|
Скачати 58.03 Kb.
|
Година спілкування «Із слова починається людина, із мови починається мій рід» Л.А.Тома, учитель української мови та літератури Супрунівського НВК Святково прибраний клас. На дошці слова: «Із слова починається людина, із мови починається мій рід» (Н.Рій). Клас поділено на 2 групи, кожна з яких знаходиться за окремим столом. Сьогодні ви прийшли в кабінет української мови на годину спілкування, щоб здійснити уявну мандрівку в Країну Писемності. Як ви думаєте, навіщо люди мандрують? (Відповіді учнів). Так, дійсно, щоб пізнати щось нове, відкрити щось невідоме до цього часу. От і ми з вами двома командами-човниками попливемо безкрайніми просторами, щоб потрапити в барвисте море української мови, побувати в Країні Писемності, щоб знати види письма, які існували за всю історію людства, і повернемося додому річкою народної мудрості. І нехай наша дорога пройде під девізом: «Із слова починається людина, із мови починається мій рід». Тож у дорогу. Перегляд відеоролика «Мова єднання» (джерело: http://www.getzilla.net/files/1858104/mova__dnannya_0001.rar.html) Ти постаєш в ясній обнові, Як пісня, линеш, рідне слово, Ти наше диво калинове, Кохана материнська мова, - так натхненно писав Д.Білоус. Дійсно, нашу мову найчастіше називають калиновою. Гра в асоціації (метод гронування). (На ватмані намальована гілка калини без ягід). Діти, зверніть увагу на цю гілочку. Чи можна її назвати калиновою? (Ні, не можна). Чому? (Тому що калина має плоди, а тут їх немає). Так, правильно. Немає коло гілки ягідок тому, що вони знаходяться у мене. Я зараз роздам вам по одній ягідці на кожного члена групи і попрошу вас дуже добре подумати, обговорити в групі, а потім записати на цій пурпуровій намистинці, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «мова». Діти працюють в групах. Потім по черзі читають дібрані слова й прикріплюють їх до калинової гілочки. Тепер у нас утворилося міцне й велике калинове гроно. А ось якою постає мова у вірші Л.Лужецької: Ніжна, мила, світанкова, Ясна, чиста, колискова, Мелодійна, дзвінкотюча, Дивна, радісна, співуча, Лагідна, жива, казкова, Красна, чарівна, шовкова, Найдорожча, добра, власна, Мудра, сонячна, прекрасна Солов’їна, барвінкова Українська рідна мова. Із барвистого моря української мови ми дійшли до берегів Країни Писемності. Розглянемо види письма, які існували за всю історію людства. Перегляд мультимедійних презентацій. (Презентація «Мандрівка в Країну Писемності». Слайди 1, 2, 3). 1. Предметне письмо. Це спілкування за допомогою певних предметів. Наприклад, у північноамериканських індіанців спільне розкурювання люльки означало прийняття миру. В Україні є звичай вручення гарбуза, що означає відмову дівчини вийти заміж. Або зав’язування вузликів на хустині, щоб пам’ятати. (Слайди 4, 5). Предметне письмо досить обмежене: ним можна передати коротке конкретне повідомлення. 2. Малюнкове, або піктографічне, письмо. (Слайди 6, 7). Початки такого письма – зарубки мисливців на деревах. Зараз таке письмо ми можемо спостерігати у знаках дорожнього руху: наприклад, перекреслена стрілка означає, що рух у певному напрямку заборонено. У сучасному суспільстві малюнкове письмо зустрічається на кожному кроці. Ось декілька загальноприйнятих прикладів: череп і кістки на трансформаторних будках; знаки родів військ на погонах і в петлицях військовослужбовців – танки, гармати, крила; малюнок чарки на коробках, в яких перевозяться предмети, що можуть розбитися і т. д. (Слайд 8). (Презентація «Українська писанка», слайди 9-16). 3. Ідеографічне, або символічне, письмо. Ідеографічне письмо іменується ще ієрогліфічним. Найвідоміші писемності – єгипетська, шумерська, китайська, писемність майя (Мексика). З них лише китайська (та взята від неї японська) поширена й досі. Всього у сучасній китайській писемності близько 60 тисяч ієрогліфів. Як правило, китаєць володіє декількома тисячами ієрогліфів і цього достатньо, щоб читати газети, журнали і художню літературу. (Слайд 17). Ми зараз теж користуємося ієрогліфами, самі того не помічаючи. Наприклад, %. Сюди належать арабські (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0) і римські (І, V, Х…) цифри, математичні знаки (, , , ). Ці знаки зрозуміє і українець, і француз, і турок, але прочитають (тобто озвучать) кожен по-своєму. 