Тема: Поняття культури мовлення і спілкування


Скачати 94.13 Kb.
Назва Тема: Поняття культури мовлення і спілкування
Дата 28.10.2013
Розмір 94.13 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Групова консультація з української мови 10 клас

Вчитель: Распітін С. В.

Тема: Поняття культури мовлення і спілкування

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про умови і правила спілкування , культуру мовлення;

вдосконалювати вміння будувати висловлювання в різних життєвих ситуаціях, розвивати пам'ять, логічне

мислення, культуру мовлення;

виховувати любов і повагу до рідного слова та культуру усного мовлення учнів.

Обладнання: схеми, таблиці, дидактичний матеріал.
Епіграф:

Мова – то цілюще джерело, і хто не припаде

до нього вустами, той сам усохне від спраги.

В. Сухомлинський

Хід заняття

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа.

1.Слово вчителя.

  • Добрий день, шановне товариство!

Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших з – поміж них – мова. З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою. Це єдине знаряддя, що вивищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини.

Спробуймо ж і ми знайти істину на нашому занятті. Доведемо або спростуємо думку, яку висловив

В. Сухомлинський.

ІІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого

  1. Проблемне запитання

  • Отже , ми спробуємо звернути увагу на те, як ми говоримо, спілкуємося один з одним? Пропоную вам взяти участь у обговоренні цієї проблеми у формі дискусії, ток – шоу «Я так думаю». Представляю вам присутніх на нашій програмі групи :«Психологів», «Мовознавців», «Пересічних громадян».

  1. Складання правил

Щоб наше спілкування було цивілізованим і комфортним для кожного із учасників пропоную скласти «Правила дискусії».

  1. Слово вчителя

  • 1934 рік. У Парижі на Всесвітньому конкурсі краси мов, українській мові за фонетичну розкіш, лексичне та фразеологічне багатство, синтаксичну гнучкість, величезні словотворчі властивості присудили ІІІ місце (І – французькій, ІІ - перській). Замислимося над цими історичними фактами і прислухаємося до свого мовлення. Чи гідне воно таких відзнак і епітетів, чи, може, потребує вдосконалення, збагачення, очищення. Дехто каже «Чи не однаково, як я говорю? Головне,щоб мене розуміли».

  • Чи згодні ви з цим твердженням?

«Мовознавець»

  • Усі діяння наші, думки і сподівання закріплюються у слові. Слово – найрізкіше око, наймогутніша сила. Воно може вразити, а може і розрадити. Я вважаю, що неоднаково, які слова ми підбираємо, коли висловлюємо свою думку.

«Психолог»

  • З того, як людина розмовляє, можна зробити висновок про її освітній і культурний рівень. Що культурнішою є людина, то розвиненішою, досконалішою є її мова. А скалічена мова отуплює людину, робить примітивним її мислення.

«Пересічний громадянин»

А я вважаю, що чим менше слів, тим більше діла. Хто як говорить – це його особиста справа

4. Бесіда :

- Пригадайте і назвіть особливості усного й писемного спілкування.

- З якою метою використовуються міміка і жести?

Прочитайте виразно за особами вірш Ліни Костенко, передаючи інтонацією почуття і настрій співрозмовників.

Пінг – понг

-добридень-

- здрастуйте-

- як справи? –

- спасибі – добре – як у вас?

- робота – літо – спека – спрага –

- а настрій? –

- добре –

- все гаразд –

- неправда – очі –

- вам здалося –

- ви зблідли –

- обережно м’яч –

- вогнем навчання зайнялося –

Схрестились погляди – пробач-

Кажи слова легкі й порожні –

Кажи їх знов –

Кажи їх знов! –

А так дивитися не можна

В настільнім тенісі розмов.

  • Поміркуйте, яку основну думку висловлено у вірші. Поясніть його назву.

  • Від чого застерігає нас поетеса?

  • Чи лише про випадкову зустріч йдеться у творі?

5.Робота зі схемою. «Гронування»


  • Що можуть запропонувати нам фахівці. Які правила спілкування ви можете запропонувати?

