Урок із світової літератури у 10 класі Тема: «Подорож до Ясної Поляни»


Скачати 75.92 Kb.
НазваУрок із світової літератури у 10 класі Тема: «Подорож до Ясної Поляни»
Дата07.01.2014
Розмір75.92 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації

Київської області


Урок із світової літератури у 10 класі

Тема: «Подорож до Ясної Поляни»

Підготувала вчитель

світової літератури Загальцівського

навчально-виховного об’єднання

«Загальноосвітня школа І-ІІІ

ступенів – дитячий садок»

Чоботар Ольга Борисівна


-2012 рік-
10 клас

Тема. Подорож до Ясної Поляни

Мета: розпочати вивчення біографії Л. М. Толстого, показати своєрідність його життєвого і творчого шляху, допомогти зрозуміти значення Ясної Поляни, роль подій, які там відбувались і вплинули на формування письменника як особистості, як митця;

перевірити уміння учнів збирати додатковий матеріал до теми, систематизувати його, вибирати головне для повідомлень, розвивати зв’язне усне мовлення;

виховувати бажання вивчати російську літературу, формувати активну громадянську позицію.

Тип уроку: урок-подорож.

Обладнання: портрети письменника різних років, фотоальбом «Ясна Поляна», електронна презентація «Подорож до Ясної Поляни»

Зміст роботи на уроці

І Повідомлення теми, мети уроку. (Слайд 1-3).

ІІ Вступне слово вчителя.

Л. М. Толстой - класик світової літератури, мислитель, «учитель життя». Ім’я його - одне із найяскравіших у сузір’ї російських письменників, відоме читачам усього світу. Духовний авторитет його є незаперечним. Вивчити біографію письменника, мабуть, неможливо, тому що життя його багатогранне, насичене, змістовне. Кожна сторінка у ньому – це пошук істини, боротьба зі злом, створення книг, стосунки з рідними, захоплення – викликає інтерес, ставить перед нами і сьогодні багато запитань. Більшу частину життя Толстой прожив у своєму маєтку – Ясній Поляні.

Спробуємо сьогодні на уроці дізнатись про те, як жив Лев Миколайович в «отчому домі», «побувати» у відомому на весь світ селі, зрозуміти, чим стала Ясна Поляна для Толстого-людини, Толстого-письменника.
1
ІІІ Учнівські повідомлення за обраними темами. (Слайди 4-10)

1. Ясна Поляна. Маєток. Будинок. Околиці.

2. Сім’я Л. М. Толстого.

3. Педагогічна і громадська діяльність письменника.

4. Улюблені заняття, захоплення.

5. Гості Ясної Поляни.

6. Робота над творами.

7. Толстой і його селяни.

8. Втеча з Ясної Поляни.

9. В останній путь.

10. Спогади про письменника.
1 учень

Про Ясну Поляну говорять, що вона і колиска, і могила. Де б не жив Толстой – на Кавказі, на берегах Неви, у Москві, в далеких країнах – всюди був він у дорозі, дім його - в Ясній Поляні. Автор «Війни і миру» з дитячих літ жив серед чудових пейзажів, які вабили його своєю дикістю, безлюддям, розкішшю трав і дерев. Він був тут своїм, місцевим, поміщиком, який знав не лише всіх своїх селян, а й жителів навколишніх сіл. Іноді письменника запитували: «Лев Миколайович, ви за кордоном бували. Мабуть, там краще?» «Ні, - відповідав він, - краще моєї батьківщини немає. Для мене найрідніша - Ясна Поляна». Толстой народився і прожив тут більшу частину свого життя. Тут росла його і зміцнювалась його велика любов до Росії. (Слайд 4).

2 учень

«Необыкновенная красота нынешнего года в деревне разбудит мёртвого. Жаркий ветер ночью колышет молодой лист на деревьях, и лунный свет и тени, соловьи пониже, повыше, подальше, поближе, сразу и синкопами, и вдали лягушки, и тишина, и душистый, жаркий воздух – и все это вдруг, не вовремя, очень странно и хорошо.