4. Звукове, або буквене, письмо. (Презентація «Шляхами абетки», слайди 18, 19) Це письмо, яким користуємося зараз ми. Це письмо, в якому звуку відповідає окрема буква. Знаки для позначення приголосних звуків були взяті греками з фінікійської писемності, а для голосних – греки придумали самі. (Слайд 20). Грецький алфавіт виявився таким простим і зручним, що його використали й інші народи Середземномор’я. Із фінікійського алфавіту виникло багато інших писемностей, зокрема арабська та індійська. У свою чергу, більшість писемностей, в тому числі і латинський алфавіт, виникли з грецького письма. Латинським алфавітом з різними додатковими знаками, які не існували в латинській мові, користується величезна частина людства. Але нас цікавить український алфавіт, або, як його ще називають, кириличний. (Слайд 21). Кирилиця має 43 букви. З плином часу деякі букви стали зайві й були вилучені з алфавіту. Кирилиця не єдина ранньослов’янська писемність. Існувала ще і глаголиця. Вона складніша, ніж кирилиця. Вважають, що кирилицю, точніше слов’янський алфавіт, створили два брати-монахи – Кирило і Мефодій. (Слайд 22). У 1963 році всі слов’янські країни святкували ювілей – 1100 років з часу створення слов’янської азбуки. Зараз щороку 24 травня святкується День слов’янської писемності. (Слайди 23, 24). Як бачимо, до питання мови наші дуже далекі предки ставилися дуже серйозно, з усією відповідальністю. Ось ми й побували в Країні Писемності. Чи було вам тут цікаво? Але час повертатися додому. Нас чекає ріка народної мудрості. Пропоную вам зіграти в «Мовне доміно». Мовне доміно. (Роздаю картки із записаними на них прислів’ями про слову, мову. Поєднати початок і закінчення прислів’їв). Для 1 команди. Де мало слів, там більше правди. Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш. Більше діла – менше слів. Від красних слів язик не відсохне. Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові. Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова – ворогів. Шабля ранить тіло, а слово – душу. Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш. Для 2 команди. Добрим словом мур проб’єш, ф лихим і в двері не ввійдеш. Гостре словечко коле сердечко. Щире слово, добре діло душу й серце обігріло. Слово – не полова, язик – не помело. На ласкаве слово не кидайся, а за грубе не гнівайся. Красне слово – золотий ключ. І від солодких слів буває гірко. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. Зачитаймо прислів’я, і закінчимо нашу мандрівку. Бережімо і плекаймо мову Так, як мати береже дитя. Не цураймось батьківського слова, Відречемось – втратимо життя. (Перегляд відеокліпу «Моя країна – Україна» (джерело: http://letitbit.net/download/39792.3930eab7f14cf128ead067593aae/Моя_Україна.zip.html). Список рекомендованої літератури Вихованець І.Р.Таїна слова. – К. : Рад.шк., 1990. – 284 с. Коваль А.П. Життя і пригоди знайомих незнайомців: Розповіді про мову. – К. : Веселка, 1990. – 215 с. Леонтьев А.А. Путешествие по карте языков мира. – М.: Просвещение, 1990. – 144 с. Чак Є.Д. Барви слова. – К. : Рад.шк., 1989. – 176 с. Чак Є.Д. Таємниці слова. - К. : Веселка, 1991. – 221 с. Що? Як? Чому? Світ моєї України: Популярна дитяча енциклопедія. – Х.: Сінтекс, 2003. – 160 с. |
Виховання ключових життєвих компетентностей Година спілкування Учнів... Мета: вчити дітей приймати правильні життєві рішення; формувати основні життєві компетенції; розвивати почуття відповідальності за... |
План Спілкування і комунікація. Функції спілкування. Поняття ділового... Абрамович С. Д., Чікарьова М. Ю. Мовленнєва комунікація: Підручник. – К.: Центр навчальної літератури. – 472 с |
Година спілкування «толерантність», визначати значення толерантності в житті людей та в суспільстві |
План Спілкування і комунікація. Функції спілкування. Види, типи і... Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. – ВЦ «Академія», 2004. – 344 с |
ПЛАН СПІЛКУВАННЯ І КОМУНІКАЦІЯ. ФУНКЦІЯ СПІЛКУВАННЯ. ВИДИ,ТИПИ І... Важливо зазначити, що сфера людського спілкування включає комунікацію, яка останнім часом постає важливим предметом досліджень. Багато... |
Тема 11. Психологія спілкування Поняття спілкування, форми, функції, рівні, засоби спілкування, види психологічних бар’єрів, особливості спілкування в підрозділах... |
Психологічні особливості віртуального спілкування Воно присутнє у нашому житті усюди: безпосереднє спілкування людей, спілкування за допомогою телефону, дитячі ігри, комп’ютерне спілкування.... |
Тема: «Щасливий, хто уміє дивуватись промінню сонця в крапельці роси…» Година спілкування екологічного спрямування проведена у вигляді літературно-музичної композиції |
Година спілкування Як стати цікавим? Мета: формувати почуття згуртованості, вміння розуміти одне одного, співчуття до товаришів та нагальну потребу прийти в разі необхідності... |
План виховної роботи Дибинецького НВК «ЗОШ І ІІІ ступенів дитячий садок» на 2012 2013 н р До Всесвітнього Дня бібліотек година спілкування «Дім без книги – день без сонця» ( 6 – 7 кл. ) |