Журавська Лілія Іванівна – вчитель світової літератури
Урок світової літератури в 6 класі
Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі».
Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі і просторі.
Причини деградації героя.
Мета уроку: 1. Згадати основні факти біографії Чарльза Діккенса;
Познайомитись з історією написання повісті «Різдвяна пісня прозі»
простежити життєвий шлях героя та його мандри у часі й просторі;
розкрити причини деградації Скруджа;
дослідити символіку образу вогню у творі.
2. Вдосконалювати навички психологічного аналізу літературного твору і його героя, навички роботи з текстом;
висловлювати власне ставлення до проблем, що порушуються у творі;
навички виразного читання;
вміння робити логічні висновки;
навички зв’язного мовлення.
Виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати і прагнення до самовдосконалення.
Тип уроку: удосконалення знань, умінь та навичок.
Обладнання: портрет Ч. Діккенса, текст повісті, тлумачний і літературознавчий словники, ілюстрації до твору, малюнки учнів, відеоролик «Зірка Різдва», сигнальні картки.
Подорожувати – означає кожної
хвилини народжуватися і помирати.
Віктор Гюго.
Є темні сили на землі, та тим яскравішим здається світло.
Ч. Діккенс.
Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, неначе з мовчазної згоди вільно розкривають одне одному свої серця.
Чарльз Діккенс.
Словник.
Гуманізм
Людяність
Деградація
Хід уроку
І. Мотивація.
За вікном – зима. Вона несе нам радість … А ще це час чудових свят.
Які зимові свята ви знаєте? Яке вам подобається найбільше?
Звичайно, найчарівнішим, найфантастичнішим з них серед них є Святе Різдво.
Перегляд відеофільму «Зірка Різдва» (Різдво в Україні).
Повідомлення учня про історію створення повісті «Різдвяна пісня у прозі».
В Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публікувалися твори різдвяної тематики. У 1843 році побачила світ збірка «Різдвяні оповідання». У ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, як заклик до єднання багатих і бідних. Однак його мрії були ілюзорними, надії – нездійсненними.
Автором цієї збірки був Чарльз Діккенс, а одне з оповідань називалося «Різдвяна пісня у прозі» і мало підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами».
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Індивідуальне опитування: розповідь про Чарльза Діккенса (від імені самого письменника).
Колективна робота: «серпантин» ( за ключовими слова відновити факти з життя письменника)
…Дауті-стріт…
…боргова в’язниця…
…6 шилінгів на тиждень…
…юридична контора…
…судовий репортер…
…Боз…
…«Нариси Боза»…
…Олівер Твіст…
…демократичність поглядів…
…титул дворянина…
…О.Терех…
…Різдвяна пісня…
Робота за карткою: заповнити анкету письменника
(1 учень, письмово, на місці)
Анкета _________________
1. Дата і місце народження________________________________
2. Відомості про сім’ю ____________________________________
3. Особливості сімейного виховання________________________
4. Освіта_______________________________________________
5. Місце роботи (трудова діяльність)________________________
6. Особливості світогляду_________________________________
7. Найбільш відомі твори__________________________________
8. Особливості творчості (головні теми)______________________
9. Дата смерті___________________________________________
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань. Перевірка знання тексту.
«Різдвяний зорепад» (зірки з цифрами – питання) – кожна зірочка 0,5 балів до оцінки на уроці.
1. З якою істотою порівнює автор головного героя? (Молюск)
2. Яке у нього було ім'я? (Ебенезер)
3. Що тримав у руці Дух Теперішнього Різдва? (Смолоскип)
4. Чого найбільше «боявся » дух Минулого Різдва? (Вогнегасника)
5. Як звали сестру Ебенезера? (Фанні)
6. Що приніс Скрудж на Різдво своєму племіннику? (Велику індичку)
7. Ім'я привида, що прийшов рятувати душу Скруджа. (Марлей)
8. Що тягнув за собою привид Марлея? (Ланцюг)
9. Що найбільше вразило Скруджа в домі Боба Кретчита? (Пустий стілець Малого Тима)
10. Яку „дешеву річ" любив Скрудж у своєму домі і тому ніколи не запалював свічок? (Темряву)
11. Що більш за все любив Скрудж? (Гроші)
12. Що побачив Скрудж наприкінці своєї подорожі з духами? (Власну могилу)
V. Новий матеріал.
На сьогоднішньому уроці нас чекає надзвичайна подорож. Вона станеться у Святвечір – тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі мрії і бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Ви знаєте, що Різдво – це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від усякого зла.