«Психологи»

  • Ми пропонуємо правило «трьох не»

  1. Співрозмовник - не вантажівка на яку можна скидати тонни своїх емоцій і справ.

  2. Випадкова зустріч – не привід для посвячення когось у перипетії свого життя.

  3. Вулиця (коридор, автобус) – не сповідальня.

«Пересічний громадянин»

  • До сказаного я б додав доброзичливе ставлення до співрозмовника. Люди – ніби дзеркало. Усміхайтеся, і світ вертатиме усмішку вам.

«Мовознавці»

  • Ситуація спілкування віддзеркалюється в культурі мовлення, а з нею пов’язують насамперед уміння правильно говорити й писати, добирати мовно – виражальні засоби відповідно до мети й обставин спілкування. Інакше кажучи культура мови це мовний етикет.

6. Словникова робота.

Мовний етикет – національно специфічні правила мовної поведінки, що реалізуються в системі стійких виразів, усталених для використання в різних ситуаціях спілкування для ввічливого контакту із співрозмовником. (Привітання, звертання, знайомство, висловлювання подяки, прощання)

ІІІ. Виконання вправ

  1. «Привітання»

  • Підберіть різні етикетні форми привітання

  1. Робота в групах

  • Спілкуючись, ми неминуче вдаємося до звертання. Змалку нас вчать , як звертатися до мами, тата, дідуся, бабусі.

Коли діти виростають , то чомусь використовують у спілкуванні одноманітні невиразні, ненормативні, недолугі форми типу: «ма», «па», «подруга», «Лєнка», «Толян».

Подумайте, що потрібно враховувати вибираючи звертання. Підготуйте рекомендації.

«Мовознавці»

  • Вибираючи звертання, потрібно враховувати ситуацію спілкування, вік, стать, фах адресата.

  • В офіційному спілкуванні слід послугуватися звертанням ім’ям по батькові або моделлю «Пане», «Пані» + прізвище.

  • В неофіційному спілкуванні, у колі друзів не скупіться на вишукані, приємні звертання.

  • Якщо ж ви звертаєтеся на ім’я, то обов’язково в кличному відмінку: Ольго, Сергію, Олено.

«Психологи»

Ми рекомендуємо називати співрозмовника на ім’я, один із складників успішної бесіди.

Відомий психолог Дейл Карнегі говорив: «Ніщо не є таким милим для вуха людини, як її власне ім’я»

« Пересічні громадяни».

Потенціал звертань в українській мові досить великий і різноманітний, тому кожен може вибрати ту форму, яка йому найбільше імпонує.

  1. Складання діалогів. (Робота в парах)

- Складіть і відтворіть діалоги, що могли б відбутися між:

  • бібліотекарем та учнем, якому треба написати реферативну роботу на краєзнавчу тематику;

  • однокласниками, які зустрілися у школі після літніх канікул перед початком навчального року;

  • директором школи та учнем, який порушує правила внутрішнього розпорядку.

  1. Словникова робота

  • Культура мовлення вимагає від мовця дотримання норм літературної мови. Що означає термін «норми літературної мови»?

  • Норми літературної мови – це означає, правильно вимовляти слова, наголошувати їх, відмінювати, поєднувати відповідно до змісту та граматичних законів мови, не засмічувати суржиком, не вживати ненормативні, незграбні конструкції типу сленгу, жаргону та ін..

  1. Спостереження - аналіз

Прошу прослухати виступ одного з народних депутатів і висловити свої думки щодо культури мовлення і спілкування обранця.

Шановний пане гольова!

Прошу всіх до уваги! Я хочу тут сказати слідуюче. Ми всі тут вмісті сидимо вже на протязі чотирьох років. Чотири роки ми вносим предложення, приймаємо активну участь в розробці законів. Ми єдино душно вдобряємо всі програми уряду, хоча вони і не воплощаються в жизнь. Нам тут неплохо. Ми своєчасно ходимо в дві години на обід, систематично получаєм зарплату і гроші за командировки. Ми всі тут навчилися гарно висказуватися. Але ми бачимо, що наше суспільство перебуває в тяжкому положенні. Вже шостий уряд маємо. І вніякого уряду нічого не получається. Хіба я неправий? Остані дії уряду це лишній раз доказують. Мова йде про систему аналогів. Обіщали, обіщали, а віз нині там. Кому такі налоги можуть понравитися? Нікому. А тому я піднімаю питання про відставку уряду. Я рахую, що його бездіяльність у сфері налогової політики веде, чесно говоря, до підриву економіки, тормозить розвиток соціальної сфери. Вона наносить урон державі.важко собі представити, але президент це спокійно наблюдає, мір ніяких не приймає. Ми повині все це уяснити і на кінець поставити крапку. Державу треба якось спасати. Я лічно требую відставки. Всі должні піти у відставку, так як всі цього заслуговують: і уряд, і президент, і Гольова Верховної Ради.

(виступи груп)

«Мовознавці»

  • Ми прослухали цей виступ і знайшли в ньому цілу низку орфографічних, лексичних , граматичних і стилістичних порушень норм літературної мови. Текст потрібно терміново відредагувати.

«Психологи»

  • Крім вербальних (тобто словесних) засобів спілкування існують ще й невербальні, етикетні засоби спілкування. До них належать: потиск руки, контакт очей, головний убір, цілування руки, зовнішність та міміка і жести. Над цими засобами спілкування народного депутата ми можемо попрацювати. Допомогти йому досягти психологічної рівноваги під час виступу на велику аудиторію.

«Пересічні громадяни»

  • Виникає недовіра такому депутату. Ріже вухо така мова. Виникають сумніви, щодо його освіти.

Вчитель

  • Пропоную вам вдома відредагувати цей текст до наступної консультації.

  1. Розігрування діалогів.

  2. Вправа «Займи позицію»

  • Спробуємо з’ясувати мовну ситуацію в нашій аудиторії. Прошу , підніміть зелені картки, якщо ви вважаєте рідною мовою українську. Ті, хто переконані, що їхньою рідною мовою є російська, підніміть червоні картки. І ті, які думають, що для них рідною мовою в однаковій мірі є російська та українська мови, підніміть сині картки.

  • Що є зразком культури мовлення для вас – сучасної молоді?

Розставте бали за п’ятибальною шкалою.

Художні твори

Мова батьків

Мова вчителів

Мова радіо та телебачення

Мова однокласників

  1. Бесіда

  • Чи знаєте ви, що означає слово «сленг»?Яку роль він відіграє у нашому мовленні?

«Мовознавці». Сленг – це соціальний жаргон, інакше кажучи соціальний міні – варіант мови народу, що має замкнуту сферу застосування і специфічний набір слів та висловів, що не виходять , як правило за її межі.

«Психологи» Сленг є засобом маркування приналежності мовця до певної соціальної (чи антисоціальної групи). Це мовний засіб, виокремлення маленької групи у великому суспільстві.

«Пересічні громадяни» Літературна мова чи діалект часто не надають можливості висловити думку стисло й емоційно. Ця грубувата (сленг) лексика інколи дозволяє надати мовленню експресивного забарвлення, тому нею користуються дуже часто «неформальна молодь»

  • Чи вживаєте ви у своєму мовленні сленгову лексику?

  1. «Мозковий штурм»

  • Що спричиняє, на вашу думку, вживання ненормативної лексики?

(роздратованість, нервовий стан і гнів, обставини, сварка, непорозуміння, поганий настрій, вплив суспільства, стресовий стан, звичка, наслідування авторитетних друзів, малий словниковий запас, низький рівень культури)

  1. Лінгвістична гра

  • Пропоную провести експеримент. « Пересічні громадяни» називають жаргонізми, «Психологи» знайдуть хоч один відповідник, а «Мовознавці» підберуть нормативні синоніми.





з/п


«Пересічні громадяни»

«Психологи»

«Мовознавці»


1

Кайф


насолода

Задоволення, втіха, розкошування, раювання

2

базар

розмова

Бесіди, балачки, балаканина

3

балдьож

розвага

Веселощі, втіха, забавка

4

хавати

Їсти

Споживати, живитися, харчуватися, їстоньки, гамати, підживлюватися, підкріплюватися, уминати, глитати, жувати.

5

облом

ліньки

неохота

6

братан

друг

Товариш, побратим, приятель, друзяка

7

прикол

жарт

1.Дотеп.

2. диво, чудасія, оказія, курйоз, комедія

8

пахати

робити

Працювати, трудитися, пріти, гарувати

9

прикинь

уяви

Уявляєш. Віриш

10

прикид

одяг

Вбрання, одежа, одіж, убір, вдяганка

IV. Підбиття підсумків



Вчитель:

  • Отже, культура спілкування багато в чому визначає його успішність. Спробуємо сформулювати основні правила спілкування.

«Психологи»

  1. Будьте завжди ввічливі, привітні й доброзичливі в спілкуванні, з повагою ставтеся до співрозмовника.

  2. Будьте уважні до співрозмовника, до його стану та настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова.

  3. Умійте слухати, не перебивайте співрозмовника.

  4. Не бійтеся вступати в контакти з людьми, навіть незнайомими вам, але при цьому уникайте нав’язливості.

«Мовознавці»

  1. Говоріть про те, що може бути цікаво і корисно тим, хто вас слухає.

  2. Не ображайте людей словом, не виявляйте своєї зверхності, не вживайте грубих слів.

  3. Використовуйте в спілкуванні звернення на ім’я, ввічливі слова. Додержуйтесь культури мовлення.

«Пересічні громадяни»

  1. Умійте ввічливо просити і чемно відмовляти, не ображаючи людину своєю відмовою. Намагайтесь пояснити причину свого прохання чи відмови.

  2. Умійте підтримати людину словом і ділом у будь – якій ситуації

2.Робота над епіграфом



  • Як ви розумієте слова В. Сухомлинського? Чи суголосні вони з темою нашої консультації?

V. Оцінювання учнів

VI. Домашнє завдання. Відредагувати «виступ» народного депутата.

Схожі:

Урок Тема. Мета спілкування і адресат мовлення; мовлення монологічне...
Авилами спілкування; удосконалити вміння розрізняти такі поняття, як види мовленнєвої діяльності, монолог і діалог; розвивати вміння...
Тема 11. Психологія спілкування
Поняття спілкування, форми, функції, рівні, засоби спілкування, види психологічних бар’єрів, особливості спілкування в підрозділах...
Тема : Етикет професійного спілкування
Мета: Сформувати поняття про мовний, мовленнєвий та спілкувальний етикет, його реалізацію в усному та писемному мовленні, засвоїти...
План Спілкування і комунікація. Функції спілкування. Поняття ділового...
Абрамович С. Д., Чікарьова М. Ю. Мовленнєва комунікація: Підручник. – К.: Центр навчальної літератури. – 472 с
План Спілкування і комунікація. Функції спілкування. Види, типи і...
Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. – ВЦ «Академія», 2004. – 344 с
ПЛАН СПІЛКУВАННЯ І КОМУНІКАЦІЯ. ФУНКЦІЯ СПІЛКУВАННЯ. ВИДИ,ТИПИ І...
Важливо зазначити, що сфера людського спілкування включає комунікацію, яка останнім часом постає важливим предметом досліджень. Багато...
План: Предмет і завдання курсу "Ділова українська мова". Українська...
Функціональні стилі мовлення. Художній і розмовний стилі, жанри, мета і сфера спілкування, мовні засоби
На допомогу учню 9 класу
Мова й мовлення становлять нерозривну єдність. Мовлення – це процес використання людиною засобів мови з метою спілкування. Крім того,...
Тема: «Психодіагностика особливостей вербального та невербального...
Поняття невербальної комунікації. Оптико-кінетична, проксемічна, пара лінгвістична та інші знакові системи. Проксеміка. Розміщення...
Тема: Вступ. Мова найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу
Прочитати речення. У яких із них йдеться про мову, а в яких – про мовлення? Як пов'язані мова і мовлення?
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка