|
Скачати 145.71 Kb.
|
Методичний семінар-тренінг «Сучасний урок-основа ефективної та якісної освіти» Мета: сприяти:
Форма проведення: методичний тренінг. Тренер: заступник директора з навчальної роботи. Учасники: заступники директорів з НВР. Матеріали для семінару: плакат «Правила роботи в групі», плакат з зображенням яблуні, квіти яблуні, яблука, 2 зображення глечиків, монети з паперу, стікери, 2 плакати з надписом «Сучасний урок», розрізана порівняльна таблиця «Традиційне і розвиваюче навчання», зображення «вчителя» та «учня», пазли –завдання, скотч, клей, ножиці, , презентація, вікторина – презентація, проектор, комп’ютер. ХІД СЕМІНАРУ-ТРЕНІНГУ Тренер. Сьогодні ми з вами зібралися на занятті, яке проводиться у формі методичного тренінгу. Тренінг – це продуктивний і цікавий процес. Тема нашого тренінгу: «Сучасний урок-основа ефективної та якісної освіти. Гаслом нашої роботи будуть слова К. Ушинського «Учитель як фахівець живе доти, поки вчиться». Основними завданнями нашого тренінгу є:
Тренер. З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках. Кожний новий урок – це сходинка в знаннях і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей. Урок – не самоціль. Це інструмент виховання й розвитку, формування компетентної життєтворчої особистості. І якщо ми хочемо перевести навчання в режим розвитку, ми повинні досконало опанувати цим інструментом, навчитися більш раціонально його використовувати, досконало освоїти керування ним. По-перше, урок був і залишається основною формою організації навчальної роботи, за допомогою якої здійснюється виховання й розвиток компетентної особистості. По-друге, життєздатність, життєстійкість уроку пояснюється тим, що він являє собою живу, рухливу, процесуальну систему, що постійно змінюється й удосконалюється й у якій відбиваються всі різноманітні багатопланові сторони й моменти навчально-виховного процесу. Урок як основна форма навчання постійно зазнає змін; вимоги до його організації й проведення висуваються відповідно до запитів сучасного суспільства. Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно-орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення. На сучасному етапі розвитку освіти кінцевим результатом навчального процесу є формування компетентного випускника, розвиток ключових і предметних компетентностей учня. І так як освітній процес в основному відбувається на уроці, то і сучасний урок повинен мати компетентнісно-орієнтоване спрямування, тобто і його структура, і його форми проведення, і технології й методи, які ми використовуємо, повинні забезпечувати розвиток і формування компетентностей, необхідних особистості для життєздійснення, життєреаліазації, життєтворчості. Вправа «Дерево очікування або дерево головного болю» Тренер. Що б ви хотіли отримати під час роботи тренінгу? Запишіть свої побажання на пелюстках квітки яблуні та прикріпіть їх на символічне дерево. (Під час виконання вправи звучить композиція Моцарта. 40 Симфонія з демонстрацією відео ряду) Тренер. А зараз ми об’єднаємось в групи за кольоровими фішками, визначимо правила роботи в групах, але спочатку я пропоную послухати притчу. Притча (співробітництво). Жив-був один монах. І протягом більшої частини свого життя він намагався з'ясувати, чим відрізняється Пекло від Раю. На цю тему він розмірковував і днями і ночами. І в одну ніч, коли він заснув під час своїх болісних роздумів, йому наснилося, що він потрапив в Пекло. Озирнувся він навколо і бачить: сидять люди перед котлом з їжею. Але якісь виснажені і голодні. Придивився він трохи краще - у кожного в руках ложка з дооооо-вгою ручкою. Зачерпнути з котла вони можуть, а в рот ніяк не потраплять. Раптом підбігає до ченця місцевий службовець (судячи з усього чорт) і кричить: - Швидше, а то запізнишся на потяг, що йде до Раю. Приїхав чоловік в Рай. І що ж він бачить?! Та ж картина, що і в Пеклі. Котли з їжею, люди з ложками з дооооо-вгими ручками. Але всі веселі і ситі. Придивилася людина - а тут люди цими ж ложками годують один одного. Тому, щоб у нас з вами не вийшло як у старій казці, я пропоную прийняти певні правила. Правила прикріплюються на дошку. Тренер. Правила вибрані, можна братися за роботу. Вправа «Глечик знань» Тренер. Пропоную Вам міні-вікторину. Кожна команда по-черзі відповідає на питання вікторини. За правильну відповідь команда отримує різнокольорові кружечки – копійки, що «вкладаються» до глечика знань. Якщо команда дає невірну відповідь інша команда має право відповісти на запитання суперників та отримати додаткові бали-копійки. (вікторина у вигляді презентації) Тренер. Урок (традиційно) – це форма організації діяльності постійного складу викладачів та учнів у конкретний період часу, що систематично використовується для вирішення задач навчання, виховання та розвитку учнів На даний час, на жаль, велика частина педагогів не прагне до зміни стилю викладання: «немає часу і сил самому осягати що-небудь нове, та й немає в цьому сенсу. Традиційний урок - як рідна людина, в ньому все близько і зрозуміло: нехай не завжди задовольняє сучасним вимогам, але проте на уроці - все знайоме, звично, зрозуміло - традиційно». То може і не варто нічого змінювати?
