Лежинський навчально-виховний комплекс
«загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад»
Вчитель: Савелко Людмила Вікторівна
2012-2013 навчальний рік
Тема: Нова українська Література і театр як відображення тенденцій розвитку.
Мета: Охарактеризувати особливості розвитку нової української літератури; довести, що нова українська література відображала особливості суспільного розвитку; ознайомити із життям і діяльністю, творчістю письменників даної епохи; дати уявлення про появу перших професійних театрів, провести зв’язок нової української літератури і театру, які були тісно між собою пов’язані; дати уявлення про етнографію, як науку про народну культуру; виховувати почуття патріотизму, любові до Батьківщини, гордості за її історичне минуле.
Обладнання: виставка літературних творів та поетів: І.Котляревський, Г.Квітка-Основ’яненко, П.Гулак-Артемовський, Є.Гребінка, Т.Шевченко, П.Куліш, М.Гоголь.
Карта України «Національне відродження в ХІХ столітті», малюнок української хати, рушники, виставка одягу, колоски пшениці та гілочки калини.
На дошці тема та терміни.
Модерна епоха.
Театр.
Модерна нація.
Культура.
Нова українська література.
Епіграф:
Історія – це пам’ять народу, життя
видатних людей, це загадки і таємниці,
це мистецтво і література…
Хід уроку
Організаційний момент.
Оголошення теми і мети уроки. Клас ділиться на 4 групи: Літературознавці, історики, мистецтвознавці, етнографи.
Слово вчителя до учнів: працюючи на уроці виловлювати свої думки, коротко, чітко, зрозуміло.
Вітаю всіх присутніх з днем Святого Миколо, бажаю здоров’я, успіху, щастя, добро і нехай нас захищає Святий Миколай.
План
Історичні умови розвитку культури.
Нова українська література (робота із зошитом)
А) І.Котляревський
Б) Г.Квітка-Основ'яненко
В) П. Гулак-Артемовський
Г) Є.Гребінка
Д) Т.Шевченко
Ж) П.Куліш
З) М.Гоголь
3. Театр. Становлення професійного театру.
Зародження етнографії. Домашнє завдання.
І.Вступне слово вчителя. Ми сьогодні побуваємо в нашій Україні в другій половині ХІХ століття. Відчути її неповторне минуле, провести зв’язок із сьогоденням і ще раз довести, що історія – це пам’ять народу, життя видатних людей, це загадки і таємниці, це мистецтво і література, а в кінці уроку до цього повернемося.
Для того, щоб розкрити тему треба пригадати особливості суспільного розвитку (робота з зошитами).
Виступ групи істориків, якими термінами ми можемо охарактеризувати той період часу. Новоросія, Малоросія, народ, нація, індустріальне суспільство, технічний прогрес, ринкова економіка, капіталізм, меценати, криза, інтеграція, уніфікація, модернізація, національне відродження.
Позитивні фактори
|
Негативні фактори
|
Українська культура розвивалася, як єдине ціле, як культура українського народу
|
Відсутність власної держави
|
Основні напрямки: класицизм і романтизм
|
Поділ українських земель між Росією і Австро-Угорщиною
|
Із середовища народу вийшли талановиті вчені, що працювали в різних галузях науки, літератури мистецтва
|
Політика колонізації
|
Інтелігенція Наддніпровщини
|
Цензура
|
Греко-католики Західної України сприяли становленню культури нового часу Модерної епохи (нової), формуванню модерної нації
|
Русифікація
|
Суперечливі фактори як позитивні, так і негативні сприяли становленню нової культури.
ІІ. Робота літературознавців. Презентації. І.Котляревський, Г.Квітка-Основ’яненко, П.Гулак-Артемовський, Є.Гребінка, Т.Шевченко, П.Куліш, М.Гоголь – це був і залишається російським письменником, але писав російською мовою про Україну, її життя, звичаї, побут, житло, одяг.
Знаєте, це був час, коли писали письменники як українською так і російською мовою.
Висновок: Це був процес становлення нової української мови та літератури. Мови народу і початок цьому поклав І.Котляревський, а завершив Т.Шевченко. Ви вже вивчили творчість І.Котляревського. І хотілось би провести зв’язок історії та літератури. В яких образах «Енеїди» показані герої. Хто вони? (Еней, Низ, Евріал). Чим вас приваблює Еней з точки зору історії? Так, герої Котляревського Справжні козаки. Якими рисами можемо їх охарактеризувати? Так. Сміливі, відважні, мужні; патріоти, герої. А що спільного між героями Котляревського і нами? Так, ми теж козаки, бо живемо на славній землі козаків-запорожців, Запоріжжя – столиця українського козацтва.
Не як вас, а мене вразили слова І Котляревського
«Любов к Отчизні, де героять,
там сила вража не утаїть,
там грудь сильніша од гармат.
Де общеє добро в упадку,
забудь отца, забудь і матку,
спіши повинність ісправлять»
А які обов’язки люди? Які обов’язки Вас, дев’ятикласників? Висновок. Чи може в цьому допомогти література? Історія (звернення до епіграфу).
Інтерв’ю з вчителем Кучеренко О.В.
Скільки років ви викладаєте українську літературу?
Ваш улюблений український письменник, поет?
Ваш улюблений герой?
Ваша формула успіху?
Фарби вашого дитинства?
Цікаво, як Ви сприймали нову українську літературу, коли були такими як ми, вчилися в школі?
Як Ви її сприймаєте сьогодні?
Що врятує світ?
Ваші побажання всім присутнім в день Святого Миколая.
Нова українська література дала поштовх розвитку театрального
мистецтва. Центрами розвитку театрального мистецтва першої половини
ХІХ століття були м.Харків та м.Полтава (робота з картою, робота з зошитом).
В кінці ХVІІІ – першій половині ХІХ століття мільйони трудівників особисто залежали від тисяч багатіїв, між ними була величезна прірва. Брак вільного часу, неписьменність, відсутність культурно-освітніх закладів, все це визначало характер культурного дозвілля. Основним місцем спілкування і відпочинку були шинок і вечорниці. Театр (професійний) з’явився на Україні не на пустому місці, а на основі народних драм, інтермедій, лялькового та «живого вертепу».
Презентація «Театр». Образ, який запам’ятався з театральних героїв. Наталка Полтавка: коли втрачаються моральні цінності, образ Наталки Полтавки стає актуальним.
В яких містах з’явилися професійні театри? Відомі актори? П’єси? Вистави?
Саме в цей час формується і ще одна наука, яка має велике значення для історії – етнографія – народ опис. Неповною буде картина того часу, якщо не доторкнутися до живої історії. Це потрібно саме сьогодні. З ужитку зникають речі, слова. Тому наші етнографи вирішили зібрати частину речей, збагачували куточок нашої України. Звучить українська пісня у виконанні групи учнів.
Підсумок уроку. Виступи учнів. Чим мені запам’ятався урок? Що мене найбільше вразило? А що здивувало? Що я дізнався нового? Мої побажання. Що мені на уроці вдалося? Щоб я хотів доповнити.
Дякую. Ви молодці. До побачення!
|