Кайдашиха «одразу почастувала «полином», а потім без кінця лаяла та глузувала з неї?(Мелашку, дружину Лавріна, повість «Кайдашева сім’я»).

4. Хто про кого казав: «На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне; а як гляне, то од очей молоко кисне»?(Дружина Карпа Кайдаша Мотря про свою свекруху).

5. Про кого в творі «Кайдашева сім’я» селяни говорили, що це «чоловік гордий та жорстокий, з його буде добрий посіпака»? (Про Карпа Кайдаша).

ІІ. Хто з героїв повісті «Кайдашева сім’я»…:

1. Був дуже богомільний, бо ходив до церкви щонеділі не тільки на службу, а навіть на вечірню, говів два рази на рік, горнувся до духовенства, любив молитись і постити? (Омелько Кайдаш).

2. … вважав, що вісь біля воза зламалась тільки тому, що він поїхав по снопи в неділю? (Омелько Кайдаш).

3. … нагляда за працею невістки, «наче осавула на панщині, а мама не бралась і за холодну воду»? (Стара Кайдашиха).

4. … всі гроші, що заробляв у пана та людей на возах, на плугах, на боронах, пропивав у шинку, заливаючи горілкою «давнє панщане горе»? (Омелько Кайдаш).

5. «… був чоловік гордий, упертий, не любив нікому кланятись, навіть рідному батькові»? (Карпо Кайдаш).

6. … був дотепним, життєрадісним парубком, а ставши хазяїном, сварився з братом за кожну дрібницю? (Лаврін Кайдаш).

7. «… була з поетичною душею, з ласкавим серцем»? (Мелашка, дружина Лавріна Кайдаша).
Панас Мирний.

І. Різні запитання.

1. Яке слово є складовою частиною псевдоніма ПанасаЯковича Рудченка і міста, де він народився? (Мир-ний, Мир-город).

2. Назвіть перший друкований твір Панаса Мирного (Оповідання «Лихий попутав»)

3. Хто, крім Панаса Мирного ,брав участь у написанні роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»? (Роман писали два автори: Панас Мирний та його брат Іван Рудченко – псевдонім Іван Білик).

4. Де вперше окремою книжкою був надрукований цей роман? (УЖеневі, в 1880 році).

5. Ім’я якого героя є назвою гризуна? (Пацюк, роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»).

6. Який секретар, ознайомившись з «прошенім про землю», заявив: «Як п’ятдесят рублів, то й діло можна поправити»?(Судовий секретар Чижик, роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»).

7. Який хлопець змалку зазнав лиха, «виростав у голоді та в холоді, у злиднях та не достатках. І все собі сам, як палець»?(Чіпка).

8. Кого вигнали зі служби і зробили «ябедником » за те, що він правду в очі панові говорив? (Пороха, роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»).

ІІ. Хто з героїв і героїнь роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»…

1…. дізнавшись від бабусі, що бог всіх «хлібом годує», дивується, чому це мати сама «хліб заробляє, - ось досі з роботи нема» ? (Чіпка в дитинстві).

2. «… повидовбував очі з образа», щоб бог не бачив, як він хліб їстиме? (Чіпка).

3. … виявив готовність «пустити півня» панові, якщо він забере в дворові діда Уласа? (Підпасич Чіпка).

4. … мав прізвище одного з героїв повісті Коцюбинського «Fata morgana»? (Максим Гудзь, батько Галі).

5. … часто вживав прислів’я «своя сорочка ближча до тіла», «дарованому коневі в зуби не дивляться», «як багатство, то й щастя»? (Грицько).

6. … намагалась повернути свого чоловіка до чесної праці, а втративши надію на щасливе життя з ним, накладає на себе руки? (Галя, дружина Чіпки).

7. … дізнається про страшенний злочин сина і , перемагаючи материнське почуття любові, йде до волості, щоб заявити на нього? (Мотря, Чіпчина мати)
Іван Карпович Карпенко-Карий.

І.Різні запитання.

1. Який свій твір Карпенко-Карий називав злою сатирою «на чоловічу любов до стяжання без жодної іншої мети. Стяжання для стяжання»? (Комедію «Хазяїн»).

2. У якому господарстві перед тим, як розрахуватись з наймитами, погіршують їх харчування, щоб вони не витримали і повтікали, залишивши зароблені гроші? (У господарстві мільйонера-глитая Пузиря).

3. Який мільйонер , не тямлячи себе від злості, погнався за гусьми, що скубли одну з двадцяти кіп його пшениці? (Пузир).

4. Кого прозвали «овечим генералом»? (Пузиря)

5. Який землевласник жив за принципом: «Хазяйство або смерть»? (Пузир).

6. Хто з героїв п’єси «Сто тисяч» мріє:

а) Добути фальшиві гроші, щоб придбати землю своїх сусідів?

б) Знайти закопані скарби й зажити, як живуть пани-аристократи? (а)- Калитка, б) шукач скарбів Бонавентура).

7. Які ролі виконував Карпенко-Карий у власних п’єсах? (Калитки - «Сто тисяч», Мартина Борулі – «Мартин Боруля»).

8. Який батько, виряджаючи сина на оглядини, радить йому удавати, «ніби приїхав на завод купувать свинку й кнурця…»? (Герасим Никодимович Калитка, комедія «Сто тисяч»).

9. Кому сенат відмовив у підтвердженні дворянських прав, бо його прізвище в старих документах писалось через е, а у нових – через о? (Мартину Борулі).

10. Хто вимагає від дочки й сина, щоб вони говорили не «по-мужичи: «мамо!», «тату!», а «як дворянські діти» - «папаша», «мамаша»? (Мартин Боруля).
Іван Якович Франко.

І. Різні запитання.

1. Хто прищепив любов Івану Яковичу до народної пісні? (Мати)

2. Пристрасті письменника. (Рибальство, рибництво, мандрів­ництво)

3. Народний псевдонім І. Франка. (Каменяр)

4. Творчість якого письменника Іван Якович вивчив майже всю напам'ять? (Т. Шевченка)

5. Найулюбленіший герой творів І. Франка«. (Хлопчик Мирон)

6. Назва циклу казок для дітей письменника. («Коли ще звірі вміли говорити»)

7. Оповідання, яке для Івана Яковича було найбільш «особис­тим». («У кузні»)

8. Твір, в якому І. Франко відтворив прекрасні карпатські краєвиди, чарівну природу, народ, славний своєю героїчною істо­рією. («Захар Беркут»)

9. Колір фарби, що був у діжці (І. Франко, «Фарбований Ліс»). (Синій)

10. Хто з героїв твору І. Франка «Захар Беркут» навчив тухольців робити метальні машини? (Мирослава)

11. Предмет, за допомогою якого Мирослава мала можливість вільно пересуватися у ворожому таборі (І. Франко, «Захар Беркут»). (Перстень)

12. Бронзову фігуру каменяра, що розбиває скелю встановлено... (На могилі І. Франка у Львові на Личаківському цвинтарі)

13. Якийц батько виявив готовність пожертвувати життям найулюбленішого сина, тільки б не випустити з руської землі живими її ворогів? (Захар Беркут з повісті «Захар Беркут»).

14. Які поеми Франка названі іменами:

а) видатного українського письменника-полеміста ХVІ-ХVІІст.; б) біблійного героя? (а) «Іван Вишенський», б) «Мойсей»).

15. У якій повісті Франка показано прекрасний образ дівчини, що заради любові до народу зрікається свого батька? (У повісті «Захар Беркут», Мирослава).

16. У якому творі Франко закликає:

«Не ридать, а добувати,

Хоч синам, а не собі,

Кращу долю в боротьбі»? (у вірші «Гімн»)

ІІ. З яких творів Франка взято ці рядки?

1. «Я син народа,

Що вгору йде, хоч був запертий в льох.

Мій поклик: праця, щастя і свобода,

Я є мужик, пролог, не епілог»

(вірш «Декадент»)

2. «Вічний революціонер —

Дух, що тіло рве до бою,

Рве за поступ, щастя й волю, —

Він живе, він ще не вмер»

(вірш «Гімн»).

3. «Та прийде час, і ти вогнистим видом

Засяєш у народів вольнім колі…

… І глянеш, як хазяїн домовитий

По своїй хаті і по своїм полі»

(поема «Мойсей»).
Леся Українка.

І. Різні запитання.

1. Назвіть справжнє ім’я, по батькові і прізвище Лесі Українки. (Лариса Петрівна Косач).

2. Хто писав про Лесю Українку «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сії слабосильної хворої дівчини»? (Іван Франко).

3. Назвіть першу надруковану збірку поезій Лесі Українки. («На крилах пісень»).

4. Скільки років було Лесі Українці, коли вперше були надруковані її твори? (13 років).

5. Який підручник, написаний 19-річною Лесею Українкою для її молодших сестер, був виданий після смерті поетеси для школи? («Стародавня історія східних народів»).

6. Які іноземні мови знала Леся Українка? (Німецьку, французьку, грецьку, латинську – у юнацькі роки оволоділа. Пізніше вивчила англійську, італійську, польську, болгарську та іспанську мови).

7. Хто була мати Лесі Українки? (Ольга Петрівна Косач – українська письменниця, псевдонім – Олена Пчілка).

8. У якій поезії Леся Українка згадує відомі слова Чацького з комедії Грибоєдова «Горе з розуму»? (У вірші «Дим», «Для нас у ріднім краю навіть дим солодкий та коханий»).

ІІ. Хто з героїв драми-феєрії «Лісова пісня»…

1. …не дав зрубати дуба, хоч за нього купці «давали гроші» немалі? (Дядько Лев).

2. … чудовим співом ніжної сопілки пробуджує від сну красуню дивну – Мавку? (Лукаш).

3. … не має волі «своїм життям до себе дорівнятись»? (Лукаш).

4. … царівна лісова з багатою душею і серцем, сповненим надії і любові? (Мавка).

5. … поранила серпом навмисне руку, щоб не губить красу Русалки Польової? (Мавка).

6. … лукава, ніби видра і «хижа, наче рись»? (Килина).

7. … для збільшення господарських достатків нехтує почуттям сина, що палко покохав лісову царівну? (Мати Лукаша).

8. … хоч водяного роду, проте зрадливу і лукаву має вдачу? («Той, що греблі рве»).

9. «… в драговині цупкій привик одвіка усе живе засмоктувати»? (Господар водяного царства - Водяник).

10. … прагне усе живе і вільне внести в «твердиню тьми й спокою»? (Цар пітьми «Той, що греблі рве») .

Схожі:

Відділ освіти Тальнівської райдержадміністрації Районний методичний...
Алфавітний покажчик портретів найвідоміших українських письменників
«РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ОБРАЗУ МОРЯ У ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ ЯК ЗАСІБ...
Ся малодосліджений образ моря у творчості українських письменників-мариністів. З'ясовується семантика символу, осмислюється образ...
З дисципліни: драматургічні шукання
Володимира Винниченка, одного з найбільших українських письменників першої половини ХХ ст., підданого політичній анафемі в радянські...
З дисципліни: драматургічні шукання
Володимира Винниченка, одного з найбільших українських письменників першої половини ХХ ст., підданого політичній анафемі в радянські...
Уроку: урок – диспут. Обладнання
Тема: Вплив літератури на духовність та світобачення людини (На основі вивчених творів українських письменників ХІХ століття)
Творчість М. В. Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників...
Тема. Творчість М. В. Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників у зображення трагічної долі «маленької людини» в повісті...
Хто з українських письменників багато зробив у справі видання і популяризації...
Що послужило основою О. Кобилянській для написання повісті «Земля»? Що про це сказала сама письменниця?
Тест №11 Творчість Т. Г. Шевченка Хто з письменників сказав про Т....
Хто з письменників сказав про Т. Шевченка: Він був кріпаком і став велетнем у царстві
«Портрети українських письменників другої половини ХІХ – початку ХХІ ст.» Номінація
Автори: Заболотна А. Г., викладач української літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист
Для чого людині серце?
Мета: На прикладах творів українських письменників навчити висловлювати свою думку, доводити її,розвивати культуру спілкування, збагачувати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка