Урок-презентація життєвого і творчого шляху


Скачати 89.01 Kb.
Назва Урок-презентація життєвого і творчого шляху
Дата 11.01.2014
Розмір 89.01 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок-презентація життєвого і творчого шляху

Олександра Олеся

(урок української літератури в 10 класі)
Тема. Життєвий і творчий шлях О.Олеся.
Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю поета;

прищеплювати любов до Батьківщини;

поглибити знання учнів про тематичну різноманітність української

поезії.
Обладнання: портрет письменника, видання його творів,

Тип уроку: урок-презентація.

Хід уроку
І. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Ні! Не пішов би я з ганьбою

Шукать ганьби на чужині…

На хрест? Однаково мені.

Ці слова належать класику української літератури, роль якого в її розвитку можна порівняти з роллю Петрарки в літературному Ренесансі Італії.

Італійська лірика епохи Данте характеризувалась лише схемами й конструкціями відчувань, - їй бракувало сильного вияву ліричного почуття, бракувало психологізму, що запанував у італійській поезії з появою Петрарки.

Ліриці обох поетів – італійського й українського – властиві

- спонтанна задушевність;

- щирість і простота у висловлюванні найскладніших

внутрішніх переживань;

- глибокий психологізм.

В обох випадках поява цих новаторів означала справжню революцію в їхніх національних літературах.

Хто ж він, прирівняний світовою літературною критикою до самого Петрарки?

Мова йде про українського поета Олександра Олеся.

Сьогодні на уроці я пропоную вам

  • довідатись про перепитії долі і творчий шлях Олександра Олеся;

  • доторкнутись до поетичної спадщини, зробити спробу аналізу поезій;

  • презентувати поезію О. Олеся, вплинувши на настрій та емоції десятикласників.

Позія – це світ кольору і настрою, оберіть той колір, що відповідає вашому настрою у цей момент:

  • голубий – світлий, романтичний;

  • синій – сумний, печальний;

  • Зелений – спокійний, врівноважений;

  • жовтий – песимістичний;

  • червоний – збуджений ;

  • коричневий – гнітючий;

  • фіолетовий – песимістичний.

( Учні вибирають символічний кружечок із кольором настрою).
ІІ. Робота над поезією О. Олеся

Слово вчителя

Ну, що ж , а тепер пропоную вам зустріч із поезією українського Петрарки.

Тему й епіграф уроку запишіть у зошити.

Все, що сьогодні на уроці буде вами почуто запишіть у формі тез до зошитів.

В дитинстві ще… давно, давно колись

Я вибіг з хати в день майовий…

Шумів травою степ шовковий,

Сміявся день, пісні лились…
Весь Божий світ сміявсь, радів…

Раділо сонце, ниви, луки…

І я не виніс щастя-муки,

І задзвеніли в серці звуки,

І розітнувсь мій перший спів…
Поезію О.Олеся літературна критика аналізує за трьома мотивами: патріотична, громадянська, філософська лірика.

Ви поділені на дві групи, кожна з яких сьогодні нам запропонує презентацію певного стилю поета.

Ваше завдання:

  • зробити презентацію-аналіз, визначивши основну ідею твору;

  • наявність художніх тропів і їх функцію;

  • віршовий розмір.


Повідомлення учнів.

Патріотична лірика Олександра Олеся
Олександр Олесь – один з тих поетів, в творчості якого переплилися споконвічні символи українського народу. Чорним рушником простелилась доля перед ним довгими шляхами чужини, еміграції. І тільки зрідка вплітала колір радості і щастя.

Глибокий патріотизм, притаманний його поезії, часто набирає пророчого звучання.

У поезії «Ми останні вже весла ламали» поет ще за 9 років до утворення УНР і недовгих днів її існування передбачав трагедію.

Він бачив роз’єднаність українців, їхнє невміння знехтувати внутрішніми чварами перед лицем окупації.

Поет пише:

А над нами мушкети блищали,

І сміялися з нас вороги.

А між нами усе свої люди,

Все сусіди, свати, земляки,

Все Степани, Івани, Іуди,

Єнки, Овські, Уки… Павуки.
Ви відчули яким дисонансом серед синонімічних рядів імен та суфіксів прізвищ звучить ім’я Іуди і слово «павуки».

Мені здається, що саме вони підкреслюють трагізм ситуації, що склалася в Україні на початку 20-років ХХст.

Олександру Олесю вдалося у поезії «Після довгих літ мовчання», оголивши власну душу, зізнатись:

Після довгих літ мовчання, після довгих літ журби,

В час прекрасного світання не проснулися раби.

Прийоми персоніфікації, порівняння поглиблюють образ подоланої України в поезії «Вона з мечем в руках боролась, як орлиця».