2

Утром опять игра света и тени от больших, густо одевшихся берез прешпекта по высокой уж тёмно-зелёной траве, и незабудки, и глухая крапива, и всё – главное, маханье берёз прешпекта такое же, как было, когда я 60 лет тому назад в первый раз заметил и полюбил красоту эту». Так писал Лев Толстой из Ясной Поляны в Москву 3 мая 1897 года своей жене. Письмо это, как лирическое стихотворение, ярко передаёт душевное состояние автора, навеянное созерцанием яснополянского пейзажа. Толстой не любил городскую жизнь. Его тянуло в деревню, в леса, в поле, на луг. Здесь он обретал относительное душевное равновесие и возможность заниматься творческим трудом. До конца дней своих писатель остро и молодо чувствовал красоту, силу родной природы, называл её лучшим другом, которого не потеряешь до смерти». (Слайди 5-6).

3 учень

«Семья Толстых была дружной и детям казалось, что все на свете живут так же, что все люди, их окружающие, очень хорошие. Самой любимой у них была игра в муравейных братьев. Её придумал старший – Николенька. Как-то он объявил, что у него есть тайна, когда она откроется, все люди станут счастливыми, будут любить друг друга и сделаются муравейными братьями. Николенька говорил, что тайну муравейных братьев он написал на зелёной палочке, которую зарыл в лесу, на краю оврага». (Слайди 7-8).

4 учень

«Сердце Ясной Поляны, её святая святых, - постоянно воспроизводимый в книгах всего света белый простой двухэтажный дом. Он обширен и предельно скромен. Зарубежные писатели, переступив порог особняка, поражаются – ведь Толстой постоянно писал, что его мучает сознание, что он живет в роскоши…Даже пол устлан некрашенными досками. Помещения нижнего этажа несколько раз меняли свои назначения. «Комната для приезжающих» в 70-80 годы была кабинетом Льва
3

Николаевича, и именно здесь он пережил тягчайший духовный кризис, все муки душевного ада. Самая большая комната дома, в которой собиралось все семейное гнездо, именовалась залой, служившей и столовой, и гостиной. Бросаются в глаза портреты предков и членов семьи, написанные выдающимися художниками».

5 учень

Пролетіло дитинство, за ним – неспокійна юність. Толстой – офіцер, що брав участь у Кримській війні, назовсім повертається у Ясну Поляну. Він хоче по-новому влаштувати своє господарство, допомогти селянам. Враження від цих турбот знайшли відображення у творі «Ранок поміщика». Він створює яскраві картини селянського побуту, розкриває психологію селян як людина, яка добре знала російське село.

6 учень

«Лев Николаевич пахал, возил воду, сажал деревья, колол дрова, охотился, учил крестьянских детей, составлял азбуку, шил сапоги, но к книге он обращался ежедневно. Об этом свидетельствуют находящиеся в доме книги – их свыше 20 тысяч, бесчисленные пометы на страницах, сделанные Толстым, его письма и дневники. Книги Шекспира, Пушкина, Гоголя, Диккенса, Лескова, Канта, Платона, Соловьева буквально испещрены знаками, словами, подчёркиваниями. Его память поражала всех. Он прекрасно владел французским, английским, немецким, читал на итальянском, испанском, польском, чешском, болгарском языках». (Слайд 9).

7 учень

В 1861-1862 роках письменник відкриває декілька шкіл для дітей селян. В одній із них викладає сам. З раннього ранку до пізньої ночі возився він із дітьми, дивуючись їхнім здібностям. Лев Миколайович не тільки вчив їх грамоті, а й гуляв з ними, розповідав про все, що їх цікавило, старався, щоб вони полюбили навчання, ставились до нього серйозно.
4
8 учень

Кращі твори написав Л. Толстой в Ясній Поляні. Софія Андріївна, дружина письменника, згадувала про те, як він працював над романом «Війна і мир». «Як тільки Лев Миколайович починав свою роботу, я зразу ж допомагала йому. Все, що написав за день, переписувала на чистовик. На другий день на цих же листках він ще щось допише або перекреслить – я знову переписую. Не можна порахувати, скільки разів я переписувала окремі сторінки».

Життя пропонувало нові сюжети. Після «Війни і миру» береться за нову книгу – «Анна Кареніна». Згодом один із друзів адвокат А. Ф. Коні розповів епізод із своєї практики, який послужить основою для роману «Воскресеніє».

9 учень

Ясна Поляна в часи, коли там жив Толстой, стала літературною столицею світу. На початку 20 століття сюди їхали представники газет і видавництв із Франції, Англії, скандинавських країн, Індії. Відомі люди, що прагнули отримати відповіді на вічні питання буття, слали в село листи і отримували відповіді. У цьому куточку землі були Чехов, Бунін, Горький, які сперечались про майбутнє країни, приїжджав сюди професор хімії С. М. Прокудін-Горський, щоб зробити єдину кольорову на той час фотографію Толстого. Побувала тут відома польська піаністка Ванда Ландовська, яка виконувала для Лева Миколайовича улюблені твори Шопена. (Слайд 10).

10 учень

В 1908 році, коли у світі відзначався 80-річний ювілей письменника, О.Блок пише для журналу «Золоте руно» статтю «Сонце над Росією». Поета переповнює гордість від того, що він живе в один час із Толстим, називає його генієм сучасної Європи, пише про те, що письменник ніби на своїх плечах тримає країну, дає сили своєму народу, бажає жити йому ще довго-довго. «Пока Толстой жив, идёт по борозде за плугом, за своей белой
5

лошадкой, - ещё росисто утро, свежо, не..страшно, упыри дремлют, и – слава богу. Толстой идёт – ведь это солнце идёт. А если закатится солнце, умрёт Толстой, уйдёт последний гений, - что тогда?»
11 учень

Роман «Воскресеніє» писав у ті роки, коли йому все важче і важче було залишатися у Ясній Поляні. Він дуже страждає тому, що не може жити так, як живе простий народ. До того ж ускладнюються стосунки з рідними, які не поділяють його поглядів у цей період життя. 28 жовтня 1910 року він таємно залишив Ясну Поляну, а 7 листопада на станції Астапово великий письменник помер.

12 учень

«Умирая, Толстой просил похоронить себя в Заказе «против оврага на месте зелёной палочки». Маленький бугорок, поросший мягкой травой. Толстой постоянно размышлял о смысле жизни: разве после смерти остаётся лишь холмик? Нет. Ясная Поляна – убедительное свидетельство того, что умная, деятельная писательская жизнь, сопряжённая с желанием делать добро, оставляет неизгладимый след на ладони времени. Смерть Толстого завершила эпоху, начавшуюся Пушкиным и Гоголем, узнавшую искания Достоевского, давшую миру «Войну и мир», величайшую из книг, созданных гением русского народа».

IV Робота з ілюстративним матеріалом. Коментар вчителя і підготовленого учня.

V Бесіда з учнями після прослуханих розповідей.

6

Запитання

1. Яке враження склалось у вас від «подорожі»?

2. Чи хотіли б ви побувати в Ясній Поляні і чому?

3. Чому Толстой більшу частину свого життя прожив саме тут?

4. Що, на вашу думку, було головним у житті письменника?

5. Як пов’язана Ясна Поляна з творчістю письменника?

6. Чому він став духовним вчителем і наставником багатьох людей Росії?

VІ Підсумки роботи на уроці. (Слайд 11).

VІІ Домашнє завдання: прочитати статтю підручника про Толстого, підготувати розповіді про перебування його у Москві, в Криму, за кордоном; познайомитися з історією створення роману «Анна Кареніна».

7

Схожі:

Урок світової літератури у 5 класі Девда Марія Іванівна учитель світової...
Мета: ознайомити учнів із самобутньою культурою Японії, розвивати навички самостійного пошуку потрібної інформації, вміння донести...
Конспект уроку зі світової літератури у 6 класі
Мета уроку: познайомити учнів з життям та творчістю Ч. Діккенса, з історією створення повісті та особливостями «різдвяних оповідань»;...
Урок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон»
...
Проблеми аналізу художнього твору на уроках світової літератури в школі
Як зазначається у пояснювальній записці до програми із світової літератури, основна мета предмета – «залучити школярів до скарбниці...
Урок світової літератури в 6 класі Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»
Вдосконалювати навички психологічного аналізу літературного твору і його героя, навички роботи з текстом
Урок-подорож у 5-му класі. Тема: «Країна Бухгалтерія»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа та дії над ними»
Урок в 5 класі за темою «Множення і ділення натуральних чисел»
Тема нашого уроку сьогодні «Множення і ділення натуральних чисел». Друзі, сьогодні ми з вами відправимося в подорож по стежинкам...
Урок із світової літератури
Ми повинні навчитися використовувати знання,отримані на уроках літератури,в житті,щоб наші переходили в реальну поведінку
Урок зі світової літератури і математики
Тема: Омар Хайям – корифей персько-таджицької поезії. Розв’язування раціональних рівнянь
Урок подорож з математики в 2 класі
Тема: Вправи та задачі на додавання й віднімання двоцифрових чисел. Вправи на знаходження невідомих компонентів арифметичних дій....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка