|
Скачати 105.34 Kb.
|
Тема. Урок літератури рідного краю «Люблю тебе, мій рідний краю!» за творчістю Надії Штанько(«Шматочок рідної землі на карті», «Пиляють дерева…»). Мета: ознайомити учнів з творами сучасної письменниці Надії Штанько; через художнє слово донести до дітей почуття любові до природи; вдосконалювати навички аналізу поетичних творів; формувати соціальну, пізнавальну, особистісну та творчу компетентності шляхом розвитку умінь висловлювати і відстоювати власні думки, співпрацювати в групах; виховувати повагу до творчості письменниці. Тип уроку: урок – творча співпраця з елементами проектної технології. Методи і прийоми: робота в групах,методи «Мікрофон», «Коло ідей», евристична бесіда. Обладнання: портрет письменниці, фотоілюстрації, книжкова виставка творів письменниці, комп’ютерна презентація «Пам’ятки природи Донеччини», грамзапис П.Чайковського «Пори року». Епіграф: Бруньки вибухують життям, сніги давно зійшли водою; Птахи до самозабуття радіють, бо летять додому! Їх зустрічає рідний край, над краєм аж до небокраю. Палай, весняний небокрай. Тобі співається осанна!.. Н.Штанько Хід уроку І. Оголошення теми, мети уроку ІІ. Мотивація навчальної діяльності 1. Слово вчителя (на фоні музики П.Чайковського «Пори року») - Весна - найчудова пору року. З її приходом оживає природа, повертаються з далеких країв птахи, зодягаються у зелень, квітнуть дерева, гаї перегукуються пташиним співом. Настала весна! - Ці поетичні рядочки належать сучасній письменниці Надії Львівні Штанько. Погляньте на її портрет. - Що являє собою ця людина як особистість? (Вона розумна, має високе чоло; спокійний,але допитливий погляд. Це інтелігентна людина) - Так, Надія Львівна інтелігентна людина. Вона вчитель. Давайте більше дізнаємось про її життя і творчість. ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями матеріалу 1. Виступ групи «біографів». Розповідь про письменницю (див. додаток 1). 2. Складання портфоліо письменниці учнями-слухачами. 3. Огляд книжкової виставки творів письменниці: двотомник поезій «На крилах слова», поетичні збірки «Живу любов’ю», «Якось увечері». 4. Коментар учителя. «Якось увечері» - це п’ята поетична збірка Надії Штанько. У більш зрілому віці, як і в юності, вона з щемливою ніжністю оспівує красу природи рідного краю. Зараз ми послухаємо її вірш і побачимо, якою побачила красу рідної природи поетеса. 5. Виразне читання вірша «Шматочок рідної землі на карті» (див. додаток 2). 6. Метод «Мікрофон» - Що означає слово «Батьківщина» для кожного з вас? - А як зобразила письменниця батьківщину, рідну нам з вами сторону? (робота з текстом) - Які художні засоби використала? - Яка головна думка твору? Учитель - А тепер давайте подивимось на куточки рідної землі, якими вони постають перед нашими очима. 7. Комп’ютерна презентація «Пам’ятки природи Донеччини». Регіональний ландшафтний парк “Клебан-Бик”. “Клебан-Бицьке відслонення” (перевірка самоосвітньої діяльності учнів). 8. Еврестична бесіда. - Якими способами і жанрами можна показати любов до рідної землі?(образні засоби: епітети, порівняння, метафори. За допомогою них можна створити різні за жанрами твори). 9. Робота в групах: завдання - скласти різні за жанрами твори на тему «Любов до рідної природи», використовуючи художні засоби мови. І група - твір-мініатюра; ІІ група - чотиривірш; ІІІ група - сенкан. Учитель - Треба сказати, що вірші Надії Штанько чуттєві, ліричні, у них, як на долоні, - душа з її радощами й печалями, прагненням обдарувати любов’ю, поділитися думками про головне - її хвилюють проблеми сьогодення Донецького регіону, доля нашого провінційного міста Костянтинівки. Про це у вірші «Пиляють дерева…» (див. додаток 3). 10. Аналіз вірша. - Які проблеми порушує автор у творі? (людина і природа, навколишнє середовище, екології) - Яка основна думка поетичного твору? (необхідно змінити ставлення самої людини до проблем навколишнього середовища, щоб зупинити можливі природні катаклізми) - А що значить любити природу? (це значить захищати її для наступних поколінь, оберігати її, тобто любов повинна бути дієвою) - Наведіть приклади на місцевому матеріалі. ІV. Рольовий проект у формі засідання круглого столу на тему «Природа і ми. Як їй захиститись від нас?» (фотоілюстрації нашого міста) Мета проекту: висловити власну точку зору на екологічні проблеми нашого міста і можливості їх вирішення. Учасники: хімік, психолог, лікар, критик, спостерігач. Виступ хіміка - Містом на цинку, свинцю й кадмію охрестили Костянтинівку місцеві журналісти. За даними Національної доповіді про техногенну й природну безпеку, у сквері колишнього заводу «Укрцинк» виявили екстремально високе забруднення ґрунту. Наявність свинця перевищує норму в 60 разів, а кадмія - в 30! Це дані Міністерства природи, проте наша санітарна станція їх не підтверджує. Городяни впевнені: їм не говорять правди. Тепер усі хвороби пов’язують з поганою екологією. У Костянтинівці в будь-який момент може статися трагедія обласного масштаба. Готова повалитися дамба неподалік від звалення промислових відходів. Вона стримує масу ґрунту і тисячі кубів хімічно забруднених вод. Отруйні води можуть хлинути в головну артерію Донбаса-Сіверський Донець. Виступ спостерігача - Я уважно слухав виступ хіміка. У моїй уяві сплинула цьогорічна зима. Була вона на диво сніжною. Сніг лежав білий по декілька днів. Раніше, коли працювали заводи, він ставав чорним одразу. Звичайно, ніхто з мешканців Костянтинівки не заглядав у власні легені. Ці почорнілі органи бачили лише паталогоанатоми після розтину. Якби був оприлюднений аналіз смертності, то першими у цьому переліку були б працівники металургійного, цинкового і хімічного заводів. Чому ж Костянтинівці передчасно вмирають? Виступ лікаря - Бо повітря забруднене фосгеном, вініл-хлоридом, хлористим воднем, фенолом, аміаком та іншими отрутохімікатами. Щоб повітря було чистим, потрібно будувати очисні споруди. Ними Донбас оснащений лише на 40%. Виступ критика - Підвищити відсоток очищення повітря допомагають зелені насадження. Місцева влада наказала спиляти тополі на проспекті Ломоносова у нашому місті. Чим, безумовно, не покращила екологічну ситуацію в місті. Влада запевнила городян, що ці дерева можуть упасти від сильного вітру і кого-небудь покалічити. Якщо так думати, тоді й автомобільний рух потрібно заборонити, тому що машини можуть когось збити. Ні! Комусь просто знадобилась саме жива, тополина деревина. Виступ психолога - Спитати треба з провідників народу. Це вони встановлюють орієнтири людської поведінки і в побуті, і в політиці. Смітник духовний провокує смітник фізичний. Придивіться до нашого міста уважніше. Гори сміття заполонили кожний зелений острівок. Це хто ж таке скоїв? Мешканці міста! Станьте перед дзеркалом і скажіть: «Це зробив я своїми власними руками!». Виступ спостерігача - Спробуйте тепер змалювати суспільний портрет українця. Вийде повна каліка, ні рук, ні ніг, ні голови, тільки тулуб з його потребами. Це потворне створіння нічого не може і не вміє. Єдине, на що воно спроможне, так це сподіватися, що хтось за нього виконає його суспільну роботу - встановить раціональні суспільні взаємовідношення в країні, наведе порядок і скаже: «Живи, калічко!» Образливо? Так! Виступ психолога - Так, образливо! На мою думку, все починається з виховання в сім’ї й від загального морального розвитку. А духовний світ тих, хто смітить, на рівні плінтуса. З такого низькоякісного матеріалу не вийде ні якісного мера, ні якісного президента, ні якісного депутата чи чиновника. Виступ еколога - Поділяю думку фахівця. Коли духовний світ людини стане багатшим і вона дбатиме не тільки про свої потреби, а й потреби інших людей, про довкілля (бо людина є породження природи, а не навпаки), тільки тоді з’явиться надія на те, що техногенних катастроф стане менше, зокрема і в нашому місті. 1. Інноваційний метод «Коло ідей» - Що ж треба зробити, щоб наше місто стало кращим, радувало око прекрасними краєвидами? (учні вносять пропозиції з даного питання) V. Систематизація та узагальнення матеріалу Вчитель - Завдяки творчості Надії Штанько ми долучилися до природи рідного краю, її краси. Тематика поетичних творів письменниці досить розмаїта: авторка пише про високий смисл праці, про відданість Батьківщині, про проблеми сьогодення. Але однією з провідних її тем є людина і природа. Тож шануйте своїх видатних земляків, читайте і вивчайте їхні твори й самі припадайте до цілющих джерел творчості. VІ. Підсумок (рефлексія) 1. Метод «Продовжи речення» - Що нового дізналися на уроці? - Що вразило,схвилювало? VІІ. Домашнє завдання: проаналізувати твори Н.Штанько «Не лишайся байдужим», «Прагну»; вивчити напам’ять один вірш (на вибір). Додаток 1 Біографія Надії Львівни Штанько Надія Штанько народилася 8 листопада 1951 року в місті Лисичанську Луганської області в багатодітній родині шахтаря. Вона - п’ята дитина в сім’ї Льва Івановича та Анастасії Марківни Фадєєвих. Одна з двох сестер-близнюків. Навчалася в Лисичанській середній школі 9. У шкільному віці вона писала твори у віршах на уроках літератури. Після закінчення школи продовжила навчання в Луганському педагогічному інституті на історичному факультеті. Друкувалася в обласній газеті «Молодогвардієць», працювала кореспондентом в заводській газеті. Вийшовши заміж, вона переїхала в місто Костянтинівку Донецької області. Проживає в селі Артема Костянтинівського району Донецької області й до сьогодні. Протягом семи років працювала в дитячому садку, останні двадцять - учителем історії Степанівської загальноосвітньої школи. Часто писала в місцеву пресу нариси й замітки про життя села, школи, про людей праці, про цікаві події в області культури. Крім цього, її вірші друкувались у журналах «Меркурій», «Журналіст», її нариси увійшли у двотомник «Слово, що творить добро», виданий журналістами Костянтинівки в 2004-2009 роках. У цій книзі можна дізнатися про професію журналіста, про зустрічі з цікавими людьми. Підбірка її віршів увійшла у двотомний альманах місцевих поетів «На крилах пісень» (2010 р.); у збірник жіночої поезії «Живу любов’ю», виданий поетами Донеччини (2008 р.). Протягом останнього десятиліття вийшли у світ п’ять збірників її віршів: «Любов є станом душі», «Мелодії серця», «Моя стежка», «Калейдоскоп», «Якось увечері», невеликий збірничок дитячих віршів українською мовою «Я малюю». Надія Львівна - член літературного об’єднання «Содружество» при бібліотеці імені Горького м.Костянтинівки, член районного клуба «Прометей». Разом з колегами часто зустрічаються з представниками громадськості, учнями шкіл міста і района, студентами місцевих навчальних закладів, відвідують творчі зустрічі поетів міста Дружківки. Побували на зустрічах товариства інвалідів «Друг», брали участь у районних фестивалях, що проводилися відділом культури міжрегіональної поезії в м.Дебальцево. Вчителі всесвітньої та української літератури, які працюють у Степанівській школі, утворили об’єднання «Ліра», в якому дітям дають початкові відомості про складання віршів і прищеплюють їм любов до віршування. У цьому році Надія Львівна планує випустити книгу «Село і люди», над якою працювала протягом двох років. У книзі розповідається про людей праці,про односельців, які вклали свій труд у розвиток сіл Артема і Степанівки з момента їх виникнення і до сьогоднішнього дня. За творчу роботу Надію Львівну нагороджено багатьма преміями, в тому числі спілкою журналістів, відділом культури та школи. Додаток 2 «Шматочок рідної землі на карті…» Шматочок рідної землі на карті, наче на долоні… Летять щорічно журавлі в ставків районних чисте лоно, І жаворонкові пісні ще до схід сонця будять ниву, І далі голубі ясні над степом дихають щасливо. В садках співають солов’ї і фрукти влітку достигають. Невтомні земляки мої всіх обдаровують врожаєм, І різні овочі у нас плекають, пестять на городах, Багатий, щедрий їх запас - за працю щира нагорода. У нашому районі стрічає сонце сонях, І шанобливо нива вам горнеться до ніг. І на його кордоні вітрець вам пестить скроні, Неначе ви ступили на батьківський поріг! Зростають диво-рисаки в доглянутих районних стайнях, Тваринники й птахівники трудом терена наші славлять. А найдорожче - трударів невтомні руки, що тримають Як найцінніший із дарів-хлібину - підсумок врожаю… Багатий наш район людьми, багатий наш район піснями, Цю землю серцем обійми, це - Батьківщина наша з вами! В нелегких буднях і в святах вона — найкраща, неповторна! І звідки б не привів вас шлях - вона зустріне і пригорне!.. У нашому районі стрічає сонце сонях, І шанобливо нива вам горнеться до ніг, І на його кордоні вітрець вам пестить скроні, Неначе ви ступили на батьківський поріг! Додаток3 «Пиляють дерева…» Пиляють дерева, «стругають» з них труни Справ трунних майстри. Терпіння у нас випробовують струни, «Видніше-згори» Над містом в повітрі кружляє отрута - Викиди чадних труб, А із тополі і ясена-труни, Їх прирекли на зруб! І хто цей «талановитий геній», Що з злочином шлюб узяв? Дерева ж-то міста мого легені! Він хоч про це читав? Та що йому до здоров’я «маси», До краси взагалі? Якщо він «клепати» з біди узявся Й в кишеню складають рублі? Цинічно, підступно і злодійкувато Виконує справу лиху, Бо звик у обличчя усім наплювати, По вуха - в гріху! Люди! Міщани і співгромадяни! Байдужість - то срам. З нашої згоди (байдужо-слухняні!) Віри руйнують храм! |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ У 10 КЛАСІ ТЕМА: МАЛА ПРОЗА ІРИНИ НЕВИЦЬКОЇ МЕТА: познайомити учнів з оповіданнями письменниці, навчити визначати проблематику творів, виділяти головне; розвивати уміння ідейно-художнього... |
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української... Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський |
Методичний порадник до медіаресурсу з історії рідного краю Любов до Вітчизни – це любов до рідного будинку, вулиці, школи, села, міста. Знання про рідний край необхідні для духовного розвитку... |
Літературне краєзнавство є важливим компонентом вивчення історії... Останнім часом інтерес до письменства рідного краю помітно зростає, що є закономірним фактом. У контексті епохи національного відродження,... |
Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення Співпраця учитель (методист) митець (художній твір) учень (читач) досягне органічної єдності, якщо, добираючи матеріал до уроків... |
«Видатні постаті краю» Дослідник природи рідного краю (до 100- річчя... Чижов Макар Панасович директор Заліщицької середньої школи, вчитель, дослідник природи рідного краю |
Урок літературний портрет Тема. Література рідного краю. М. Луків – поет-пісняр із чарівного подільського краю |
Урок-дослідження Тема: «Мандрівка по рідному краю» Познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом видатного письменника рідного краю |
План роботи Михайлюцької ЗОШ І – ІІІ ступенів на весняні канікули Заняття гуртка «Історія рідного краю». Виготовлення буклета з історії рідного краю |
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських... |