Учень. Вірш. «СВЯТИЙ ВЕЧІР»
Мов таїна, мов диво-мрія,
Приходить вечір цей до тебе.
Прекрасна зірка вже зоріє
На темнім оксамиті неба.
Найперша зірка, срібна-срібна,
Така божественна і ясна.
Весь світ схилився на коліна,
І свічка на столі не гасне.
Молитва... Тиша... Мить прекрасна...
В душі — і радість, і надія.
Дитятко Боже — вже у яслах,
І молиться над Ним Марія.
З небес злетілись янголята,
Молитвенно затихли люди.
Прийшло на землю добре Свято,
Звершилось незбагненне чудо.
Сім'я сідає до вечері,
Святі батьківські побажання.
Святвечір відкриває двері
Сердечним, щирим віншуванням.
Коментар епіграфа «Ці радісні дні – дні милосердя,
доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, неначе з мовчазної згоди вільно розкривають одне одному свої серця.»
Асоціативне гроно «РІЗДВО»
Знайомтесь: Скрудж (хто він такий?) – цитатна робота.
Подорож Скруджа:
Минуле (мрії, надії, любов, романтика і самотність)
Сучасне (тепло родинного затишку і самотність, холод кам’яного серця Скруджа)
Майбутнє (ненависть, самотність, немічність, смерть)
(результати роздумів записуємо в табличку)
«Ланцюжок помилок героя». Словникова робота – деградація.
різдвяні малюнки та ілюстрації, фотографії Що вражає на них? (Безліч вогнів, світла). Порівняйте їх з малюнками, на яких зображений Скрудж (відсутність світла).
Дослідницька робота «Сяйво ВОГНЮ в трьох подорожах Скруджа». Коментар епіграфа «Є темні сили на землі, та тим яскравішим здається світло».
Робота в малих групах:
І – минуле (світло чистоти дитячих спогадів)
ІІ – теперішнє (палаюче серце затишної родинної домівки)
ІІІ – майбутнє (бліде світло світанку, позбавлене тепла - очищаючий вогонь спокути)
Виписати ключові словосполучення, записати у табличку.
Лексична робота: складаємо інформаційне гроно
«ВОГОНЬ»
Висновок. Для чого героєві посилалися подорожі? – Це
шанс спокутувати помилки свого життя.
Коментар епіграфа «Подорожувати – означає кожної
хвилини народжуватися і помирати».
Захист творчих робіт – власних малюнків до твору.
Ніч Різдвяна, ніч любові.
Освяти нас, освяти
І у душах да воскресне
Віщий промінь чистоти.
Хай же музика небесна
Тихо лине з висоти.
Щоб на світі люди знову
Обнялися, як брати.
VI. Рефлексія.
Продовжіть речення
Я вважаю, що Скрудж заслуговує…
Я засуджую Скруджа, тому що…
Я вірю, що Скрудж…
Я співчуваю Скруджу, бо…
VIІ. Підведення підсумків. Оцінювання.
VIІ. Домашнє завдання.
Скласти ланцюжок відродження героя «Шлях героя до щастя»
Додаток до уроку №1 – сигнальна картка.
Чарльз Діккенс
Повість «Різдвяна пісня у прозі»
Подорож Скруджа різдвяної ночі
у часі і просторі.
Подорожувати – означає кожної хвилини народжуватись і помирати.
В.Гюго
Є темні сили на землі, та тим яскравішим здається світло.
Ч.Діккенс
Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, неначе з мовчазної згоди вільно розкривають одне одному свої серця.
Асоціативне гроно «РІЗДВО»
Різдво
Знайомтесь: Скрудж.
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
самотність «Ланцюжок помилок Скруджа»
4.Подорож з трьома Духами.
5.Дослідницька робота «Сяйво ВОГНЮ у трьох подорожах Скруджа»
|
Романтичні мрії, самотність, мрії про сім’ю, відсутність любові,
………
|
Втрачені
Ідеали
МИНУЛОГО
|
Слабкий вогник надії,що жевріє в серці дитини,
………
|
|
|
……….
|
Безглузда самотність СУЧАСНОГО
|
…………
|
|
|
………….
|
Страшна
таємниця МАЙБУТНЬОГО
|
…………….
|
|
6.Інформаційне гроно «ВОГОНЬ»
ВОГОНЬ
Додаток до уроку №2
Минуле
Дух колишнього Різдва.
«Однак найдивнішим у цього прибульця було те, що з його тімені бив угору, осяваючи його постать, ясний промінь чистого світла. Мав Дух і світлогасника – під його пахвою виднів ковпак, що правив йому за головний убір у тих випадках, коли він не схильний був самоосвітлюватись».
Різдвяне місто.
«…коли починається подорож Скруджа в минуле, зникає туман і темрява. Настає ясний зимовий день, у якому так багато світла, підсиленого блиском яскравого білого дня».
Школа.
«За однією з парт. Біля комину зі скупим вогником, сидів самотній хлопчик. Він читав».
У крамниці
«Приміщення крамниці обернулося на таку затишну, теплу, суху і яскраву бальну залу, якої тільки можна було бажати зимового вечора».
Зустріч із забутим коханням
«Її очі…блискотіли від світла, яке випромінював Дух. Цей блиск, підсилений світлом спогадів, довго не залишатиме Скруджа».
Боротьба Скруджа з Духом.
«…сніп світла в Духа над головою сяє дедалі яскравіше. Невиразно здогадуючись, що саме в цьому криється та таємнича влада, яку має над ним ця істота, Скрудж вихопив ковпака-світлогасника й рішуче насунув Духові на голову… але, хоч скільки Скрудж давив ковпаком йому голову, світло чомусь не гасло, а розтікалося з-під ковпака, спадаючи на землю суцільним потоком».
Теперішнє.
Різдвяний ранок.
«Скрудж … перебував ніби в самому центрі якогось червонястого сяйва, що хтозна й звідки полилося сюди… А в комині гуготіло таке полум’я, якого це нудотне скам’яніння домашнього вогнища не знало… Дух високо підніс запаленого смолоскипа, що краще освітити Скруджа».
Родина Кречитиів.
«… пані Кречит уже внесла його – розпашіла але з гордовитою усмішкою, -пудинг, увінчаний гілочкою гостролисту, він був увесь охоплений полум’ям підпаленого бренді».
Різдвяне місто.
«Скрудж із Духом споглядали яскраву красу вогню. Ось тут веселе полум’я розповідало про приготування до затишного родинного обіду: біля вогню нагрівались тарілки… Кожен дім дожидав товариства, розпалюючи вогонь до половини комина».
Багаття рудокопів.
«Веселе товариство людей зібралося навкруги вогню».
На маяку.
«Двоє людей, що доглядали за маяком, запалили вогонь, і той вогонь – через вікно в товстій стіні – кидав ясний промінь на страшне море».
У домі племінника.
«Немає нічого заразливішого від променистого сміху й веселощів».
Майбутнє.
У лавці лахмітника.
«Старий згріб вугілля до купи старим металевим прутом …».
«Він дивився на цих людей, що при скупому світлі лампи зібралися навколо награбованого добра…»
Біля ліжка небіжчика
«Бліде світло світанку вже починало проникати крізь вікно, падаючи на ліжко небіжчика, сплюндрованого, неоплаканого, бездоглядного. Ось він лежить сам-самісінький у темному, порожньому домі».
Використана література.
1. Чередник Л.А. Вивчення зарубіжної літератури. 6 клас. – Харків: Ранок, 2003 р.
2. Середюк Т.М., Турок А.В. Зарубіжна література. Книга для вчителя. – Київ: Грамота. 2006 р.
|