Вправа «Маю свою думку» (асоціації). Робота в групах, презентація результатів Кожна група повинна записати характерні ознаки сучасного уроку на основі перших літер поняття «сучасний урок» Наприклад: С – самовираження, самостійність, самоосвіта; У – успішність, урізноманітнення, удосконалення, упровадження, універсальність Ч – чіткість, чесність, чуйність; А – актуальність, активність, аналітичність; С – самоконтроль, саморегуляція, системність; Н – навички, науковість, наполегливість; – ИЙ У – уміння, упевненість, універсальність, успіх, унікальність Р – раціональність, результативність, різноманіття, розвиток, радість, робота, реалізація, ризики О – оптимальність, організація, об’єктивність, оптимізм, обдарованість, очікування; орієнтація на особистість К – комфорт, корекція, контроль, компетентність, креативність, комунікація. (Під час виконання вправи звучить композиція оркестру Поля Моріа_ Est з демонстрацією відео ряду) Тренер.. Озвучимо і порівняємо ваші записи. До вашої уваги пропонується загальна картина сучасного уроку та його основні риси. «Сучасний урок» (плакат вивішується на дошку) Тренер. Сучасний урок – урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Сучасний урок – це, перш за все, урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою та завданнями. Три постулати закладені в основі нової технології уроку.
Характеристика сучасного уроку
Вимоги до сучасного уроку Освітні вимоги до уроку
Загальнопедагогічні вимоги до уроку
Дидактичні вимоги до уроку
Психологічні вимоги до уроку
Гігієнічні вимоги до уроку
Виховні вимоги до уроку
Вимоги до сучасного уроку (за Дайрі Н.Г., Онищуком М.О., Підласим І.П.)
Вимоги до сучасного уроку (за М.Н.СКАТКІНИМ та І.Я.ЛЕРНЕРОМ)
Вправа «Я так вважаю» Тренер. Зберіть розсипану порівняльну схему-таблицю «схему . «Традиційне і розвиваюче навчання» Коментар для тренера щодо підготовки завдань: 2 та 3 стовпчики розрізаються, складаються в конверт. Групи мають зібрати розрізану таблицю за характеристиками системи. Для полегшення можна на зворотному боці надрукувати малюнок і якщо група вірно збере таблицю, то він теж буде цільним. (Під час виконання вправи звучить композиція Ennio Morricone - Le vent, le cri з демонстрацією відео ряду) Тренер. Моделі навчання:
Вправа «Велике коло» Тренер. Пропоную вам відповісти на такі питання: 1. Коли вчителю нецікаво учити? (учасники обговорюють, відповіді записують на стікерах та кріплять їх біля «зображення» вчителя) 2. Коли учню нецікаво вчитеся? (учасники обговорюють, відповіді записують на стікерах та кріплять їх біля «зображення» учня) Тренер. Якщо відповіді на ці питання є – необхідно щось змінювати в навчальній роботі, потрібні інновації та сучасний урок! Вправа «Пазли» У конверті групи отримують завдання. Потрібно дати відповідь про яку технологію йде мова. Відповідь перевірити, зібравши пазл. Робота в групах, презентація результатів Педагогічні технології:
Тренер. Існує більше десяти типологій уроків, що пояснюється різноманітністю ознак, за якими класифікують заняття. Найважливішою складовою навчально-виховного процесу, його початковою точкою є дидактична мета. Тому найбільш реальною і наближеною до практики є типологія, в основі якої лежить зазначений критерій. Ця класифікація, що її розробили Оніщук, Щукіна, Сорокін, Харламов, має такий вигляд:
Кожне з цих занять може проводитися в різних формах (лекція, гра, віртуальна подорож, практична робота, тренінг тощо). Сучасна методична література популяризує величезну кількість методів і форм, які дозволяють установлювати нові взаємини між учителем та учнями, підвищувати ефективність і результативність навчального процесу. Як же розібратися в невичерпному потоці цієї інформації, які форми і методи використовувати, щоб цей урок став дійсно результативним? Дуже часто вчитель стикається з проблемами: у якій формі провести урок, які взагалі існують типи уроків, як правильно провести самоаналіз уроку. Кожен проведений педагогом урок є унікальним і відрізняється від інших метою, змістом, методами, структурою тощо. Тренер. Подивіться відео фрагменти. Який урок на Вашу думку більш ефективний? Чому? (Перегляд фрагментів з х/ф «Посмішка Мони Лізи», обговорення результатів) Тренер. Дослідження, проведені Національним тренінговим центром (США, штат Меріленд) у 80-х рр., показують, що інтерактивне навчання дозволяє різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю (дії, практику). Результати цих досліджень були відображені в схемі, що отримала назву «Піраміда навчання». З піраміди видно, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання (лекція — 5%, читання — 10%), а найбільших — інтерактивного (дискусійні групи — 50%, практика через дію — 75%, навчання інших чи негайне застосування — 90%). Тренер. Від кого і від чого залежить ефективність уроку? Чинники, які впливають на ефективність сучасного уроку Критерії ефективності сучасного уроку, що залежать від викладача Критерії ефективності сучасного уроку, що залежать від учня
Підсумки Будь-який урок - має величезний потенціал для вирішення нових завдань. Беззаперечним є одне: він повинен бути життєвим. Хоть выйди ты не в белый свет, А в поле за околицей, — Пока идешь за кем-то вслед, Дорога не запомнится. Зато, куда б ты ни попал И по какой распутице, Дорога та, что сам искал, Вовек не позабудется. (Н.Рыленков) Рефлексія
Притча про Майстра. „Кожен, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й може привести їх до Успіху - справжній Майстер...” Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Але з'явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: „Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, й ви побачите, що вийде”. Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса. Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані однією метою та спрямовані єдиною волею в єдиному пориві... Таким майстрами, шановні педагоги, є ви, а інструментами – наші учні. Ми з вами, хочемо того чи ні, є педпрацівниками нового століття, і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням кожної дитини, щоб навчальне життя, в якому беруть участь й учні, й учителі, досягло гармонії. (Звучить композиція Н. Май «Вчителю») |
Сучасний урок: основні вимоги щодо підготовки та проведення Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я. А. Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка.... |
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів Рівень стандарту Значні вимоги до володіння математикою у розв’язанні практичних задач ставлять сучасний ринок праці, отримання якісної професійної... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для загальноосвітніх навчальних закладів... Значні вимоги до володіння математикою у розв’язанні практичних задач ставлять сучасний ринок праці, отримання якісної професійної... |
РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЯКІСНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ В ОБЛАСТІ Однією із основних освітніх реформ сьогодення являється компетентнісний підхід до навчання з перенесенням акцентів зі знань і вмінь... |
Розробка та застосування інформаційних, телекомунікаційних, інноваційних... ... |
Урок це завжди творчість і пошук. І я, викладач, повинна все зробити,... Моя головна мета навчити учнів мислити, займатися самоосвітньою діяльністю, відчувати … |
Програма розвитку освіти Теофіпольського району на 2012-2016 роки Загальна частина Розроблення цієї Програми зумовлено необхідністю удосконалення системи освіти району, переорієнтації освіти на забезпечення рівного... |
Програма розвитку освіти Теофіпольського району на 2012-2016 роки Загальна частина Розроблення цієї Програми зумовлено необхідністю удосконалення системи освіти району, переорієнтації освіти на забезпечення рівного... |
МОДЕРНІЗАЦІЯ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЇ ТА ІКТ Проект МОН України за підтримки Світового банку „Рівний доступ до якісної освіти” |
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні» С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних... |