|
Скачати 94.13 Kb.
|
Групова консультація з української мови 10 клас Вчитель: Распітін С. В. Тема: Поняття культури мовлення і спілкування Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про умови і правила спілкування , культуру мовлення; вдосконалювати вміння будувати висловлювання в різних життєвих ситуаціях, розвивати пам'ять, логічне мислення, культуру мовлення; виховувати любов і повагу до рідного слова та культуру усного мовлення учнів. Обладнання: схеми, таблиці, дидактичний матеріал. Епіграф: Мова – то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам усохне від спраги. В. Сухомлинський Хід заняття І. Організаційний момент. ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа. 1.Слово вчителя.
Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших з – поміж них – мова. З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою. Це єдине знаряддя, що вивищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Спробуймо ж і ми знайти істину на нашому занятті. Доведемо або спростуємо думку, яку висловив В. Сухомлинський. ІІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого
Щоб наше спілкування було цивілізованим і комфортним для кожного із учасників пропоную скласти «Правила дискусії».
«Мовознавець»
«Психолог»
«Пересічний громадянин» А я вважаю, що чим менше слів, тим більше діла. Хто як говорить – це його особиста справа 4. Бесіда : - Пригадайте і назвіть особливості усного й писемного спілкування. - З якою метою використовуються міміка і жести? Прочитайте виразно за особами вірш Ліни Костенко, передаючи інтонацією почуття і настрій співрозмовників. Пінг – понг -добридень- - здрастуйте- - як справи? – - спасибі – добре – як у вас? - робота – літо – спека – спрага – - а настрій? – - добре – - все гаразд – - неправда – очі – - вам здалося – - ви зблідли – - обережно м’яч – - вогнем навчання зайнялося – Схрестились погляди – пробач- Кажи слова легкі й порожні – Кажи їх знов – Кажи їх знов! – А так дивитися не можна В настільнім тенісі розмов.
5.Робота зі схемою. «Гронування»
«Психологи»
«Пересічний громадянин»
«Мовознавці»
6. Словникова робота. Мовний етикет – національно специфічні правила мовної поведінки, що реалізуються в системі стійких виразів, усталених для використання в різних ситуаціях спілкування для ввічливого контакту із співрозмовником. (Привітання, звертання, знайомство, висловлювання подяки, прощання) ІІІ. Виконання вправ
Коли діти виростають , то чомусь використовують у спілкуванні одноманітні невиразні, ненормативні, недолугі форми типу: «ма», «па», «подруга», «Лєнка», «Толян». Подумайте, що потрібно враховувати вибираючи звертання. Підготуйте рекомендації. «Мовознавці»
«Психологи» Ми рекомендуємо називати співрозмовника на ім’я, один із складників успішної бесіди. Відомий психолог Дейл Карнегі говорив: «Ніщо не є таким милим для вуха людини, як її власне ім’я» « Пересічні громадяни». Потенціал звертань в українській мові досить великий і різноманітний, тому кожен може вибрати ту форму, яка йому найбільше імпонує.
- Складіть і відтворіть діалоги, що могли б відбутися між:
Прошу прослухати виступ одного з народних депутатів і висловити свої думки щодо культури мовлення і спілкування обранця. Шановний пане гольова! Прошу всіх до уваги! Я хочу тут сказати слідуюче. Ми всі тут вмісті сидимо вже на протязі чотирьох років. Чотири роки ми вносим предложення, приймаємо активну участь в розробці законів. Ми єдино душно вдобряємо всі програми уряду, хоча вони і не воплощаються в жизнь. Нам тут неплохо. Ми своєчасно ходимо в дві години на обід, систематично получаєм зарплату і гроші за командировки. Ми всі тут навчилися гарно висказуватися. Але ми бачимо, що наше суспільство перебуває в тяжкому положенні. Вже шостий уряд маємо. І вніякого уряду нічого не получається. Хіба я неправий? Остані дії уряду це лишній раз доказують. Мова йде про систему аналогів. Обіщали, обіщали, а віз нині там. Кому такі налоги можуть понравитися? Нікому. А тому я піднімаю питання про відставку уряду. Я рахую, що його бездіяльність у сфері налогової політики веде, чесно говоря, до підриву економіки, тормозить розвиток соціальної сфери. Вона наносить урон державі.важко собі представити, але президент це спокійно наблюдає, мір ніяких не приймає. Ми повині все це уяснити і на кінець поставити крапку. Державу треба якось спасати. Я лічно требую відставки. Всі должні піти у відставку, так як всі цього заслуговують: і уряд, і президент, і Гольова Верховної Ради. (виступи груп) «Мовознавці»
«Психологи»
«Пересічні громадяни»
Вчитель
Розставте бали за п’ятибальною шкалою. Художні твори Мова батьків Мова вчителів Мова радіо та телебачення Мова однокласників
«Мовознавці». Сленг – це соціальний жаргон, інакше кажучи соціальний міні – варіант мови народу, що має замкнуту сферу застосування і специфічний набір слів та висловів, що не виходять , як правило за її межі. «Психологи» Сленг є засобом маркування приналежності мовця до певної соціальної (чи антисоціальної групи). Це мовний засіб, виокремлення маленької групи у великому суспільстві. «Пересічні громадяни» Літературна мова чи діалект часто не надають можливості висловити думку стисло й емоційно. Ця грубувата (сленг) лексика інколи дозволяє надати мовленню експресивного забарвлення, тому нею користуються дуже часто «неформальна молодь»
(роздратованість, нервовий стан і гнів, обставини, сварка, непорозуміння, поганий настрій, вплив суспільства, стресовий стан, звичка, наслідування авторитетних друзів, малий словниковий запас, низький рівень культури)
IV. Підбиття підсумків Вчитель:
«Психологи»
«Мовознавці»
«Пересічні громадяни»
2.Робота над епіграфом
V. Оцінювання учнів VI. Домашнє завдання. Відредагувати «виступ» народного депутата. |
Урок Тема. Мета спілкування і адресат мовлення; мовлення монологічне... Авилами спілкування; удосконалити вміння розрізняти такі поняття, як види мовленнєвої діяльності, монолог і діалог; розвивати вміння... |
Тема 11. Психологія спілкування Поняття спілкування, форми, функції, рівні, засоби спілкування, види психологічних бар’єрів, особливості спілкування в підрозділах... |
Тема : Етикет професійного спілкування Мета: Сформувати поняття про мовний, мовленнєвий та спілкувальний етикет, його реалізацію в усному та писемному мовленні, засвоїти... |
План Спілкування і комунікація. Функції спілкування. Поняття ділового... Абрамович С. Д., Чікарьова М. Ю. Мовленнєва комунікація: Підручник. – К.: Центр навчальної літератури. – 472 с |
План Спілкування і комунікація. Функції спілкування. Види, типи і... Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. – ВЦ «Академія», 2004. – 344 с |
ПЛАН СПІЛКУВАННЯ І КОМУНІКАЦІЯ. ФУНКЦІЯ СПІЛКУВАННЯ. ВИДИ,ТИПИ І... Важливо зазначити, що сфера людського спілкування включає комунікацію, яка останнім часом постає важливим предметом досліджень. Багато... |
План: Предмет і завдання курсу "Ділова українська мова". Українська... Функціональні стилі мовлення. Художній і розмовний стилі, жанри, мета і сфера спілкування, мовні засоби |
На допомогу учню 9 класу Мова й мовлення становлять нерозривну єдність. Мовлення – це процес використання людиною засобів мови з метою спілкування. Крім того,... |
Тема: «Психодіагностика особливостей вербального та невербального... Поняття невербальної комунікації. Оптико-кінетична, проксемічна, пара лінгвістична та інші знакові системи. Проксеміка. Розміщення... |
Тема: Вступ. Мова найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу Прочитати речення. У яких із них йдеться про мову, а в яких – про мовлення? Як пов'язані мова і мовлення? |