Вона з мечем в руках боролась, як орлиця,

Із ран її лилася кров…

Стояли, думали, дивились,

Ніхто на поміч не прийшов.

Український народ у багатьох поезіях О.Олеся постає в образі жебрака-сліпця.

Радянська Україна для поета – це Україна-бранка, а сільська за складом українська нація здатна лише на підпорядкованість, службу і найми.

Хвала і честь вам, гречкосії!

В холодну зиму на полях

Вас безліч падало в боях

За славу мачухи Росії…

Особливого звучання набирають уособлення в наступних рядках цієї ж поезії «Хвала і честь вам, гречкосії»:

Чи перший крик і брязкіт зброї

Розвіє всіх вас по кутках,

І Воля з прапором в руках

Впаде на вас без вас герої?

Хотілося б ще презентувати поезію О. Олеся «Іди, іди, наш катоньку». Мене вона вразила глибиною звучання народнопоетичних образів, асоціаціями, а ще словесними ілюстраціями.

Пестливе слово, звернене до лютого супостата, протиставлене «воріженькам», які мали б згинути, «мов роса на сонці».

На жаль, милосердя до ворогів завжди оберталося для українців трагедією.

Зверніть увагу, як наступні рядки поезії перегукуються із змістом недавно прочитаної нами новели В. Стефаника

«Марія»:

Іди, іди, наш катоньку,

В комороньку, у хатоньку,

Тягни добро зароблене,

Перлинами оздоблене.

Гвалтуй дочку-калиноньку,

Топчи вдову-билиноньку,

Іди вперед Вкраїною

Огнем, мечем, руїною.

Як емігрантові О. Олесю не раз доводилося чути звинувачення у зраді, боягузництві. А додому ж хотілося як!

Такий основний мотив поезії «Журавлі». Та який підтекст у наступних рядках:
Летять, курличуть журавлі,

Летять до рідної землі…

Що їх чекає? Чи ЧК?..
Летіть, курличте в небесах,

Але затямте добре шлях!

О Боже, Боже, пощасти

Назад хоч декому втекти.

Проте, незважаючи на ноти смутку і печалі, патріотична лірика О. Олеся не є песимістичною.

У вірші-заповіті «Не сумуй, дитино» головний мотив настрою поета добре переданий через віру матері-патріотки в кращий час, коли син продовжить справу батька і виборе Україні державність:

Хліба нам не треба:

Нагодують мрії

Про казки минулі,

Про майбутні дії.

Виростай, мій сину,

Будь міцний, як криця.

Тому, підсумовуючи сказане, ми виділили такі основні мотиви патріотичної лірики О. Олеся:

  • передбачення трагедії в долі України;

  • визначення причин поразки української державності;

  • доля емігранта і розлука з рідною землею;

  • оптимізм і віра в щасливу зорю України.



Серед художніх засобів найбільш глибокими є персоніфікація, уособлення, контраст, образність, підтекст.

Громадянська лірика О. Олеся

Поезії громадянського звучання О. Олеся представлені ніби трьома умовними блоками:

  • заклики до боротьби;

  • тема рідної мови;

  • голод в 20-роках.

До першого циклу належить поезія «Лебідь», в якій алегоричний образ народного співця, як лебедя – символу незнищеності української нації – привертає увагу чистотою, свіжістю, свободою, яка відчувається у нестримному бажанні вирватись із болота, поринути до сонця, вітрів і хмар:

На болоті спала зграя лебедина.

Вічна ніч росла, і стояв туман…

Спало все навколо, тільки білий лебідь

Тихо-тихо сходив кров’ю своїх ран.
І співав він пісню, пісню лебедину,

Про озера сині, про красу степів,

Про велике сонце, про вітри і хмари,

І далеко нісся лебединий спів.
Завдяки прийому контрасту, на фоні туману, чорної ночі, болота, сонної лебединої зграї глибокого символічного звучання набирають образи синіх озер, сонця, вітрів, хмар, лебединих крил та білий колір чистоти й незайманості.

Змушує ще раз пережити прочитане риторичне питання в кінці поезії:

Зграє лебедина!

Чи хто-небудь в небі лебедя згадав?

Мотив значущості рідної мови для народу звучить в поезіях «Рідна мова в рідній школі» (ми її вивчали в середніх класах), «В землі віки лежала мова», «О слово рідне! Орле скутий!».

Основна ідея поезії «В землі віки лежала наша мова» –в українського народу повинна бути державна мова, народ має право на існування, коли відстоює свою мову, бореться нею, пише нею свою історію.

В землі віки лежала наша мова

І врешті вибилась на світ.

О мово, ноче колискова!

Прийми мій радісний привіт.

Навік пройшла пора безславна…

Цвіти і сяй, моя державна.

Ніжними епітетами обдаровує поет мову в поезії «О слово рідне! Орле скутий!». У ній переплелися і шум дерев, і музика зір блакитнооких, і шовковий спів степів, і Дніпра левій рев.

Слово для О. Олеся – це меч, що карає, і сонце, що зігріває:

О слово! Будь мечем моїм!

Ні, сонцем стань,! Вгорі спинися,

Осяй мій край і розлетися

Дощами судними над ним.

Тема голоду представлена циклом «Голод».

Поет не був в Україні, коли трагедія першого голодомору

котилися містами й селами країни та відобразив її досить об’єктивно.

Трагедія роду, коли затьмарений голодом мозок онука, планує смерть свого діда, а мати рятує своє дитя від голодних мук вбивством.

Над цими страшними картинами персоніфікований образ Голоду:

І враз самий лишився у пустелі,

Всміхнувсь, зітхнув, на гору зліз

І написав огнем на скелі:

«Хліб, мир і воля – наш девіз»

Слово вчителя

Філософська поезія О. Олеся представлена досить таки часто пейзажною та інтимною лірикою. Критики до цього часу сперечаються, до якого ж напрямку віднести його

«Конвалію», «Любов», «Волошки», «Нарцис», «Троянди».

У нього був рідкісний дар обцілувати своїми поезіями усі квіти на землі, усі пори року, при цьому ж таки надати поезіям глибокого філософського звучання.

Символічним є образ айстр із поезії «Айстри». Ви з нею вже знайомі. Поезія « Чари ночі» давно вже стала народним романсом.

Я вам хочу запропонувати поезію «Не беріть із зеленого лугу верби».
Не беріть із зеленого лугу верби

Ні на жовті піски, ні на скелі,

Бо зів’яне вона від жаги і журби

По зеленому лузі в пустелі…
І сосни не несіть на зелені луги,

Бо вона засумує в долині.

І засохне в воді від палкої жаги

І нудьги по далекій вершині.
Ким би ви не були, вербою чи сосною, будьте самі собою,

пам’ятайте своє коріння, повертайтесь додому, цінуйте

свою родину, свою Батьківщину.

Нехай не засихає ваше коріння, а душа прагне висоти, чистоти і краси.

І тому на кінець зустрічі із О. Олесем нехай звучить поезія, вподобана вами.
Учні читають поезію О. Олеся за власним вибором.
ІІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Слово вчителя

Залишайтесь довше молодими, цінуйте свою молодість , не розмінюйтесь на дрібниці, бережіть свої світлі, чисті душі.

І на останок скажіть, чи вплинула на ваш настрій поезія О.Олеся, чи треба вам поміняти колір настрою? ( Учні аналізують, як змінився їх настрій, чому?)

Значить зустріч відбулася, зустріч із О.Олесем.

ІV. Домашнє завдання

Учитель пропонує учням вивчити одну з поезій О. Олеся напам’ять.

Схожі:

Мета: поглибити й узагальнити знання учнів щодо життєвого і творчого шляху
Обладнання: портрети Т. Г. Шевченка різних періодів життя, ілюстрації до біографії
«І вічне слово Кобзаря…» Мета : поглибити й узагальнити знання учнів...
Обладнання: портрети Т. Г. Шевченка різних періодів життя, ілюстрації до біографії
Урок із світової літератури у 10 класі Тема: «Подорож до Ясної Поляни»
Мета: розпочати вивчення біографії Л. М. Толстого, показати своєрідність його життєвого і творчого шляху, допомогти зрозуміти значення...
Гімназія «Ерудит» Солом’янського району м. Києва
Мета уроку: Розкрити змалювання трагічного шляху жінки від початку окупації до його визволення; простежити наскрізну символіку твору...
Конкурсу огляду на кращу організацію правової освіти
Шкільне середовище відіграє важливу роль у становленні особистості, визначення особистісного життєвого шляху
Л. А. Лєпіхова ВПЛИВ ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ НА СТРАТЕГІЇ ТА РІВНІ ЖИТТЄВИХ ДОМАГАНЬ
Все, що на життєвому шляху трапляється з людиною, стає її досвідом тільки в разі усвідомлення подій, своєї ролі в них, рефлексії,...
Урок-презентація
Обладнання: мультимедійна учнівська презентація, публікація, портрети Алли Горської
«Сучасний урок-основа ефективної та якісної освіти» Мета: сприяти
«Сучасний урок», розрізана порівняльна таблиця «Традиційне і розвиваюче навчання», зображення «вчителя» та «учня», пазли –завдання,...
Уроку. Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку І. Актуалізація...
Мета. Узагальнити й систематизувати знання учнів про розв'язування задач на відсо­тки усіх видів
Роль ментальної візуалізації у процесі професійного саморозвитку педагога
«Проектування життєвого шляху» або «Проектування професійної кар’єри педагога»), занять мистецвом (малювання, ліплення, танець),...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка